Depron mini 2D F16, FUN!!!

Maiden....or not

Vandaag mijn F-16 voor het eerst losgelaten. Dat ging in eerste instantie goed: bovenhands weggegooid met half gas, een paar kleine correcties op hoogte en rolroeren en hij klom lekker weg.
Echter, toen ik na ongeveer een meter of dertig op een hoogte van ongeveer 6-8 meter meer gas gaf, draaide hij zich direct op z'n rug en dook naar de grond. Dat kon ik niet meer op tijd opvangen en hij dook met 3/4 gas onder een hoek van 30 graden de grond in.....auw :(.

Behalve een flinke deuk in mijn ego, lag de motor er af (zo weer gefikst) en was de neus tot halverwege de cockpit gereduceerd tot snippers (dat gaat wat langer duren om te repareren... zeker een hele middag ;)).

Iemand nog tips om een herhaling te voorkomen ? Dan hoor ik ze graag !
 
Vandaag de maiden gedaan, hij vliegt heel leuk :thumbsup: Had wel bij 2de lipo een motor die niet meer wou starten, denk dat er wat vocht in de motor was gekomen.. Maar, daarjuist getest en werkt weer !
Enig minpuntje is dat ik nogal weinig uitslag heb en rolls oid niet echt mogelijk zijn.. Iemand hetzelfde probleem?

Op het einde van dit filmpje een kort vluchtje:
t2nKnPjJvus[/media] and mini F16 - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand nog tips om een herhaling te voorkomen ? Dan hoor ik ze graag !

Welke motor (kV) en prop vlieg je mee? Op 3S veronderstel ik even?
Heb je eraan gedacht om de rechtse elevon een paar mm hoger te zetten? Dit toestelletje vliegt echt fantastisch, maar er zit 1 venijnig puntje aan: torque effect. Ik heb de 3S 800 mAh lipo zelfs ietsje rechts van de centerlijn zitten (3 à 4 mm) om dat torque effect te compenseren

@ Jelle: de rolrate is inderdaad wat flauw tov de reactie op hoogteroer. Aileron uitslagen wat vergroten.
 
F-16 specs

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie. M'n F-16 is uitgerust met een CF2805 motor, 1600kV op 3S 850mAh, met een 5"x5" prop. Op m'n rolroeren inderdaad iets rechts getrimd (ik heb hem gemaakt met twee flaperons en een pendelhoogteroer) en qua gewicht ook meer aan de rechterkant (hoogteroer servo, kabels, ESC). Torque speelt wellicht een rol, maar eerlijk gezegd stond er ook best wel een onstuimige en harde wind, misschien iets onderschat (of mijn eigen vliegkunsten overschat :cool: ).
Snel repareren en binnenkort nog maar eens proberen.

Gr. Raymond
 
Ha iedereen,

Afgelopen week weer een nieuwe f-16 gemaakt, de vorige was al grofweg 2 jaar oud gok ik. Hier een aantal foto's.

full


full


full


Ik heb de accu nu onder de neus vastgemaakt met klitteband, dan is de neus wat steviger. Verder heb ik alle elekronica wat verder naar voor geplaatst tov. de vorige zodat de accu iets minder ver naar voor hoeft.

Echt een leuk model. :D

Robert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk! Leuk dat je er zo lang plezier van hebt. Mijn laatste heeft al meer dan een jaar niet meer gevlogen, té druk met andere (leuke) hobby dingen ;).

Die accu aan de onderkant ziet er wel spannend uit, niet bang dat hij er een keer uitgetrokken wordt?

Groetjes,
 
Het zou me niets verbazen als tie in de lucht er een keer uit komt zeilen, maar tot nu toe is het nog niet gebeurd. :) Het liefst zou ik de accu vastzetten met een bandje of strapje, maar die heb ik niet, en zou zo snel niet weten waar ik ze zou kunnen halen. De accu kan wel een beetje schommelen nu en dat is verre van ideaal.

De rolrate vind ik nog te laag, en ook met grote uitslagen word die niet veel beter. Misschien binnenkort eens proberen met ailerons in de vleugels, dat moet wel helpen.

Om de pushrods te ondersteunen/geleiden gebruik ik tywraps, een handige truc voor scratchbuilds (opgepikt bij Flitetest). Ik zal er zsm een foto van plaatsen.


