DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

....., zomaar in het wilde weg geplaatst lijkt het wel :)

Inderdaad, "lijkt" op het eerste gezicht zo.:)

Maar over waar en hoe de versterking moest worden aangebracht heb ik goed nagedacht.
Mijn uitgangspunt was om met zo min mogelijk gewichtstoename maximale sterkte te realiseren. En het moest niet te ingewikkeld worden.

Als straks het geheel mooi geschuurd is ziet het er al beter uit. (minder storend :D)

Johannes
 
Het richtingsroer is nu geschuurd en gemonteerd.
Voor het pasmaken heb ik een 3mm dikke zilverstaal rondstaf gebruikt.
Deze wordt vervangen door een koolstofbuis met RVS scharnierpennen i.v.m. gewichtsbesparing.

habicht195.jpg


Ik ben tevreden over de werking van het richtingsroer. Het beweegt spelingvrij, soepel en dat bij een minimale spleet.

habicht196.jpg

Johannes​
 

Johannes,

Alweer "Wat moooooi" begint wat vervelend te worden. Dat laat ik dus maar. ;-)

Maar nu ik zo naar dat RI-roer kijk, krijg ik een gevoel ... Maar ik kan het niet hard maken.
Die twee schuine spanten begrijp ik. Die versterken de construktie aanzienlijk. Dat ben ik met je eens. Alleen ik had ze anders gemaakt, denk ik. Ik had ze onderaan laten beginnen. Vlak boven (rustend op) die box waar straks de roerhevel van het RI-roer in komt. Én ik zou het spant meer schuin omhoog hebben laten lopen. Twee ribben doorsnijden ipv. één.
Mijn gevoel zegt dat dat sterker zou zijn, maar ik kan niet aanduiden waarom ...

Waarom heb jij voor deze wijze gekozen?

Dirk.
 
Waarom heb jij voor deze wijze gekozen?

Dirk.

Voor deze wijze heb ik gekozen zodat het richtingsroer niet onnodig zwaar wordt.

Ja, hoe kom ik aan deze oplossing?
In eerste instantie zou geen versterking aangebracht worden
want volgens het originele ontwerp hoeft dat niet.

Maar ik was zo eigenwijs en heb de hele achterlijst ingrijpend veranderd. :) Zoiets gaat natuurlijk niet ongestraft en dat bleek ook na het verlijmen van de onderdelen. De constructie was niet stijf genoeg en zodoende moest wel een extra versterking aangebracht worden.
Mijn uitgangspunt was om met zo min mogelijk extra materiaal de constructie voldoende sterk te maken.
Deze oplossing voldoet nu ruim aan mijn verwachtingen, ben zelf ook verrast hoe sterk het is geworden.:D

Dirk, jouw voorstel om de versterking vanaf onderaan over minimaal twee ribben te laten lopen geeft nog meer stabiliteit, dat is ook zo!

Johannes
 
Om gewicht te sparen is de scharnierpen voor het richtingsroer gemaakt van een koolstofbuis. Wel zitten er op de hoogte van de scharnieren twee korte metalen pennen. De metalen pennen zitten precies bij de drooglooplagers.
Natuurlijk kan de koolstofbuis in het drooglooplager draaien, maar de combinatie metaal en het lagermateriaal is beter.


habicht197.jpg




De scharnierpen wordt van boven in het richtingsroer gestoken en vastgeschroefd.
Voor het vastschroeven gebruik ik een zelf gemaakt gereedschap. Een spaaknippel met spaak.

habicht198.jpg


De roerhevel zit op zijn plek.

habicht200.jpg




Het richtingsroer wordt aangestuurd met kabels.
De twee wielen zijn nodig voor de kabel.


habicht201.jpg

De kabel kan niet van het wiel aflopen omdat het tussenschot strak tegen het wiel aanzit

habicht202.jpg



habicht203.jpg


Johannes
 
:eek:
(vervang bovenstaande smiley door een gezichtje met de kaak op de grond en een plasje eronder)
 
Met deze hevel wordt het richtingsroer aangestuurd.
De houten voet is stevig genoeg om de spanning van de kabels te dragen.
Voor het demonteren van de hevel kan het bovenste multiplex plaatje verwijderd worden.
De vaste as van de hevel beweegt in twee drooglooplagers.

habicht204.jpg



Hier is de zien waar het hevelmechanisme vastgelijmd wordt.

habicht205.jpg



De kabel voorspanning komt dus niet direct op het servo terecht en dat vind ik zeer prettig!
Met een korte stuurstang wordt de verbinding met het servo en hevel gerealiseerd.

habicht206.jpg


Johannes
 
De constructie was niet stijf genoeg en zodoende moest wel een extra versterking aangebracht worden.

