"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Jordy,

Ga je het rihtingsroer nog borgen? Op het heveltje aan het richtingsroer zie ik enkel een pinnetje zonder borging.
ik zat met dezelfde vraag... dit zou wel eens los kunnen komen bij een landing.
 
Eerlijk gezegd had ik dat bij de "oude" AVA ook niet.
Het pinnetje is er nooit uitgewipt.
Maar voor de zekerheid doe ik er nu een klein druppeltje CA aan de onderkant van het pinnetje op.
Dan kan het er niet meer uitschieten en ik kan het toch nog snel verwijderen als het moet.

Bedankt voor jullie scherpe ogen :D

Groetjes,

Jordy
 
Hoi Jordy,

Even een vraagje over de aandrijvingsset die jij gebruikt.
Als ik het goed zie zit daar deze regelaar bij:
YGE 60
Deze heeft een BEC van 3A continu en 5A kortdurend.
Is dat voldoende om die 6 MKS DS6100 servo's te voeden?

Ik kan maar weinig info vinden over het stroomverbruik van deze servo's. Of eigenlijk van servo's in het algemeen....

Groetjes, Patrick
 
Laatst bewerkt:
Deze heeft een BEC van 3A continu en 5A kortdurend.
Is dat voldoende om die 6 MKS DS6100 servo's te voeden?
Dat denk ik niet. Ik heb in mijn Cirrus F5J 4x MKS DS 6125H en 2x DS6100, de 3A BEC die ik eerst gebruikte trok dat niet. Ik heb nu een Phoenix Ice Lite 50 met 5A BEC. Dat gaat wel goed.
 
Mooie regelaar is dat Arjan!
Die onthoud ik even. Waar heb jij die besteld?

Maar Florian Schambeck is toch ook niet gek? Die hele set is ontworpen voor F5J (en dus 6 servo's). Misschien heeft Jordy deze vraag ook wel gesteld bij FS.
Maar op dit moment zal Jordy wel achter de pannen staan, dus nog ff wachten....:mrgreen:
 
Ik heb er twee in gebruik, bij Lindinger.at besteld omdat ze daar op een gegeven moment in de aanbieding waren. Bij der Schweighofer zijn ze ook goed geprijsd (75 euro). Erg fijne regelaar, de logfunctie is ook mooi. Kun je zeker in het begin goed kijken hoe het zit met temperatuur, toerental en stroom.

Overigens heb ik een andere F5j kist met 6 analoge servo's en daar zit nu de 3A BEC in, daar gaat het prima. Er zit nogal een verschil in het stroomgebruik van servo's. Vooral de kleine digitale vragen flink wat stroom.
 
Deze heeft een BEC van 3A continu en 5A kortdurend.
Is dat voldoende om die 6 MKS DS6100 servo's te voeden?


Ik denk ook van niet. In het electronicasubforum staat de draad "BEC calculator met tips" waarin speciaal aandacht wordt besteed aan stroomverbruik van digitale servo's.

Een alternatief voor het aanschaffen van een andere regelaar is het buiten gebruik stellen van de interne BEC (rode draad naar ontvanger losmaken, zie ook eerdergenoemd draadje) en het installeren van een losse externe BEC met een hogere capaciteit. Bijvoorbeeld deze (die als bijzonder goed door Giese is getest):
TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly
Dit is wel een beetje "overkill", ze zijn er ook kleiner en lichter, maar wel oppassen want vaak is het werkelijke maximale amperage kleiner dan hetgeen wordt opgegeven (beoordelingen lezen!). Ik gebruik een 10A externe BEC in een Alpina en dat gaat perfect.


Je kunt de BEC direct bijsolderen op de aansluitdraden van de regelaar, doch ik prefereer een stekkerverbinding ertussen (ik gebruik de rode JST-stekkers; veel BEC's worden al met deze stekker geleverd). HK verkoopt de contrastekkers per 10; goede dikte van de draden en ze kosten weinig.
 
