Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Peter.
Je bent weer opnieuw begonnen met het cilindertje zie ik, hopelijk nu wel van messing of brons, en gebruik hiervoor als hobbyist nooit meer aluminium als zuigergeleiding, dat gaat alleen met een extra harding-laagje in het cilindertje!
Ook is mijn advies nog steeds: cilinder geheel doorboren diam. 9,7 en daarna ruimen naar 10 mm.H6 of H7.
Nu de voorkant diam 12 mm. vlg.tekening alleen de bovenkant nog niet op de lengte van 29 mm.maken,als dit gelukt is kan het werkstukje uit de klauwplaat.
Nu een stukje rond ijzer bv. lengte 100 mm.X 15 mm.in de drieklauw en het er ong.35mm. uit de drieklauw laten steken,dan tot 30mm.gaan pasdraaien tot het een lichte klempassing krijgt in de cilinderboring, hiervan kan ik geen maten opgeven omdat er een H6 of H7 ruimer gebruikt is, dit is een mooie oefening voor de micrometer, nu nog een tip, laat het laatste stukje bv 8 mm een paar honderdste dikker voor de vaste klemming bij het bewerken,wat uiteraard heel voorzichtig moet gebeuren,scherp beiteltje met een kleine snijhoek!
Het cilinderdekseltje kan eventueel ook gemaakt worden,vlg.tekening is dit 2,7mm.dik,lichte glijpassing,wel een kraagje eraan laten, voor de montage eerst licht vertinnen en dan in het cilindertje solderen,wat je nu nog niet moet doen,tot zover!
Wel wil ik nog even vermelden dat er nog leuke eenvoudige oscillerende stoommachines zijn die ooit door ons ontworpen zijn en staan beschreven in de modelbouwer compleet met eenvoudige stoomketeltjes en heel gemakkelijk zijn te bouwen voor de amateur
Groeten fanaat
Sjef
 
goedenavond Luitjes,

(......) Wel wil ik nog even vermelden dat er nog leuke eenvoudige oscillerende stoommachines zijn die ooit door ons ontworpen zijn en staan beschreven in de modelbouwer compleet met eenvoudige stoomketeltjes en heel gemakkelijk zijn te bouwen voor de amateur
Groeten fanaat
Sjef

@Sjef: dank voor de tip over aluminium solderen. Deze houd ik erin!

@Dirk: ok, ik ben nu bezig met messing

@Sjef: dank voor de tips. Heb je ook tekeningen van dat oscillerende apparaat? Ik weet niet hoe ik aan de modelbouwer kom (welk jaar?)? Niet dat ik aan stoom ga beginnen, maar dan moet het ook op lucht kunnen, toch?

en dames en heren, jullie hebben te maken met een onnozelaar .......

uit zo'n identiek blokje een nieuwe cilinder gemaakt
full


kom er nu achter dat met een beetje zagen, ik er wel 2 had kunnen uithalen 8O aan de andere kant, weer een draai-oefening. Waarom zie en/of realiseer ik mij dit nu pas?:rolleyes:

Ik was al met de cilinder begonnen, voor de tips en adviezen. Waarom? omdat ik het niet verdragen kan dat het niet lukt.

full


Het enige dat ik niet weet (doorheb) hoe je het ding moet inspannen om zo'n ronding eraan te draaien.

Vervolgens heb ik de zuigers wat meer afgedraaid (vraag mij niet hoeveel, het was meer hééééééél licht raspen) omdat ik deze met behulp van de kapotte zuigerstang ingespannen heb.

full


[Ze passen er nu allebei mooi in, geen zijdelingse speling (volgens mij:eek: en heet dat 'kantelen'?) en ze glijden nu mooi heen en weer.

IMG]http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/peter-verhulst-albums-stirling-picture183340-small-277.jpg[/IMG]

zo heb je en geen cilinder en geen zuigers, en zo heb je weer twee cilinders.

situatie: messing cilinder en 2 bronzen zuigers.
Ik neem alle tips mee en ter harte en ga nu aan de slag met een nieuwe zuigerstang en krukaswang.

Het geheel van messing maken of de stang van zilverstaal en de wang van messing? en dan maar experimenteren of ik de handel in elkaar geschroefd krijg?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Sjef,
Je schrijft zelf al "hou het eenvoudig";
neem dan een naadloze buis en ga niet knoeien met het forceren van de plaat om, zoals jij toont een heel mooi uitziende maar gevaarlijke ketel te maken.
Die regels zijn niet voor niets opgesteld.
Als er maar vaak genoeg wat verkeerd gaat krijg je steeds meer regels.

