Dank voor het geven van een antwoord.
Wel jammer dat je verkondigt dat ik van de modelbouw weinig kaas heb gegeten. (pot en ketel)
Ik probeer tenminste nog een beetje in de richting te zwemmen, jij geeft helemaal niet aan hoe groot die modelcondensor zou moeten worden en hoeveel koelwater nodig zou kunnen zijn.
Ik kan nu dus ook wel gaan zeggen dat je van modelbouw geen kaas gegeten hebt, jij komt alleen maar met dingen als "gewoon uitproberen".
Alsof iemand 3 of vier condensors gaat maken en diegene die het beste werkt uiteindelijk bewaart.
Er zit nu al voor €25.00 aan zilversoldeer in, de arbeid nog maar even buiten beschouwing gelaten.
Dat ik nu bezig ben met die condensor en de hulppompen komt omdat ik met de afmetingen en de plaatsing rekening moet gaan houden bij het plaatsen van schotten en spanten in de romp.
Het is immers geen bouwdoosje waar bij elk onderdeel aangegeven staat waar het moet komen (omdat de fabrikant al het denkwerk al heeft gedaan)
Verhalen over geen rendement of meer kracht zijn net zo nutteloos als andere opmerkingen, in mijn verslag heb ik aangegeven dat ik het doe om ketelwater terug te winnen, omdat ik niet voldoende water kan meenemen aan boord.
""ondanks dat er natuurlijke en grootheden zijn die niet op schaal zijn te maken!""
Is ook weer zo'n antwoord dat je geeft als je er geen verstand van hebt, klinkt reuze interessant voor de niets wetende omstander.
Ik heb afgewerkte stoom met een aantal calorieën, ik heb buitenwater met een goed in te schatten temperatuur.
De vraag "bij hoeveel water heb ik dan hoeveel koelend oppervlak nodig", lijkt me geen raketwetenschap.
Voor mij met al die overgangstemperaturenformules wel en dus heb ik hulp ingeroepen.
Maarja als je er geen kaas van gegeten hebt kan je daar ook geen antwoord op geven.
"Zelf experimenteren met de condensor als het machinepark zover klaar is"
Is dan wel erg makkelijk om een probleem uit de weg te gaan.
Ook al zou ik gaan experimenteren, dan moet ik toch ergens beginnen met een bepaalde afmeting?
Gelieve niet ook steeds die wildervanckpomp er bij te halen, die zit nog vol kinderziektes. Die van Stuart is beter!
Ik heb al eerder aangeven wel klaar te zijn met dit verhaal in een draadje van een ander.
Als je nog antwoord geeft, zal ik toch het laatste woord hebben en dat zal zijn "ja meneer".
Fijne dag verder.
Als de foto van die keteltjes wordt weggehaald, mag al mijn commentaar en dat van Sjef daarop worden gewist.
Anders mijn waarschuwing over die langsnaad van die ketels laten staan en dan de rest verwijderen.
Dan kan Peter weer rustig verder met zijn metaalhobby.
groeten van Harm