Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Bij de fabrikanten zit niet alleen de druk om te presteren maar ook het geld. Natuurlijk is het simpel om te zeggen dat de fabrikanten dit moeten regelen maar ik ben wel van mening dat een fabrikant de nodige druk op een rijder kan en moet zetten om geheel eerlijk volgens de regels te werken.

Je hebt niets aan druk zonder controle.

Daartegen is het wel heel simpel om tegen de kleine organisaties te zeggen dat ze maar voor dure controle materialen moeten zorgen. Nou Pieter, kom maar op met een sponsorbedrag van 3000 euro voor zo'n sniffer. En gaan we het op clubniveau toelaten mogen ook de clubs dan even 3000 euro sponsorbedrag ontvangen voor een dergelijke aanschaf?

De nomac bestaat uit clubs, clubs hebben rechten en plichten op het gebied van millieu :cool:

En de opmerking van die uitlaat-potten is geheel terrecht, we kunnen ons zorgen maken over de gebruikte smeermiddelen maar wat voor een troep er allemaal anders gebruikt wordt lijkt niemand te deren.

Uiteindelijk speelt gezond verstand een rol en kan de lijst van de EFRA een rol spelen. Maar ja, ook nu lijkt het niet mogelijk te zijn om eerlijk te werkt te gaan dus als de beste smeermiddel met chemie-pakken aangetrokken op een band gesmeerd moet worden zal het ook gedaan worden......

Is geen kwestie van kan maar een kwestie van moet! Het afgelopen jaar heeft aangetoond dan niemand te vertrouwen is!

Maar het is gewoon vreemd om te denken dat je het kunt tegenhouden terwijl de helft van het veld het gewoon doet. En een band met een controlering? Joh, dat duurt even en ook dat is te omzijlen.

Vergeet 100% controle Roelof (nogmaals)

Zo maar weer ff
 
steekproefgewijs controleren met flitsers.

Ja. :(

5b34f06d2e0aac1de0941871334bc531
 
Ik weet niet of je wellicht op mij doelt, maar mijn auto had in de 2e kwali een achterband die in het midden los was gekomen en voor veel onbalans zorgde en een hele zenuwachtige auto met soms geen grip achter.....

Ook draaide ik 1x helemaal om mijn as (vraag maar aan Michiel R :p ) en 1 keer bijna, in de bocht het rechte stuk op, direct na een tankstop, dus moet brandstof geweest zijn.....
.

Nee dit was in de finale
maar het heeft hem gelukkig niets gebracht
Groeten,
Wim
 
oke, duidelijk dan...
Even terug op het wel of niet toestaan van smeren.

Wellicht moeten we het eens toestaan voor de 2e helft van het seizoen, en kan iedereen aan het eind van het jaar eerlijk oordelen of het nu zo nodig was om er zoveel heisa over te maken. Wellicht valt het allemaal wel mee, hoeveel werk het wel niet is, en de kosten ervan enzo.....
en was het wel een ramp, verbieden we het weer voor volgend seizoen.
 
Even een quote uit de mailbox zonder de persoon prijs te geven:

Ik hoop echt dat er ooit iets tegen gevonden word. Het smeren is een grote
last.
Het is moeilijker om een goeie setup te vinden (geen 2 sets zijn dezelfde)
en de tijd die erin kruipt is fenomenaal.

Kijk, een JA of een NEE maakt mij niet uit, het is alleen dom om te denken dat het nu niet gebeurt en met nog een keer een NEE het nog steeds tegen gehouden wordt.
Voor mensen die bij een JA denken te gaan stoppen moeten ook heel goed nadenken wat een JA anders maakt dan de huidige situatie. Als PeterB al aangeeft dat men het in de Promo al toepast of wilt toepassen is het einde al zoek.
 
Ja tuurlijk de sport nog duurder maken goed punt martin.

Maar goed punt we nemen iets niet aan op de sectievegadering dan bedonderen we de boel en zeggen ach laten we het dan maar toestaan. Enig idee hoe DOM dit klinkt !!!!!!!

Simpel bij lijnen trekken gelijk voor de rest van het seizoen naar huis punt


oke, duidelijk dan...
Even terug op het wel of niet toestaan van smeren.

Wellicht moeten we het eens toestaan voor de 2e helft van het seizoen, en kan iedereen aan het eind van het jaar eerlijk oordelen of het nu zo nodig was om er zoveel heisa over te maken. Wellicht valt het allemaal wel mee, hoeveel werk het wel niet is, en de kosten ervan enzo.....
en was het wel een ramp, verbieden we het weer voor volgend seizoen.
 
Als we nou met zijn allen afspreken om niet te smeren, en je hebt het toch nodig om te kunnen winnen?
Moet je je dan niet eens afvragen waar dat aan ligt?
Ik denk aan je onkunde.
Je zal dan ook wel hopen dat het bandensmeren niet wordt toegelaten, want als iedereen gaat smeren, is je illegale voordeeltje weg en rij je weer achteraan.
Wat schiet je er dan mee op?

