Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

kleur neusje

Het rood op de neus en de romp komt uit dezelfde spuitbus, maar toch is het neusje donkerder geworden door de andere achtergrondkleur. Jammer, maar ik verwacht dat je in de zon minder verschil ziet.

Raymond,

Enige remedie is met waterproof rood weg schuren, witte primer erop en hierna opnieuw rood spuiten en je ziet het niet meer:p

Het ziet er verder erg gelikt uit hoor, kan niet wachten om hem kompleet en in de lucht te zien:D

groet

Terence

Ik heb nog een ander idee voor de schaats: ik ken een zeefdrukker die ook plastic reclame 'doeken' maakt, eens kijken of ik daar een restje van kan krijgen. Lijkt erg op het spul dat ook op de echte zit.

Terence, misschien schuur ik het nog wel een keer, maar dat komt dan later wel. Voor nu is het goed genoeg.

Net even een 'zonneschijntest' gedaan, wat mij betreft geslaagd.
Ka7-702.JPG

Wow, hij komt echt tot leven. Zeer fraai.

Hoewel de 271 in mijn herinnering altijd oranje met blauwe registratie zal blijven.

Moet zeggen dat dit kleurenschema er mooier uitziet.

Gewichten

Heb je daar al wat getalletjes over Raymond ?
Ik ben vooral nieuwsgierig hoeveel gewicht je aan de voorzijde nodig hebt om je zwp. goed te krijgen .

Voor het overige, erruuuggggg mooi ;)

Prachtig, Raymond!
Ik was even weg en zie nu dat je enorm opgeschoten bent met de Ka-7.
Het einde komt in zicht. :D

Johannes

Maak je ook een filmpje van als hij vliegt?
Martijn, het feit dat je de vraag stelt geeft aan dat je me nog niet zo goed kent. Komt goed!;)

Voor de schaatsbekleding heb ik een onverwachte oplossing gevonden: tafelkleed (gouden tip van mijn vrouw). Er is een soort zeil te krijgen voor tafelbedekking, verkrijgbaar per strekkende meter. Wit of creme was er niet, maar wel exact het juiste rood. Die dan maar. Voor €4,50 voor een halve meter wil ik wel een poging wagen. De eigenschappen (uiterlijk aan de buitenzijde, sterkte en flexibelheid) zijn precies wat ik zocht.
Ka7-706.JPG

In de romp is een cockpitsluiting gemaakt. Aan de kap moet ik nog een stukje buis maken waar deze pen straks in moet vallen.
Ka7-707.JPG

In de romp zit een magneetschakelaar gebouwd. Magneet net voor het lampje houden is aanzetten, magneet achter het lampje is uitzetten. De schakelaar is meteen een voltage regulator, hij brengt de spanning van de 2S lipo (ontvangeraccu) terug naar 5V. Het lampje lijkt nu erg fel, in de zon valt het erg mee. Met deze schakelaar hoef ik de kap niet te openen om de kist aan en uit te zetten bij sleep- of hellingvliegen. Als ik op de motor ga vliegen moet de kap wel open om de aandrijfaccu aan of af te koppelen.
Ka7-703.JPG

Vanavond heb ik de Ka-7 in de garage in elkaar gezet. Dat kan alleen als er één vleugeltip door de deur steekt. Zo binnen is het een enorm ding, buiten valt het allemaal wel mee. Ik stond afgelopen zaterdag naast een Phoenix 6m Ka-8 en dacht (voor ik hoorde dat het 6m was) dat mijn Ka-7 net zo groot zou zijn. Niet dus. De perceptie van grootte op een open veld is echt heel anders.
Ka7-708.JPG

Alles is aangesloten, en na het magische zwaaien met het magneetje deed alles het zowaar meteen. Enige complicatie: de remkleppen bewogen contra (één in -> ander uit). Dat heb ik opgelost door dit kastje ertussen te zetten. Alles beweegt nu, met fatsoenlijke uitslagen, de juiste kant op etc.

Heb je daar al wat getalletjes over Raymond ?
Ik ben vooral nieuwsgierig hoeveel gewicht je aan de voorzijde nodig hebt om je zwp. goed te krijgen.
Ik heb het vliegtuig net gewogen zoals op de foto (alles erin behalve Jane en lood): 5025 gram. Het zwaartepunt ligt iets te achterlijk, maar komt al aardig in de buurt, ik verwacht geen kilo lood nodig te gaan hebben. Ik ga vrijwel zeker ruim onder de 6 kg uitkomen, fraai! Morgen ga ik balanceren, nu is het even genoeg geweest voor vandaag.
Na uitbalanceren is hij in principe klaar voor de eerste vlucht.

Ik heb nog een ander idee voor de schaats: ik ken een zeefdrukker die ook plastic reclame 'doeken' maakt, eens kijken of ik daar een restje van kan krijgen. Lijkt erg op het spul dat ook op de echte zit.

Terence, misschien schuur ik het nog wel een keer, maar dat komt dan later wel. Voor nu is het goed genoeg.

Net even een 'zonneschijntest' gedaan, wat mij betreft geslaagd.

Wat mooi zo Raymond, alle uren schuren, plakken etc komen je nu tegemoet.