Dat zal Jordy slapeloze nachten bezorgen, zomaar 40 gram extra aan boord....(als het niet meer is; opgegeven gewicht is meestal zonder kabels)
 
Ja Arjan, daar dacht ik ook aan. Maar ze zijn er ook veel lichter. Kon ik evenwel zo gauw niet vinden. De mijne is ook veel kleiner en lichter.
Groet,
Juun
 
Goeden Avond.

Ik denk wel dat de YGE 60A ESC met 3A bec genoeg is, maar het is inderdaad aan de krappe kant.
In de "oude" AVA zat een Kontronik Koby 40LV met 3A bec en dat ging zonder problemen.
Die kon wel 10A Peak aan, de YGE kan maar 5A Peak.
Wel moet er wel bijzeggen dat ik op het laatst een CC Phoenix Lite 50A ESC in de oude AVA had zitten omdat ik problemen met de Kontronik ESC had (servobibberen).

De MKS DS6100 hebben een maximale blokeerstroom van 865mA (bij 5V).
Bij 6V. wordt het 1020mA.
De Futaba S3150 hebben hier maar de helft.

Nu is een blokkerende servo wel een extreme toestand.
In de lucht kan ik me niet voorstellen dat er 3 Servo's tegelijk blokeren.
Vooral om dat ik tijdens de bouw van de nieuwe AVA heel erg op soepel lopende klappen loop te letten en zo de stroomverbruik van alle servo's minimaal probeer te houden.
Ik ga ook geen acro met de AVA vliegen.
Lekker floaten en een mooie langzame landing is wat ik zoek met dit model.

Ik heb zo even de nieuwe AVA vol opgebouwd met het Schambeck set en het uitgewogen.
Het totaalgewicht met alles erin is fantastisch.
Ik kom uit op 1561 gram.
Maaaar......
De neus is veel te licht.
Ik moet er ca. 110 gram gewicht in de neus aan toevoegen om met de CG op 104 millimeter te komen.
Precies zoals Robert met zijn AVA en Schambeck Set heeft ondervonden.
Een zwaardere accu (meer mAh) is ook niet mogelijk omdat je dan het risico loopt de motor te overbelast.

Omdat ik de oude AVA zonder aandrijving verkoop heb ik als test de Kontronik Kira 480-26 met 5:2,1 gear en de CC phoenix lite 50A ESC erin gezet.
Dit ziet er al veel beter uit.
Ik kom op een totaalgewicht met alle componenten van 1674 gram en hier past het perfect.
Ik kan met de CG zelfs naar 102 millimeter als het moet.
Als Lipo kan ik een 1800mAh gebruiken die ik hier nog heb liggen.

Ik ga dus het kontronik set in de nieuwe AVA verbouwen en het Schambeck Set gaat in de NAN Orion/Insider gebouwd worden.
Bij de Orion wil ik niet op elke gram gaan sparen en daar kan ik wel ééns over een extra BEC nadenken, of gelijk een andere ESC nemen.
Arjan heeft namelijk gelijk.
Elke gram in de AVA is meer hoofdpijn voor mij ;)

In ieder geval bedankt voor de info betreffend de YGE ESC!
Ik heb eigenlijk blind op dat set van Schambeck vertrouwd, maar hoe langer ik erover denk, hoe gekker ik het vindt.
Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen digitale servo's die ook meer stroom trekken als analoge servo's.
Waarom wordt dan in een F5J aandrijvings-set, waar de zwevers meestal 6 digitale servo's krijgen ingebouwd zo'n 3A BEC i.p.v een 5A BEC gebruikt?
Dat begrijp ik nu niet.

Zo, het is weer veel tekst geworden.
Ik ga nu slapen en ik zal nog overleggen wat ik met de YGE ESC ga doen.
Het Schambeck motortje is namelijk echt een heel mooi dingetje en zal zeker goed in de NAN Orion passen.