Nou dat de hobby nog duurder wordt, dat iedereen met chemische middelen in de pitstraat staat die slecht is voor de gezondheid, dat er nog minder mensen met de hobby beginnen dus is de klasse binnenkort op sterven na dood.

Dus jullie begrijpen wel wat mij mening is.

Jammer dan we ons niet aan een 'gentlemens agreement' kunnen houden..

Volwassen hoor...
 
dat iedereen met chemische middelen in de pitstraat staat die slecht is voor de gezondheid, dat er nog minder mensen met de hobby beginnen dus is de klasse binnenkort op sterven na dood.

Volwassen hoor...

Tja en als je kijkt naar het voorstel van de sectie, zal er geen controle zijn ... het is voor of tegen zonder voorwaarde... dus als er straks iemand met zwaar kankerverwekkend spul staat te smeren moet je gewoon je mond houden.
 
Tja en als je kijkt naar het voorstel van de sectie, zal er geen controle zijn ... het is voor of tegen zonder voorwaarde... dus als er straks iemand met zwaar kankerverwekkend spul staat te smeren moet je gewoon je mond houden.

Tenzij we ons nou gewoon allemaal eens aan de gemaakte afspaak houden.
 
Bij de electro hebben ze er ook gehoor aan gegeven, bij het komende WK geen bandensmeren! Mag geloof ik alleen nog schoonmaken met de ter beschikking gestelde bus remreiniger.

Ik heb de top10 van die wereld er eens naar gevraagd. De meeste vinden het niet erg en geven aan dat dit een hoop testwerk scheelt. Tijd dus die nu aan het rijden en afstellen van de auto zal gaan ipv naar een magisch middeltje.

Ik weet dat jullie 1/8 hardcore brandstof rijders niet graag naar electro kijken, maar dit is toch wel iets om over na te denken. En zoals al eerder wordt aangegeven, strepen trekken in de pits is al een goede indicatie om iemand uit te sluiten, of in ieder geval te vragen om zijn banden te wisselen met andere. Geen dure sniffer voor nodig.
 
Ja tuurlijk de sport nog duurder maken goed punt martin.

Maar goed punt we nemen iets niet aan op de sectievegadering dan bedonderen we de boel en zeggen ach laten we het dan maar toestaan. Enig idee hoe DOM dit klinkt !!!!!!!

Simpel bij lijnen trekken gelijk voor de rest van het seizoen naar huis punt

Wees nou eens niet zo stellig Alex.

Feit is er wordt gesmeerd, toch?
Feit is het is niet te testen, toch?
Feit is, er ontstaan valse beschuldigingen, toch?

En hier zal niets aan veranderen als je niets veranderd.
De makkelijkste keuze is de laatste 3 wedstrijden toestaan, en dan ervaring opdoen en in December in stemming brengen.

Bij de electro hebben ze er ook gehoor aan gegeven, bij het komende WK geen bandensmeren!

Hand-out banden Iwan, toch?, dus controleerbaar.....

En het is een ieder die een concurrent "pakt" op banden smeren er aan gelegen natuurlijk dit aan de leiding door te geven.....
 
Gewoon het doosje (ongeopend natuurlijk) inleveren en dan een sticker erop om vervolgens gecontroleerd hun banden te laten slijpen.

Fabrikanten kunnen ook helpen door de banden in plastic te verpakken, dan wordt de kans om te rommelen nog kleiner, en blijven de banden langer goed.

Iedereen die wil kan het toch wel. Pas na volhardend hard optreden zal dit afnemen. En tijdens de WK is er heeeeel veeeeeel aan gelegen om je concurrent een oor aan te naaien, bij twijfel zullen ze het zeker niet laten ;-)
 
En het is een ieder die een concurrent "pakt" op banden smeren er aan gelegen natuurlijk dit aan de leiding door te geven.....

en hoe pak je die dan, je mag toch banden smeren als je dit leuk vindt om te doen, kan je een foto maken, als je ze maar niet op de auto zet, of zoals ik het misschien opgemerkt heb gewoon net voor het einde wisselen tegen on gesmeerde en die gesmeerde zitten dan niet op je auto tijdens een evt. Controle.

En zo'n tester kost 3000 euro heb ik begrepen, is 3000/54 rijders NK/nomac 55 euro per persoon. Lijkt MIJ een goede inverstering die we gewoon met zijn alle betalen dmv 1 malig 55 euro verhoging van de licentie. Is wel weer geld, maar goed 55 euro voor een smeer vrij/ beschuldig vrij/ eerlijk NK/nomac seizoen, lijkt mij goedkoop en wel mee vallen.

En wat clubs met club wedstrijden doen moeten ze zelf weten, maar op een club is de sociale controle/eerlijkheid veel groter, dus zal een afspraak beter na gekomen worden.

