Oceanic van Bugsier 1:50

Hallo Hawser,

Zo te zien ben je al een tijdje bezig met de Oceanic. Nu heb ik je topic pas ondekt.:rolleyes: Prachtige strakke bouw! Het detailwerk is van hoog niveau. Het verbaasd mij dat je bijna alles met plexiglas maakt. Lijmt dat goed? Breekt dat niet snel tijdens het verwerken? Ik heb wel eens plexiglas gehad dat net zo onverwacht breekt als glas zelf.

Ik denk nog in hout maar dit zou ook een mooi alternatief zijn... Nogmaals goed werk Hawser!

Groeten Paul
 
Hoi Paul

Zeker met deze afmetingen voor dek etc (model is bijna 1.80) gebruik ik plexiglas. Het is wel duur maar ook strak en je kan van het rest afval weer veel mooie dingen maken. Op de draai en freesbank is het een lust. Er is ook nog het voordeel dat je er doorheen kunt kijken, dat is handig bij de bouw en het overnemen van tekening maten, je legt de tekening er gewoon onder!
Er is staaf en rondwerk te koop. Voor de opbouw ga ik ABS platen gebruiken van 0.5 - 2 mm omdat er veel rondingen in zitten. Je kan plexiglas staf goed buigen als je het verwarmd, zie mijn sleepbogen en het rek na de tuggerwinch batterij.
Ik lijm grote oppervlaktes met chloroform (plaat op plaat) , kleine details met secondelijm en als ik iets wil vullen of (uit het zicht) flink sterk maken met Pattex Stabilitt Express (2 componenten)
grt
Hawser
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf ook redelijk wat plexiglas, en het is een plezierig materiaal om mee te werken.
Laat zich makkelijk een strak frezen en draaien.
In tegenstelling tot Adriaan gebruik ik het niet voor mechanisch belaste delen, maar alleen voor onderdelen die als decoratie dienen.
Ik ben namelijk bang dat bij mechanisch belaste delen het materiaal te kritisch is, en dat het in een "onbewaakt" ogenblik in stukken barst.
Maar de tijd zal het ons leren. :D
 
We gaan weer beginnen

Heren, even mij zelf onder druk zetten maar toen ik zag dat de laatste post nov 2011 was dacht ik bij me zelf: en nu aan de gang met de Duitse dame!
Jullie kunnen dus weer in de toekomst wat verwachten. Ik heb niet stil gezeten, zie de Moran tug, maar nu weer serieus verder met dit kreng.
grt
Hawser
 
Yes!

Eindelijk daar was ie weer!!!
Ben heel benieuwd naar je vorderingen Adriaan.



Dit is nou mijn favoriete bouwverslag hier op het forum;)



Jan
 
Er is weer actie!

imag0640d.jpg


Het tussenstuk tussen de lierkasten en de opbouw, gemaakt van plexiglas, aluminium, evergreen en koperdraad. Hier zaten vroeger de patrijs poorten in van de machinekamer. Later is alles verbouwd en de ramen zijn toen dicht gemaakt.

imag0641k.jpg


De uitgefreesde groef die in het dek "hapt" om te zorgen dat alles goed vast zit, Vooral de rechtopstaande achterkant want daar monteer ik waarschijnlijk de sleeplier tegen aan

imag0642u.jpg


De uitgefreesde groef waar het dek in valt, ook dit moet sterk worden dus boor ik nog wat gaatje om koperen pennetjes in te steken.


imag0643gv.jpg


Zo ziet het eruit als het in elkaar zit. De kunst van zo'n lange boot (1.80m) is alles in rechte lijn te houden, er loopt een hardlijn over het dek. Voordat je het weet loop je uit de lijn.

imag0644hj.jpg


Nu van de andere kant, het luik met hengels is een vluchtluik voor machinekamer personeel. Het ander luik zit vast gebout met heel veel boutje, die heb ik weg gelaten. De bruine lierkast is inmiddels vastgelijmd vanaf de onderkant.
De kast is nl in het dek neergelaten ivm met evt lekkages en om de goede hoogte verdeling te hebben ivm de sleepdraad.
Ook loopt het dek loopt mee met de zeeg, dus dit was de beste oplossing om een rechte kast aan de onderkant toch met het dek mee te laten lopen.

imag0645p.jpg


Aaan het solderen geslagen. Dit is niet de boog voor de sleephaak maar begeleiding van de draad die vervolgens via schijven (zie ze liggen) naar een soort "schokdemper" gaat.

Wordt vervolgd,
Hawser
 
Laatst bewerkt:
Evergreen

Hoi Etapje
Evergreen is een merk wat allerlei profielen, en klein plaat materiaal, verkoopt in polystyreen. Ik koop het bij een treinen shop. Polystyreen is wat zachter dan ABS materiaal.
grt
Hawser
 
Klasse!

Goed om na 8 maanden weer wat foto's te zien van de
vorderingen.
Gewoon een geweldige sleper, kan een moderne sleper lang niet aan tippen.

Zet hem op Adriaan, en blijf je volgen!




Jan
 
Hey Adriaan, mooi om je weer bezig zien aan deze leuke klassieker.
Ziet er goed stevig uit allemaal, zoals het hoort bij een zeesleper.
Als je haar in de buitenlucht durft te vertonen kom ik graag even kijken:)

Gr.
Pim
 
Solderen

De Oceanic heeft twee sleepdraden, waarvan 1 reserve, die wel direct te gebruiken is. Deze sleepdraden lopen via een "schokdemper" door schijven naar buiten en via draadgeleiders verder naar achteren. De draadgeleiders zorgen dus dat de sleepdraad goed bij de schijven komt (en via de schokdemper dus ook later op de trommel)

imag0658nw.jpg


Draadgeleider is klaar, allemaal gesoldeerd. Ging het goed? Nee, in eerste instantie niet. Ik werkte nl achterste voren en daarmee werd het steeds moeilijk solderen, en ja, bij het laatste solderen viel alles uit elkaar, ondanks de natte tissues.


imag0659t.jpg



De tweede geleider op zijn plek

imag0661x.jpg


Na het spuiten moeten de delrin wieltjes nog in de baan en vast worden gezet op de draadgeleider.

imag0662ym.jpg


Dit wordt de plek waar het geheel komt te zitten

imag0663o.jpg


Het huis voor de schijven plus de as en ring. Ik kan dit niet solderen want dan smelten de delrin schijven dus er moet wat gelijmd worden. Hornbach ringetje getikt over een messing stuk rond. De grootte van de ring zorgt voor voldeonde lijm oppervlak

imag0664l.jpg


Een van de drie schijven aangebracht

imag0665.jpg


Natuurlijk moet de draad, achter de schijf, gewoon doorlopen dus twee sleuven gefreesd


imag0668px.jpg


Hier is alles "gemonteerd" De stalen stang dient even als sleepdraad om de lijn te laten zien. De bussen op de sleepdraadgeleider worden hier gevuld met evergreen buis om de draad niet te beschadigen. In het echt werden ze gevuld met ronde slijtdelen.

Wordt vervolgt, ik heb er weer lol in.

grt
Hawser
 
Laatst bewerkt:
Back
Top