Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zojuist het freeswerk van Jan Plugge binnengekregen.
    Past prachtig!, strak werk, snelle levering en keurig verpakt.
    vakwerk Jan :thumbsup:

    Vast een paar spantjes in elkaar gestoken en gepast

    [​IMG]

    Spant achter het motorschot, hieraan komen de cabanestruts en kruisdraden.
    Uitsparingen zijn voor de resopijp en de tank.
    De koker voor het landingsgestel komt in het vakje tussen het kleine spantje en het grotere spant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de bodem er even voor gelegd.

    Eerdaags de boel maar even gaan plakken :D

    Groeten, Ralf
     
  2. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Zo ralf, dat wordt vliegen met de kerst!
     
  3. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    se5a

    Ralf ,wat een strak werk ,ben benieuwd hoe jij je landingsgestel afneembaar maakt.
    Bij mijn se5 heb ik waarschijnlijk ook de oplossing gevonden hem ook afneembaar te maken ,slechts 4 bouten in inslagmoeren.
    John.
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Ralf,

    Mooie houtbouw en heel strak!

    Hier -ken je waarschijnlijk al- staan leuke foto`s tussen: SE.5a | The Vintage Aviator

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hee Ramses, dank, uiteraard ken ik die, prachtige site! :thumbsup:

    De voorste spanten zijn verlijmd en inmiddels ligt de romp ondersteboven op de helling :D

    [​IMG]

    Ik gebruik stukken meubelpaneel om de boel recht uit te lijnen.

    [​IMG]

    Heerlijk werk vind ik dit, het maken van vakwerkjes en diagonaaltjes.
    Hoop dit weekend nog wat meer te kunnen doen.

    Voor zover weer even,

    Groeten, Ralf
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    En weer een stukje verder met de romp :D

    [​IMG]

    Spantjes gezaagd uit gammaply en uitgehold waar mogelijk, diagonalen blijven hierin staan voor de sterkte.
    De stukken meubelpaneel zorgen dat de boel mooi recht blijft.

    [​IMG]

    Op het punt waar de romp geknikt is worden stukjes ingelijmd ter versteviging.
    Voor de knik heb ik de liggers aan de buitenzijden half ingezaagd en daarna omgezet (geknakt), best wel eng :eek:

    [​IMG]

    In het voorste stuk van de romp ook nog maar een kruisverbandje aangelegd, het stuk erachter komt niets, dat is het deel waar de piloot zit.

    Ik wil graag de TC resonantiepijp gaan gebruiken (wordt aangeraden door G. Reinsch), deze komt in het bolle deel bovenin de romp.
    Wordt helaas een lastig klusje deze eenvoudig los te nemen, misschien moet ik hiertoe onderin maar een soort luik maken.
    Vanaf de voorzijde zit het motorschot ervoor :mad:

    Alhoewel, deze hoef je toch niet vaak te servicen :rolleyes:

    [​IMG]

    Resopijp is gestippeld en ligt achter de tank

    Groeten, Ralf
     
  7. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Smullen! Mooi hoe je alles uitwerkt en uiteindelijk realiseert. Moet je bij jouw club ook aan geluidsnormen voldoen? Wil je de inlaat ook uit de romp laten zuigen?. Gerhard Reinsch zegt dat je wel een soort doosje moet maken waar de lucht uit wordt gezogen.
    Maar door de vertraging kun je de slagen tellen zegt Dennis van Hobby in weer en valt het geluid wel weer mee. We zullen zien. Overigens krijg ik bij Clark geen korting en bij Dennis ook niet. Dan bestel ik hem liever bij Dennis, dat gun ik hem van harte.
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Michiel,

    Geluidsnorm bij de HLC (Abbenes):
    2 takt brandstof: max 78 dBa
    Ik gebruik voor de benzinemotoren de schuimen dop/filter welke ik bij Richard Branderhorst gekocht heb.
    Deze plaats je over de trechter en voorkomt dat er vuil in de carb. komt.
    Moet even zien of ik de trechter achter het schot uit laat komen, denk het niet (is toch een open verbinding met het voorstuk) :rolleyes:


    Weet niet welke exacte DB-waarde deze combi heeft, maar het valt reuze mee.
    Mede door de lage toeren van de prop.

    [​IMG]

    Filter hier te zien bij de ZG62 met torquemaster welke in mijn Camel zat



    Groeten, Ralf
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De romp bevrijdt van zijn corset ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gewicht tot nu toe reeds 1100 gram :shock:
    Zit hem voornamelijk in het zware motorschot en het 2e spant, maar ja, dat zijn ook de krachtoverbrengers :D

    Binnenkort de bovenkant maar eens onder handen nemen.

