"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

hehe, das 2keer de waarheid Lyckele ;)

we gaan hem nog veel tegenkomen in het HLG/DLG gedeelte ;)
(en hopelijk op de komende wintercup op de tereinnen van MACH in Herentals , belgië)
 
niet als je alles zet op F5J wedstrijden ;) hehe
Net de reglementen gelezen... :puppydogeyes: ik snap het!
Ik weet niet zeker of je het dan helemaal goed begrepen hebt....bij F5J heb je 30 seconden de tijd om naar je starthoogte te gaan. Tot 200 meter kost je dat weinig strafpunten, daarboven héél veel. Ofwel; als je in ongeveer 20 seconden op 200 meter kunt komen zit je goed. Met de genoemde vermogens zit je daar in 5 seconden en daar heb je dus helemaal niks aan......
Als je de reglementen goed leest zul je snappen dat je bij F5J juist genoeg hebt aan bescheiden vermogens (en dus goedkope setups). Duur en sterk mag maar het levert je helemaal niks op.

Ik vraag me ook af of het airframe van een Ava zulke enorme krachten en versnellingen aan kan.....
 
@ arjan, de ava wordt gelierd op F3J wedstrijden, met de lieren die ze vandaag de dag gebruiken, met afpikken zoals ze dat met starlights etc doen blijkbaar...
alles zal dus wel sterk genoeg zijn hoor...

FVK verzekerde het me trouwens ook.
 
Zo, dat was weer een boel om te lezen.

Bedankt Rick voor je uitleg; al weer iets geleerd.

@Lyckele ok, dan is het "maar" een DLGtje.
Een Blaster 2 of 3 wou ik niet echt gaan kopen.
Ik vind de ELF juist zo leuk omdat het zo klein en licht is.
Het liefst zou ik een alleen maar Vladimir Kisten willen vliegen, maar dat gaat qua tijd en geld nooit lukken... alhoewel... ;)

Je hebt helemaal gelijk Arjan.
Ik ben zelf ook nog (steeds) aan het stoeien met de motor-setup en klapschroef.
Ik hoef ook niet loodrecht naar boven te gaan.
Waar het mij vooral op komt is een goede motor met veel trekvermogen voor een noodgeval.
Ik heb vorig jaar zomer bij een moeilijke landing (harde windstoten van de zijkant) de voordelen van een sterke motor echt kunnen "genieten"
Ik kon de AVA op het nippertje redden omdat ik veel vermogen aan "boord" had.
Daar gaat het me om.
Ok, ik geef toe dat ik ook best wel meer power wil hebben als dat mogelijk is met hetzelfde gewicht. :)

Groetjes,

Jordy
 
Leuke materie om in te lezen...

Is het toch niet beter om een veel lichtere combinatie te kiezen met wat minder trekkracht? Dan kan nog steeds uit de hand gestart en meer dan aardig geklommen worden.

Bijvoorbeeld met één van de onderstaande kan er 1/3 aan accugewicht gespaard worden:
Peggy Pepper 2221/ 11 - 2800KVmit Micro Edition 5:1NL
3s - 11V - 15x8, 5664 rpm, 22 Amp. 247 Watt, Schub 1657g, Pitchspeed 95 km/h, Eta 81,2%
3s - 11V - 15x8, 5601 rpm, 24 Amp. 267 Watt, Schub 1992g, Pitchspeed 68 km/h, Eta 80,9%

Als de grammetjes echt meetellen, kan er ook wat van de motor af. Een motor van 104g lijkt me ook teveel voor ong. 250 watt. Daar kan ook 20 of 38g van af met bijv. één van deze motoren:
Hyperion GS 2213 Glider motor 16-Turn / 1175Kv
Hyperion GS 2218 Glider motor 12-Turn / 1137Kv

Het moet uiteindelijk mogelijk zijn om 50 tot 100 gram (+/- 5%) uit te sparen.
 
Er is nog wel meer uit de pepper te halen:
19x8, 4621 rpm, 36 amp. 397 watts, thrust 2844g, pitchspeed 63km/h, Eta 77,3%
Dit is de 2221/12

Ik volg deze discussie met belangstelling omdat ik binnenkort een vergelijkbare keuze moet maken.

