Large scale RAF SE5a

Kon je wel eens gelijk in hebben Jeroen ;)
Iedere modelbouwer heeft wel een meest favoriete model, bij jou is dit geloof ik de Spitfire.
Bij mij is het deze SE5a, een aardig gecompliceerd bouwwerk :rolleyes:.
Loop al jaren met het idee deze eens echt te gaan bouwen, alle details zitten na jaren in mijn kop.
Vorige poging (1:3) strandde, evenals de kleine Flair (1:6) welke 90% ruwbouw verkocht is.

Met deze ga ik daarom stug door :D

P1010046_zps8a90eaa7.jpg


Aangevangen met het landingsgestel, 10mm prachtig Essenhout (nogmaals dank Jacques! :thumbsup:)
Hout is redelijk hard, een stuk harder dan het Red Ceder van de vorige poging.
Schuurt ook een stuk moeilijker :-(
Hier heb ik zeker vertrouwen in :yes:.

Als wielen heb ik de 9" WW1 van Mick Reeves besteld, deze zijn ietsje groter dan schaal maar komen het best overeen.
De 9.33" DuBro konden ook nog maar ik begreep dat deze 2x zo zwaar zijn als de Reeves wielen.

Bij de volgende vorderingen horen jullie meer van me ;).

Groeten, Ralf
 
large se5a

Ralf , las net je bericht wat betrefd je pogingen een schaal se5a te bouwen .
Hopelijk bouw je deze helemaal af en kunnen wij komende DAWN PATROL van je creatie genieten .
Er is waarschijnlijk in Nederland niemand {?} die zo,n grote voorraad boeken bezit als jij van deze kit dus .
Ik zit op je hielen ,maar zal waarschijnlijk niet jouw precisie halen ,maar doe mijn best met mijn se5.
Gr, john.
 
Iedereen heefd zen muze
een type toestel dat als een rode draad door de hobby gaat

De spit is inderdaat heel lang mijn favoriete model geweest
nu moet i het doen met een gedeelde eerste plaats

De D21 is de andere grote liefde
 
Bij mij is het deze SE5a, een aardig gecompliceerd bouwwerk :rolleyes:.
Loop al jaren met het idee deze eens echt te gaan bouwen, alle details zitten na jaren in mijn kop.
Vorige pogingen (1:3) strandde, evenals de kleine Flair (1:6) welke 90% ruwbouw verkocht is.

Vergat nog de Duncan Hutson Se5a 1:4,3 en de kleine electro Se5 welke bij ons op de kast in de woonkamer staat :D

MVC-095S_zps1c566cce.jpg


P1010047_zps8d35db91.jpg


Hopelijk bouw je deze helemaal af en kunnen wij komende DAWN PATROL van je creatie genieten .
Er is waarschijnlijk in Nederland niemand {?} die zo,n grote voorraad boeken bezit als jij van deze kit dus .

MVC-099S_zps5943ef6b.jpg


Heb inderdaad aardig wat verzameld ;)
John de plannen zijn om deze kist geheel af te maken, en zeker gaat ie mee naar de Dawn Patrol.
Er zal nog heel wat tijd ingestoken moeten worden maar dat is het leuke van deze hobby niet?
Wat jij al met jou SE5 tot op heden hebt laten zien is bewonderenswaardig.
Ik weet zeker dat ook dat helemaal goed gaat komen!

Iedereen heefd zen muze
een type toestel dat als een rode draad door de hobby gaat
Correct, zo is het maar net :D

Groeten, Ralf
 
Inmiddels ook met het metaalwerk van het landingsgestel aangevangen:

P1010052_zps09a27917.jpg


De losse stukjes staal, koker 10x10x1mm, plaatjes 2,5mm (gordijnrails ;)) en 5mm

P1010054_zpse79026d5.jpg


Maakt samen met een brander en zilversoldeer deze steun.

P1010056_zps35184b55.jpg


In het bovenste stuk van het landingsgestel wordt een sleuf gezaagd waarin de lip straks gelijmd wordt.
Het oogje (gebogen 2mm draad) is voor de kruisdraden van het landingsgestel

P1010057_zpsce2d5c5c.jpg


De kamer in de romp waarin de steun wordt vastgeschroefd.
Bevestiging met 2 bouten M4, de kamer waarin de koker komt wordt pas gemaakt.
Waar het getapte M3 draad aan de kopse kanten zit vormt het aanhechtingspunt voor de vliegdraden straks.
Reden om deze koker te nemen:
Spanningsdoorvoer voor de voorste vliegdraden en een stevig ankerpunt voor het landingsgestel, ook als het los wordt genomen. Staat spanning op door de kruisdraden straks.

En nu: sleuven zagen!

Groeten, Ralf

P.S. even uit nieuwsgierigheid: wordt er bij de TC Pup en de vertraagde ZG38 zijwaartsstelling geadviseerd?
Ik heb besloten dit niet te doen, mijn andere kisten hebben dit ook niet, maar was even nieuwsgierig ;)
 
Laatst bewerkt:
P.S. even uit nieuwsgierigheid: wordt er bij de TC Pup en de vertraagde ZG38 zijwaartsstelling geadviseerd?
Ik heb besloten dit niet te doen, mijn andere kisten hebben dit ook niet, maar was even nieuwsgierig ;)

Geen zijwaartsstelling bij de Pup, de massa van de prop bepaald toch wel welke kant hij opgaat. Zeker in bij het in sturen van de bochten een aandachtspuntje.