Kun je mij wat adressen geven van bootjesmensen die met meer dan 3 bar varen?
Dan kan ik vast nog wat leren over de ketelbouw "onder keur", want ik weet er geen: alles is onder de 3 bar en voor mijn baggermolen overweeg ik toch naar 6 bar te gaan.
Model locomotieven zijn wel veel vaker boven de 3 bar dan er onder en worden daarom ook verplicht gekeurd.

Dat eventueel jongeren afhaken komt niet door mijn eerst geplaatste bericht, waarin ik alleen meld:
Echter gejoggelde naden mogen van de modelketelbouwers niet.
(zie handboek modelstoomketels blz 20)

Je schrijft dat je alle wetten en regels kent, waarom plaats je dan een foto van een illegaal bouwsel?

Hier kan ik bijvoorbeeld droevig en kwaad om worden.
Oorzaak heb ik al geschreven over die "machinisten".
Het is alleen de discussie er na.
Met regels als dit maar blijkbaar zijn ook hier de technische adviezen belangrijker dan de praktische, een paar vrienden uitgezonderd. en Laat ons nu even bezig houden met doe je alsof het weer allemaal onzin of stemmingmakerij is.
Schrijf dan gewoon dat je deze langsnaad bouw erg mooi vindt, de bouwregels kent en er maar 1 bar op zet.
Dan was het klaar geweest.

Als er nieuwe ketelbouwers opstaan zal ik ze heel graag helpen, dan zal ik ook aanraden "neem een naadloze pijp en ga niet knoeien met langsnaden".

Vergeet niet dat stoomketels gewoon gevaarlijk zijn.
Tenzij je het juiste materiaal op de juiste manier gebruikt en verwerkt.

Laatst was er een vraag hoe iemand, voor een esbitblokjes gestookte wilesco, een spiritusbrander kon maken: die heb ik ook gewoon duidelijk gemaakt dat er passende branders voor te koop zijn en hij vooral niet zelf moet gaan knoeien.
Met uitleg er bij.

Sorry als het bot overkomt, ik probeer alleen duidelijk te zijn en recht voor zijn raap zonder bla bla.

Ik hoop dat we het hierbij kunnen afsluiten.
En weer verder kunnen met en in de draaierij.
groeten van Harm

Harm.
Eigenlijk snap ik niet wat je mij allemaal wilt vertellen over de afgebeelde toekomstige keteltjes?
Deze zijn er zonder beschrijving en tekeningen door mij geplaatst en om dan al te beginnen dat die geforceerde en geklonken langsnaad alleen voor het mooie is (natuurlijk vind ik dat mooi, anders had hij aan de onderkant gelegen)en dat mede hierdoor de regels komen door dergelijk knoeiwerk en ook nog eens gevaarlijke stoomketels worden vind ik nog al wat!
Je bent op de keteltjes gevlogen als "een boer op unne stront" maar om je even gerust te stellen "klinknaad is geheel met zilver gesoldeerd" en klim niet zo gauw in de pen om iemand zogenaamd advies te geven of af te breken!
Dit klinkt misschien ook bot en recht voor voor zijn raap zonder bla bla!!!
Kun je niet beter aan je schip,de stoom baggermolen "CAMILLE MORTENOL"met de 2 compount stuart stoommachines gaan werken,dat die eens te water gelaten kan worden, want dat ziet er ook allemaal nog niet zo fris uit zo te zien,
Een ding weet ik zeker,dat je van de modelbouw weinig kaas hebt gegeten omdat je alles met de originele formules gaat berekenen,wat bij diverse projecten in de technische modelbouw totaal niet kloppen,hetzij zo!
En hoe het zit met de toegestane keteldruk bij openbare gelegenheden het volgende, voor de in werking zijnde model stoomlocomotieven-stoommachines etc, boven de 3 bar moet de ketel gekeurd zijn, bij privé gebruik geldt dit niet, maar je verzekering stelt ook daar weer eisen!
Maar ik denk zo dat jij je daar voorlopig nog niet druk om hoeft te maken,want tegen die tijd zijn de regeltjes al lang weer veranderd!
Groeten fanaat
Sjef
 
goedenavond Luitjes,



@Sjef: dank voor de tip over aluminium solderen. Deze houd ik erin!

