Maak je ook een filmpje van als hij vliegt?
Martijn, het feit dat je de vraag stelt geeft aan dat je me nog niet zo goed kent. Komt goed!
Voor de schaatsbekleding heb ik een onverwachte oplossing gevonden: tafelkleed (gouden tip van mijn vrouw). Er is een soort zeil te krijgen voor tafelbedekking, verkrijgbaar per strekkende meter. Wit of creme was er niet, maar wel exact het juiste rood. Die dan maar. Voor €4,50 voor een halve meter wil ik wel een poging wagen. De eigenschappen (uiterlijk aan de buitenzijde, sterkte en flexibelheid) zijn precies wat ik zocht.
In de romp is een cockpitsluiting gemaakt. Aan de kap moet ik nog een stukje buis maken waar deze pen straks in moet vallen.
In de romp zit een magneetschakelaar gebouwd. Magneet net voor het lampje houden is aanzetten, magneet achter het lampje is uitzetten. De schakelaar is meteen een voltage regulator, hij brengt de spanning van de 2S lipo (ontvangeraccu) terug naar 5V. Het lampje lijkt nu erg fel, in de zon valt het erg mee. Met deze schakelaar hoef ik de kap niet te openen om de kist aan en uit te zetten bij sleep- of hellingvliegen. Als ik op de motor ga vliegen moet de kap wel open om de aandrijfaccu aan of af te koppelen.
Vanavond heb ik de Ka-7 in de garage in elkaar gezet. Dat kan alleen als er één vleugeltip door de deur steekt. Zo binnen is het een enorm ding, buiten valt het allemaal wel mee. Ik stond afgelopen zaterdag naast een Phoenix 6m Ka-8 en dacht (voor ik hoorde dat het 6m was) dat mijn Ka-7 net zo groot zou zijn. Niet dus. De perceptie van grootte op een open veld is echt heel anders.
Alles is aangesloten, en na het magische zwaaien met het magneetje deed alles het zowaar meteen. Enige complicatie: de remkleppen bewogen contra (één in -> ander uit). Dat heb ik opgelost door
dit kastje ertussen te zetten. Alles beweegt nu, met fatsoenlijke uitslagen, de juiste kant op etc.
Heb je daar al wat getalletjes over Raymond ?
Ik ben vooral nieuwsgierig hoeveel gewicht je aan de voorzijde nodig hebt om je zwp. goed te krijgen.
Ik heb het vliegtuig net gewogen zoals op de foto (alles erin behalve Jane en lood): 5025 gram. Het zwaartepunt ligt iets te achterlijk, maar komt al aardig in de buurt, ik verwacht geen kilo lood nodig te gaan hebben. Ik ga vrijwel zeker ruim onder de 6 kg uitkomen, fraai! Morgen ga ik balanceren, nu is het even genoeg geweest voor vandaag.
Na uitbalanceren is hij in principe klaar voor de eerste vlucht.