Die hyperions heb ik ook al eens naar gekeken, maar ik vind het lastig die te beoordelen omdat alleen het stroomverbruik en de RPM's voor een bepaalde prop worden gegeven. Maar wat betekent dat in stuwkracht?
Wel een fors stroomverbruik trouwens.

Patrick
 
Goede morgen.

Het "probleem" is dat ik relatief veel gewicht voorin in de neus nodig heb bij de Super AVA.
Dan liever een zwaardere motor, of beter nog een zwaardere Akku in plaats van lood.
Ik heb net een mailtje aan Schambcek gestuurd.
Maar zien wat zijn antwoord is.

Groetjes,

Jordy
 
En toen was de motor bestelt

Zo, de motor is gekocht.
Ik heb het complete Powerline 1025/F5J van Schambeck gekocht.
Niet goedkoop, maar wel een heel mooi dingetje.

De AVA heeft in ieder geval genoeg power met dit set.
Qua gewicht moet ik kijken hoe ik het voor elkaar krijg.
De motor is iets te licht, maar ik wil er nog het één en ander in de neus "stoppen", dus we zien wel weer.

Het is tevens ook een test.
Als het Set me goed bevalt, ga ik er ernstig over nadenken om nog een setje voor de NAN Orion aan te schaffen.

Groetjes,

Jordy
 
Er is nog een klein "speledingetje" erbij gekomen.

Ik heb een UniSens-E met 4mm. Goldplug van SM-Modelbau bestelt.
Dat dingetje weegt maar 15 gram en is veeeel kleiner en lichter als de Graupner GAM (General Air Module).
Hier kan je het verschil heel goed zien.

unisens_23.jpg

(Copyright ©: Ingo Seibert - www.fluggeil.de)


Dat gaat mooi in de romp passen.
Daarmee kan ik met m'n MC-32 alle belangrijke dingen aflezen.
Vooral de stroomgebruik en de Vario (light:wink:) vind ik heel interessant.

Groetjes,

Jordy
 
Het motor-set is er.

En weer een kleine update.

Ik ben net thuis van m'n werk gekomen.
Mijn vrouw slaapt al, maar in de keuken staat een klein pakketje voor me.
Surprise :D

Het Motorset van Florian Schambeck heeft de weg van Duitsland naar mij in Zwitserland gevonden.
Gelijk maar alles uitgepakt en gecontroleerd.

Antrieb-s-3.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik heb het complete Set met motor, motorschot, YGE ESC, motorspant, RFM spinner, RFM 16x8 klapschroef en twee 3s 1250mAh Lipo’s besteld.

Antrieb-s-4.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De motor is echt klein.

Antrieb-s-5.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ter vergelijking heb ik een AA en een AAA accu van Eneloop ernaast gelegd.

Antrieb-s-6.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Heel fijn motortje.

Antrieb-s-7.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ongeloofelijk dat hier ca. 500 Watt uitkomt.

Antrieb-s-8.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Wat ik ook heel goed vindt, is dat Schambeck op de motoras een vlak stukje heeft gefreest zodat de spinner beter kan worden vastgezet.

Antrieb-s-9.jpg


Klik hier voor een grote foto!

De Kontronik Kira 480-26 had dat niet.
Bij een motortest in de hobbykamer is de spinner er gewoon vanaf gevlogen, ondanks dat alles goed vast zat incl. blauwe lak.
Ik heb bij de Kira toen een stukje van de as vlak geschuurd met een dremel zodat de spinner beter vast zat.


Toen was ik best wel nieuwsgierig naar het gewicht van de motor

Antrieb-s-2.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het totale set weegt iets meer als 300 gram.

Antrieb-s-1.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Als ik nog de Graupner GR-16 en de UniSens-e erbij reken, dan kom ik op ca. 330 gram totaal gewicht voor aandrijving, lipo, ontvanger en telemetrie.

Ik heb nog een vraagje.
Bij de Kontronik motor was het niet verstandig om de kabels in te korten.
Hoe ist dat met dit motortje?
Ik heb het gevoel dat deze kabels anders zijn.
Ze zijn ook niet zo stug en heel flexibel.
Weet jij hierop een antwoord, Robert?

