Oceanic van Bugsier 1:50

Van achteren naar voren.
Hier de werkzaamheden bij de eerste sleepboog, het is nog lang niet klaar

img0015mg.jpg

Je ziet de klapblokken die de sleepdraad fixeren. Bij de Oceanic zijn twee sleepdraden dus twee blokken. Via een sluiting op de sleepdraad loopt de draad via de schijven naar de tuggerwinch.
Schijven (plexiglas) zijn zelf gedraaid dmv een zelf geslepen ronde beitel. Ze zitten nu nog los.

img0012ob.jpg

Sleepboog is een compositie van plexiglas en evergreen ABS. Verder zie je de twee capstans in de hoeken. De ketting catchers moeten nog worden gemonteerd. Ik heb daar een beetje mee lopen klooien.
Verder zie je ook de U-profielen bij de ketting catchers, die worden later gebruikt om een houten latten dek in te passen

Verder zijn er nog veel meer details bij de sleepboog dus wordt vervolgd. Alles betreft de sleepboog zit los, eerst spuiten (bruin) en daarna definitief monteren want dit is niet echt straks af te plakken.

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Goed bezig !!!!!!

Adriaan,

Mijn complimenten hoor, je brengt het er goed af dit therapeutisch werk, dit wordt straks een zeer mooie dame op het water...:cool:

Keep up the good work !!!!

Gr,

Tom Boere

Bruin

Ik heb contact gehad met Bugsier om te vragen wat het RAL no was van het Bugsier "bruin" Ik kreeg de volgende dag een bericht terug dat dit bruin geen RAL no had maar dat het "Havanna bruin" is. Wie weet hier meer van?
grt
Hawser

Volgens mij heeft Histor (of Flexa) ook gewoon een Havanna bruin in het assortiment

Ik heb even gekeken, maar die benamingen bij die merken....
Bij Histor kon ik niets vinden, Flexa heeft een kleurenserie in de "couleur locale" collectie die Havanna heet, maar die loopt van licht geel naar donker bruin. De donkere bruin lijkt mij de "basis kleur" die ze "accent Havanna" noemen, de rest zijn lichtere tinten die daar goed mee te combineren zijn.

Groet,

Ad Bakker

Hallo Hawser,

misschien dat de bouwer van deze bugsier meer ervan weet Dirk Emmermacher. Weet niet of zijn email adres van de pagina nog werkt, maar proberen kan altijd zou ik zeggen.

VrGr,

Theo

Havanna bruin

Bedankt voor de tips, als je kijkt naar de eerste bladzijde van dit draadje zie je op de foto dat er veel meer rood in de kleur zit dat de "links" die naar havana bruin verwijzen.
Adam, kan jij via IOS de Oceanic (1:75) eigenaar benaderen om te vragen welke kleur hij heeft gebruikt?
grt
Hawser

Havana kleur

Hallo;

Als je naar de Big Boss bouwmarkt, tegenwoordig anders hetend gaat, gewapend met meerdere foto's, die echt lijkend zijn, mengen ze het voor je op kleur, van Flexa.
Ik heb het voor de Amsterdam ook op kleur moeten laten maken, was ook geen standaard kleur..

Grt B.K

Lid vaargroep VicWijs

Ral 8004

Ik heb via een modelbouwverslag van de Oceanic (uit 1994) de conclusie getrokken dat RAL 8004 er het meeste op lijkt, tenminste op de foto's bij het verslag (met RAL 8004) lijkt die kleur er het meeste op.
Bedankt voor jullie ondersteuning
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Hallo

Ja, als je deze meeneemt, en dan kritisch blijven bij het mengen, krijg je het op kleur. Ik heb goede ervaring met deze bouwmarkt wat betreft het mengen..

Grt; B.K

Lid vaargroep VicWijs

Mengen

Hoi BK,
Ik heb ongeveer 400 foto's van de Oceanic maar bij elke lichtinval lijkt de kleur op de foto's weer anders, ik ga gewoon maar eens een busje RAL 8004 kopen en dan zien we wel. Maar bedankt voor je support.
grt
Hawser

img30411.jpg

De romp weer omgedraaid, vanavond het tussendek gespoten (buiten) even de bus voorverwarmen met warm water, buiten spuiten en dan weer naar binnen.

img30401.jpg

Hier nog een foto van het dek (plus het Hamburg embleempje op het voordek) Het dek kan er nog niet worden ingelijmd want anders gaat het fout met het sleepdek, dan is het niet meer te spuiten.

img30381.jpg

Tweede sleepboog van achteren geteld, weer gemaakt van plexiglas (verwarmd en vervormd) afgewerkt met een door midden gezaagd evergreen (ABS) rond profiel. Verder zie je de steunpunten voor sleepboog gemaakt van ABS.

img30341.jpg

Zie de drukte onder de eerste sleepboog, klapschijven, verticale rollers, haken, kleine capstans...een drukte van belang. Ik kan de hele boog plus behang weghalen en dan spuiten in de bruine kleur want dit is niet af te plakken. Wel een lel van een boot!

img30321.jpg

Het probleem van plexiglas is dat het niet echt maatvast is. Ik had 4 mm gaten gefreesd maar het plexiglaze stafrond was 4.2 mm en dat pastte niet, vandaar de messing rond.

Ik kom nu tot een punt dat er veel klaar ligt maar er moet gespoten worden, onderdeeltjes moeten nog binnen komen etc dus het blijft nog even..losse onderdelen werk
Wordt gevolgd
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Ik wil niet veel zeggen, maar wat ik wil zeggen is..;
Ik verlang er naar om dit schip in het echt te zien.. :D

Het probleem van plexiglas is dat het niet echt maatvast is. Ik had 4 mm gaten gefreesd maar het plexiglaze stafrond was 4.2 mm en dat pastte niet, vandaar de messing rond.
Het perspex is gewoon maat vast, alleen heb jij niet goed gemeten denk ik ;)

je hebt 4.0 gefreest en een stuk staf van 4.2 past niet, dat klopt toch gewoon, zoals ik het lees mis je 0.2mm ;)

je hebt gewoon te klein gefreest. :p

Maatvast

Adam, ik heb wel 10 staafjes gemeten maar ze waren allemaal oversized.
Met plexiglas plaat zie je dat ze weer eigenlijk iets dunner zijn dan de maat.
Ja, ik heb wel eens een keer een goede staaf gehad maar dat is zeldzaam.
Tinus, ik frees een gat van 4 mm in een 5 mm staaf(of 5.1 mm), als ik (als een 4.2 mm frees uberhaupt bestaat) een groter gat had gefreesd dan waren de verticale kolommen van de beting uit elkaar gevallen.
grt
Hawser

Ondanks de drukte gaat het met de Oceanic langzaam wel verder, vele details kosten eenmaal tijd. Ik heb wat dingen laten snijden omdat bij de Oceanic alles in veelvoud gaat. Ik ben niet ontevreden maar ook niet tevreden, het bekende modelbouw gevoel, het kan altijd beter. In de kerstvakantie begin ik met een tijdelijk ander project binnen de mailline groep maar eigenlijk wil ik de dekken nog afmaken, dus wordt vervolgd.

img3669oj.jpg

Het voordek is nu qua detailering klaar

img3670s.jpg

De bakboord bedeining van de capstan/ankerwinch behoefd nog een groen lampje en een schermpje

img3673u.jpg

Overzicht naar achteren, de panama kluizen voor aan de binnenkant van het gangboord liggen klaar om gespoten te worden, 12 in totaal!

img3677v.jpg

Overzicht voordek, alleen de reling moet er nog op het de bakboord capstan moet nog worden aangedreven.

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Back