Je bent goed bezig, veel foto,s blijven maken is makelijk als het straks een Ralfkit word ;-)
 
Dank je wel Alexander, was ook wat ik dacht maar niet meer zeker wist ;)

Goed nieuws!!

Door het berichtje van Mac omtrent de nieuwe 3-cilinder van Brown Bear motors ging er een balletje rollen.

ho8_zps3816f4e8.jpg


De eigenaar van het toestel waarop de 3-cilinder komt (hou het nog even geheim :rolleyes:) wilde deze aandrijving verkopen.
Laat dat nu precies zijn wat ik nodig heb :D
't is een ouwetje, maar loopt nog als een tierelier. :banana:
Komt in de loop van volgende week mijn kant op, kunnen we de boel even gaan passen.

Groeten, Ralf
 
Zo Ralf, je bent lekker opgeschoten afgelopen twee weken. Ik ben niet verder gekomen dan 1 messing stripje te vijlen! Maar wel iedereen heelhuids terug van een topmerk skiën in de Alpen. Deze week weer verder met Puppie.
 
Hi Ralf
Je bent echt goed bezig de diverse details zien er goed uit
Ik volg je nu al een tijdje en kan niet wachten dit toestel te zien op ons veld in Abbenes

Grt John
 
Zojuist kwam de postbode met een pakketje :D

Even snel voor in de romp gehouden om jullie te laten zien hoe het gaat worden:

P1010063_zps804323b8.jpg


Wat een brok motor!
3,4 kg incl. prop, met uitlaat 3,8 kg 8O
Kan me niet voorstellen dat er nog lood in de neus bijmoet :rolleyes:

Afneembaar stabilo met servo's er achterin was een praktische (ruimtebesparend) en zwaartepunt technisch gezien een goede keuze :yes:.

Deze week maar eens op mijn gemakje kijken hoe alles past met de gasaansturing en demper enzo.

Groeten, Ralf
 
Hi Ralf

Dit is in ieder geval een motor die makkelijk te dempen valt zonder vermogens verlies en je kan beter dit voorin hebben ipv lood

Grt John
 
Stabilo wordt 2 delig, aan iedere zijde wordt er 1 vleugelhelft (met servo) opgestoken.
Voor de verbinding gebruik ik 2 doorgaande koolstof pennen.
Er komen 4 draden per zijde (2 boven en 2 onder) en 1 servokabel om aan te sluiten.

Boutgat gaat door in de stijl van de vin, zo kan ik 2 tegenoverliggende kabels met 1 bout vastzetten.
Totaal 4 bouten en 2 servostekers dus bij de opbouw.
De kabels houden de stabilohelften bij elkaar.

De hele vin, rudder en skid blijven vast aan de romp zitten.

Stabilo van de pup zit anders, deze ligt er als het ware 'bovenop', hier zou je de combi van stabilo en rudder afneembaar kunnen maken.


stab_zpsbb0ee2b4.jpg


Versus de Pup: alleen de 4 onderste draden losnemen en hele tailunit verwijderen.
(okay, en nog de 6 kabels voor de roer aansturing)

SopwithPup5_zpsd61dc965.jpg


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
afneembaar stabilo

Ga mijn afneembaar stabilo iets anders doen ,zover als ik het nu kan bezien stabilo met hoogteroer en fin met richtingroer in een geheel verwijderbaar [als het lukt ?] .
skid blijf vast op de romp zitten . later de foto,s hoe.
Gr, vogelman.
 
Ook een optie, ben benieuwd naar je verslag later :D.

Let er wel op dat je de skid/fin als vast punt aan de romp neemt en goed verankert (!), hierop komen zijwaartse krachten bij het taxieen!

Mooiste is een stuk pijp waarin je je rudder kunt steken zodat dit samen een doorgaand stuk is. dan werken de vliegkabels optimaal zonder dat de boel gaat schranken.

Groeten, Ralf
 
Even een vraagje van mijn kant:

Weet iemand of je ongestraft de bougiekabel van de ZG38 kan/mag verlengen?
Dus doorknippen en een nieuw stuk eraan met evt. gelijk een nieuwe bougiekap?

Zou wat extra lengte kunnen gebruiken om de boel binnen de kap te houden.

Vraag 2: is de bougiekabel afscherming eigenlijk ook nog nodig bij 2.4 Ghz?
(kan geen kwaad natuurlijk, maar is het ook nodig?)

Groeten, Ralf
 
Vraag 1, zou ik niet weten

Vraag 2, het schijnt niet te hoeven, ik heb heb voor de zekerheid wel gedaan.
 
Vraag 1: zou dat zeker navragen bij Clark. daar het een magneetontsteking is zou een langere kabel nog meer weestand geven.
Vraag 2: boegiekabel altijd afschermen. niet alleen voor de ontvanger, ook voor ander electronica zoals servo's. Ik gebruik zelfs ferrietkralen ondanks dat ik op 2,4 ghz vlieg.
 
Cheers lads, :D

Heb de vraag ook nog even onder brandstof vliegtuigen geplaatst.
Daarna zal ik TC mailen.

Dank, Ralf
 
Back
Top