Roel van Essen
Forum veteraan
Martin:
correct en tevens juist.
correct en tevens juist.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Goeiemorgen Rick,
Kun je 't verschil tussen beroepsmatig en recreatief vliegen aub. toelichten? En dan bedoel ik uiteraard niet een reactie die aangeeft dat de beroepsmatige vlieger eraan verdient en de recreatieve vlieger 't voor de lol doet.
Tsja, die insteek is volstrekt kansloos. Je kunt systemen die gebruikt worden niet in regels gieten die daarmee de betrouwbaarheid, veiligheid of uitval ervan bepalen, da's een vanachter 't buro van een ambtenaar verzonnen utopische visie die helaas in de praktijk niet opgaat. Als je eisen stelt aan gebruikte apparatuur zul je ook de configuratie, installatie, parameter selectie e.d. moeten gaan vastleggen in de wet, da's ondoenlijk omdat er ontelbare combinaties te maken zijn.
En daarmee gaat men dus volledig nat, er zijn factoren meer vliegers die recreatief vliegen dan beroepsmatig. Als het dus gaat over veiligheid en het inperken van risico's dan benadert men dus de verkeerde doelgroep.
Ook vind ik 't behoorlijk schofferend voor de vele kleine ondernemers die nu met multicopters vliegen en hun diensten aanbieden aan bedrijven en particulieren. Neem bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld:
....Dit betekent dat de makelaar uit Laren ettelijke tienduizenden, zo niet honderduizenden euro's moet gaan investeren om voor zichzelf een PPL (private pilot's license) te behalen en daarnaast moet hijzelf, z'n bedrijf en de apparatuur aan allerhande strigente eisen voldoen wat betreft certificatie e.d.....
Ik hoor graag van je hoe je hier tegenaan kijkt. Ik zie wederom een Nederlandse overheid die door een nimmer aflatende zucht naar wet- en regelgeving de burger, en de professional, onredelijke beperkingen oplegt onder het mom van een volledig overtrokken drang naar veiligheid en 't inperken van risico's.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Regels geven geen veiligheid, ook het letterlijk naleven van de regels is geen garantie voor veiligheid.
Het idee dat ieder voor zich wel kan bepalen wat voldoende veilig is wordt in de luchtvaart niet algemeen onderschreven.
Deze eisen worden niet alleen achter bureau's vastgesteld maar worden ontwikkeld ism de commerciële branche, maar ook met politie, brandweer, leger, en onderzoeksinstellingen.
De hobby modelvliegers dienen zich aan beperkingen te houden om het risico te beperken.
Om de beroeps groep ruimere mogelijkheden te geven worden deze beperkingen verruimd maar daar staan strengere eisen tegenover.
Maar als ik sommige jouw filmpjes zie en redenen lees waarmee je ze goed praat weet ik zeker dat dit niet passen zal binnen de mogelijkheden die je met de nieuwe regelgeving zal krijgen. En je zal dan ook moeten leren begrijpen waarom dat zo is. Dat is wat ik bedoel met professioneler worden.
De regelgeving is geen hobby van de Nederlandse overheid, die hier op dit moment, tot spijt van de branche, zelfs achter loopt tov veel EU landen en de USA.
De organisaties die nu actief zijn om het MIM te voeden met informatie, ervaring en inzichten zijn zeker actief om onredelijke beperkingen te voorkomen, maar ondersteunen de drang naar redelijke veiligheid en risico inperking.
Want het enige waarmee jij kunt schermen is het feit dat de overheid, niet door enige parate kennis gehinderd, jou beperkt in je hobby cq. beroep.
Laat dat nou net datgene zijn waar vrijwel iedereen zich bij tijd en wijle aan stoort, maar wat de meeste mensen aanvaarden omdat dit nu eenmaal de consequentie is van het wonen in een land waar het leven zo slecht nog niet is.
Daar is een liedje over... Iets met "Zestien miljoen mensen, op dit hele kleine stukje aarde..."
In een mierenest is alles heel strak geregeld. Waarom? Dezelfde reden. Heel veel wezens op heel weinig oppervlak. Een vlieg hoeft zich daarentegen van heel weinig dingen iets aan te trekken.
Dus zul je in ons dichtbevolkte landje moeten accepteren dat je soms dingen niet kunt doen die je in de outback van Australië zonder problemen wél kunt doen.
Als je dat niet wilt accepteren, moet je overwegen om in diezelfde outback permanent je tentje op te slaan.
Misschien ook je licht eens opsteken in andere delen van de wereld als het daar wat "spannend" wordt? En dan niet alleen "cultuur proeven". Ik heb nog wel wat reistips voor je. Wellicht dat je dan een wat andere kijk op zaken ontwikkelt en, eenmaal teruggekomen, best wel blij bent dat er hier een overheid is die wat (overigens redelijk acceptabele) regels stelt.
