De bouw van een snellere hellingzwever

Ik was op tijd thuis, zodat er nog daglicht door de lamellen viel:

blingbling2.jpg


blingbling1.jpg



Glimmend genoeg? :mrgreen:

Het oppervlakte heeft wel hele kleine puntjes, tussen de draadjes in. Het is lastig om 93 grams carbon helemaal dicht te rollen. Daarom heb ik het allerliefs eerst een laag 54grams glas. Maar ja, dat is dan weer eigenlijk alleen maar cosmetisch gewicht :(

@Peral: neuslijst behandeling volgt nog.
 
Berrie: domping 0-graden. zijwaartsstelling ook 0-graden.

Eventueel je gas koppelen aan de 'speedstand' zodat de vleugel bij motor aan niet teveel lift produceert. Als je in thermiekstand de motor aanzet zal het model altijd teveel klimmen, ook teveel weerstand hebben, dus liever in speedstand klimmen.

Gerben
 
Ik ben heel benieuwd naar hoe die neus gaat uitpakken!

Bij dit vleugelsetje krijg ik de neuslijst optisch al wat strakker. Qua uiteindelijk gewenste vorm is het nog niet het optimale resultaat dat ik zoek.

Maar voor nu laat ik het zo. Eerst doorbouwen tot vliegende exemplaren. Mogelijk nadat ik vertrouwd ben met de zwever de neuslijst nog eens na lopen. Dan kan ik gelijk ervaren of al die moeite zin heeft.

Nu doe ik het zo:
Neuslijst open schuren, schuim er een beetje uit, goed de carbonhuid kaal maken, en de ontstane gleuf af plakken. Ik heb hier voor twee lagen afplakbank op elkaar geplakt, 2mm versprongen. Dan heb je een heel dun plakrandje waardoor je mogelijk de lak niet/nauwelijks beschadigd. Dit is allemaal eenvoudig werk.

neuslijst1.jpg


Geen foto van, maar drie 24K rovings met voldoende lengte plak ik aan de wortel rib. Dan kan ik deze vast houden, ze strak trekken, met epoxy in soppen en in de gleuf frotten. Dit is ook makkelijk.
Na de rovings volgt een papje gekleurde epoxy/microballoons + beetje tixo. Dat is het rottige deel. Het is echt niet makkelijk om dit dikke papje in het naadje te krijgen. Ook niet als je dit papje in een plastic zakje stopt met een heel klein gaatje waardoor je het in het naadje zou kunnen persen. Het enige dat werkt is met een plamuur mesje d'r in duwen.

neuslijst2.jpg


Daarna komt het leuke deel. Langzaam met behulp van een schuurlatje en dmv controle met de CNC gelaserde stalen neusmal de vorm schuren. Een nauwkeurig karweitje. De rechtervleugel van Dennis voldoet het beste aan deze neusmal. Deze vleugel heeft nog een iets te spitse neus. Voor het baggen had dit gecontroleerd kunnen worden. (Neusmalletje 7 past goed op 6, om je een idee te geven met wat ik bedoel met te spits. Een kwestie van iets verder schuren, vooral. Dus dat komt nog.)

neuslijst3.jpg


Als ik het voor de ADAMAS toe ga passen ga ik eerst ook de schuimkern met de neusmallen afwerken. Dan heb ik er na het baggen uiteindelijk veel minder werk aan om de afwerking goed te krijgen.

Nadeel is dat het relatief zwaar is; ongeveer 10 gram per meter.
Ook het inbrengen van het mixje epoxy/microballoons/tixo is lastig.
Er is een voordeel. Als je zo'n afgewerkt vleugeltje in je handen hebt is het net een vleugel uit een mal! Het voelt gewoon erg goed in je handen. Alles is strak en glad. Je kunt zeer nauwkeurige neuslijsten maken, want zo'n neusmal laat akelig goed zien waar het mis is. Verder is de neuslijst zo erg sterk.

