xerces

Discussie in 'F3P' gestart door Jan scholten, 19 sep 2010.

  1. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
  2. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    Met welke servo's vloog jij f3p-c?
     
  3. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik heb inderdaad het idee dat bij het productieproces van de holle koolstof buisjes meer aandacht is besteed aan kwaliteit. Waarschijnlijk is de verhouding van vezels : hars ook beter. Minder hars geeft een stijver en vaak sterker eindproduct.
    Bij de massieve staafjes lijkt het of ze maar wat aankloten zolang ze iets krijgen wat op een staaf lijkt. Ze zijn vaak ook een beetje ovaal en krom, al maakt dat voor onze toepassing vaak niet erg veel uit.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    HXT500's, via 2 diodes op accu.

    Maar die HXT's waren een noodoplossing. Ik had niet meer verwacht dat er nog F3P-C wedstrijden georganiseerd zouden worden in België. 't Was gewoon een kwestie van tijdig een model klaar te hebben.

    Het is doenbaar, maar je merkt echt wel dat ze minder goed centreren.
     
  5. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    oke, er zijn meer mensen die dat doen. Aleen ik dacht van als ik er nu goeie servo's in zet kan ik er nog even mee..

    Sten
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Voor betere servo's kiezen is nooit verkeerd!

    Op m'n eerste indoor toestel dat ik ooit gebouwd heb (Precise, staat hier ook ergens in een draadje) had ik D47s op hoogte en richting en een DS318 op rol. Dat type van servo's is gewoon veel nauwkeuriger (vooral de centrering).

    Ik heb voor HXTs gekozen om 3 redenen:
    - ik strip liever de tandwielen van een HXT dan van een D47/DS318 bij het inoefene van een programma
    - het was de eerste keer dat ik servo's rechtstreeks op de accu had (lakdraad solderen dus). k blaas liever een HXT op dan een D47/DS318 (is trouwens ook gebeurd :nosmile:)
    - en vooral: ik had die HXTs liggen op het moment dat ik een toestel nodig had voor de wedstrijden...

    Die Precise is niet meer, de setup komt in een tweede Xerces voor volgend seizoen.
     
  7. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    oke :) Heb jij toevallig een linkje van waar jij de diode hebt besteld?

    Sten Dalvoorde
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bij de lokale elektronicawinkel... niet online.
    type 1N4001 of hoger voldoet.
     
  9. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
    ik heb op mijn xerces een servo op rol, de tail servo van de blade 450 heli.
    Niet de lichtste maar wel super precies en snel :D

    Sten Dalvoorde
     
  10. shark109

    shark109

    Lid geworden:
    26 mrt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nijverdal
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  12. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    vraag bouw xerces

    goede dag

    ik had even een vraag over de bouw van de xerces

    het zal meschien voor vele een makelijke vraag zijn maar ik zie het even niet
    en omdat je het maar 1 keer goed kan vast plakken toch maar even vragen

    op de vleugels zitten twee uitsparingen waar twee generators zo heten deze onderdelen als ik het goed heb ???

    nu heb ik alleen 3 van deze onderdelen zo als je kan zien op de foto
    er zit verschil in deze 3
    een wat langere en 1 die veel hoger is
    nu de vraag welke komt waar en wat doe ik dan met de 3e

    ik denk zelf dat de hoge aan de binnen kant komt en dan ook de carbon rods ondersteunt welke komen van de romp naar vleugel


    graag hoor ik van jullie

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Marco

    In principe gebruik je de lange en korte 'lage' versie van deze winglets.
    De lange gaat aan de binnenkant van de vleugel (dichste bij de romp)
    de korte aan de tip.

    Afhankelijk van de positionering van je servo's, ontvanger, accu kan het zijn dat het model in meskant wat wil terug rollen. Als dat gebeurt kan je de buitenste winglets vervangen door de hoge versie, dat kleine beetje oppervlak extra verbeterd dit terug rollen.

    Ik denk dat je dit nu nog niet meteen zal merken, dus je bent veilig als je gewoon de twee lage delen gebruikt.

    Succes met bouwen
    Winfried
     
  14. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    hallo allemaal

    ik kan weer verder met de bouw van de xerces

    nu heb ik de dymond d47 servo

    en heb daarbij diverse linkage

    ik heb weinig tot geen ervaring met indoor vliegen nu vroeg ik me af hoe jullie de linkage mooi monteren op de servo hevel zodat deze mooi in het midden van het gat komt en gelijk goed vast

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    Wie kan mijn vertellen waar het zwaartepunt van de xerces ligt

    Hoe veel mm van de neus af

    Groet
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik zou beginnen met 200 mm en eventueel in kleine stapjes achteruit brengen.
     

Deel Deze Pagina