xerces

Een Xerces v5 heeft pockets veronderstel ik?
Dan is holle carbonbuis wel zinvol aangezien je het gewicht zoveel als mogelijk wil reduceren. (Was dat niet de bedoeling, dan zou een versie zonder pockets ook volstaan hebben).

Ik heb dit jaar in België F3P-C gevlogen met een Xerces v1 zonder pockets en volle carbon staaf. Voor het C-pogramma hoeft het geen hol carbon te zijn, maar hoe lichter hoe trager het vliegt...

edit: volle carbon staaf wordt gepultrudeerd (vanaf 0,3 mm buitendiameter) . Hole carbonbuis ofwel gewikkeld (vanaf buitendiameter 4 mm, dus niet voor deze toepassing) ofwel gepultrudeerd (vanaf 0,7 mm buitendiameter). Pultrusie heeft als voordeel tov wikkelen dat het veel nauwkeuriger is (kleinere toleranties), daarom bestaan gewikkelde buizen pas vanaf buitendiameter 4 mm.
Gepultrudeerde buizen hebben een hogere trek-, druk- en buigsterkte dan gewikkelde buizen. Gewikkelde buizen hebben daarentegen een grotere torsiesterkte.

Met welke servo's vloog jij f3p-c?
 
Tubes zijn om de een of andere gekke manier altijd recht. Rods willen nog wel eens krom zijn.

Ik heb inderdaad het idee dat bij het productieproces van de holle koolstof buisjes meer aandacht is besteed aan kwaliteit. Waarschijnlijk is de verhouding van vezels : hars ook beter. Minder hars geeft een stijver en vaak sterker eindproduct.
Bij de massieve staafjes lijkt het of ze maar wat aankloten zolang ze iets krijgen wat op een staaf lijkt. Ze zijn vaak ook een beetje ovaal en krom, al maakt dat voor onze toepassing vaak niet erg veel uit.
 
Met welke servo's vloog jij f3p-c?

HXT500's, via 2 diodes op accu.

Maar die HXT's waren een noodoplossing. Ik had niet meer verwacht dat er nog F3P-C wedstrijden georganiseerd zouden worden in België. 't Was gewoon een kwestie van tijdig een model klaar te hebben.

Het is doenbaar, maar je merkt echt wel dat ze minder goed centreren.
 
HXT500's, via 2 diodes op accu.

Maar die HXT's waren een noodoplossing. Ik had niet meer verwacht dat er nog F3P-C wedstrijden georganiseerd zouden worden in België. 't Was gewoon een kwestie van tijdig een model klaar te hebben.

Het is doenbaar, maar je merkt echt wel dat ze minder goed centreren.

oke, er zijn meer mensen die dat doen. Aleen ik dacht van als ik er nu goeie servo's in zet kan ik er nog even mee..

Sten
 
oke, er zijn meer mensen die dat doen. Aleen ik dacht van als ik er nu goeie servo's in zet kan ik er nog even mee..

Sten

Voor betere servo's kiezen is nooit verkeerd!

Op m'n eerste indoor toestel dat ik ooit gebouwd heb (Precise, staat hier ook ergens in een draadje) had ik D47s op hoogte en richting en een DS318 op rol. Dat type van servo's is gewoon veel nauwkeuriger (vooral de centrering).

Ik heb voor HXTs gekozen om 3 redenen:
- ik strip liever de tandwielen van een HXT dan van een D47/DS318 bij het inoefene van een programma
- het was de eerste keer dat ik servo's rechtstreeks op de accu had (lakdraad solderen dus). k blaas liever een HXT op dan een D47/DS318 (is trouwens ook gebeurd :nosmile:)
- en vooral: ik had die HXTs liggen op het moment dat ik een toestel nodig had voor de wedstrijden...

Die Precise is niet meer, de setup komt in een tweede Xerces voor volgend seizoen.
 
Voor betere servo's kiezen is nooit verkeerd!

Op m'n eerste indoor toestel dat ik ooit gebouwd heb (Precise, staat hier ook ergens in een draadje) had ik D47s op hoogte en richting en een DS318 op rol. Dat type van servo's is gewoon veel nauwkeuriger (vooral de centrering).

Ik heb voor HXTs gekozen om 3 redenen:
- ik strip liever de tandwielen van een HXT dan van een D47/DS318 bij het inoefene van een programma
- het was de eerste keer dat ik servo's rechtstreeks op de accu had (lakdraad solderen dus). k blaas liever een HXT op dan een D47/DS318 (is trouwens ook gebeurd :nosmile:)
- en vooral: ik had die HXTs liggen op het moment dat ik een toestel nodig had voor de wedstrijden...

Die Precise is niet meer, de setup komt in een tweede Xerces voor volgend seizoen.

oke :) Heb jij toevallig een linkje van waar jij de diode hebt besteld?

Sten Dalvoorde
 
ik heb op mijn xerces een servo op rol, de tail servo van de blade 450 heli.
Niet de lichtste maar wel super precies en snel :D

Sten Dalvoorde
 
vraag bouw xerces

goede dag

ik had even een vraag over de bouw van de xerces

het zal meschien voor vele een makelijke vraag zijn maar ik zie het even niet
en omdat je het maar 1 keer goed kan vast plakken toch maar even vragen

op de vleugels zitten twee uitsparingen waar twee generators zo heten deze onderdelen als ik het goed heb ???

nu heb ik alleen 3 van deze onderdelen zo als je kan zien op de foto
er zit verschil in deze 3
een wat langere en 1 die veel hoger is
nu de vraag welke komt waar en wat doe ik dan met de 3e

ik denk zelf dat de hoge aan de binnen kant komt en dan ook de carbon rods ondersteunt welke komen van de romp naar vleugel


graag hoor ik van jullie

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HOi Marco

In principe gebruik je de lange en korte 'lage' versie van deze winglets.
De lange gaat aan de binnenkant van de vleugel (dichste bij de romp)
de korte aan de tip.

Afhankelijk van de positionering van je servo's, ontvanger, accu kan het zijn dat het model in meskant wat wil terug rollen. Als dat gebeurt kan je de buitenste winglets vervangen door de hoge versie, dat kleine beetje oppervlak extra verbeterd dit terug rollen.

Ik denk dat je dit nu nog niet meteen zal merken, dus je bent veilig als je gewoon de twee lage delen gebruikt.

Succes met bouwen
Winfried
 
hallo allemaal

ik kan weer verder met de bouw van de xerces

nu heb ik de dymond d47 servo

en heb daarbij diverse linkage

ik heb weinig tot geen ervaring met indoor vliegen nu vroeg ik me af hoe jullie de linkage mooi monteren op de servo hevel zodat deze mooi in het midden van het gat komt en gelijk goed vast

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top