Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Arno, waar is dat veld van jou? Ziet er mooi uit! Ik zat eigenlijk te denken om mezelf uit te nodigen in Ede, daar schijnen ook wat goede slepers rond te vliegen, en ik ken daar de nodige leden.

Voor jouw wat verdere weg ben ik bang; Zuid Limburg .......
Aan slepers hebben we echter zeker het passende voor de KA 7. Een PAF achtige met een ZG 62 moet makkelijk kunnen maar wil je op safe gaan kunnen we er ook een Wilga met een ZG 110 voor zetten.
 
Mocht het na 2 Oktober worden staat de Ibis 120 ook voor je klaar :)
(tot die tijd te druk met de F5B-wedstrijden)

Gerben
 
Halverwege maart heb ik eens een opmerking geplaatst waarmee ik doelde op een Wasserkuppe tripje in april. Ik heb serieus even gedacht dat het mogelijk moest zijn met wat doorwerken.
Dat gaat gewoon lukken hoor. In april 2013 ga jij je KA-7 gewoon van de Abtsroda afmieteren :). Ik krijg al 'Elefant nostalgie gevoelens'.

Afgelopen tripje was in mei, dus dat kan je nooit bedoeld hebben.
 
De voorste kap heeft scharnieren gekregen. Deze zaten in de kit.
Ka7-667.JPG


Ka7-669.JPG


Als de kap open is kan hij naar voren geschoven worden en zo komt hij makkelijk los van de romp.
Aan de zijkant van de romp is een balsa stukje aangebracht als geleider voor de cockpit sluiting. Die sluiting breng ik pas verder aan na het bespannen van de romp.
Ka7-670.JPG


De achterkap krijgt geen eigen lock, die wordt netjes op zijn plek gehouden door de voorste kap.

De kap heeft een stang gekregen, zit in de echte ook. Deze is gemaakt van aluminium buis. Hij is licht overmaats ertussen gezet aangezien de kap voor het mooie net wat te smal is.
Ka7-668.JPG


De servo voor de sleepkoppeling is geplaatst en functioneel. De servo komt net achter de voorste zitplaats. De extra servostekker is voor eventuele extra functies zoals het draaien van Janes hoofd of een draaibaar cameraplatform.
Ka7-673.JPG


Op de neus zijn 3 hardhouten blokjes geplaatst waar de neus straks opgeschroefd wordt. Daar omheen nog wat stukjes balsa om de kleine kieren weg te werken (moeten nog geschuurd).
Ka7-676.JPG


In de staart is een stukje extra 'huid' gemaakt waarmee ik straks een gat in de romp kan maken om het hoogteroer aan te sluiten. Het gat komt aan de onderzijde, de romp staat hier op zijn kop.
Ka7-677.JPG


Ka7-678.JPG


Verder ben ik al voorbereidingen aan het treffen voor het bespannen van de romp. Hier en daar wat schuren en balsa stukken voorstrijken met porienvuller.

Iemand een idee waarmee ik de schaats kan behandelen om hem harder en vuilbestendig te maken? Laagje lamineerepoxy erop?
 
Bekleedt de onderkant van de schaats (het stuk dat de grond raakt) met een dunne strook aluminium, dan kun je ook probleemloos op een harde baan landen en starten!
(en ik weet wat dat is want ik vlieg op Deelen)
 
De schaats behandelen met een materiaal wat je in huis hebt lijkt mij voldoende.
Vuilbestendig maken is niet eenvoudig en volgens mij voor deze schaats niet nodig.

Johannes
 
De schaats behandelen met een materiaal wat je in huis hebt lijkt mij voldoende.
Dan wordt het spanlak. Dat staat bij de hand, en de kwasten zitten er toch al vol mee.

Nico, mijn schuursponsjes komen ook van de Karwei.
 
:roll: Een old-timer die over 10 jaar nog steeds een 'just out the box' look heeft klopt niet. Een schaats die niet gekrast en (een beetje) vuil is, ziet er niet-gebruikt uit.
Een zichtbaar gebruikte old-timer is in mijn ogen realistischer. :confused:
Just my 2 cents ...
 
