Electro setup voor Piper Pawnee 33%

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door BertOris, 25 jul 2012.

  1. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Gerben,

    ik had nooit gedacht om dit soort motoren nu al tweedehands te vinden, maar dankzij jouw tip ben ik aan het zoeken geslagen. Ik heb net een akkoord gemaakt voor een predator 37/6 met spinner en een Spin300.
    Levertijd 16 weken is dus nu niet meer aan de orde ... het gaat deze week in orde komen.

    Heel erg bedankt, je hebt nog minstens een pint van me te goed !

    Groetjes,
    Bert
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Top!
    Dat is me nogal een motor die '37er, allemachtig meer dan 12kw.
    Best heftig voor de pawnee, neem aan dat je met ietsje minder zult vliegen?

    Maak je af en toe een foto'tje van de bouw? altijd leuk om te volgen :)


    Gerben
     
  3. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    die motor is idd ruim bemeten voor de pawnee, maar toen ik hem vond kon ik hem niet laten liggen. Ik heb wel het voornemen om zeker onder de 200A te blijven, en dus ver van zijn portentiele grens. Ik gebruik hem eerder als een predator 30 dus.
    Ik zal zeker wat foto's maken en posten. Het jeukt al behoorlijk nu :).

    Bert
     
  4. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    ik krijg net bericht van Plettenberg dat ze de predator 30/8 afraden omdat de duurbelasting voor een sleper nogal hoog is. Ze raden dus zeker de 37/6 aan, maar het is 14 a 16 weken wachten. Wat een geluk dat ik 2e hands de juiste motor vond.

    Bert
     
  5. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    ben de setup gisteren gaan halen. 1500km rijden ... pfff
    De Spin300 is eigenlijk een Hacker Masterspin220, ik dacht dat die identiek was aan de Jeti Spin300. Gilt er iemand als ik fout zit ?

    Op die regelaar zijn ook condensatoren bij gesoldeerd, maar ik dacht dat dit enkel zinvol was bij te lange kabels, en dan op een afstand van pakweg 15cm van de regelaar. Deze zitten op de regelaar. Zou ik ze er af halen ?


    [​IMG]


    [​IMG]

    Groetjes, Bert
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat een monster van een motor, indrukwekkend :)

    Condensatoren: kan nooit kwaad, gewoon laten zitten. Wel even het soldeerwerk checken, op de foto ziet het er wat rommelig uit.

    Gerben
     
  7. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    de prop die er bij zit is een 27*13 drieblad. Enig idee hoeveel AMP die zou trekken ?
    Bij Plettenberg staat een 29*12 drieblad, en die slurpt 282A op 12S. Ik vrees dat die 27*13 dus wat erover gaat zijn, aangezien ik onder of rond de 200A wil blijven.
    Enig idee waar ik aan die losse propbladen kan geraken en wat een goede maat zou zijn om rond de 200A te komen ? In ecalc zit ik met te veel onbekende variabelen om een defitge prognose te maken.

    Ik zal alleszins volgende week deze setup al eens op een testbank zetten om te zien hoeveel AMP deze prop werkelijk trekt. Van daaruit zal een en ander wellcht makkelijker bij te sturen zijn.
    Probleem is dat ik nog wacht op de juiste stekkers voor mijn batterijpacks. Het kan dus nog even duren voor ik kan testen.

    Bert
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar mocht je zelf ooit elco's bij moeten plaatsen om genoemde reden dan wel de aansluitdraden van de elco's zo kort mogelijk houden.
     
  9. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    dag Ron,

    ken je toevallig ook de theorie hierachter, en is het steeds beter om aan de kant van de batterijen ook een condensatorbrug te maken ? Of zijn er ook nadelen aan ?

    Groetjes, Bert
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De theorie is dat er een 'rimpelspanning' ontstaat als de motor draait.
    Een regelaar schakelt heel snel in en uit om de motor te laten draaien, en nog vaker als dat minder dan volgas is.

    Even een omweg via de waterleiding in je huis. Als je de kraan snel dichtdraait (of de wasmachine bijvoorbeeld zijn waterinlaat dichtzet), hoor je in veel huizen een bonk uit de waterleiding komen, de waterdruk neemt even toe in de leiding omdat het water nog stroomt maar de kraan dichtstaat.

    Zo kun je het ook enigszins zien in je stroomcircuit. Er ontstaan 'spanningspieken' (waterdruk) bij de regelaar omdat de electronen nog stromen maar de regelaar steeds uitschakelt. De condensatoren vangen die spanningspieken wat op en vlakken ze af, om de regelaar te beshcermen.