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een vraagje.
Bij de Kontronik motor was het niet verstandig om de kabels in te korten.
Hoe ist dat met dit motortje?
Ik heb het gevoel dat deze kabels anders zijn.
Ze zijn ook niet zo stug en heel flexibel.
Weet jij hierop een antwoord, Robert?

Groetjes,

Jordy
De hedendaagse regelaars hebben vooral problemen met het verlengen van de kabels tussen accu en regelaar. Die mogen oha. niet meer dan 20 cm worden verlengd (dus 10 cm meer afstand tussen beiden). Wil je nog meer verlengen, dan moet je iets met extra condensatoeren gaan doen ...

De kabels tussen regelaar en motor mogen wel (eindeloos?) verlengd worden. Ik heb wel voorbeelden gezien van 50 cm.

Toch raad ik je aan de draden niet langer dan noodzakelijk te maken. Elke paar cm extra is een Watt verlies.

Dirk.
 
Hoi Dirk,

Bedankt voor je antwoord.
Ja, de kabels tussen ESC en accu probeer ik nu altijd zo kort mogelijk te houden.
Dat heb ik geleerd tijdens de bouw van de Taxi 2400 met de 10s (2x5s) lipo's.

De vraag is of ik de powerline 1025 zonder problemen de kabels tussen ESC en motor kan inkorten.
Vooral de 3 blauwe kabeltjes van de motor zou ik graag korter willen maken om dat die best wel lang zijn.

Groetjes,

Jordy
 
Inkorten kan in principe wel.
Volgens mij is het enige risico dat je niet zo kort moet gaan dat je bij de lak-draden uit de motor komt (de interne wikkelingen-draad), want soms zijn die zeer moeilijk te solderen. Lak-draden herken je doordat er een 'bosje' bij elkaar is gesoldeerd, en het zijn massieve draden. Ze bestaan niet uit een heleboel dunne gebundelde draadjes.

Maar zo te zien eindigen die lak-draden bij deze motor binnen in de motor. Anders zou je ergens een overgang van die blauwe draad naar de lak-draden moeten zien.

Dirk.
 
Inkorten

Hallo Jordy,

Bij Kontronik lopen de geëmailleerde draden van binnenin naar buiten. Bij het inkorten zijn ze moeilijk weer netjes allemaal te vertinnen vandaar hun aanbeveling niet in te korten.

Bij Lehner komen de emaille draden zoals Dirk terecht vermoed, niet naar buiten en zijn de aansluitdraden soepel en goed in te korten en weer te solderen (met een voldoende stevige bout).
Bij deze uitvoering van de Lehner motor kan je naderhand nog kiezen voor ster of delta schakeling van de motor, maar ik zou hem in ieder geval zo houden als Florian Schambeck hem heeft uitgelegd.

Rick
 
Hallo Dirk en Rick,

Bedankt voor de uitleg.
Ik ga het er dus op wagen.
Een goede soldeerbout heb ik inmiddels al dus dat gaat wel lukken.
Maandag komt de UniSens-E nog en dan is alles compleet.

Ik ben nog niet begonnen met de AVA omdat deze week al de ELF van Vladimir voorbij is komen vliegen. ;)
Dat wil ik eerst nog eventjes "snel" in elkaar zetten.
Tevens is de LUX van topmodel CZ ook al bijna klaar (m'n eerste V-staart zwever).
Ik ben nu sinds een week iedere avond na m'n werk lekker aan het bouwen, solderen, schuren, lijmen, slijpen etc...
Dat is echt ontspannend na een harde dag.
Ik zit soms wel van 23:30 tot 02:00 in m'n hobbykamer :D

Groetjes,

Jordy
 
Zo, de bouw van de 2de AVA is inmiddels begonnen.
Ik vind de qualiteit van de 2de AVA ook weer heel erg goed.
Ik heb de servo-raampjes al in de vleugels gelijmd met epoxy.
De motor zit ook al op z’n plaats.
Ook het wipje voor het hoogteroer heb ik al met 24h epoxy vastgelijmd.
Met het wipje had ik zo mijn problemen omdat het gat veel te groot was.
Omdat ik ook deze keer weer het staartstuk vast ga lijmen, heb ik het kevlardraadje genomen, lekker in de epoxy gesopt en het om de CFK boom gewikkeld.
Dit heeft goed 24 uur staan te drogen.
Daarna heb ik het netjes passend geschuurd en zie daar, het wipje past als aangegoten.
Zo kon ik de boel met 24h epoxy goed vastlijmen.