Gr.
Peter
Gr.
Peter
 
Die tester ziet alleen niet alles en is dus geen 100% waterdichte detectiemethode. Die tester wordt nu gebruikt om alleen agressieve middelen te detecteren en eruit te filteren.

Lees de NOMAC reglementen eens door bij het onderdeel protest. Als rijder kan je een protest tegen een andere rijder indienen als je vindt dat hij verkeerd gehandeld heeft. Probleem is alleen dat bij een protest ook bewijs geleverd moet worden want anders is het moeilijk hard te maken.
 
Die tester ziet alleen niet alles en is dus geen 100% waterdichte detectiemethode. Die tester wordt nu gebruikt om alleen agressieve middelen te detecteren en eruit te filteren.

Lees de NOMAC reglementen eens door bij het onderdeel protest. Als rijder kan je een protest tegen een andere rijder indienen als je vindt dat hij verkeerd gehandeld heeft. Probleem is alleen dat bij een protest ook bewijs geleverd moet worden want anders is het moeilijk hard te maken.

Ik kan hier erg kwaad om worden, het gemak waarmee je hier iets van je afschuift. Wat je eigenlijk zegt is dat als een rijder bijvoorbeeld Paragon naast je staat te gebruiken je dan maar protest in moet dienen... Nou ik kan je vertellen dat je dan een ander probleem zal hebben!
 
Ik kan hier erg kwaad om worden, het gemak waarmee je hier iets van je afschuift. Wat je eigenlijk zegt is dat als een rijder bijvoorbeeld Paragon naast je staat te gebruiken je dan maar protest in moet dienen... Nou ik kan je vertellen dat je dan een ander probleem zal hebben!

Beste Pieter, het is ook zo simpel om de plichten van de rijders af te schuiven richting de sectie en organisatie. Dat jij iedere keer aan de lijn hangt dat je weer een rijder met natte banden de baan op ziet gaan vraag ik mij af waarom jij (of eigenlijk dan Joey want hij is de licentiehouder met die rechten en plichten) geen protest indient.
Natuurlijk kan je jezelf weer schuilen achter je importeurschap enzo en dat je daarmee geen vrienden maakt maar zonder die sociale controle houdt het ook snel op. Jij als keiharde vechter tegen het smeren moet daar juist niets van aantrekken en tegen de bewuste rijders protesteren. En als jij wil dat we de sniffer gaan aanschaffen zou ik graag willen zien dat jij eraan mee betaalt maar als je denkt dat je het daarmee oplost denk je helemaal verkeerd. De EFRA had dit ook beweerd en zie nu waarvoor ze hem nog maar gebruiken.

En dan, de paragon-middelen worden nog steeds verkocht en in overmaat in de electro gebruikt, pas bij de invoering van het smeren bij de 1:8 is de EFRA zich hier druk over gaan maken.
 
Persoonlijk ben ik het met Alex eens, maar ook Arie zijn statement snap ik heel goed.
Het is gewoon een lastig punt, en simpelweg tegenstemmen omdat je nu eenmaal tegen bent, is wellicht iets te kort door de bocht.

lastig, lastig.....

Er bestaat ook nog zoiets als principes . Ik ben ervan overtuigd dat smeren een slechte zaak is voor onze sport en ook de nieuwe aanwas bemoeilijkt ,hogere slijtage,meer ongelukken (meer schade) dus een hoger budget en dan ook nog eens minder fun.Een hoop bestaande rijders zullen afhaken.Het uitgeven van banden door de organiserende vereniging is m.i. de enige juiste oplossing,zoals ook door Pieter voorgesteld. Ondertussen zou je steekproef gewijs de opeens snellere rijders, voor de start ,verse achterbanden (zelfde merk) verplicht aan kunnen bieden waar hij/zij de wedstrijd mee moet ingaan . Maar zoals gezegt 'gewoon 'banden uitgeven door de wedstrijdleiding . 35 rondom , 2 setjes voor de 3 kwalies en voor elke (sub) finale nog 1 setje ,ben je gelijk dat afdraaien tot 73 mm voor 1 kwalie ook kwijt . Rijden ze in de 'echte' F1 ook maar met 1 merk verplichte banden ?
Jammer dat er blijkelijk geen 'gentleman's ' afspraken te maken zijn jammer,jammer jammer ..
Bij de 'big scale ' mini wordt er ook banden uitgegeven door de wedstrijdleiding.

Ik heb zondag tenminste lekker gereden en haal mijn schouders op naar mensen die op een 'gesmeerde 'manier omhoog willen .
 
Maar goed, kan er al iets bekend worden gemaakt van de stand van zaken? :)
Want door een idioot die het nodig vond me auto stuk te rijden ben ik iemand gaan helpen in de pit bij nomac. zelfs daar trok de helft al sporen bij wegrijden uit de pit..
 
Back
Top