Oceanic van Bugsier 1:50

Uit de kunst Hawser.


Word een echt schip zo, je bent 1 van de weinigen in de 1:50 klasse "oceanic", heb nog geen 2e in 1:50 gezien.

Geweldige lijn, veel mooier als al die ASD'tjes bij elkaar:mrgreen:


Succes met verdere werkzaamheden.




Jan
 
Mat

Adam,
Ik maak eerst het spuitwerk af, ik heb de benamingen besteld, boeg, kont, diepte markering en plimsoll bij Fred , en na het aanbrengen afspuiten met zijde glans lak
Grt
hawser
 
De dame

Als je zoiets hebt gedaan in het weekend en je ziet de lijnen, tja dan wordt ik weer verliefd. Ze is tijden weerbarstig geweest, met zo'n 1.80m schip word je wel eens moedeloos. Nu alles afmaken op romp en dek niveau en dan de opbouw...a piece of cake:(
Maar we gaan door!
grt
Hawser
 
Hallo Hawser,

Het wordt wel een stoer schip. Vooral de drie roeren met de dubbele schroeven.

Even over de eindlak, zijdeglans pakt meestel te glanzend uit. Ik zou meer gaan voor mat blanke lak. Dan weet je zeker dat het goed uitpakt.

Groeten Paul
 
Lak

Paul,
ik heb zowel een bus zijde als mat dus ik ga een proefstukje maken. De Holland heb ik laatst gespoten in de zijde glans maar pakte toch behoorlijk mat uit. Het viel me wel op dat de orginele lagen weer vrij zacht werden, misschien vandaar.
We gaan het proberen.
grt
Hawser
 
Laatst bewerkt:
Gerüchte um den Verkauf der "Oceanic"

BRON: DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2013 – 166
Gerüchte um den Verkauf der "Oceanic": Entscheidung fällt nächste
Woche

Der ehemals größte Hochseeschlepper der Welt, die "Oceanic", steht offenbar kurz vor dem Verkauf. Das fast 90 Meter lange Schiff wird derzeit im Fischereihafen einer Taucheruntersuchung unterzogen. Wie ein Sprecher des jetzigen Eigners - der Bugsier-Reederei – bestätigte, befindet man sich derzeit in sehr konkreten Verkaufsverhandlungen. Nach Medienberichten soll es sich bei dem potenziellen Käufer um ein türkisches Unternehmen handelt. Dem wurde seitens Bugsier nicht widersprochen. Sollte es zu einem positiven Abschluss der Verhandlungen kommen, wird die "Oceanic" die Stadt bereits in der nächsten Woche verlassen. Die Taucheruntersuchung, die derzeit im Fischereihafen durchgeführt wird, konkretisiert einen unmittelbar bevorstehenden Verkauf. Es
handelt sich dabei um eine Routineuntersuchung, die von einem möglichen
Kaufinteressenten abschließend vor einem Verkauf verlangt wird.

Ganz ähnlich eines Werkstattbesuches vor dem Erwerb eines Gebrauchtwagens. Der neue Eigner in spe soll das Schiff weiterhin als Schlepper betreiben wollen. Laut Bugsier ist eine Übergabe, bei Verkauf des Schiffes, bereits in der Woche vom 17. bis 21. Juni geplant. Die "Oceanic" wurde 1969 auf der Bremerhavener Schichau-Werft gebaut. Sie war seinerzeit als Hochseebergungsschlepper, zusammen mit ihrem Schwesterschiff "Arctic", der stärkste Schlepper der Welt. Das Kraftpaket verfügte zunächst über eine Maschineleistung von 17.500 PS und einen Pfahlzug von 150 Tonnen (moderne Hafenschlepper haben einen Pfahlzug von 20 bis 60 Tonnen). In den 1980er Jahren wurde die Oceanic noch mal aufgerüstet (20.000 PS und 180 Tonnen Pfahlzug). Das Schiff war in den 1970er Jahren am Kap der Guten Hoffnung vor Südafrika eingesetzt. 1979 verhinderte der Schlepper eine Ölkatastrophe in der Karibik, als sie den griechischen Tanker "Aegean Captain", der mit 200.000 Tonnen Rohöl beladen war, vor dem Untergang bewahrte. Bei der Havarie des Holzfrachters "Pallas", die 1998 ganz Deutschland in Atem hielt, war die "Oceanic" leider nicht so erfolgreich. Ihre Schlepptaue rissen. Der Frachter strandete vor der nordfriesischen Insel Amrum, wo das Wrack noch heute liegt. Am 1. Januar 2011 übernahm die "Nordic" (23.000 PS, 201 Tonnen Pfahlzug) die Aufgaben der "Oceanic". Seit dem liegt der ehemals stärkste Schlepper der Welt an der Kaje im Kaiserhafen I und ist ein beliebtes Fotomotiv für Touristen und Schiffsnostalgiker. Nach Abschluss der Untersuchungen im Fischereihafen soll sie am Freitag wieder auf ihren angestammten Liegeplatz zurückkehren. Source : Marco Butzkus
 
De dame

Ik begrijp dat deze dame naar Turkije gaat om als sleepboot verder te dienen.
Ik hoop dat de turken deze dame zullen appreciëren, dat is helaas daar niet altijd het geval.
grt
Hawser
 
Even tussen door: Mammoet ponton

xhq5.jpg


Deze ponton heb ik in 1985 gebouwd (en altijd bewaard) maar voldeed niet meer aan de Mail line Norm. Dus schuren en plamuren!Het is een van de afzinkbare pontons die bij de Happy Hunter hoorde. Ik zie overal de sleepboot maar niet de pontons.
Zij waren Smit voor met dit principe!

Ik ben zelf aan boord geweest en toendertijd wat beladingtekeningen gebruikt om haar te bouwen

98so.jpg

Het wordt niet perfect maar de boeg ziet er goed uit, zeg maar 1 meter afstand alles OK!
Ik maakt een los dek waarop de anker winch, boeiboorden en de afzinktoren komt die je er tijdens transport weer af kan halen.

qmga.jpg

Ponton is ongeveer 2 meter lang, niet te transporteren dus

fu61.jpg

Met scharnieren op te vouwen tot 1 meter lengte en weer goed in de auto te krijgen.

Wordt vervolgt.
Grt
Hawser
 
Laatst bewerkt:
De dame

Ik heb ook weer iets aan de dame gedaan

ohw1.jpg

Dit zijn de ondersteuningen voor de verschansing, je hebt er wat van nodig

y7ym.jpg


De naam staat er op, ook de romp bespoten aan de buitenkant met zijdeglans acryl lak. Mooie letters van Fred!

jkuf.jpg


Ook de achterkant staat er op. Nu het dek soppen, weg met stof en dan de verschansing steunen en bovenrand romp monteren en dan zijdeglans afspuiten.

De boeg moet nog even wachten, ben niet tevreden over het werfwerk. Dan kan ook het tussen dek er op en ik hoop dan de laatste details van het dek te doen en dan na de zomer beginnen aan de opbouw! Maar....er zijn nog steeds zat details op dekniveau te doen, helaas...

grt
Hawser
 
De Oceanic wordt een mooie sleper. Mooi detailwerk en goed uitgevoerd. Mijn interesse gaat (uiteraard) meer uit naar de Mammoet Pontons. Blijf je volgen.
 
Back
Top