Met een goed aangebrachte bekleding erop was het denk ik wel stijf genoeg geweest. :cool:

Dat zullen we nu nooit weten. :nooo:


jan.
 
Met een goed aangebrachte bekleding erop was het denk ik wel stijf genoeg geweest. :cool:

Dat zullen we nu nooit weten. :nooo:


jan.

Voor deze oplossing heb ik bewust gekozen om het gewicht van het richtingsroer zo laag mogelijk te houden.
Vóór het aanbrengen van de versterking was de constructie erg slap.
Na het aanbrengen van de extra versterking voelde het geraamde aanzienlijk stijver aan.

De gewichtstoename door de versterking is 2,6 gram!

Wat versta je onder een goed aangebrachte bekleding? :confused:

Uiteraard wordt de bekleding zorgvuldig aangebracht, los van welk materiaal het uiteindelijk wordt.
Met de bekleding kan je alleen extra stijfheid bereiken door een dikker dus zwaarder materiaal te gebruiken. (Soort bespanmateriaal heeft uiteraard ook invloed op de uiteindelijke sterkte).

Nu het richtingsroer geraamde stijf genoeg is voldoet een dun bespanmateriaal.

Hier een aantal soorten bespanmateriaal met het bijbehorende soortelijk gewicht:

Het te bespannen oppervlak is ca. 21 dm²

Graupner Bespannseide, 20g / m² => 4,2 gram
Koverall, 42g / m² => 8,82 gram
Solartex, 85 - 98g / m² => gem. 19,22 gram
Oratex, 100g / m² => 21 gram
Proficover, 100g / m² => 21 gram

Het gewichtsverschil tussen Graupner Bespannseide en Koverall is voor het richtingsroer 4,62 gram, duidelijk meer dan de 2,6 gram van de versterking.

Bij Solartex en Oratex is het verschil nog veel groter.

Johannes
 
Johannes, een tijdje geleden was je op zoek naar G-sensoren. Spektrum heeft inmiddels 2 soorten op de markt, een 8g en een 40g variant. Misschien heb je er iets aan.
 
Helaas kan ik de komende periode maar weinig uren vrijmaken voor modelbouw.
De laatste weken was het met de vrije uren ook al droevig gesteld.

Toch weer een stukje verder gekomen.
De bevestiging voor het stabilo moest anders gemaakt omdat ik het hoogteroer heb laten doorlopen zoals bij de 1 : 1 Habicht..
De oplossing volgens de fabrikant van deze Habicht was een stuk eenvoudiger geweest.
Voor pen A zit op de juiste plek in de romp een gat waar deze precies inpast.
Met de nylon schroef B wordt het stabilo vastgeschroefd.
Dit kan zo omdat de twee struts het kantelen van het stabilo tegenhouden.

habicht207.jpg



Ik heb iets bedacht om de instelhoek te kunnen veranderen.
Dat moet uiterst simpel gaan zodat na een vlucht direct nagesteld kan worden zonder veel tijd te verliezen.

Op deze wip komt het stabilo te zitten. Ook komt er een connector voor het hoogteroer vastgelijmd. Dus de elektrische verbinding voor het hoogteroer servo gebeurd dan automatisch.

habicht208.jpg


Hier is de wip gemonteerd.

habicht209.jpg



Het draaipunt voor de wip is aangegeven met het nummer 1.
De positie van het draaipunt is zo uitgekiend dat bij het verstellen van de instelhoek de struts niet hoeven nagesteld.
Met een nylon M6 schroef nummer 2 kan nu de instelhoek veranderd worden.

habicht210.jpg


Een dat gaat erg simpel met een schroevendraaier vanaf de onderkant romp.
Dit is nog niet de juiste schroevendraaier. Ik heb nog ergens een extra lange schroevendraaier liggen. Veel kracht is er niet voor nodig, het werkt perfect.

habicht211.jpg



De afstand van de draaipunten heb ik zo gekozen dat een kwart slag draaien aan de stelschroef overeenkomt met exact 0,1 graad hoekverstelling.

habicht212.jpg


Johannes​
 
Pffff kom er maar een op. Wederom een über handige oplossing om het aan te passen ;)

Het wordt een soort van 007 kist met allerlei handige snufjes :mrgreen:

Gaaf hoor Johannes!!

Lyckele
 
Heeft er iemand een post-elastiek voor me?
Mijn mond blijft open staan van bewondering...;)

Stukje vakwerk weer!!

grt, Louis
 
Leuk snufje zo'n variabele instelhoek. Eigenlijk dus een pendelroer met traditionele hoog laag roeren.
Als je nu een servo op die variabele instelhoek zet kun je tijdens het vliegen de instelhoek veranderen.....
 
Back
Top