Project Pilatus B4

Om het intrekbare wiel te kunnen bevestigen wordt eerst een multiplex halfspant met epoxy in de romp gelijmd.
Deze spant heeft twee sleufgaten voor de opname van het intrekbare wiel.
De geometrie van deze spant heb ik zo gekozen dat de romp voldoende flexibel blijft om spanningssprongen te vermijden.

In het kleine multiplex plaatje is een M5 inslagmoer gelijmd.
Omdat dit plaatje met epoxy in de romp wordt gelijmd is het schroefgat met een triplex plaatje dicht gemaakt zodat de schroefdraad niet volloopt met epoxy.
Het intrekbare wiel wordt dus maar met één M5 schroef bevestigt.

Op het servoplankje van het richtingsroer zitten twee aluminium kegels waar de assen voor de hevels worden bevestig.

b4044.jpg




De halfspant zit nu vast in de romp.

b4045.jpg



Alle houten onderdelen zijn nog extra met glasweefsel in de romp vastgelijmd.

b4046.jpg



Johannes
 
De volgende klus is het inbouwen van de ontvanger.
Voor mij is de 2.4GHz techniek nieuw en daarom vraag ik me af hoe in mijn situatie de antenne optimaal geplaatst kan worden.
De positie van de ontvanger is nu ongeveer, maar nog niet definitief.
Vraag, waar zal ik de antenne uit de romp laten komen en hoe ver moet de antenne uitsteken?

b4047.jpg


Johannes
 
Tenzij het een carbon romp is hoeven ze helemaal niet uit te steken.
Als je ze binnen laat (wat ik wel altijd doe) is het enige wat telt dat van beide antennes de laatste 3cm (bij jou zo te zien het "kale" deel van de antennes) haaks op elkaar staan. Bijvoorbeeld één recht naar achter, de ander recht naar boven langs de rompwand. Of allebei op de bodem, en dan in een V naar achter bijvoorbeeld
 
Arjan bedankt!
Zoals je kan zien is in de romp een kevlar band aangebracht voor extra stevigheid.
Beïnvloed kevlar band de ontvangstkwaliteit?
Het liefst hou ik de antennes natuurlijk in de romp.

Johannes
 
en daarom vraag ik me af hoe in mijn situatie de antenne optimaal geplaatst kan worden.

Tenzij het een carbon romp is hoeven ze helemaal niet uit te steken.
Als je ze binnen laat (wat ik wel altijd doe) is het enige wat telt dat van beide antennes de laatste 3cm (bij jou zo te zien het "kale" deel van de antennes) haaks op elkaar staan. Bijvoorbeeld één recht naar achter, de ander recht naar boven langs de rompwand. Of allebei op de bodem, en dan in een V naar achter bijvoorbeeld
Inderdaad.

1). Geen koolstof in de romp, dan kunnen de antennes binnen blijven. Glas is nl. volledig doorzichtig voor radiostraling.

2). Verder geldt inderdaad de 2 antenne's haaks op elkaar, en zo mogelijk één recht omhoog, en de ander in het horizontale vlak. Vooruit, achteruit of opzij gericht maakt niet uit.

3). En nu de moeilijkste! Gewoon zichtbaar licht is ook een vorm van elektromagnetische straling, alleen de frequentie is nog eens veel hoger dan die 'schamele' 2,4 GHz. Hoe hoger de frequentie, hoe minder die golven om een afgeschermend object heen gaan. Licht werpt een schaduw, 2,4 GHz doet dat (in mindere mate) ook, 35-42-72 MHz niet. Dat betekent dat 2,4 GHz afgeschermd kan worden als er iets afschermends (geleidend materiaal: metaal, koosltof, accu, regelaar, ...) tussen de zender en de ontvanger zit. En dan bedoel ik niet ergens middenin als je op 100 of meer meter vliegt, maar iemand vlak voor je zenderantenne staat, of een accu voor je onvangerantenne zit.

Dit fenomeen heeft mij heel aardig genekt (met ongelooflijk veel mazzel). Na mijn overstap op 2,4 GHz had ik bijna een jaar volledig probleemloos gevlogen. Toen in Frankrijk Alpina van een berg gegooid, en toen de thermiek/hellingwind even uitbleef niet meteen geland of die motor aangezet. Het is immers veel leuker om op de volgende bel te wachten en mezelf weer omhoog te 'knokken'.
Helaas die bel bleef uit, en toen ik die motor wilde aanzetten deed ie het niet @#$%^@#!!!!

