FPV en autonoom vliegen eindelijk legaal

Ik ben ook al een tijd opzoek naar een duidelijke kaart op internet van de luchtruim indeling en tot nu toe heb ik deze niet gevonden.

Wel heb ik het volgende:
Zoals Dirk in zijn bericht 55 terecht opmerkte valt modelvliegen onder de "Wet Luchtvaart" wetten.nl - Wet- en regelgeving - Wet luchtvaart - BWBR0005555 en de "regeling modelvliegen" wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147 zijn de uitzonderingen daarop.

(Omdat in de "regeling modelvliegen" expliciet staat: "in afwijking van hoofdstuk III van het Luchtverkeersreglement" en later in art. 3 "Modelvliegtuigen worden aangewezen als onbemande luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 5.7, derde lid, van de Wet luchtvaart." ging ik er van uit dat jullie ook wel begrijpen dat we onder deze wetten en regels vallen. Wellicht is dit te kort door de bocht. Je bent dus verplicht te voldoen aan de Wet luchtvaart en dus ook aan het Luchtverkeersreglement dit heeft betrekking op het vliegen. Voor de zenders bijvoorbeeld val je tevens onder een andere regeling. Bijvoorbeeld kan je op het Frequentieregister opzoeken welke frequentie waarvoor gebruikt mag worden en wordt gebruikt. Ook kan je onder een gemeentelijke APV vallen. enz enz. Als iemand nog aanvullingen heeft graag!)


Volgens de modelbouwregeling mag je over het algemeen alleen in klasse G luchtruim vliegen tussen grond/zeeniveau en 300m. En dan zijn er ook nog een boel uitzonderingen waar en wanneer je niet mag vliegen!

Wat is klasse G luchtruim? Al het overige luchtruim welke geen classificatie heeft.
Enige leesbare uitleg vinden jullie hier: Luchtruim klasse G

Ook heb een onduidelijke kaart gevonden die wel enige informatie verschaft over luchtruim klasse G.

Ik wil in het bovenstaande niet volledig zijn maar een aanzet geven tot enige duidelijkheid.
 
notams kan je hier vinden
https://pilotweb.nas.faa.gov/PilotWeb/

domestic en dan location op ehaa (netherlands fir)
kan ook per vliegveld.. bijv eindhoven eheh

vroeger mocht ik die altijd inplotten voor de briefing van de F16 vliegers. K werk.

voorbeeldje
B0588/12 - UNMANNED AERIAL VEHICLE (UAV) OPERATING WI 1NM RADIUS OF PSN 514133N0043613E, MOERDIJK. REQUEST TO AVOID AREA. GND - 700FT AGL, 14 NOV 10:00 2012 UNTIL 14 NOV 15:00 2012. CREATED: 13 NOV 10:23 2012

M1686/12 - MODELROCKET LAUNCHING AT WOLSUM PSN 530201N0053257E BTN GND/984FT AGL. GND - 984FT AGL, 15 NOV 10:00 2012 UNTIL 15 NOV 15:00 2012. CREATED: 13 NOV 06:11 2012

M1681/12 - MIL EXERCISE 'WOLF KING' WILL TAKE PLACE AT HEDEL PSN 514406N0051557E RADIUS 5NM BTN GND/FL065. EXP INTENSE HEL TFC FAR BLW VFR MNM ALT. GND - FL065, 14 NOV 08:00 2012 UNTIL 14 NOV 16:00 2012. CREATED: 12 NOV 09:13 2012

M1679/12 - MIL EXERCISE 'WOLF KING' WILL TAKE PLACE AT STRIJP. AREA: 511820N0052936E - 511743N0053056E - 511839N0053243E - 511917N0053441E - 511933N0053642E - 512109N0053534E - 511952N0052844E BACK TO 511820N0052936E BTN GND/FL065. EXP INTENSE HEL TFC FAR BLW VFR MNM ALT. GND - FL065, DEC 12 0700-1500, 13 0800-1600, 12 DEC 07:00 2012 UNTIL 13 DEC 16:00 2012. CREATED: 12 NOV 09:11 2012
 
Je moet het wel kunnen "vertalen" met al die afkortingen ...

"UNMANNED AERIAL VEHICLE (UAV) OPERATING WI 1NM RADIUS OF PSN 514133N0043613E, MOERDIJK." = UNMANNED AERIAL VEHICLE (UAV) OPERATING Within 1Nautical Mile RADIUS OF PoSitioN (GPS locatie) 514133N0043613E, MOERDIJK. = onbemand vliegtuig in een gebied met een straal van 1 nautical mile rond positie 514133N0043613E, MOERDIJK en dan met het verzoek het gebied te mijden beneden de 700 voet op 14 november tussen 10:00 en 15:00 uur

"INTENSE HEL TFC FAR BLW VFR MNM ALT" = intensief helicopter verkeer ver beneden VFR minimum hoogte (dus onder de 150 meter) ...
 