@Dirk: ok, ik ben nu bezig met messing

@Sjef: dank voor de tips. Heb je ook tekeningen van dat oscillerende apparaat? Ik weet niet hoe ik aan de modelbouwer kom (welk jaar?)? Niet dat ik aan stoom ga beginnen, maar dan moet het ook op lucht kunnen, toch?

en dames en heren, jullie hebben te maken met een onnozelaar .......

uit zo'n identiek blokje een nieuwe cilinder gemaakt
full


kom er nu achter dat met een beetje zagen, ik er wel 2 had kunnen uithalen 8O aan de andere kant, weer een draai-oefening. Waarom zie en/of realiseer ik mij dit nu pas?:rolleyes:

Ik was al met de cilinder begonnen, voor de tips en adviezen. Waarom? omdat ik het niet verdragen kan dat het niet lukt.

full


Het enige dat ik niet weet (doorheb) hoe je het ding moet inspannen om zo'n ronding eraan te draaien.

Vervolgens heb ik de zuigers wat meer afgedraaid (vraag mij niet hoeveel, het was meer hééééééél licht raspen) omdat ik deze met behulp van de kapotte zuigerstang ingespannen heb.

full


[Ze passen er nu allebei mooi in, geen zijdelingse speling (volgens mij:eek: en heet dat 'kantelen'?) en ze glijden nu mooi heen en weer.

IMG]http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/peter-verhulst-albums-stirling-picture183340-small-277.jpg[/IMG]

zo heb je en geen cilinder en geen zuigers, en zo heb je weer twee cilinders.

situatie: messing cilinder en 2 bronzen zuigers.
Ik neem alle tips mee en ter harte en ga nu aan de slag met een nieuwe zuigerstang en krukaswang.

Het geheel van messing maken of de stang van zilverstaal en de wang van messing? en dan maar experimenteren of ik de handel in elkaar geschroefd krijg?

Peter,
Op deze manier komen er nog wel meer problemen, je hebt de cilinder te snel uit de klauwplaat gehaald,je had het uitstekende deel ineens op de diameter 12mm kunnen maken,mits je er van te voren rekening mee had gehouden,en was de cilinder helemaal doorboord dan is dit geen probleem,lees mijn omschrijving,nu moet je het weer opnieuw sporen in de klauwplaat, houdt wel rekening met de dunne cilinderwand bij het inspannen
Maar de beitel die je gebruikt die snijdt ook niet lekker zo te zien!
Zal een tekening van de oscillerende machine opzoeken,of ik maak er wel een!
Groeten fanaat
Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een ding weet ik zeker,dat je van de modelbouw weinig kaas hebt gegeten omdat je alles met de originele formules gaat berekenen,wat bij diverse projecten in de technische modelbouw totaal niet kloppen,hetzij zo!

:rolling: Jij hebt toch ook geen antwoord gegeven op mijn vragen over de condensor? :rolling:
 
Maak het drijfstangetje gewoon terug uit messing.
En ik zoek naar een tekening van een wat grotere Wobbler. Iemand??

gr. Barry

Dat heb ik wel liggen. In "onder stoom" heeft er ooit een mooi exemplaar gestaan, redelijk fors voor een wobler.
Zal het even opzoeken en u bezorgen.

Dirk
 
goedenavond Luitjes,

een nieuwe zuigerstang gemaakt en ook (maar weer eens) een nieuwe zuiger :p Dit is nog weer beter, doet er 1 1/2 seconde over om erin of eruit te zakken.

Het voor het eerst gebruik gemaakt van de langsvoeding. Daar wordt het allenmaal wel een stuk mooier van

full


met deze beitel, op deze manier ingespannen.
full

heb ook nog met wat andere beitels gewerkt, maar die gaven allemaal een soort langspeelplaateffect, zelfs met de automatische langsvoeding :confused:

en met dit als resultaat

full


Nu komt het moeilijkste, de gaatjes boren en aftekenen volgens de "methode Dirk"

full


Wie gaat er allemaal naar de stoomdag in Loon op Zand?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:rolling: Jij hebt toch ook geen antwoord gegeven op mijn vragen over de condensor? :rolling:

