Oceanic van Bugsier 1:50

Mammoet ponton

Ik hou jullie op de hoogte van de ponton. Morgen wordt ze zwart en dan pak ik ook de rest aan. Origineel zaten de bolders onder dek niveau maar hier komen ze er op. Het blijft tenslotte een ponton, mijn aandacht gaat uit naar de dame.
Grt
Hawser
 
Wat hebben we gedaan deze zomer

uezo.jpg


Het voordek afgemaakt, spindels voor de rem en stopper voor de anker ketting. Spuitfouten weggehaald (iets te wild met de bus) , gesopt om het stof er van af te halen en in de matte lak

pu00.jpg


De tussensteunen voor de beboeiing aangebracht. Te vreden? nee stuurboord was slechter dan bakboord. Weet niet waarom. Om het verfwerk strak te krijgen spuit ik alle dingen af voordat ik het monteer. Je moet er niet aan denken al die pootjes af te plakken. Ook het potdeksel (ook eerst gespoten voor montage) en sleepbogen aangebracht (gelijmd)


k9l6.jpg


Na steunen en potdeksel lekker gesopt en alles in de matte lak. Ziet er goed uit. Ook het tussen dek (groen) er in gelijmd.

Ze wordt mooi.
Doe ook nog ander projectje parallel

grt
Hawser
 
Mammoet ponton

clxc.jpg


Towing bridle met monkey face gemaakt en bolders in de primer

zywg.jpg


Het losse dek van de ponton in wording, toren, beboeiing etc wordt klaar gemaakt. Dit komt als losse unit op dek ponton maar kan weggehaald worden tijdens wegtransport. Panama kluizen en towing bridle verbinding (geen smitlocks) moeten nog worden aangebracht. Verder ook nog ondersteuning van de beboeiing (of verschansing).

Grt
Hawser
 
Weer tijd om te bouwen? Het ziet er weer goed uit. Complimenten ook voor je spuitwerk. Dat je tussendoor ook met de pontons bezig bent vind ik helemaal super.
 
Mammoet ponton

Behalve de towing bridle, waar ik niet tevreden over was beschouw ik de ponton als klaar. Het is een sleepobject dus de kwaliteit ligt in het midden. Het was ook voortbordurend op een bestaande ponton. Al met al een toevoeging en ter inspiratie voor alle Happy Hunter eigenaren.


Het losse dek, afneembaar voor transport. Ik heb er later nog wat accenten aan toegevoegd zoals een drummetje Castrol en een Shell drum plus gas en zuurstof flessen etc. Dek wordt met 2 schroeven vast gezet
3kk4.jpg



20 lagen verf, wat een gedoe, ik had nog een busje Tamiya geel maar hoe meer lagen hoe oranjer het werd. Het toen ik het schuurde kwamen rode plekken vrij! Toen een echt busje geel gehaald maar toen droop de verf er af. Allebei actryl maar de ene had de code PB en de andere TS. Het is goed gekomen maar wat een gedoen!
Er zaten geen smit locks op maar stalen strippen waar de towing bridel aan vast werd gezet
va9u.jpg




De ponton met belettering, geeft ook de grootte wel aan
hs0n.jpg



Het losse dek er op, het geheel is compleet
ykts.jpg


De machtige boeg
jvuz.jpg


Jullie zien hem wel een keer achter een sleepboot.
Ik ga weer verder de Oceanic

grt
Hawser
 
Allemachtig, wat een joekel Hawser. Dat gaat nooit passen in mijn hobbykamer. Mocht ik dit overwegen, zal de ponton in delen gemaakt moeten worden! Ziet er wel machtig uit!!
 
Ponton

Yes Adam, 1 september relaunch na een make-up. Ze moet wel in de aanhanger Adam! Macr.. zie eerdere postings. Je kan haar opvouwen naar 1 m lengte, dus geen probleem in de auto.
grt
Hawser
 
Het was ook voortbordurend op een bestaande ponton. Al met al een toevoeging en ter inspiratie voor alle Happy Hunter eigenaren.

Hallo Adriaan,

Heb je dit ponton gebouwd op spanten of gewoon een bak gemaakt?.
Voor die hoge kop zul je spanten gebruikt hebben maar die bak zelf kan op meerdere manieren,vandaar mijn vraag!

Vind het een geslaagd tussendoortje! en het is zeker ter inspiratie!!

Groeten,
Herman
 
Laatst bewerkt:
Bouw ponton

Herm,
Het grootste gedeelte is gewoon een doos met zijkanten, boven en onder kant versterkt op de hoeken met vierkante balken, ook terplekke van het scharnier.

Binnen en buitenkant in de Glitsa, ik wilde haar oorspronkelijk afzinkbaar maken.

Ronde kant van de kont is gewoon gedaan met behulp van simpele plastic sheets ter ondersteuning van de polyester matten. In de boeg zitten spanten, die heb ik geintepreteerd van de tekening die ik had en wat ik gezien had plus wat foto's. Boeg spanten bekleed met karton en daarover polyester matten. Ankerkluis is een Mellita koffieschepje uit de jaren 80!

grt
Hawser
 
Laatst bewerkt:
Hawser,

Bedankt voor je link naar de NDSM. Het was een boeiende periode in Amsterdam, jammer dat het voorgoed afgesloten is.

Hartelijke groet
Jos
 
NDSM

Joss,
Allemaal vakwerk wat je ziet, toch valt het me nog mee wat er in Nederland aan schepen wordt gebouwd, let's pray that it will stay this way
grt
Hawser
 
Het gaat door maar langzaam

Ik ben nog steeds bezig met dek details. Dat moet eerst af voordat ik met de opbouw begin. Er zijn meer details dan ik dacht!

aowi.jpg


Ik had voordek etc al aangebracht maar je verfijnt de bouw, door je vriendelijke veeleisende forum genodigden dus dit detail achteraf ook aangebracht met een vals romp detail, volgende post more! Ook de rand en afvoer van bovendek geregeld etc.

gc3y.jpg


Nooit gedacht in zo'n detail te gaan maar ja. Probleem was het achteraf te doen dus hier die situatie daar voor

gnm4.jpg


Ook de "bruine" dekhuisjes aan gebracht, massief plexiglas. Moeten nog voorzien worden van patrijspoorten, wordt een k"t werk

Wat een gedoe, lijk op de foto strakker dan in werkelijkheid, ik doe mijn best
grt
Hawser
 
Back
Top