Groetjes,

Jordy
 
Het is natuurlijk een portie werk maar je kunt ook die twee servo's in je staart naar voren verhuizen en gaan werken met een pull-pull. Dat is best goed te doen denk ik op zowel het stab. als ook op het kielvlak ........
Dat is 2 x 10 gram voor de servo's, met wat kabelwerk; dat maal een factor 4 en dan moet je met je zwp. al een heel end in de buurt komen.
 
Ik durf dat in mijn AVA niet te doen, de servo naar voren. De staartboom is wat smal voor 2 pull-pull kabels en de voedingskabel voor het hoogteroer.
Daarbij bewonder ik Jordy voor zijn doorzettingsvermogen, maar vraag me af of het niet allemaal een erg hoog academisch gehalte heeft wat hij doet.


Joris
 
Of de servo's aansturen via een carbonstaafje, net zoals de originele supra van M. Drela.
Daar lopen de carbon stuurstangen buiten de staarboom.
Niet zo mooi, en mogelijk aerodynaomisch iets minder gunstig, maar wel een hele effectieve en lichte oplossing.

Ik heb ze liggen voor mijn supra in aanbouw:
- Ø 2mm carbon rod weegt 5 gram per meter
- Ø 1,5mm 2,6 gram

Voor mijn kist ben ik er nog niet uit. Ik moet eerst alle onderdelen in huis hebben, en alles eens rustig wegen. Maar het zou heel goed kunnen dat ik voor de Drela methode kies, om het probleem waar Jordy nu tegen aan loopt te voorkomen.

ps Je kunt natuurlijk ook die phoenix regelaar gebruiken ipv de YGE.
Het is iid wel vreemd dat bij zo'n set een 3A regelaar wordt geleverd...
 
Jordy@citaat:
* Een zwaardere accu (meer mAh) is ook niet mogelijk omdat je dan het risico loopt de motor te overbelast. *

Dat is onjuist. Het motortje neemt stroom op afhankelijk van de propellor belasting. De accu (lipo) kan er absoluut niet meer inproppen uit eigen inbreng.
Je kan dus wel een zwaardere (met meer mAh) lipo toepassen inplaats van lood toevoegen. De afmetingen kunnen dan weer een rol spelen. De interne weerstand is vaak gunstiger en zal dan een iets hogere spanning kunnen afgeven tijdens de belasting.


Peral@citaat :
* - Ø 2mm carbon rod weegt 5 gram per meter *

hier gebruik ik 3mm buis voor met een wantdikte van 0,5mm. Daar lijm je met drupje ca lijm een M2 tapeindje in voor de quicklink bevestiging. Ook 5 gram per meter.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat de YGE 60A ESC met 3A bec genoeg is, maar het is inderdaad aan de krappe kant.
Eeuwig zonde als je daardoor een kist verspeeld.
Ik heb door schade en schande een "gouden regel" ontwikkeld: bij het geringste spoortje van twijfel moet je het NIET doen. Vrijwel al mijn crashes worden/werden vooraf gegaan door twijfel die ik genegeerd heb. En dan kun je jezelf wel voor je kop slaan.

In de "oude" AVA zat een Kontronik Koby 40LV met 3A bec en dat ging zonder problemen.
.....
omdat ik problemen met de Kontronik ESC had (servobibberen).
Is dat niet een klein beetje tegenstrijdig? :rolleyes:

Het vliegt niet lekker als je voortdurend de twijfel in je achterhoofd hebt. Zet er gewoon een BEC met zéker voldoende capaciteit in!!!
 
Waarom wordt dan in een F5J aandrijvings-set, waar de zwevers meestal 6 digitale servo's krijgen ingebouwd zo'n 3A BEC i.p.v een 5A BEC gebruikt?
Dat begrijp ik nu niet.

Het is sowieso vreemd dat een kwaliteitsregelaar als de YGE bij 60A slechts een 3A BEC heeft. De regelaar is extreem licht en dat doel zal dan wel de keuze voor de kleine BEC verklaren.
Bij de meeste series regelaars loopt de capaciteit van de BEC op met de capaciteit van de regelaar.
 