Vandaag ben ik met de inbouw van de servo’s in de staart begonnen.
Ik heb toch voor de MKS DS6100 gekozen, mede omdat deze servo’s een stuk sterker zijn als de MKS 65K.
De MKS DS65K ga ik voor m’n ELF gebruiken, zie het draadje in het HLG/DLG Forum
Om toch nog een beetje gewicht achterin te sparen heb ik besloten om de kabelboom met maar 4 draadjes te maken.
Dus 1 x plus, 1 x min en 2 x signaal.
Dat scheelt over deze lengte al goed 14 gram kabel.

Ik ga nu eerst een hapje eten en daarna ga ik de boel solderen.
Ik heb het gevoel dat de bouw dit keer veel sneller gaat en ook nog eens veel beter word!
Tot slot nog een paar foto’s, helaas van m’n iPhone om dat m’n vrouwtje weer eens onderweg met de Camera is.

ava2-s-1.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava2-s-2.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava2-s-3.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava2-s-4.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava2-s-5.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo even alles gesoldeerd.
Alles werkt zoals het moet.
Dit keer zitten er zelfs de goede afdekkapjes bij; namelijk 2 x blauw en 2 x wit.:D
Wat me wel opvalt is dat er aan de nieuwe binnenvleugel een extra stukje balsa zit.
Dat zat er bij de „oude“ AVA niet aan.
Het geloof dat dit alleen maar voor de optiek is, omdat dit stukje balsahout de romp/vleugel verbinding compleet afdekt.
Bij de oude versie zag je een stukje carbon uitsteken.
Hier een foto van de 2 binnenvleugels.
Je ziet dat kleine „nippeltje“ goed zitten op de nieuwe binenvleugel (Links).

vergleich-s-4.jpg


Klik hier voor een grote foto!

Gewogen heb ik ook al alles en ik ben tot nu toe heel tevreden over het gewicht.
Hier het verschil:

Romp met staartstuk, servo’s en bedrading.
- Oude AVA: 359 gram.
- Nieuwe AVA: 311 gram.
Dat is 48 gram bespaard.

Middenvleugel met servo’s en bedrading.
- Oude AVA: 542 gram.
- Nieuwe AVA: 490 gram.
Dat is 52 gram bespaard.

Buitenvleugels met servo’s en bedrading.
- Oude AVA: 226 + 228 = 454 gram.
- Nieuwe AVA: 200 + 201 = 401 gram.
Dat is 53 gram bespaard.

Hoogteroer met schroefje.
- Oude AVA: 29 gram.
- Nieuwe AVA: 27 gram.
Dat is 2 gram bespaard.
Hier kan ik natuurlijk niks aan doen, maar het is mooi meegenomen.

In het totaal weegt de oude AVA zonder aandrijving, ontvanger en Lipo 1384 gram.
De nieuwe AVA weegt zonder aandrijving, ontvanger en Lipo 1229 gram.

Ik heb dus nu al 155 gram bespaard.
Dat is een hele hoop.
Als ik dat ga berekenen met de nieuwe aandrijving van Schambeck, dan kom ik zo aan de 1550 gram eindgewicht.
Omdat de aandrijving iets te licht is zal er wel een beetje lood in moeten.
Ik denk dat ik wel onder de 1650 gram kan blijven.
Ik hou jullie op de hoogte.

Tot slot nog een paar foto’s van de 2 AVA’s.
Ik vind dit model zo verschrikkelijk mooi.
Ik krijg er niet genoeg van.
Dit is voor mij het mooiste model wat Vladimir ooit heeft gebouwd, dicht gevolgd door de peperdure Maxa.

vergleich-s-1.jpg


Klik hier voor een grote foto!


vergleich-s-2.jpg


Klik hier voor een grote foto!


vergleich-s-3.jpg


Klik hier voor een grote foto!



Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Jordy,

Ga je het rihtingsroer nog borgen? Op het heveltje aan het richtingsroer zie ik enkel een pinnetje zonder borging.
 
Back
Top