    Die props kun je bij Plettenberg bestellen, maar in een beperkt aantal maten.
    ( http://www.plettenberg-motoren.com/UK/Zuebhoer.htm Rasa CFK prop)
    De andere optie is naar vaste props overschakelen, hoewel die losse braden erg goed schijnen te zijn. Desnoods zou je de bladen ietsje af kunnen toppen, dat is even een naar gevoel om de carbon blaadjes te lijf te gaan, maar werkt prima.

    Ik zou zeggen eerst proefdraaien en dan pas beslissen. En niet vergeten dat de stroom in de lucht nog een stukje lager ligt dan bij een statische test, dus beter nog gewoon gaan vliegen...

    Gerben
     
  11. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Gerben,

    het aflvakken kende ik meer of min, maar ik ken niet de theorie er achter. Dus ik kan niet inschatten wat er zou gebeuren als ik teveel of te grote condensatoren zou zetten (extra aan regelaar en aan batterijzijde).

    Die prop kan idd misschien best eens gevlogen worden voor ik oordeel, maar dat zou ik eerst een vliegklare kist moeten hebben. Ik ga morgen de kist halen, dus dat is toch al weer een stukje dichterbij. En voorlopig amuseren we ons nog wat met de Pilatus.

    Bedankt, Bert
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En zoals bij waterslag de drukpiek hoger is dan in het waterleidingnet, zijn de spanningpieken die op de voedings-ingangen van de regelaar komen hoger dan de accu-spanning, niet goed voor elektronica. De pieken hebben een frequentie van 8, 16 of 32kHz, naar gelang de gekozen PWM-chopping frequentie. Bij volgas treedt geen PWM chopping op, de elco's hebben het dan het makkelijkst.
    Wat meer vonk bij het aansluiten van je accu.
    Zo dicht mogelijk bij de regelaar, anders zorgt het stuk accudraad tussen elco en regelaar alsnog voor pieken. Aansluitdraden van elco's zo kort mogelijk voor een lage ESR. Ook niet een aantal elco's verdelen over de lengte van de accudraden. Elco's aan accukant heeft geen zin aangezien een accu een erg grote elco is.
    De oorzaak is zelf-inductie van de accu-draden. Zelfinductie zorgt ook voor het vonken bij de koolborstels (gevolg van hoge spanning) van borstelmotoren.

    Ik heb wat informatie bijeengeraapt in een RCG draadje.
    All ESC manufacturers, switching power supply designers (an ESC is a SPS) and EE's say the same ... extend motor wires, not battery wires. If you cannot but extend battery wires, you have to take precautions, see:
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=952523

    Contents

    • Expert/manufacturer opinions
    • Problem (electrical equivalent of water knock)
    • Solution
    • Rule of thumb
    • Capacitor type
    • Capacitor polarity!
    • How to add extra capacitors
    • Explanation/theory
    • Measurements
    • DIY pictures

    Volgas, geen PWM-chopping
    www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index_eng.html

    [​IMG]


    Half gas, PWM-chopping, spanning wordt in stukjes gehakt.
    www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/SPEEDY-BL_eng.html

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2012
  13. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Ron,

    dat verduidelijkt al een en ander. Heel erg bedankt!

    Hieronder trouwens een eerste foto van de Pawnee, net uit de doos.

    [​IMG]



    Groetjes, Bert
     
  14. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    voor ik aan de pawnee begin zit ik al met een klein probleempje. Ik heb (voor het eerst) een powerbox aangeschaft en vind niet meteen hoe ik de batterijen moet aansluiten.

    De bovenste pin van de mpx plug is de plus, want dat staat op de foto. Maar of nu de drie bovenste plus zijn, en de drie onderste min vind ik nergens. Ook op internet en in de manual vind ik het niet meteen.


    [​IMG]



    Hopelijk heeft iemand van jullie hier wel zicht op.

    Alvast bedankt, Bert
     
  15. Conrad.

    Conrad.

    Lid geworden:
    25 jun 2007
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Sittard
    Deze stekker wordt ook gebruikt om de accu aan de regelaar aan te sluiten en dan worden er altijd drie pinnen gebruikt voor de plus en drie pinnen voor de min.
    Op de MPX stekker staat aangegeven welke kant de plus is.
     
  16. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    ik vermoedde al zo iets, maar wou toch graag even bevestiging voor ik een lipo vuurwerkje ging maken :).