Hoi Arno

Het is natuurlijk een portie werk maar je kunt ook die twee servo's in je staart naar voren verhuizen en gaan werken met een pull-pull. Dat is best goed te doen denk ik op zowel het stab. als ook op het kielvlak ........
Dat is 2 x 10 gram voor de servo's, met wat kabelwerk; dat maal een factor 4 en dan moet je met je zwp. al een heel end in de buurt komen.

Ik heb hier een tijdje aan lopen denken, maar eerlijk gezegd is me dat te veel werk.
Wat ik wel kan doen is een zweefromp kopen.
Dan is alles al voorbereid en heb ik niet zo veel werk meer.
Maarja, dat gaat weer wat kosten.
Ik denk dat ik er maar zo mee moet leven.
Ik heb tenslotte toch nog 350 gram gewicht bespaard t.o.v. de "oude" AVA en dat is heel wat.


Ik durf dat in mijn AVA niet te doen, de servo naar voren. De staartboom is wat smal voor 2 pull-pull kabels en de voedingskabel voor het hoogteroer.
Daarbij bewonder ik Jordy voor zijn doorzettingsvermogen, maar vraag me af of het niet allemaal een erg hoog academisch gehalte heeft wat hij doet.


Joris

Hoi Joris,

Je hebt eigenlijk wel gelijk.
Het is meer theoretische natuur.
Een verschil van 50 of 100 gram zal ik zeker niet merken bij het vliegen.

Het is gewoon dat ik er dit keer het maximaal haalbare eruit wou halen.
Dat lukt me niet helaas niet helemaal omdat de neus van de electroversie te ver is afgesneden.
Daardoor moet ik een zwaardere aandrijving gebruiken wat natuurlijk het totaalgewicht verhoogd.
Ook moest ik zo weinig mogelijk gewicht in de staart krijgen, maar omwille van de zekerheid heb ik toch niet op de laatste gram lopen besparen.


ps Je kunt natuurlijk ook die phoenix regelaar gebruiken ipv de YGE.
Het is iid wel vreemd dat bij zo'n set een 3A regelaar wordt geleverd...

Dat ben ik nu ook van plan.
Sterker nog, ik ga de hele aandrijving van de oude AVA gebruiken.
RFM-CFK 38/5 Spinner, RFM-CFK 16x10 klapschroef, Kontronik Kira 480-26 met 5,2:1 vertraging, CC Phoenix Ice Lite 50A ESC etc.
Alleen de Lipo wordt een andere, lichtere.


Jordy@citaat:
* Een zwaardere accu (meer mAh) is ook niet mogelijk omdat je dan het risico loopt de motor te overbelast. *

Dat is onjuist. Het motortje neemt stroom op afhankelijk van de propellor belasting. De accu (lipo) kan er absoluut niet meer inproppen uit eigen inbreng.
Je kan dus wel een zwaardere (met meer mAh) lipo toepassen inplaats van lood toevoegen. De afmetingen kunnen dan weer een rol spelen. De interne weerstand is vaak gunstiger en zal dan een iets hogere spanning kunnen afgeven tijdens de belasting.

Hoi Frans,

Hmm, wat bedoelt dan Schambeck hier?
Ik had hem namelijk gevraagd of het mogelijk is om de motor met een 3000mAh Lipo i.p.v. een 1250mAh Lipo te gebruiken.

"Sehr geehrter Herr de Rooij,
ja die Akkus werden immer günstiger. Sinnvoll wäre sicher ein 2. Akku.
Der Antrieb ist auf diese Akkugröße abgestimmt. Mit einem 3000er Akku wäre die Leistung nicht mehr bei knapp 500W sondern fast bei 700W. Das würde nicht so lange gut gehen.
Im Wettbewerb fliegen wir sogar nur mit 1000er 3s Lipos."


Als ik bei Ecalc een motor-setup samenstel, en een grotere accu neem, dan neemt het motorvermogen ook toe.
Dat bedoel ik hiermee; de motor kan overbelast worden.