Maar ik geloof niet dat de wereld op deze methode zit te wachten. Het is moeilijk doen op z'n Berries.
 
Je weet dat je bij de apotheek, voor €0,15 of zoiets, gewoon injectiespuitjes kunt kopen?! Dat werkt fantastisch! En je kunt ze vele malen hergebruiken als je ze goed schoonmaakt ...

Ik denk dat ik de neus van de Adamas-vleugel ga maken met een speciaal vooraf gemaakt neusprofiel.

Dirk.
 
V-staart

De V-staart bevestiging is ook uitgedokterd.

Ik wilde de staartdelen uit de zijkant van de carbonpook laten komen. Dat lijkt me veel cooler staan dan dat de staart stomweg OP de pook geschroefd wordt.

Ook wilde ik de rudderhorns beschermd hebben. (had ik eens ergens anders ook zo gezien en dat leek me wel wat.)

Zo moet het lukken:
- V-staart word aan elkaar geplakt, en bestaat uit 1 stuk.
- In Acad uitgevogeld waar dan de staart door de staartboom naar buiten komt.
- Dat overnemen op de staartboom.
- In de staartboom komt de V-staart op een balsa blokje. Zo kunnen we nog ietsie rommelen met de instel hoek, straks. Het carbon van de staartboom kan ook wel iets ruimer uitgeschuurd worden zodat er genoeg ruimte is om in te stellen. Is de kier te groot, dan frommelen we gewoon een rovinkje daarin en is het voor het zicht ook weer goed.
- In de staartboom, onder vandaan, verlijmen we twee M3 aluminium bussen. Daarmee kunnen we de V-staart dan vast bouten, zonder op een lijm verbinding alleen te vertrouwen. (er zit namelijk een borst op de aluminium draadbus die niet door het geboorde gat past.)

En dit is hoe het er afgetekend uit ziet:




@Dennis: Ik kom twee aluminium draadbusje te kort... Je hebt er nog voldoende toch??
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Je weet dat je bij de apotheek, voor €0,15 of zoiets, gewoon injectiespuitjes kunt kopen?! Dat werkt fantastisch! En je kunt ze vele malen hergebruiken als je ze goed schoonmaakt ....

Niet bij stil gestaan. Daar wip ik dus binnenkort even langs.


Ik denk dat ik de neus van de Adamas-vleugel ga maken met een speciaal vooraf gemaakt neusprofiel.

Gaat bij mij niet lukken, met al die blokjes die tot een behoorlijk elliptisch geschuurde vleugel leiden.
 
Berrie, een van de kijkers/gasten op het veld afgelopen zaterdag werkt in medische techniek en vooral ook met carbon...hij was onder de indruk van wat wij als vliegers doen, maar hij was echt onder de indruk van je skyfall vleugel en hoe iemand vanuit hobby zoiets moois en byzonders kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Je weet dat je bij de apotheek, voor €0,15 of zoiets, gewoon injectiespuitjes kunt kopen?! Dat werkt fantastisch! En je kunt ze vele malen hergebruiken als je ze goed schoonmaakt ...


Dirk.

Ik heb vorig jaar hier een doos vol spuiten besteld, was als particulier gewoon mogelijk... Hoef je niet naar de apotheek (stellen vaak lastige vragen) en je hoeft ze ook niet meer schoon te maken, ik gooi ze na gebruik gewoon weg, zitten er 100 in een doos!

Groet,

Jacob Bos
 
Een epoxy mengsel kan niet met een injectiespuit verwerkt worden.
Dat gaat echt niet lukken!

Gewoon proberen dan zie je wel wat ik bedoel.

Johannes
 
Hoe kom je daarbij?
Ik heb het vele malen gedaan!

N.B.
Als je bedoelt mbv. een naald, dan heb je een beetje gelijk. Onverdund, en met een dikke naald (1mm) gaat het net/moeizaam. Goed genoeg om een blaas te vullen maat met moeite ...
Maar zonder naald, rechtstreeks uit het spuitje gaat prima.

Dirk.
 
Back
Top