Wat was het geval: op advies van de KNVvL veiligheidscommissie (artikeltje in "Bouwen & Vliegen") had ik een failsafe op mijn motorkanaal gezet (bij slechte ontvangst niet plots de motor aan op een veld met mede-piloten). Doordat ik nu eens onder mij vloog (gebeurt in NL meestal eenmalig) schermde de motor-accu één antenne af. En analyse achteraf leverde op dat de regelaar aan de zijkant van de romp de andere antenne redelijk afschermde. De fail-safe sprong erin, en hield de motor mooi uit @#$%#!!! Gelukkig was de ontvangst nog goed genoeg voor de rest van de besturing, dus kon ik de kist netjes het mais in laten glijden, en kwam ik er zonder schade vanaf.
Sindsdien ligt mijn ontvanger in de romp, achter de vleugel. De antennes zijn gefixeerd aan een dun triplex plankje aan de ontvanger. Dat steekt nog verder naar achteren. Een van de antenne-uiteinden wijst naar achteren, de ander naar beneden. Sindsdien geen problemen meer gehad, en ook al (ver) onder mij gevlogen.

Conclusie: Let op mogelijke afscherming!

Dirk.
 
Arjan bedankt!
Zoals je kan zien is in de romp een kevlar band aangebracht voor extra stevigheid.
Beïnvloed kevlar band de ontvangstkwaliteit?
Het liefst hou ik de antennes natuurlijk in de romp.

Johannes
Nee, Kevlar is niet elektrisch geleidend!

Dirk.
 
Vakwerk

Johannes,

Wat een vakwerk! Ik (wij) vallen in herhaling, maar jouw bouwfoto's kunnen zo in een professionele bouwhandleiding!!

:worship:
 
Dirk, bedankt voor deze heldere uitleg.
Jouw ervaring met de Alpina zet mij aan het denken en daarom ben ik aan het overwegen of de ontvanger op een andere plek (verder naar achter) geplaatst kan worden.

Johannes
 
daarom ben ik aan het overwegen of de ontvanger op een andere plek (verder naar achter) geplaatst kan worden.

Niet nodig Johannes, ontvanger ligt goed zo. Als je de antennes legt zoals aangegeven zit je volgens mij goed. Succes met de verdere bouw.
Je hebt mij wel geprikkeld overigens. Ik mis in mijn verzameling nog een B4.
 
Naar aanleiding van DirkSchippers hedere betoog... Overigens mijn mond staat al weer open van bewondering... instrumentmakersbouwdraadje...
En moet dit draadje volgen want ik heb nu ook een B4... soms tref je vintage.. op vintage treffen... hum..:rolleyes:

Ik heb wat inbouwtips gekregen via het F5B gebeuren. Gerben, GVJO.
Het resulteerde in dit compacte in elkaar gefrutte pakketje (...ter inspiratie) :D
Het blijft op z'n plek door de twee schroefjes en wordt onder gesteund door balsablokje, zodat het pas in de nauwe romp steekt en door de G krachten niet weg buigt. Ver van accu en motor... Onvanger is Jeti RX.

Antennes door de plastic buisjes, een naar achter, een naar benee...

full



UBEC en lipoaccu in sandwich, wel in de buurt van de antennes...
kan bijna niet anders... of de antennes moeten naar buiten


full



Kiekje in de romp met het zaakje test opgesteld... zonder balsa vul blokje...

full



Het schakelaartje boven op de Enigma...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk heb ik een keuze kunnen maken waar de MULTIPLEX RX-16-DR pro M-LINK ontvanger geplaatst gaat worden.
Een optie was om de ontvanger verder naar achter te plaatsen maar dit bleek geen goed idee i.v.m. het zwaartepunt.
Dus toch maar gekozen om de ontvanger zover mogelijk vóór in de romp te plaatsen. De twee antennes zullen dan nog voldoende zichtbaar zijn voor de zender.

Wel vraag ik me af of de antennes verlengt mogen worden?

De volgende uitdaging is het zoeken van een geschikte ontvangeraccu.
Nu was ik al aan het zoeken naar een kant en klare ontvangeraccu (minimaal 6000 mAh) met een MULTIPLEX M6-Hochstromstecker die direct op de ontvanger kan worden aangesloten maar hellaas nog niets kunnen vinden.

Mijn voorkeur gaat uit naar LiFe 123 accu's via een EMCOTEC.

De volgende servo's worden in de B4 ingebouwd:
1 x Hitec HS-75 BB
1 x Futaba S3010
1 x Graupner DES 707 BB MG
3 x Graupner DES 587 BB MG
4 x Graupner DES 676 BB
2 x Graupner C341

Is er een kant en klare oplossing met schakelaar in de handel verkrijgbaar?
Dat zou fijn zijn, want graag wil ik mijn beschikbare modelbouw uren benutten voor andere werkzaamheden die meer mijn ding zijn.

Johannes
 
Even een berichtje voor H.B. Busking;

Hou er rekening mee dat zo'n UBEC ook koeling nodig heeft.
Met die krimpkous erom heen gaat dat nog maar slecht...:rolleyes:

Sorry voor de interruptie in dit, wel erg mooie, draadje!!
 
Johannes, antennes van een 2,4GHz systeem kan je volgens mij niet zomaar verlengen. Ik heb hiervoor al meerdere waarschuwingen gezien, en ik heb het ook nog nooit iemand zien doen. Ik zou er niet mee gaan experimenteren.
 