Is dat niet een klein beetje tegenstrijdig? :rolleyes:

Hoi Arjan,

Ik had op zich geen probleem met de Koby 40LV ESC met 3A BEC, maar naar een paar maanden begon de rottigheid.
Ik heb hier op het RC-Network Forum wat geschreven wat er precies het probleem was.

Problem mit Kontronik Koby 40 LV Regler

Op een gegeven moment was ik het zat en heb dat ding eruit gesmeten.
Ik heb toen de CC Phoenix ESC gekocht en er nooit geen spijt van gehad.

Groetjes,

Jordy
 
Een grotere 3s lipo levert een 0,2 á 0,3 volt hogere spanning tijdens de belasting. Dat is ca. 5%. Het vermogen neemt niet toe van 500Watt naar 700Watt. Een slordige schatting zal 10% zijn en met één propellor maatje kleiner ben je er ook.
Er moet toch altijd nog gemeten worden !!!
 
Hmm, wat bedoelt dan Schambeck hier?
Ik had hem namelijk gevraagd of het mogelijk is om de motor met een 3000mAh Lipo i.p.v. een 1250mAh Lipo te gebruiken.

Voor een rekenvoorbeeldje neem ik even een 1000mAh accu en een 3000mAh accu. Stel de theoretische motorstroom op 30A.
De 1000mAh accu wordt dan met 30C belast en zal "inkakken" tot rond de 10V. Een 3000mAh accu wordt meer met 10C belast en zal zijn spanning veel beter vast houden, bijvoorbeeld bij een volle accu wel 11,5V. Dus zo'n 15% hogere spanning, waardoor er ook ook nog iets meer stroom zal gaan lopen. Daar zit het verschil.

Met een ICE Lite regelaar kun je dat in de log zien. Ik heb wel eens een iets te kleine accu gebruikt, die kakte echt helemaal in tot op de onderspanningsbeveiliging. Is op te lossen door een iets kleinere prop te nemen. Ook omgekeerd, als je een grotere accu wilt gebruiken moet je iets kleinere bladen nemen tot de stroom weer binnen de perken blijft.

Een grotere 3s lipo levert een 0,2 á 0,3 volt hogere spanning tijdens de belasting.
Het verschil kan oplopen tot meer dan 2V, en daarmee neemt de stroom ook nog toe door de hogere spanning. 25% vermogensvershil is weldegelijk mogelijk als je twee uitersten neemt (een accu die 35 tot 40C belast wordt vs. een accu die met 10C belast wordt). Ik zal even zoeken of ik nog logjes heb van mijn Cirrus, daar kun je het op zien.

-edit- gevonden.

Eerst met een 1000mAh met 14x8. Zie dat de spanning na 6 seconden zakt tot 9,5V. Daardoor gaat de regelaar in de onderspanning. De stroom is dan 36A, ofwel een belasting van 36C
Cirrus_koud_LVC_zpse0548c21.jpg


Met een iets kleinere spoed, 14x7. Voor de rest is alles hetzelfde. De spanning zakt nu na 6 seconden tot 10,1V. De stroom is 28A, ofwel 28C belasting.
Cirrus_14x7_zps2abeec63.jpg


Je kunt je voorstellen dat met een grotere accu de spanning ver boven de 10V blijft én de stroom rond de 40A. Enorme verschillen dus.


Deze is van mijn ASW20, waarbij de accu slechts met 15C belast wordt. Is wel een 4S pakket maar om het verschil aan te geven wel verhelderend. Je ziet dat na 6 seconden de spanning zakt tot 14,6V, dus net onder nominaal. Als het een 3S pakket was geweest zou de spanning dus rond de 11V blijven. Je ziet ook dat de stroom dus veel minder zakt.

ASW20_15C_zps50c0e00f.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg Arjan.
Ik geloof dat zelfs ik dat nu snap ;)
Begrijp ik het goed dat er daarom dus kleine 1000mAh Lipo's met 45C of meer genomen worden?

Groetjes,

Jordy

ps. Mijn www.jordy.ch domain is down en dus ook al m'n foto's. Geduld.....
 
Back
Top