Degene die de linkjes naar de kaarten hebben gepost bedankt, hier worden me een aantal dingen duidelijk. :thumbsup:

Mijn uiteindelijke doel is om een model autonoom te laten vliegen maar nu moet ik nog even kijken waar ik in mijn buurt dit kan doen want die geven niet uit zichzelf voorrang aan anderen ;) . Wat is haalbaar........... een Quad zal minder vliegruimte nodig hebben dan een vleugelmodel. Dus ik heb weer genoeg om over na te denken.
 
Het valt me op dat het hele FPV gebeuren zich steeds meer gaat toeleggen op de (bedrijfmatige kant gebruik) multicopters. Voor mij geeft FPV een toegevoegde waarde aan de beleving van het modelvliegen. De mogelijkheid hebben om eindelijk eens je model vanaf het model te besturen. De videobeelden zijn er als eerste voor om te kunnen vliegen. FPV geeft een enorme boost aan de passie die je hebt als modelbouwer. Je bekijkt de wereld vanuit een ander perspectief. Mijn leven is erdoor positief veranderd. Je moet daar willen komen om die ervaring op te kunnen doen. Ik zou een ieder wakker willen schudden en laten beseffen dat de wereld niet slechts bestaat uit duffe regeltjes voortgekomen uit geldgewin. Regeltjes die eigenlijk het economische belang dienen. Regeltjes die de wereld in een puinhoop hebben veranderd. Dat zie je van bovenaf maar al te goed. Durf te leven. Kijk naar de vogels, ze zijn vrij. Onbegrenst. Wij willen ook vrij zijn en dat is waar we voor leven!
 
Mooi gesproken!
Wat ook vooral hier opvalt is dat er meer over de regels word gesproken, terwijl het mij om het gevoel gaat en dan hoeft het niet eens kilometers weg en hoog te zijn.
Mooiste vluchten maak ik vaak dichtbij en laag, maar om te zien wat je video en rc aankunnen ga je soms wat verder.
 
Een ieder die zijn bril afzet na een fpv vlucht heeft een big smile op zijn gezicht.
Maakt niet uit of het nu de allereerste vlucht is of de honderste.
 
Het valt me op dat het hele FPV gebeuren zich steeds meer gaat toeleggen op de (bedrijfmatige kant gebruik) multicopters. Voor mij geeft FPV een toegevoegde waarde aan de beleving van het modelvliegen. De mogelijkheid hebben om eindelijk eens je model vanaf het model te besturen. De videobeelden zijn er als eerste voor om te kunnen vliegen. FPV geeft een enorme boost aan de passie die je hebt als modelbouwer. Je bekijkt de wereld vanuit een ander perspectief. Mijn leven is erdoor positief veranderd. Je moet daar willen komen om die ervaring op te kunnen doen. Ik zou een ieder wakker willen schudden en laten beseffen dat de wereld niet slechts bestaat uit duffe regeltjes voortgekomen uit geldgewin. Regeltjes die eigenlijk het economische belang dienen. Regeltjes die de wereld in een puinhoop hebben veranderd. Dat zie je van bovenaf maar al te goed. Durf te leven. Kijk naar de vogels, ze zijn vrij. Onbegrenst. Wij willen ook vrij zijn en dat is waar we voor leven!

ERG mooi gesproken :) En idd, je ziet bedrijfsmatig steeds meer multi's, maar ook voor de lol durven velen er bijna net zo mee te "raggen" als vliegtuigen!
Ik heb daarom EN een vliegtuig, en een quad :) FPV vleugelvliegen is toch echt iets heel anders, en geeft je een heel ander gevoel.


Een ieder die zijn bril afzet na een fpv vlucht heeft een big smile op zijn gezicht.
Maakt niet uit of het nu de allereerste vlucht is of de honderste.

Dat is een ding wat zeker is !!!! Maakt ook niet uit hoe kort of lang de vlucht is, plezier heb je!
 
Het valt me op dat het hele FPV gebeuren zich steeds meer gaat toeleggen op de (bedrijfmatige kant gebruik) multicopters. Voor mij geeft FPV een toegevoegde waarde aan de beleving van het modelvliegen. De mogelijkheid hebben om eindelijk eens je model vanaf het model te besturen. De videobeelden zijn er als eerste voor om te kunnen vliegen. FPV geeft een enorme boost aan de passie die je hebt als modelbouwer. Je bekijkt de wereld vanuit een ander perspectief. Mijn leven is erdoor positief veranderd. Je moet daar willen komen om die ervaring op te kunnen doen. Ik zou een ieder wakker willen schudden en laten beseffen dat de wereld niet slechts bestaat uit duffe regeltjes voortgekomen uit geldgewin. Regeltjes die eigenlijk het economische belang dienen. Regeltjes die de wereld in een puinhoop hebben veranderd. Dat zie je van bovenaf maar al te goed. Durf te leven. Kijk naar de vogels, ze zijn vrij. Onbegrenst. Wij willen ook vrij zijn en dat is waar we voor leven!

+100 !
 