Harm.
Inderdaad heb ik geen antwoord gegeven op je vragen betreffende de condensor voor je stoommachine omdat mijn interesse niet bij modelboten ligt, dus sla ik dit meestal over, hoewel deze vroeger meestal ook met stoom aangedreven werden maar dat weet jij beter dan ik omdat je zelf op een stoombaggermolen vaart of gevaren hebt.
Zodoende heb ik die site opgezocht en heel de bouw van je boot,wel hoofdzakelijk het stoomgebeuren,bekeken,dus zag ik nu ook het probleem met de condensor maar ook diverse ontwerpen hiervan en een fantastisch gemaakte condensor!
Maar na dit alles bekeken te hebben vraag ik mij af waarom maak je niet eerst de twee stuart machines af met bijbehorende stoomketel plus ook de benodigde brander, en dan het geheel opstellen zoals het straks in je boot wordt geplaatst,en dan kun je verder experimenteren met condensors,want neem van mij aan je kunt berekeningen maken tot je een ons weegt uitgaande van originele bedrijfsgegevens, je kunt beter denken ,hoe maak ik een oververhitter in mijn ketel dan nu al met het condens van de machines bezig te zijn,je kunt nog zo'n mooi condensor maken op schaal maar het heeft weinig nut
Zelf experimenteren met de condensor als het machinepark zover klaar is, geldt ook voor het maken van ketelvoedingspompen smeertoestellen etc.
Ook het stoompompje dat je nu gemaakt hebt is door Wildervanck bij ons ontworpen en gemaakt,toen was mijn vader ook bezig met een stoomvoedingspomp voor zijn stoomlocomotief "the Little One" veel is er toen beschreven in "De Modelbouwer" !
Nu moet ik hier wel meedelen dat mijn interesse voor stoom al lang verdwenen is en ik hoofdzakelijk bezig ben met verbrandings-motoren en turbines ,maar tussendoor toch nog wel het oscillerend "SJAN" stoommachientje met een roterende schuif ontwikkeld en gemaakt heb.
Groeten
Sjef
 
:rolling: Jij hebt toch ook geen antwoord gegeven op mijn vragen over de condensor? :rolling:

Harm.
Inderdaad heb ik geen antwoord gegeven op je vragen betreffende de condensor voor je stoommachine omdat mijn interesse niet bij modelboten ligt, dus sla ik dit meestal over, hoewel deze vroeger meestal ook met stoom aangedreven werden maar dat weet jij beter dan ik omdat je zelf op een stoombaggermolen vaart of gevaren hebt.
Zodoende heb ik die site opgezocht en heel de bouw van je boot,wel hoofdzakelijk het stoomgebeuren,bekeken,dus zag ik nu ook het probleem met de condensor maar ook diverse ontwerpen hiervan en een fantastisch gemaakte condensor!
Maar na dit alles bekeken te hebben vraag ik mij af waarom maak je niet eerst de twee stuart machines af met bijbehorende stoomketel plus ook de benodigde brander, en dan het geheel opstellen zoals het straks in je boot wordt geplaatst,en dan kun je verder experimenteren met condensors,want neem van mij aan je kunt berekeningen maken tot je een ons weegt uitgaande van originele bedrijfsgegevens, je kunt beter denken ,hoe maak ik een oververhitter in mijn ketel dan nu al met het condens van de machines bezig te zijn,je kunt nog zo'n mooi condensor maken op schaal maar het heeft weinig nut
Zelf experimenteren met de condensor als het machinepark zover klaar is, geldt ook voor het maken van ketelvoedingspompen smeertoestellen etc.
Ook het stoompompje dat je nu gemaakt hebt is door Wildervanck bij ons ontworpen en gemaakt,toen was mijn vader ook bezig met een stoomvoedingspomp voor zijn stoomlocomotief "the Little One" veel is er toen beschreven in "De Modelbouwer" !
Nu moet ik hier wel meedelen dat mijn interesse voor stoom al lang verdwenen is en ik hoofdzakelijk bezig ben met verbrandings-motoren en turbines ,maar tussendoor toch nog wel het oscillerend "SJAN" stoommachientje met een roterende schuif ontwikkeld en gemaakt heb.
Groeten
Sjef
 
Peter.
De tekening van oscillerend stoommachine is te bestellen bij de "Nederlandse Vereniging Van Modelbouwers" tekening no. 60.01.016/A
naar oorspronkelijk ontwerp van A.Schoenmakers, 1942
boring en slag 8 x 17. diam. vliegwiel 30 mm.
met omkeerinrichting. auteur: W.Wilborts.
Als er geen haast bij is zal ik er een complete nieuwe tekening van maken
Groeten
Sjef
 