Nah, je hoort een old timer ook een beetje te "weatheren". Dan is-ie nog steeds nieuw en ziet er toch oud uit... :-)
 
Ik vind het prachtig als mensen een kist natuurgetrouw kunnen weatheren. Maar bij een zwever is dat best lastig. Motorvliegtuigen hebben altijd wel wat strepen van uitlaatgassen, olie, vette scharnieren etc, bij een zwever is dat soort vervuiling nauwelijks aanwezig. Ik kan misschien wat zwarte stipjes aanbrengen om geplette vliegjes te simuleren ;).

Hopelijk later vandaag de eerste beelden van de romp met aangebrachte Koverall :D.
 
De scharnieren van de rolroeren zijn ingelijmd, de rolroeren zitten nu vast aan de vleugels.
Ka7-689.JPG


Het neusje is bevestigd op de houten klosjes met 3 kleine schroeven.
Ka7-679.JPG


De propeller sluit mooi aan op de romp.
Ka7-681.JPG


Ik heb al even proefgedraaid. De trekkracht is niet enorm, maar het was al de verwachting dat deze kist geen gat in de hemel zou klimmen. We zullen zien hoe het straks gaat.

Ik ben begonnen met het bekleden van de romp. Eerst een aantal delen 2x in de spanlak gezet. Daarna Koverall ruim afknippen. En dan met beleid erop kwasten. Het is even puzzelen wat je het eerst doet, maar met wat nadenken kom je er wel uit.
Ka7-682.JPG


Ka7-685.JPG


En dan heb je 'zomaar ineens' de helft van de romp bekleed! De bekleding zit zonder spannen al redelijk strak. Vanavond de boel licht strak trekken en dan de 2e helft erop.
Ka7-687.JPG


Ka7-688.JPG


Ik stond echt te stuiteren in mijn garage tijdens deze klus. Wauw, wat is het gaaf om dit zo onder je handen te zien ontstaan :banana:.

Jan-Hein, sorry dat ik het alleen ben gaan doen. Ik had het gevoel dat ik het moest kunnen. No guts no glory.
 
Nu fase 1 van dit project (afbouw tot vliegklaar) bijna klaar is voel ik de behoefte tot een kleine terugblik.

Laat ik beginnen met een kleine samenvatting van het waarom van dit project.
Ik was al enige tijd op zoek naar een Ka-7 model omdat ik enige tijd mede-eigenaar ben geweest van een Ka-7. De Ka-7 was een fijne kist, al was hij niet zo comfortabel als zijn opvolger de ASK-13 (die stiekem ook nog mooier is). Veel starts op de PH-271 heb ik niet gemaakt, maar toch hou je een band met dit vliegtuig.
Je kan een 2,5m ARF kopen, maar het moest natuurlijk eigenbouw worden. Ik wilde weer bouwen, liefst iets waar ik even mee bezig zou zijn (en dat is gelukt!;)).
Ergens op het net had ik tekeningen gevonden voor een 2,5m model, en heel langzaam waren de voorbereidingen hiervoor al bezig. Totdat ik het huidige model als kit tegenkwam. Een moeilijke maar prachtige rompconstructie, mooi schaalgetrouw en een hele mooie maat. 1:4 is mooi groot, maar nog net niet TE groot.

Ik was toe aan een uitdaging, een stap verder in de bouwkunde. Dit model heeft die uitdaging zeker kunnen bieden, zowel grootte (niet de spanwijdte, wel de schaal) als constructiewijze waren nieuw voor me. Door een project te kiezen dat op de top van je kunnen ligt kom je vooruit. Je leert nieuwe dingen, verbetert je vaardigheden en je moet goed nadenken over hoe je dingen aanpakt. Niet alleen het hoe, maar ook het het waarom van de werkwijze probeer ik erbij te verzinnen. Vaak probeer ik meerdere opties te verzinnen om iets aan te pakken, waarbij je na gaat denken over wat de beste manier is en waarom.

Mijn vaardigheden zijn enorm vooruit gegaan door dit project. Diverse machines hanteer ik nu zonder nadenken (schuurschijf, mini-decoupeerzaag, kleine handzaag, cirkelzaag, dremel etc etc), ik heb beter gevoel bij de verschillende houtsoorten, mijn lijmverbindingen zijn mooier en beter geworden, ik heb met spanlak leren werken. Kortom: ik ben een betere bouwer geworden.