    Bedankt, Bert
     
  17. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    De Pawnee zit al min of meer in mekaar, en ik ben stilaan klaar voor de inbouw van de motor en electronica.

    De plaatsing van de motor ligt min of meer vast, die ga ik vooraan zetten denk ik :). Al twijfel ik nog of ik hem in de spinner ga steken en de Plettenberg folding props ga gebruiken. Als iemand hier ervaring mee heeft in goede of slechte zin hoor ik dat graag.

    Voor de batterijen is er eigenlijk maar één compartiment groot genoeg om ze vlot kwijt te geraken en dat ligt net boven de voorkant van de vleugel.
    Ik hoop dat dit qua CG redelijk goed gaat komen.

    Maar met de regelaar zit ik nog wat in de knoei. Aangezien er >65 cm tussen motor en batterijen zit, zit ik sowieso met vrij lange kabels. Ik las hierboven dat ik beter de kabels tussen motor en regelaar verleng dan die tussen de regelaar en de batterijen, maar qua koeling van de regelaar komt dat niet zo goed uit. Het handigst zou zijn als ik de regelaar achteraan onder de motorkap zou kunnen plaatsen, maar dan zijn de kabels van motor naar regelaar ~30cm, en van regelaar naar batterij ~40cm.

    Jeti heeft het volgende in de handleiding staan :
    As a matter of principle only cables from the battery to the controller can
    be extended. If the extension is larger than 20 cm it is unavoidable to
    connect between the cables a low impedance electrolytic capacitor of a
    capacity 100-300 µF. These capacitors must be inserted between every
    cable section longer than 25-30cm


    Een en ander spreekt mekaar dus tegen en bij gebrek aan kennis geraak ik hier dus niet goed mee verder... hulp zou erg welkom zijn.

    De Powerbox en ontvanger zouden dan weer best vrij ver naar achter komen om minder kans op storingen te hebben, maar dat gaat qua CG wellicht bijna niet haalbaar zijn. Heeft er iemand een idee hoeveel afstand er minimaal tussen regelaar en ontvanger moet zitten ?

    Alweer bedankt,
    Bert
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Je laat er geen gras over groeien Bert!

    Ik zou eerst eens de boel globaal uitwegen voor je verdergaat.

    Motor op de plek die je dacht, accu's in het vak waar je ze denkt te plaatsen.
    Als je redelijk uitkomt prima, ik heb zomaar het vermoeden dat de accu's verder naar voren moeten, tegen het motorspant. Daar zie ik ze vaak terechtkomen bij ombouw-modellen, soms zelfs door het motorspant heen..
    Misschien valt het mee, maar meten is weten :)

    Gerben
     
  19. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    dag Gerben,

    jouw reactie kwam ook snel zeg ! Je was zeker al aan het reageren voor ik mijn vragen stuurde :).

    Ik ga zeker de boel eens wegen en kijken waar het CG dan zit, maar dan zou ik toch de motor al min of meer moeten kunnen bevestigen.

    Op de foto hieronder zie je dat ik de batterijen niet naar voor krijg zonder structureel heel wat dingen te verbouwen. Aangezien dit om de versteviging van de motorophanging gaat zou ik dit graag willen vermijden, tenzij er iemand met heel goede raad komt.
    Maar het verbouwen is wschl beter dan een kilo lood in de snuit te moeten stoppen.
    Mocht het toch lukken om de batterijen in het grote compartiment kwijt te raken zou me dat om nog een andere reden goed uitkomen. Ik zit met packs van 10A en van 16A. Die wegen 3,5 en 5 kg. Dus als de batterijen niet te ver naar voor zitten gaat dit qua CG nog meevallen, anders zal ik die lichte packs moeten gaan verzwaren vrees ik. In dat geval denk ik erover om er 15A packs van te maken (12S3P-5000).

    [​IMG]



    Mocht je op de foto toch een (relatief eenvoudige) oplossing zien om de batterijen naar voren te krijgen, geef je dat maar aan.

    Groetjes,
    Bert
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Bert,

    ik weet het niet hoor... , maar ben je het jezelf niet een beetje te moeilijk aan het maken ? ( was alles eens aan het doorlezen, vandaar )
    Met die stromen van rond de 200 ampére ?
    Welk lipopakket heb je daar voor nodig ? Met één pakket ben je dan niets als je gaat slepen... Oeps , Te laat gezien !!!
    Van de lipoladers en voeding nog niet gesproken.

    De gegevens van motor, prop en regelaar zijn wel indrukwekkend moet ik zeggen...
     

Deel Deze Pagina