Goedenavond Luitjes,

met dank aan Jef :D :yes: en op het resultaat van samenwerking en echte hobbyvrienden :proost:
Jef heeft deze plaat voor mij bedacht en gemaakt en na wat heen en weer gemeten te hebben, geoptimaliseerd

full


full


full


nu nog de stroomkabel van de schakelaar naar de motor inkorten en dan er tegenaan schroeven. Heb ik alles aan de bank zelf zitten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Harm.
Eigenlijk heb ik daar mijn antwoord al op gegeven in het voorgaande bericht betreffende de condensor die je gaat maken!
Hier is echter niks mis mee om achter je stuart compount stoommachines condensortjes te maken,maar daar zul je weinig nut van ondervinden, omdat dat beetje stoom van onze miniatuur machientjes door het vacuum dat ontstaat door het te condenseren op deze kleine zuigertjes weinig of geen effect heeft en hier dus geen arbeidswinst te behalen is,zelf denk ik eerder verlies door eventuele circulatie pompjes voor het koelwater op stoom etc.
Wel kun je via de condensor het warme condenswater opvangen ,olie en water afscheiden om het dan weer opnieuw te gebruiken,echter is er weer een circulatiepompje nodig, natuurlijk kun je dat elektrisch aandrijven, maar dat was op de originele "Camille Mortenol" van jezelf toch ook niet!
Nu kan ik je wel een advies geven of een tekening maken, maak het zo en het functioneert ,dat is onmogelijk in de modelbouw!
De kunst van werkende technische modelbouw is iets op schaal te maken ondanks dat er natuurlijke en grootheden zijn die niet op schaal zijn te maken!
Maar er zijn prachtig gemaakte condensafscheiders in miniatuur gemaakt, maar deze komen meestal op niet werkende schaalmodellen.
Groeten fanaat
Sjef
 
Dank voor het geven van een antwoord.
Wel jammer dat je verkondigt dat ik van de modelbouw weinig kaas heb gegeten. (pot en ketel)
Ik probeer tenminste nog een beetje in de richting te zwemmen, jij geeft helemaal niet aan hoe groot die modelcondensor zou moeten worden en hoeveel koelwater nodig zou kunnen zijn.
Ik kan nu dus ook wel gaan zeggen dat je van modelbouw geen kaas gegeten hebt, jij komt alleen maar met dingen als "gewoon uitproberen".
Alsof iemand 3 of vier condensors gaat maken en diegene die het beste werkt uiteindelijk bewaart.
Er zit nu al voor €25.00 aan zilversoldeer in, de arbeid nog maar even buiten beschouwing gelaten.

Dat ik nu bezig ben met die condensor en de hulppompen komt omdat ik met de afmetingen en de plaatsing rekening moet gaan houden bij het plaatsen van schotten en spanten in de romp.
Het is immers geen bouwdoosje waar bij elk onderdeel aangegeven staat waar het moet komen (omdat de fabrikant al het denkwerk al heeft gedaan)

Verhalen over geen rendement of meer kracht zijn net zo nutteloos als andere opmerkingen, in mijn verslag heb ik aangegeven dat ik het doe om ketelwater terug te winnen, omdat ik niet voldoende water kan meenemen aan boord.

""ondanks dat er natuurlijke en grootheden zijn die niet op schaal zijn te maken!""
Is ook weer zo'n antwoord dat je geeft als je er geen verstand van hebt, klinkt reuze interessant voor de niets wetende omstander.
Ik heb afgewerkte stoom met een aantal calorieën, ik heb buitenwater met een goed in te schatten temperatuur.
De vraag "bij hoeveel water heb ik dan hoeveel koelend oppervlak nodig", lijkt me geen raketwetenschap.
Voor mij met al die overgangstemperaturenformules wel en dus heb ik hulp ingeroepen.

Maarja als je er geen kaas van gegeten hebt kan je daar ook geen antwoord op geven.
"Zelf experimenteren met de condensor als het machinepark zover klaar is"
Is dan wel erg makkelijk om een probleem uit de weg te gaan.
Ook al zou ik gaan experimenteren, dan moet ik toch ergens beginnen met een bepaalde afmeting?
Gelieve niet ook steeds die wildervanckpomp er bij te halen, die zit nog vol kinderziektes. Die van Stuart is beter!

Ik heb al eerder aangeven wel klaar te zijn met dit verhaal in een draadje van een ander.
Als je nog antwoord geeft, zal ik toch het laatste woord hebben en dat zal zijn "ja meneer".
Fijne dag verder. ;)



Als de foto van die keteltjes wordt weggehaald, mag al mijn commentaar en dat van Sjef daarop worden gewist.
Anders mijn waarschuwing over die langsnaad van die ketels laten staan en dan de rest verwijderen.

Dan kan Peter weer rustig verder met zijn metaalhobby.

groeten van Harm
 
Back
Top