Ondanks de moeilijkheidsgraad van dit project is het verbazingwekkend soepel verlopen. Er zijn geen grote fuck-ups geweest, en kleine fuck-ups slechts zeer weinig. Vrijwel alles ging in één keer goed. Deels komt dat doordat ik niet te impulsief te werk ga. Als een oplossing nog niet goed is uitgedacht dan laat ik het liggen. Meestal borrelt het dan nog een tijd door in je hoofd totdat je ineens het licht ziet.

Ik wil bij deze graag ook alle meelezers van dit draadje bedanken :worship:. Het bouwen van een mooi model is prachtig om te doen, maar het kunnen delen van zoiets moois voegt voor mij nog wat toe. Ik proef dat mensen het leuk vinden om naar de bouw van een groot project te kijken (ik geniet zelf ook mee van enkele andere mooie draadjes hier). Daarbij is het ook prettig om met je vragen hier terecht te kunnen. Al had ik bij dit project een stuk minder vragen dan bij vorige projecten, weer een teken van toenemende ervaring. Misschien hebben anderen nu zelfs wel dingen van mij op kunnen steken. Ook dat zou mooi meegenomen zijn. Op de harde schijf staan al bijna 700 foto's van de bouw, ik denk dat er daarvan zeker 400 hier gepost zijn. Lijkt me aardig gedocumenteerd :D.

Fase 1 (bouw tot vliegklaar) is nu bijna afgerond. Daarna krijgen we fase 1 1/2 (verdere afwerking van bijv cockpit) en fase 2: het vliegen. Naar het vliegen kijk ik erg uit, ik ben zo benieuwd hoe het model zich zal gaan gedragen in de lucht en hoe het eruit gaat zien.
Met ARF kistjes is een eerste vlucht al lang geen issue meer, die gooi ik bij wijze van spreken bijna achteloos de lucht in. Maar bij een project als dit is dat andere koek. Tjonge, ik weet nog goed hoe ik stond te shaken bij de eerste vlucht van de Elefant. Er staat veel op het spel: je schitterende model waar je meer dan een jaar intensief aan gebouwd hebt, waar zoveel uren noeste arbeid in zit. Grote schade zal je niet direct vliegen, maar toch is het de vraag hoe het model zich zal gedragen. Ligt het zwaartepunt wel goed? Zijn de uitslagen voldoende? Hoe zal het overtrekgedrag zijn? Onder welke hoek moet je aan komen vliegen? Zal hij niet doorzakken in de landing? Dit is geen schuimpje dat een nare kwaklanding wel overleeft, dit is een vliegtuig met 4 meter spanwijdte en meerdere kilo's zwaar! Die extra spanning maken het invliegen natuurlijk veel interessanter dan het invliegen van een ARF-je. De beleving is veel intenser, net als de bouw.

Stiekem wordt natuurlijk al nagedacht over 'what's next'? Hoe zet je nog een stap verder? Voor een volgende stap op de ladder zijn meerdere mogelijkheden. Nog groter, maar dan wordt het vervoer een serieus probleem. Mijn auto is nu wel groot genoeg. Echte schaalbouw, maar dan wordt het zo'n pronkstuk waar je bijna niet meer mee durft te vliegen. Een eigen ontwerp, dat is wel een hele interessante gedachte, maar voor mijn gevoel heb ik nog niet genoeg modellen gebouwd om zelf de juiste constructieve combinatie van sterk en licht te vinden (toch blijft het in je achterhoofd spelen. SG-38?? Fokker50??).
Ach, ik zie het wel. Eerst hier maar eens mee gaan vliegen en helemaal afmaken. Dan de klusjes thuis de aandacht geven die ze verdienen, die hebben nogal te lijden gehad van mijn Ka-7 de laatste tijd. Misschien nog een klein modelletje tussendoor bouwen (met zoon??).
Steeds sterker speel ik met de gedachte een ElefantII te gaan bouwen. Dat model was zo gaaf en uniek. Groter? Kleiner? Nee, gewoon dezelfde maat. Hij was goed zoals hij was, alleen constructief was eea voor verbetering vatbaar ;).

Nogmaals allen dank voor uw aandacht. Blijf nog heel even hangen, het wordt binnenkort erg interessant! De climax is er bijna!!
 
Back
Top