Mijn heli ervaringen en vragen

Heb de gain (pot 1) nog iets hoger gezet en de heli LIJKT niet zo sterk meer naar achteren te willen.
Maar ik zit ook nog met een trilling bij het optoeren en bij 75% throttle, die wil ik er nog uit krijgen, heeft misschien ook wel wat te maken met het gedrag van de heli / FBL unit.

Andere vraag bij m'n 300X:

Ik merk dat er heel wat zwart stof aan de gearbox van de heckrotor hangt. De belt vertoond ook slijtage (fijne haartjes steken er uit).
De heck is niet in contact geweest met de grond maar de belt staat erg strak gespannen. Kan dit de oorzaak zijn van extra slijtage en die stofafzetting? Doorslippen doet hij helemaal niet.
 
Hallo @Nevermore:

citaat: trilling bij het optouren en bij 75% throttle, die wil ik er nog uit krijgen
antwoord: die trilling moet eruit, anders hoef je ook niet te knutselen met een gyro die niet werkt

citaat: de belt staat erg strak gespannen. Kan dit de oorzaak zijn van extra slijtage
antwoord: ja .. je moet een gevoel krijgen, hoe strak die belt moet zitten,
best is een keer iemand laten kijken,
hij mag niet te los (draait die door) of niet te strak (gaat die stuk) zijn,
ik zelf heb een schroevendraaier, die ik op een bepaalde punt op de belt zet,
met lichte druk mag de belt rond 5 tot 7,5 mm bewegen,
da kom ik altijd goed met weg,
maar dat is ook verschillen van een Goblin 700 of een T Rex 250 ...

Groet
Uwe
 
Ik las ergens de tip:

belt lichtjes op spanning zetten en dan de heck tegen houden. Vervolgens met de hand aan de main draaien en de belt moet grijpen en mag net niet doorslippen.

Wanneer / hoe beslissen jullie de belt te vernieuwen? Na x-vluchten? Of kan je dat zien?

Trilling moet er zeker uit. Alleen ben ik nog aan het zoeken waar het probleem zit...
 
Hoi,

die methode zou wel kunnen,
maar opletten, dat die toch niet te los is,
ik heb mijn belt liever iets strakker voor snelle bochten of pirouetten ..

...een belt is na 5 minuten kapot omdat je in gras geland bent,
de andere blijft 10 vluchten goed,
ook zijn verschillen kwaliteiten,
mijn Blade vliegt da al 12 uren mee ( dat zijn rond 150 vluchten),
en als da wat slijtage is, moet die verwisselt worden,
(@Student: zou schrijven, bij mij gaat die regelmatig na korte tijd kapot,
misschien ook zijn vliegstijl ?)

Groet
Uwe
 
sowiso je belt na elke paar vluchten even visueel controleren, en als je rare slijt plekken ziet en het niet vertrouwd.. een nieuwe erin.
Dat is altijd nog goedkoper dan een failure in de lucht.

Over de strakheid zijn de meningen verdeeld, de een wil 'm superstrak hebben, de ander wat losser. Hangt ook af van hoe je er mee vliegt.
Bij full 3d zou ik 'm wel wat strakker doen. Maar vlieg je alleen wat heen en weer dan is bij wijze van een normale spanning ( dat het dus niet slipt ) al voldoende.
 
Ben een sportvlieger, geen harde 3D dus.

Maar dat stof van de belt komt dus van een te harde spanning? Of zijn er nog redenen?
 
..als de belt nergens aan loopt, moet het goed zijn toch..

trouwens, als je aan de belt trekt,
kan je hem niet rekken,
als die ergens stuk is, kan je hem wel rekken zo als een elastiek,
zo test ik mijn belt als die buiten de heli is
(b.v. na een crash of gras-ontmoeting)

de belt moet ook niet altijd verwisselt worden als die nog goed is,
b.v. kost die belt van de Sab 700 33 €

Groet
uwe
 
lichtjes trekken, je weet wat ik bedoel,
maar een nieuwe belt kan je wel wat trekken tot die kapot gaat

suc6,
Uwe
 
een belt kan best los staan, voor deze een keer slipt..
heb het op mn 450 en 250 wel s meegemaakt. hooveren ging goed, maar af en toe een rare tik.
toevallig net na een wat meer vermogen eisende actie.
pakte de staart, en ik draaide hem zo door.