Heb je stiekum al een maiden gepland, of is die vraag nog te vroeg?

groet

Terence

Heb je stiekum al een maiden gepland, of is die vraag nog te vroeg?
Ik zit nu nog even 'ziek' thuis vanwege een verkoudheid (oren dicht = niet vliegen, gevaarlijk met drukverschillen), ik verwacht me morgen weer beter te kunnen melden. Ik had gehoopt komende zaterdag op de vintage meeting te kunnen vliegen, maar de kans dat ik vrij ga krijgen is klein. Mijn snipperdag voor dit kwartaal heb ik vorige week al voor iets anders moeten gebruiken.
Verder staat er niets gepland. Het is even wachten op het juiste moment. Een windje 4 op het strand zou misschien wel mijn voorkeur hebben (Wijk aan Zee of Maasvlakte, Langevelderslag vind ik te krap voor een eerste vlucht met zo'n grote kist), en anders wordt het Valkenburg of misschien nog wel ergens anders. Er moet natuurlijk ook een werper/cameraman beschikbaar zijn, ik ga hem niet in mijn eentje weggooien. Het eerste juiste moment dat zich voordoet wordt gepakt. Hopelijk duurt dat niet lang.

Nu is ze er helemaal klaar voor!

De laatste stickers zijn aangebracht op de onderzijde van de vleugel. De registratie is zo eigenlijk te breed, bij het origineel zijn de letters in de breedte iets compacter, maar dat zie je alleen als ze naast elkaar vliegen.
Ka7-709.JPG

Het wiel kon anderhalve cm naar links en rechts bewegen, is niet goed. Om de GFK as zijn nu 2 aluminium busjes geplaatst die het wiel in het midden houden.
Ka7-710.JPG

De rand van de kap is voorzien van een witte rand tape.
Ka7-711.JPG

Janes onderbenen zijn geamputeerd omdat ze anders niet lekker langs de accu lagen.
Ka7-712.JPG

Door de lange broek valt het nauwelijks op.
Ka7-716.JPG

De Ka-7 is uitgewogen op een zwaartepunt dat 15% stabiliteitsmarge geeft. Dit is zo'n 25 mm achter het opgegeven zwaartepunt, wat erg voorlijk lijkt te zijn. Een deel van het lood is op de accuschacht geplaatst, maar daar kon ik niet alles kwijt. Een ander deel is dus onder het voorste deel van de vloer geplaatst.
Totaalgewicht zonder lood en Jane: 5025 gram.
Totaal gewicht uitgebalanceerd: 5670 gram.
Jane brengt 124 gram in, de rest is 521 gram lood.

Dan is ze nu helemaal
klaar voor de eerste vlucht!

Ka7-714.JPG

Ka7-713.JPG

Ka7-715.JPG

De Ka-7 is uitgewogen op een zwaartepunt dat 15% stabiliteitsmarge geeft. Dit is zo'n 25 mm achter het opgegeven zwaartepunt, wat erg voorlijk lijkt te zijn. Een deel van het lood is op de accuschacht geplaatst, maar daar kon ik niet alles kwijt. Een ander deel is dus onder het voorste deel van de vloer geplaatst.
Totaalgewicht zonder lood en Jane: 5025 gram.
Totaal gewicht uitgebalanceerd: 5670 gram.
Jane brengt 124 gram in, de rest is 521 gram lood.

Raymund, heb je enig idee hoeveel gewicht nog meer in de neus zit in de vorm van de aandrijving, prop, spinner en de regelaar ?
Iets wat mij altijd weerhouden heeft dit soort toestellen met voorwaartse pijlstelling te bouwen is de grote hoeveelheid gewicht die je nodig hebt om het cg op de juiste plek te krijgen .....

Arno, hier enkele gewichten van de componenten:
regelaar ca 60 gram
accu ca 375 gram
motor ca 205 gram
motormount 40 gram (??)
Totaal ca 680 gram
Prop en spinner waren niet meegenomen in de weging en uitbalancering van het model.

Als je deze componenten allemaal niet inbouwt en ze vervangt door lood zal het waarschijnlijk lichter zijn, omdat je het lood verder naar voren kan plaatsen.

De Ka-7 heeft wel een voorwaarts gepijlde vleugel, maar ook een hele lange neus. Als de vleugel geen pijlstelling had gehad had de wortel verder naar voren gezeten. Deze pijlstelling is erin gebracht om de instructeur (die je graag op het zwaartepunt zet) enig uitzicht te geven en geen vleugelbevestiging door zijn hoofd te schuiven.

Ik denk dat vliegtuigen met voorwaartse pijlstelling niet noodzakelijk zwaarder zijn dan vliegtuigen met een rechte vleugel.

Ik denk dat vliegtuigen met voorwaartse pijlstelling niet noodzakelijk zwaarder zijn dan vliegtuigen met een rechte vleugel.

De Ka-7 heeft inderdaad een relatief wat langere neus maar je moest daar inderdaad toch maar mooi 2 man in kwijt :rolleyes:

Maar grofweg de gewichten calculerend (en de plaats daarvan in ogenschouw nemend) is er toch circa 1 kilogrammetje in de neus nodig om het zwp goed te krijgen...... En voor een 4 meter kist is dat niet weinig.

zaterdag snipperdag gelukt;)

Jane zit daar mooi een partijtje eigenwijs te lachen,zou ik trouwens ook doen in zo iets moois.

terence

Back