Het valt me op dat het hele FPV gebeuren zich steeds meer gaat toeleggen op de (bedrijfmatige kant gebruik) multicopters. Voor mij geeft FPV een toegevoegde waarde aan de beleving van het modelvliegen. De mogelijkheid hebben om eindelijk eens je model vanaf het model te besturen. De videobeelden zijn er als eerste voor om te kunnen vliegen. FPV geeft een enorme boost aan de passie die je hebt als modelbouwer. Je bekijkt de wereld vanuit een ander perspectief. Mijn leven is erdoor positief veranderd. Je moet daar willen komen om die ervaring op te kunnen doen. Ik zou een ieder wakker willen schudden en laten beseffen dat de wereld niet slechts bestaat uit duffe regeltjes voortgekomen uit geldgewin. Regeltjes die eigenlijk het economische belang dienen. Regeltjes die de wereld in een puinhoop hebben veranderd. Dat zie je van bovenaf maar al te goed. Durf te leven. Kijk naar de vogels, ze zijn vrij. Onbegrenst. Wij willen ook vrij zijn en dat is waar we voor leven!

Welke regeltjes voortgekomen uit geldgewin bedoel jij hier, Bluefalcon?
En welk economisch belang dienen zij dan?

En regeltjes die de wereld in een puinhoop hebben veranderd...? Jemig jongen, trek je het allemaal nog een beetje?.....dat klinkt desperaat....

Kop op, tis maar hobby he?

En laat de vogels aub gewoon vogels zijn...en laat hen de enigen zijn die over grenzen gaan (letterlijk)....gelukkig zijn daar geen regels voor...

FPV = vrijheid, blijheid, veiligheid...
 
Robbie, regelgeving gaat komen zodra er ook aan verdiend wordt. Het commercieel gebruik FPV vraagt toch om regels? Ik heb nog geen hobbyist gezien die om regelgeving vroeg. Wel mensen die FPV beroepsmatig willen uitoefenen en ervoor pleiten. Het voor zichzelf willen behouden. En dat zijn toch wel in hoofdzaak de beoefenaars der multicopters. Dus de regels die komen, komen uit de hoek van geldgewin.
 
Niet helemaal met je eens...

Aan de ene kant zeg je dat de regels er komen doordat er steeds meer commerciele multirotor beoefenaars komen, en dat daar regels voor komen??Prima toch!

Aan de andere kant zeg je: ik vlieg FPV en geniet daarvan, het heeft mijn leven veranderd.

Maar de commerciele regels hoeven jouw vrijheid bij het beoefenen van FPV toch niet te schaden? Of je moet bedoelen dat je aan regels gebonden bent als je op een modelvliegveld staat, daar gaan dus blijkbaar regels gelden. Dat is dan een keuze...

Maar de wilde FPV'er kan toch nog redelijk gaan en vliegen waar hij wil. Wel met inachtneming van bepaalde afspraken (regels zo je wilt) maar die schaden jouw beleving van FPV niet volgens mij: veilige hoogte, veilige afstanden, veilig gedrag...

Fwallah....geen vuiltje aan de lucht...tenzij je je niet wilt conformeren aan afspraken/regels...dan word je wat beperkt misschien, maar das dan ook alleen maar voor de veiligheid....en die gaat voor alles, toch?
 
t.
Het belangrijkste punt wat FPV moeilijk maakt is het feit dat je vanuit een modelvliegtuig zonder vergunning van het ministerie van defensie niet mag fotograferen en/of filmen. .

Lees nogmaals je eigen tekst, je mag niet Fotograferen of Filmen.

Bij FPV observeer je op afstand voor waar het vliegend object zich bevindt. Je bent dan niet aan het Fotograferen en je bent niet aan het Filmen.

Denk wel in de context dat dit is geschreven door de defensie, het vastleggen van foto en film materiaal. Je breekt geen enkele regel zolang je niets vastlegt. Maar dat is juist wat iedereen wel doet.

Wel ben ik van mening dat FPV een veiligere manier van vliegen is! En leuker.
 
Exact wat jij zegt, wordt twee regels na de door jou aangehaalde tekst bevestigd:
Het is toegestaan om video opnames te maken vanuit een modelvliegtuig en deze naar beneden te sturen ten behoeve van de navigatie. Er zijn twee voorwaarden aan gesteld.
De eerste is dat de beelden NIET vastgelegd mogen worden. Dus niets opslaan op je harde schijf, geheugen kaartje of op wat voor wijze dan ook! Het idee hierachter is dat je deze manier van FPV vliegen kan zien alsof je zelf in het vliegtuig vliegt. Je kan dan ook alles onder je langs zien gaan. Foto's of filmpjes maken mag niet!
Het tweede punt wordt door Vario vergeten maar is niet minder belangrijk. Deze regel geldt ALLEEN voor niet commercieel gebruik, voor ons de hobbyisten dus. Wanneer je voor commerciële doeleinden gaat FPV vliegen geldt deze toestemming NIET.
 
Hoe zit het dan met geluid? Als je audio opneemt met GPS telemetrie dan kan je dit uitlezen op google earth...en dan kan je toch zien waar je gevlogen hebt?

thermiek.jpg
 
Back
Top