Zolang als ik teksten van jou lees, speel jij op overtrokken wijze in op gevoelens van vrijheid. Ook dit is al eeuwen een bewezen effectieve strategie. Mensen willen nu eenmaal niet graag in hun vrijheid beknot worden. Zélfs ik niet.
Verdiep je eens in het absolute gebrek aan wetgeving in diverse landen in Afrika en Azië. Stuk voor stuk juweeltjes van geluk. Waarbij de burger vogelvrij is, zelfs zónder verdenking.
Misschien eens wat verder kijken dan je neus lang is voordat je weer met dat belerende vingertje loopt te zwaaien? Het verwerpen van wet- en regelgeving is geen garantie voor vrijheid, gelijkheid en broederschap hoor, verre van dat.
Ook dát is een lesje uit geschiedenis.
Omdat ik toch m'n vingers al heb opgewarmd met onderstaande reacties,
..........................groet,
Sander Sassen.
Da's een kul argument en wel om de volgende reden: d'r zijn geen zestien miljoen UAV/RC/FPV vliegers die allemaal tegelijk, de hele dag door, hun hobby willen beoefenen. We hebben 't hier over een verhoudingsgewijs zeer kleine groep liefhebbers (toch?) die in overgrote meerderheid met verstand van zaken en verantwoordelijkheid af en toe, met een frequentie van pakweg enkele uren per maand, van hun hobby wil genieten, of niet soms?
Daar komt bij dat ik geen UAV/RC/FPV vliegers ken die van zins zijn na weken (maanden?) knutselen hun met zuur verdiende centen betaalde model ergens moedwillig tegen te pletter willen vliegen? Dus met die kamikaze piloten die vlak voor de Polderbaan gaan staan met de intentie hun model in de motor van een opstijgende 747 te willen vliegen zal 't ook wel meevallen, toch?
Zoals wij in Nederland met wet- en regelgeving en 't verder inperken van vrijheden bezig zijn baart mij zorgen, als deze trend doorzet is '1984' van George Orwell (leestip!) met een aantal jaar/decennia hier werkelijkheid. Ik vind daar niks positiefs aan, jij wel? Afgelopen week werd er vanuit de politiek nog gepleit voor een landelijke DNA databank, onder 't mom van 'Als je niks te verbergen hebt ...', da's verwerpelijk en ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom.
Je hoort mij niet zeggen dat er géén wet- en regelgeving nodig is, ik ageer echter sterk tegen een té restrictieve wet- en regelgeving, waarbij de overheid wel bepaalt wat goed voor mij is en hoe ik mij dien te gedragen.
Diezelfde overheid stelde bij monde van Dhr. K. Spee enige jaren geleden nog glashard dat elke km/u die je te hard rijdt ervoor zorgt dat je 5% meer kans hebt op een ongeluk. Dit aan de hand van een onderzoek van het SWOV, zo'n door de overheid gesubsidieerd onderzoeksinstituut.
Ik rij in Duitsland op de autobahn een paar keer per maand met snelheden boven de 200km/u, als de wegsituatie het toelaat zelfs vele tientallen kilometers achter elkaar. Dat doe ik nu al een aantal jaren. Volgens de strekking van de overheid had ik dus eigenlijk al meerdere malen bij een serieus ongeluk betrokken moeten zijn? Idem voor alle andere Nederlanders die in Duitsland harder rijden dan de in Nederland geldende snelheidslimieten. Of denk je dat de Duitse wegen anders zijn dan de Nederlandse? Of de auto's? Of zijn de Duitsers wellicht superieure chauffeurs?
Volgens de strekking van de Nederlandse overheid zijn dergelijke snelheden echter volstrekt onverantwoord en daar baseert men vervolgens wet- en regelgeving op. Daarmee wil ik uiteraard aangeven dat alles relatief is, zo ook wet- en regelgeving en dat deze altijd en overal voor meerdere uitleg vatbaar is.
Gelukkig is het rechtssysteem hier zoals het is. Een rechter weegt af tussen de wet, de jurisprudentie, de belangen van het individu en die van de samenleving.Een rechter zal nimmer sec de wet- en regelgeving volgen, maar altijd open staan voor een stuk motivatie waarom je bent afgeweken van deze wet- en regelgeving. Als de reden hiervoor voor de recther aannemelijk is dan volgt in de regel vrijspraak.
Maar goed, ik denk dat ik nu al een aantal keer mijn visie op e.e.a. helder heb verwoord ik hou 't hier voorlopig even bij.
Je kan altijd onder regels uitkomen. Voorbeeldje?
Met een goede vlieger aan een lijntje en een camera kan je prachtige opnames maken boven publiek en gebouw. Das niet verboden.
En 100 meter is meer dan genoeg, net als voor FPV modellen overigens....
...en das dan weer on-topic...
Correctie
En 100 meter is meer dan genoeg, net als voor alle RC vliegmodellen overigens....![]()