Wel vraag ik me af of de antennes verlengt mogen worden?
2.4 GHz antennes mogen niet verkort of verlengd worden!!
1 mm meer of minder kan al dodelijk zijn voor de reikwijdte.
Dat geldt sowieso voor de zenderantennes (net als bij 35 MHz), maar nu ook voor de ontvangerantennes (en dat geldt niet voor 35 MHz).

Let op!!
Een 2,4 GHz antenne is meestal een zwart iets dikker draadje, met aan het uiteinde een dunner wit draadje. Dat is een zgn. coax-kabel. Een kern draad, met een manteldraad eromheen. De kern-draad is langer en steekt aan het einde uit. Dat stukje is de antenne. Het inkorten van die zwarte mantel heeft precies hetzelfde effect als het verlengen van het uitstekende kern-draadje. AFBLIJVEN!!

Deze antenne-kabel zit met een heel klein drukknoop-achtig stekkertje op de printplaat. Als er ooit iets mis is met de antenne: nieuwe kopen en vervangen. Reparatie is zonder goede elektronische meetapparatuur niet mogelijk!
Die drukknoop-stekker is behoorlijk kwetsbaar en niet geschikt om vaak verwisseld te worden.

NB.
Die overgang van de dikkere zwarte buitenkabel naar het uitstekende binnenkabeltje is een punt waar een breuk kan ontstaan door trillingen. Daar hebben wij met zwevers weinig last van, maar ik heb al een heli-vlieger gezien waarbij dat stukkie (buitenhangend) door trillingen en rotorwind was afgebroken. Gelukkig heeft 2,4 GHz twee antennes. Die aan de ander zijkant deed het nog wel.
Ikzelf heb al een keer gehad dat de nieuwe 2,4 GHz ontvanger in een krappe ruimte zat. De zwarte buitenkabel moest een scherpe hoek maken. Toch een beetje tegen een triplex spantje aan zitten schuren, waardoor de buitenkabel vlak bij het ontvangerhuis over 2 mm voor 50% door was. Let op: hij was niet helemaal door!! Toch was de ontvangst op die antenne 80% afgenomen (zichtbaar in de log).

Dirk.
 
Heren bedankt!
Weer wat geleerd.
Ik heb de ontvangerantenne goed bekeken en snap nu ook hoe deze werkt.
Dus ik ga niet aan prutsen maar zal deze met zorg inbouwen en natuurlijk regelmatig controleren.

Johannes
 
@Loeki Helemaal waar... edoch... de Casle Creatons UBEC is over bemeten... (sturen DES-jes) aan... Heb daarom een flinterdunne PVC krimphoes gebruikt... en met een F5B sta je geen uren te zweven...

@Ariel... Jeti heeft om die reden ontvangers met behoorlijk verlengde antennes. Ik weet niet hoe dat zit bij MPX. Ik vlieg met Evo-9 en een Jeti module. Overigens komt MPX weer met een nieuwe Profi zender op de markt... kan er nog weer meer...
 
Een antenne is te beschouwen als een afgestemde kring. Verlengen of verkorten is dus een misaanpassing waardoor de gevoeligheid voor de berekende frequentie veranderd. Overigens is het heel normaal om antennes te voeden via een coaxkabel. De MPX ontvanger van Ariel voorziet in montage van de antenne met mini-SMB connectoren op de behuizing. In principe kan er dus een coaxkabel tussen ontvanger en antenne worden aangebracht om de antenne naar buiten te brengen. Echter ieder voordeel heeft zijn nadeel: coaxkabel plus connectoren ertussen levert demping op ofwel signaalverlies. Voor radiozendamateurs is dat geen probleem die passen gewoon de afregeling van ontvanger en zender aan hierop. Maar dat mag niet bij deze apparatuur, dus liever niet doen.

Voeding van de ontvanger met een MPX hoogstroomstekker kan rechtstreeks met een Schulze LiPoRXII ontvangeraccu. Die heb ik en laat je van de week wel zien hoe dat ding werkt in combinatie met jouw Multiplex apparatuur.
 
Bij de firma ACTeurope heb ik een prima oplossing gevonden voor de ontvanger stroomverzorging.
ACTeurope

Ook leveren zij LiFePo-Accus.
ACTeurope

De capaciteit van beide accu's zal voldoende zijn voor één dag vliegen met de B4.
Omdat de tijd dringt heb ik alvast deze set meteen besteld.

@ Archivaris bedankt voor je uitleg.
Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Johannes
 
50 euro's voor een 2 cellen LiFePo-pakket van 2300 mAh?!!
Dan moeten ze eerst een mes in mijn donder steken voor ik dat zou kopen.
Afzetters.

Dan maar zelf solderen voor 40% van de prijs: LIPO (helemaal onderaan, onderste 2 tabellen).
Hier kant en klaar voor de helft.
Hier nog een ander.

Dirk.

N.B.
Kan je lader LiFePo aan?
Die moeten weer anders geladen worden (dan Lipo, NiCd, NiMh, Pb, ...)
 
Back
Top