    Groeten, Ralf
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heb besloten het dashboard als dragend spant te maken

    [​IMG]

    Uitsparing voor de Vickers gun en het kompas er reeds in.
    3mm gammaply als cockpit randje (30gram)

    [​IMG]


    [​IMG]


    En vast even gekeken of de achterste spanten ook mooi in lijn liggen.
    Gelukkig, dat doen ze.

    Het vordert bij kleine beetjes maar ik geniet ervan om de romp 'tot leven' te zien komen :D

    Groeten, Ralf
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Hier nog iemand, wordt heel mooi!
    Veel plezier met de bouw verder,

    Groeten, Ramses
     
  12. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Quote,Gewicht tot nu toe reeds 1100 gram
    Valt toch wel mee, zoals je zegt meeste gewicht voor het zwaarte punt.
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Valt eigenlijk ook nog wel mee :D

    Als ik uitga van een eindgewicht van 14kg hou ik rekening met:
    4 vleugels 4 kg
    cabane+midwing 1,5 kg
    landingsgestel 2 kg
    staart 1 kg
    Motor 3 kg
    RC componenten 0,5 kg

    Samen: 12 kg

    Dan mag de romp ca. 2 kg gaan wegen :D
    Komt een hoop indekking met 0,8mm ply op, dus hopelijk redden we die 2 kg :rolleyes:.
    Schaaldetails komen ook nog, hopelijk blijft het eindgewicht onder de 15 kg.

    Gelukkig hebben we een lange neus op de SE5a zodat er geen extra lood in de neus hoeft :D

    Rompje is weer iets verder nu:

    [​IMG]

    Schot geplaatst en een compartiment voor de tank gemaakt.
    De resopijp komt op ca.1cm van het balsa scheidingswandje.
    Dit moet voldoende warmte weren naar de tank toe lijkt me.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lijkt er trouwens op dat de resopijp wel via de voorkant in te schuiven is :D, beetje mazzel moet je hebben zo af en toe :rolleyes:

    Groets, Ralf
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Er moest nog een spantboog gemaakt worden:
    6 laagjes 0,8mm ply langs spijkertjes buigen en met secondenlijm vastzetten.

    [​IMG]

    Latje voor latje...

    [​IMG]


    [​IMG]

    Verbluffend hoe stijf deze constructie is :D
    Spant even op zijn plaats gezet.
    Moet eerdaags maar eens met de cockpit en instrumenten aan de gang nu het nog vrij toegankelijk is :D

    Groeten, Ralf
     
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    O moet dat zo, dat wist ik niet:):)

    Gaat lekker daar Ralf.
    Lekker blijven posten is genieten.

    Han.
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Sorry Han, vast uit jouw draadje gepikt ;)

    Mijn duitse vriend Tilmann heeft mij voorzien van een hoop foto's van de Se5a uit Old Warden in engeland.

    Zo ook van de cockpit / het dashboard:

    [​IMG]


    [​IMG]


    Hebben jullie ook enig idee waar het uiteindelijk naartoe moet :D
    Ga een cockpitsetje met metertjes bij Mick bestellen.
    Teus heeft ook een heleboel instrumenten ingescand en ter beschikking gesteld :thumbsup:
    Daar kan ik er ook een paar goed van gebruiken.
    Great work Teus!


    Groeten, Ralf
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Toch nog weer een beetje wat kunnen doen de laatste week.

    [​IMG]

    De fittings/bevestigingslippen voor de cabanes moesten gemaakt worden.
    1mm RVS is erg hard :mad:, de Dremel met dunne slijpschijf doet wonderen :D

    [​IMG]

    Niet te ver inslijpen in de hoekjes

    [​IMG]

    En tegen het licht ziet het er dan zo uit, zo zijn ze er makkelijk uit te halen.
    Nog een beetje vijlen en gaten boren.

    [​IMG]

    Straks worden er in de cabanestijlen sleuven gezaagd.
    Hierin worden de fittigs gelijmd met epoxy. De draden worden straks de platte van Mick Reeves.
    Deze constructie wordt trouwens ook bij zijn Sopwiths gebruikt en voldoet daar uitstekend.
    Dit detail is van het proefstukje, cabane wordt nog breder.

    [​IMG]

    Hier met de midwing

    [​IMG]

    Wortelribben van de midwing worden gedubbeld, zo worden ze tevens recht.

    [​IMG]

    Cockpithout ook vast even gebeitst, het wachten is nu op de bestelde metertjes van Mick Reeves.

    Voor zover weer even,

    Groet, Ralf
     
  18. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Het is weer monniken werk :)
     
  19. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Mooi!! Als je de metalen gaat inlijmen goed ontvetten en HEEL GROF opschuren en inlijmen met Uhu Endfest (maar dat wist je waarschijnlijk allemaal al!)
     
  20. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Grof opschuren, doe ik met een grove fijl of inslijpen met de dremel.
    Endfast toch in de oven voor beste resultaat?
     

Deel Deze Pagina