Robert
 
full


Zo zit de accu dus vast.

full


Dit bedoelde ik dus in de vorige post. Goedkoop, snel, licht en eenvoudig. Ideaal toch?

full


En dit is het oude model, ik heb even ailerons gemaakt, het is de bedoeling dat ik met dit model eenvoudig alles uit kan proberen zonder in het 'mooie' model te snijden.

Robert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is de bedoeling dat ik met dit model eenvoudig alles uit kan proberen zonder in het 'mooie' model te snijden.

Robert
Och, en anders snij je toch effe een nieuwe :D, middagje bezig en je hebt weer een nieuwe airframe. Wat die accu betreft, je hebt bij de bouwmarkt van die velcro (klitteband) strips. Zitten in een verpakking van 8 geloof ik in diverse kleuren. Kun je bijvoorbeeld gebruiken om computer bedrading te binden of zo en zijn 10mm breed. Deze heb ik bij de mijne ook, omwikkeld onder het schuim. Simpel, licht en makkelijk.

Groetjes,
 
Dit bedoel ik, dit was de eerste prototype, vandaar servo's op andere plaats. Het klittebandje zit wel op alle kistjes zo. Bij jou kun je hetzelfde doen, maar dan dus omgekeerd. ;)

Groetjes,

Grotefoto-OCP4ETPD.jpg
 
Dit bedoel ik, dit was de eerste prototype, vandaar servo's op andere plaats. Het klittebandje zit wel op alle kistjes zo. Bij jou kun je hetzelfde doen, maar dan dus omgekeerd. ;)

Groetjes,

Grotefoto-OCP4ETPD.jpg

Ik heb deze methode ook gebruikt en dat werkt perfect!

Sleufje links en rechts (volgens de breedte van je accu), sleufje onder (centimetertje 'vlees' onder de horizontale romp laten) en de bovenzijde van de opening voor de accu extra rechthoekje uitsnijden waar de klitteband mee door kan.

Of omgekeerd als je accu aan de onderzijde zit.

Ik heb de accu 3 a 4 mm naar rechts zitten tov de aslijn om torque te compenseren.
 
Hallo Gerald

ten eerste ik vind uw depron f16 egt super ik ben ook al een tijdje geleden begonnen met bouwen en ben nu bijna klaar met verven en ik vroeg me af of mijn setup wel zwaar genoeg is of dat ie te ligt is alles bij elkaar weegt 134 gram (motor, motormount, regelaar, accu en de servos), de kist zelf weegt 45 gram dus totaal van 179 gram :P en hier een paar fotos:

1174722_500122743407718_1947129321_n.jpg


1000926_499897336763592_158916692_n.jpg


578410_499917706761555_596854631_n.jpg


bovenkant die net af is
1174981_500317800054879_1350900766_n.jpg

nu ook de onderkant af! (20-augustus-2013)
 
Laatst bewerkt:
Om de pushrods te ondersteunen/geleiden gebruik ik tywraps...

Hey, die 'Tiewraps' is inderdaad een leuke tip! Die kan ik wel gebruiken :D

Grappig overigens, je ziet de naam van die dingen op ontzettend veel verschillende manieren gespeld. Volgens mij is het 'Tie' van 'binden' en 'wrap' van 'wikkelen'. ;)
 
Hey, die 'Tiewraps' is inderdaad een leuke tip! Die kan ik wel gebruiken :D

Grappig overigens, je ziet de naam van die dingen op ontzettend veel verschillende manieren gespeld. Volgens mij is het 'Tie' van 'binden' en 'wrap' van 'wikkelen'. ;)

Het is inderdaad Tie-Wrap ;)
 
Gerald Rutten
Ik denk dat de lancering is echt een heel leuk ding. Volgens de zender, drukt u op de linker duim stok iets naar rechts, rechtdoor start. Gas en de rechter joystick en dan langzaam, daar achterin, mixers en blaas dat ding. Voor jetters, het is inderdaad een prachtig apparaat om het evenwicht te behouden. Reflecterende scherpe zweefvliegtuig, verbeteren snelle batterij is vol pomp weer terug te vinden. Deze zijn geweldig!
 
Ik ga binnenkort m'n 3de F-16 maken. De eerste is na 2 jaar aan vervanging toe en een tweede heb ik voor een familielid gemaakt.

De bedoeling is om deze met een HK Orange RX3S ontvanger met 3 assige gyro uit te rusten om wat te experimenteren.
Verder wil ik ns informeren of er iemand een versie vliegt die met richtingsroer is uitgerust en hoe dat dan praktisch uitgevoerd is... (eventueel foto's?)
 
Back
Top