Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Volgens mij hebben vliegtuigen zonder enige V-stelling veel meer neiging om af te glijden in een bocht dan wanneer je wat V-stelling inbouwt. Dat zou betekenen dat het aanbrengen van enige V-stelling het in de bocht duiken zou moeten verminderen.
 
Hmmm... daar zit wat in. Alleen... als je landt remt de romp en blijven de vleugels een beetje achter. Met zo'n ronde vleugelverbinder kunnen de vleugels dan naar voren bewegen en moet je ze dus iedere keer goed zetten. Daar moet ik nog wat op vinden.

Iemand een idee?
En, hoeveel graden v-stelling hebben we het hier over?
 
Het ontwerp van de Sniff dateert net als dat van de Antares (zie foto) van begin de jaren 1980.
Het was het tijdperk dat men begon te experimenteren met Epplerprofielen (E 387,178,174,193 en dergelijken).
Nog zo een gekend toestel was de DASSEL (toenmalig wereldkampioen).
Ik herhaal, men was toen volop nieuwe pistes aan het betreden.
De tendens was toen van een dun profiel, lage stabcoeff, grote vleugelopp.
De nadruk lag toen op het verhogen van de penetratie om meer snelheid te verkrijgen.
In veel gevallen lieten deze toestellen te wensen over voor wat betreft het bochtenwerk op lage snelheid.
Mijn Antares van Top Fite was van het zelfde bedje ziek (stabcoef: 0,34).
Zolang je er de snelheid in hield, geen probleem, maar eens je deze liet zakken Ai,Ai....., absoluut niet voor onervaren piloten.
0,45 a 0,50 als stabcoef voor een goed toestel is nu de stelregel.
Wat op het eerste gezicht niet het geval is bij de Sniff.

Eind jaren 80 is men gaan inzien dat men het over een andere boeg moest gaan gooien om deze lakune op te heffen en is er een stelselmatige verlenging gekomen van de staarten (grotere stabcoef), zoals U duidelijk kunt merken bij de hedendaagse FB3 toestellen.
Ja, Parijs is niet in een dag gebouwd, begrijp je?
Er is maar een oplossing om de sniff beter te laten vliegen.
Groter Stab oppervlakte of langere staart.
In dit geval raad ik je aan van je staartvlak 20% groter te maken.
Je zult het verschil duidelijk merken, zeker en vast.
De groeten,
Aurectar

full
Heren,

Met een V-staart zoals de Sniff heeft bedien je 2 functies: Hoogte en Richting (héhé...). Als je staart dus niet goed afgesteld is dan geef je ook een beetje hoogte als je richting geeft en ook een beetje richting als je hoogte geeft.

Ervoor zorgen dat er geen richting gegeven wordt als je het hoogteroer bedient is niet zo erg moeilijk: zorg ervoor dat beide hoogteroeren dezelfde uitslag hebben naar boven en beneden. Voor richting lijkt mij dat wat moeilijker. Zijn er methoden om te testen of je toestel niet een beetje hoogte meekrijgt als ik het richtingsroer bedien?

Ik heb het nu op 'basis van ongeveer' afgesteld maar de Sniff vliegt nog steeds niet heel erg lekker. Tijd om wat nauwkeuriger naar instellingen te kijken, en dit is er één van.

Nog even een plaatje:
full


Leon
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het mogelijk om nog enige V-stelling in te bouwen? Ik denk dat het vlieggedrag daarvan zou verbeteren. Heb je verder al wat geexperimenteerd met het zwaartepunt? Hoe doet hij het in de duikproef?
De V-stelling heeft inderdaad flink invloed op wel of geen (minder) neiging hebben om de bocht in te duiken bij bochtjes draaien. Een V-stelling van 3 gr per vleugel (tov. de horizontaal) is o.h.a. voldoende. Nog beter is ± 4-5 gr aan de tip.
Daarnaast is ook het zwaartepunt van invloed. Als dat (te) ver naar voren ligt ontstaat ook een neiging de bocht in te duiken. Dat luistert heel nauw, 2-3 mm maakt het verschil op een 3-4 m kist.

