Bouw Douanevaartuig Albatros.

Gezien je ontvanger heb je een Turnigy 9x zender, hopelijk met ER9x firmware, dan kun je echt van alles instellen.

Ik weet zo even niet wat voor software er op zit. Hij is standaard af hobbyking.
Zover ik zag in de software kun je een curve en percentage veranderen van een kanaal en mixen waren we al mee begonnen.

Zo kunnen we beide motoren synchroon laten lopen met een stick. En met een switch heb je ze beide apart op een stick om te manouvreren.
 
Ik heb vanavond een start gemaakt met het waterdicht maken van de inspectieluiken in het dek.
Onder de achterroef komt een luik, onder de machinekamer één en onder de stuurhut komt een luik.

Ik heb onder het dek een 8mm luikrand gemaakt van polywood. Daar heb ik inserts in getapt en op de luikrand zit een plaatje 3mm lexaan.
Onder het lexaan heb ik een afdichtingsstrip van 4mm breed en 2mm dik.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt,klopt... Maar je weet maar nooit, heb het voor het laatst ook gehad met mijn bluster, tijdens de eerste test in het water was er niks aan de hand, vochtvrij van binnen, toen ze de eerste maiden heeft gehad lag er wat water binnen, eerste instantie misschien slecht afdichtende werkdek, bleek dus lekkage bij boegschroeven te zitten...

Dus je weet maar nooit...
 
Klopt,klopt... Maar je weet maar nooit, heb het voor het laatst ook gehad met mijn bluster, tijdens de eerste test in het water was er niks aan de hand, vochtvrij van binnen, toen ze de eerste maiden heeft gehad lag er wat water binnen, eerste instantie misschien slecht afdichtende werkdek, bleek dus lekkage bij boegschroeven te zitten...

Dus je weet maar nooit...

Ik denk dat een wateralarm ook wel een juiste investering is.
 
Voortreffelijk :) Je kan er ook in doorschieten... Ter overweginghe:

Helemaal afgesloten? Stormvaren en IJsselmeer over? Er is toch zo een tocht? Dan straks ook dekhuis bomvast.
Waterdichtheid... In theorie kan je permanente pomp ook lek raken -als deze mocht over verhitten, slangen los knallen... in een doom-scenario- en je hele model vol spuiten.

Je komt daarom in 'echte' schepen ook warmtewisselaars tegen? De motor heeft dan een gesloten koelsysteem. Dat heeft men toegepatst, om koeling te garanderen, verstopping, te voorkomen. Er hoeft maar een takje, guppie of zomerzwemkevertje voor de intake te komen en de zaak raakt verstopt.

En ach... aangezien je je toch al aan het verliezen bent in meest prachtige technische tweeks... kan dat er me dunk... ook nog wel bij :)

Hou er ook rekening mee dat een beetje toegankelijkheid aanboord ook wel handig is, maar daarmee ook nog eens warmte weg kan door ventilatie... en van een andere orde... de aan wal toegestroomde toeschouwers de gelegenheid 'moet' kunnen geven zich aan al dat technisch schoons te vergapen! Toch?
Gr Bas
 
Voor een wat kostbaarder schip is een wateralarm best een optie, dat zie je wel vaker. Maar je moet wel ergens de grens trekken. Je kan ook, voor het geval de pomp verstopt raakt, als backup, ventilators inbouwen, noodstroom, etc, maar waar stopt het dan? Ik zou het safe maar simpel houden.
 
Je komt daarom in 'echte' schepen ook warmtewisselaars tegen? De motor heeft dan een gesloten koelsysteem. Dat heeft men toegepatst, om koeling te garanderen, verstopping, te voorkomen. Er hoeft maar een takje, guppie of zomerzwemkevertje voor de intake te komen en de zaak raakt verstopt.

Dat is niet helemaal waar
Het is hoofdzakelijk toegepast zo dat er GEEN zoutwater door de motor komt
Als de koelwaterpomp als nog vestopt raakt word ook dit systeem heet
mvg
Frederik
 
Daarom werken ze bij boten waar betrouwbaarheid maximaal moet zijn, met de warmtewisselaar als deel van de romp. De koelwaterpomp is dan niet nodig, het zeewater stroomt direct langs de "ribbels" van de warmtewisselaar.
 
Daarom werken ze bij boten waar betrouwbaarheid maximaal moet zijn, met de warmtewisselaar als deel van de romp. De koelwaterpomp is dan niet nodig, het zeewater stroomt direct langs de "ribbels" van de warmtewisselaar.

Dat noemen ze beunkoeling
Dan heb je nog waar pijpen langs het schip lopen
En een wisselaar waar het zoete water door de pijpjes lopen en het vuile water zeg maar om de pijpjes
net als bij een olie koeler
 
... DGzRS Seenotkreuzers Bermpol- en Heussklasse hadden zo de koeling via de huid, die overigens dubbelwandig was uitgevoerd...
Denk wel dat er een pomp aanwezig was om het koelwater door het systeem te forceren...
 
Ach het is maar een hobby. We zijn vrij genoeg om lekker door te slaan hierin.
We kunnen er van maken wat we willen, zolang we er plezier van hebben.

Mijn enige bezorgdheid is het feit dat de boot nooit snel mag afzinken omdat er gapend inspectiegat in zit.
Je kan nu eenmaal te maken hebben met golfslag van echte boten die passeren.
Ik heb er al genoeg over gelezen op dit forum.

Een luikje zoals ik gemaakt heb is er in een handomdraai uit. Het is van plexiglas dus het hoeft er niet uit om er even in te kijken.
Nu kan ik de dekken vol water hebben, de boot mag even omslaan en ze mag wat mij betreft vol in een golf duiken. Dat is toch wel wat waard?
De slangen van de koeling zijn dikker dan anders. Op alle slangtules zit een scherpe rand. Dus zonder borging krijg je ze er al lastig af.
De uitlaat zit net zoals orgineel in de zij, net boven de waterlijn. En dus kun je altijd zien of er koelwater is. En zowel de inlaat als de uitlaat zijn van rvs, volledig door de romp gelijmd met epoxy.

Dan nog is de koeling niet altijd noodzakelijk. Als je rustig vaart of kortstondig snel is het geen pré.

En als iemand een degelijk waterpompje weet te vinden wat stil is en degelijker dan dit robbe pompje, dan hoor ik het graag!
Dan komt die er naast en wordt dat robbe pompje een noodlenspomp.

Misschien allemaal sterk overdreven, maar wel eruggg leuk om te maken.

Ik denk dat een ieder zijn eigen invulling geeft aan zijn bouwproject. Het is voor ons de eerste keer dus we proberen ook maar wat af.

Als je er maar lol in hebt met elkaar.
 
Back
Top