A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Ankerkluizen

Hallo allemaal,

Ten eerste dank voor de complimenten en voor de aanvullende info over de werking van de pelorus. Dat van die gyro wist ik weer niet.
Omdat ik graag veel dingen tegelijk doe en ondertussen nog bezig ben te verzinnen hoe ik de pelorussen (daar hou ik het dan maar op) helemaal netjes af krijg, ben ik maar gestart met de voorbereidingen voor de ankerkluizen.
Op tekening ziet het er zo uit :
full

Gelukkig is dit een van de onderdelen die in de loop der tijden niet zijn veranderd en dus heb ik genoeg foto's om het getrouw na te bouwen. Eerst maar de grondplaat op basis van de tekening.
full

Daarna het eerste begin van de ankerkettinggeleiders.
full


Volgende keer verder met óf de verdere bouw van de kluizen óf de afbouw van de pelorussen óf het begin van de reling want de scepters zijn binnen uit Duitsland, Mooi etsmateriaal.
Groeten en beste wensen etc. etc.
Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vervolg ankerkluizen

de ankerkluizen beginnen wat te worden. De bobbel onder het dekdeel is gemaakt van balsahout en daarna in de epoxy gezet.
En dat ziet er dus gek uit :
full


tapie weg en van bovenaf :
full


en van voren :
full


En nu nog schuren, polyesterplamuren en spuiten en dan de ankers.
Die worden overigens, geheel tegen mijn principes, van messing. Ze zitten nl. op een nogal kwetsbare plek bij het varen dus het moet wel een beetje stevig worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Luc,

Ik begrijp je bezorgdheid van het kwetsbaarheid. In plaats van Balsa had je misschien een hardere houtsoort kunnen nemen als je het niet uit messing wil maken. Vaak gebruik ik daar roerhout van de bouwmarkt voor. Is namelijk van Beuken en dat kan wel tegen een stootje plus dat het scherper in detail te bewerken is en niet vezeld.

Groeten Paul
 
Hoi,

@Kuperus : Omdat de ankers dan nogal zwaar worden en ze het zwaartepunt negatief beïnvloeden. Ik bouw nu eenmaal boven de waterlijn zo licht mogelijk.

@Paul : Het balshout is geen probleem hoor. De boel is behandeld met epoxy injecteer en trekt prima in het hout. Resultaat is dat het keihard is en goed schuurbaar. Dat moet ik nog doen dus het is nu nog vezelig maar straks niet meer.

@Jan : Bedankt maar nog niet klaar. Overigesn zie je dit soort ankers en ankerkluizen vaker op mijnenvegers. Waarom dat zo is zou ik niet weten.

Luc
 
Verder met de anker kluizen en de reling :

full

Nu de boel netjes schuren en plamuren en dan weer spuiten.

Ondertussen verder met de reling :
full

Bij schaal 1:50 wordt mijn reling max. 0,5 mm dik en dus van staal. Lastig om te buigen maar wel relatief stevig. De scepters zjin gekocht bij HobbyLobby Modelbau in DLD en van 0,3 mm messing. Solderen gaat niet dus superlijmen we er lekker op los.

En een detail, de aansluitng van de trapleuning op de reling. In het echt ook zo.
full


Dekhut, beetje foute fot maar het moet maar een keer.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Luc,

Eindigde de trapleuningen halverwege de reling bij deze klasse? Meestal lopen ze door tot bovenaan.

Groeten Paul

ps. Ga je nog naar het soepvaren 6 april?
 
Ziet er weer uitstekend uit Luc!

Mooie "fijne" reling ook, met die dunne scepert, en draad.
Geeft een mooi gedetaileerd uiterlijk.



Jan
 
Hallo Luc,

Eindigde de trapleuningen halverwege de reling bij deze klasse? Meestal lopen ze door tot bovenaan.

Groeten Paul

ps. Ga je nog naar het soepvaren 6 april?

Ha die Paul,

Natuurlijk ben ik er op 6 april. De hele vloot gaat mee dus dat wordt sjouwen en accu's laden (nu ik er aan denk).

En wat betreft de trapleuning :
full

Halverweg dus. Tenzij de KM dit ook in 1971 verbouwd heeft. Dat zou me niks verbazen maar het ziet er redelijk origineel uit.

Groeten aan thuis en tot de 6e !

En bedankt voor de complimenten iedereen !
Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KLuizen klaar en door naar de kaapstaander

Na het nodige schuur en plamuurwerk aan de ankerkluizen de hele boot maar weer eens netjes gespoten.
full

Nu de belettering nog. En nee, dat ga ik dus niet kopen maar zelf maken van decalpapier. Enige probleempje is dat ik niet het juiste lettertype heb. Dus als iemand nog een tip heeft :confused:

Verder met de kaapstaander. Eerst maar even op mijn eigen befaamde draaibankje de trommels gedraaid. En voor hen die dit gemist hebben. Ik gebruik gewoon een boorstandaard en in de boorkop klem ik een rondhoutje.
full


En de eerste fase gemonteerd
full


Tja en toen moesten de kokers voor de ankerketting nog. En bij gebrek aan geschikte dingen uit mijn rommella dus maar de boel van messing gemaakt.
De onderdelen, samen met een afgerond exemplaar :
full


En het resultaat :
full


full


Op naar de verschansing van het luchtafweerkanon.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha die Paul,
En wat betreft de trapleuning: Halverwege dus. Tenzij de KM dit ook in 1971 verbouwd heeft. Dat zou me niks verbazen maar het ziet er redelijk origineel uit.

Ik wil niet zeikerig doen, maar halverwege is niet goed, kijk maar eens goed naar de foto.
De leuning stopt net boven de helft, op 2/3 op precies te zijn. Daar waar de middelste stang/buis van de reling ook eindigt.

Kniesoor, jawel, verder ziet het er keurig uit!
 
Hallo Luc,

Ik had je graag willen helpen maar van decals printen weet ik niks van.
Mijn stickers laten ik altijd uitsnijden door een autoreclamebedrijf of je kan het zelf schilderen.;)

Groeten Paul
 
Misschien jou je "Plotterwelt" op dit forum eens kunnen benaderen voor tips. Ik weet dat hij belettering verzorgt af en toe, vaak voor vliegtuigen geloof ik.

Succes, Freek
 
Back
Top