De simpele methode lijkt me gewoon stabiel uitgetrimd rechtuit vliegen en dan flink uitslag op richting geven (rustig weer). Dan zie je vanzelf of je neus duikt of optrekt.
Die methode is veel te grof. Dat zie je niet.
Ik heb jaren met mijn F3J (V-staart) gevlogen en en altijd was er een zeer lichte neiging om de bocht in te duiken. Het was vaak ook erg moeilijk om netjes te blijven draaien, soms overtrok hij opeens over de binnenvleugel.
Toen ik een vario had aangeschaft, hoorde ik opeens stijgen bij ri-roer geven. Heel licht maar onmiskenbaar. Daarna uitslagen op ri-roeren aangepast, en ... probleem helemaal weg.
Tegenwoordig ga ik zelfs nog een stapje verder. Bij richting geven hoor ik nu op de vario licht dalen. Dat thermiekt heerlijk! Ik vlieg thermiekbochtjes met veel meer richting en een beetje rol tegen. Dat stijgt veel sneller, en hij is veel makkelijker netjes in de bocht te houden.

Bij mijn Alpina deed ik met de vario een vergelijkbare ontdekking. In ogenschijnlijk keurig gevlogen bochten (op het oog), bleek hij toch ook zeer licht up te gaan. Waarna bocht induiken volgde, of bij voldoende tegensturen met rol, gelijdelijk stijgen, vaak gevolgd door een tip-stall. Dat was met het oog nauwelijks te zien, maar met vario goed hoorbaar. Na correctie zwaartepunt was het probleem over.

N.B.
Bij mij ligt het zwaartepunt ondertussen zover naar achteren dat een duikproef zonder stuurcorrecties bij mij meer dan 100 m nodig heeft om zelfs maar horizontaal te komen (dan moet de stijgfase nog beginnen). Ik zit dus bijna tegen 'rechtdoor duiken' aan. Instelhoek verschil is dus klein, zwaartepunt ligt vrij ver naar achteren.

Moraal: 2 stuks:
- instellingen: verkeerde uitslagen op een v-staart, v-stelling, zwaartepunt
- op het oog stijgen/dalen beoordelen a.g.v. richting geven is te grof. Gebruik een vario als je kan (lenen ....)

Gr. Dirk

Edit:
Het valt me nu pas op. Staan beide staarthelften 90 gr op elkaar? En niet de gebruikelijke 110 gr-115 graden? Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Dank voor alle input. Ik ga vanavond even opmeten:
- hoek v-staart
- lengte romp 128 cm
- afstand te-vleugel - le-stabilo: 64 cm
- zwaartepunt

Ik blijf tegen het verbuigen van de vleugelverbinder aanhikken omdat de vleugels dan steeds gaan verschuiven. Volgens mij zijn bij de Sniff's die ik in eerdere postings heb getoond de vleugels zodanig gemaakt dat bij een rechte vleugelverbinder er toch v-stelling is. Maar om dat nu achteraf in te bouwen...

EDIT: een en ander opgemeten
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rick,

Leuk dat je dit draadje weer leven inblaast. Een beste prijs voor zo'n Sniff, maar een leuk ding blijft het. Ik gebruik hem nu alleen op de helling als het flink waait. Dat moet beter kunnen. Hij moet beter afgesteld en/of gebalanceerd worden.

Ik lees hierboven dat ik en en ander zou opmeten zodat de deskundigen er naar zouden kunnen kijken. Ik ben halverwege gestopt :confused: Dat ga ik goed maken.

Over ruim een week gaat de Sniff weer mee naar de Wasserkuppe, maar daar waait het meestal niet hard genoeg voor de Sniff. Ook nu zijn de verwachtingen weer rond 2 bft. Dat is niet genoeg.

Als er weer eens een F3F wedstrijd wordt georganiseerd, met flink veel wind zou ik hem eens kunnen proberen, dan is de Sniff meer in zijn element!
 
Ik heb er nog eentje liggen, voor de liefhebber. Ik kom er echt niet meer aan toe. Mag weg voor een zacht prijsje.
 
Foto van de Sniff van Jorn

Stond al in dit draadje ;)
Hij ziet er mooi uit, trouwens.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad mijn Sniff heeft geen rolroeren. Volgens mij heb ik ook nog een bouwtekening, ik zal eens kijken van het weekend of ik die kan vinden en of de v-stelling er op staat.
 
Ik begrijp langzamerhand die bouwaanvraag voor het vergroten van de zolderruimte wel .....;)

Mooi bakkie weer Steltmans!

Groet,

Jacob Bos


Ik hou van niet alledaagse zwevers.
Ik vind de Sniff qua vleugelconstructie erg mooi, straks met doorkijkfolie hmmmmm.

Maar als ik niet oppas moet ik naar de het draadje van Douglas, wanneer houdt .....:p
Nou maar gauw verder met de ASw 24 van Topp Rippin

groet


Terence
 
Back
Top