Te strak vreet wat vermogen, te los krijg je kans op doorslippen.
Dat stof, dat is een beetje vreten van de loopwielen.
strak bevorderd het wel, maar los heb je het ook.
soms heb je een goede snaar waarbij het heel lang niet gebeurt, soms heb je een foute en gaat het vrij vlot.

en voor er werkelijk iets gebeurt, kan er best wat draad uit de snaar steken. sneren zijn best sterk.. Haal hem er maar eens af, en trek hem maar eens doormidden met de had...
maar je moet natuurlijk wel op tijd zijn met wisselen.

ook meteen de reden dat ik liever een tt heb ipv een snaar.. tandwielen zie je tenminste nog wanneer ze op zijn, een snaar kan ik dat niet aan zien.

sterker, ik heb op de 250 een snaar gehad, waarvan ALLE draden waren gebroken, maar het rubber nog intact was..
1 vlucht en dan zul je toch een spannende landing krijgen..
 
Snaar of tt is nog een vraag waar ik bij "schaalheli's" een vraag gesteld heb.
Mijn gevoel zegt ook over te stappen naar tt voor toekomstige heli's. Maar voorlopig heb ik nog wel wat heli's met snaar (300 X, 450 sport, 500 3D).
 
Als je wilt weten hoe stak je snaar moet staan: een volle pirouette geven RECHTSOM.... als je dan rare geluiden hoort, moet hij strakker.

Ideaal is dat je de snaar honderdste voor honderdste spant, net zo lang tot hij bij bovenstaande manouvre nét niet meer slipt...

Verder moet de riem zo los staan als dat de bedrijfsomstandigheden toelaten, want iedere gram spanning is gelijk 20 gram extra druk op de lagers....

Wat levensduur betreft: In onze lesheli's hebben ze nu gemiddeld 60 uur (600 vluchten van 10 minuten) achter de kiezen, maar dat is wél puur en alleen hooverwerk....

Groet, Bert
 
ik deed vaak een volle pirouette, en dan een abrupte stop. en dan beide kanten op.
schiet ie dan opeens door, waar hij dat normaal niet doet, weet je ook genoeg.
 
Voor iemand die nog niet zomaar piro's uit z'n mouw schud is dat dan weer lastig ;-)

Voor de 450 sport v2 (zelfde constructie als bij mijn 450 Plus DFC) ben ik diverse malen de tip tegen gekomen om daar waar de belt de staart in gaat met een schroevendraaier oid (gebruik zelf 1 van m'n Align inbus schroevendraaiers) de belt aan 1 zijde naar het midden te duwen. Je moet hem dan net over de helft/het midden, maar niet verder dan 3/4 kunnen duwen en dan zou de spanning goed zijn.

Pin me er niet op vast maar ben dit meerdere malen tegen gekomen.
 
..precies @floriske.nl:

je hebt gelijk, Align schrijft het ook ergens zo,
en je liegt goed, 'n beetje gevoel erbij ...

Groet
Uwe
 
Voor iemand die nog niet zomaar piro's uit z'n mouw schud is dat dan weer lastig ;-)

Voor de 450 sport v2 (zelfde constructie als bij mijn 450 Plus DFC) ben ik diverse malen de tip tegen gekomen om daar waar de belt de staart in gaat met een schroevendraaier oid (gebruik zelf 1 van m'n Align inbus schroevendraaiers) de belt aan 1 zijde naar het midden te duwen. Je moet hem dan net over de helft/het midden, maar niet verder dan 3/4 kunnen duwen en dan zou de spanning goed zijn.

Pin me er niet op vast maar ben dit meerdere malen tegen gekomen.

Het gaat om het moment van accelereren en stoppen. Je hoeft absoluut geen volle piro te vliegen. Gewoon even de hekrotor flink de hoek in duwen is voldoende.

ALLE, let wel ALLE methoden waarbij voorgeschreven word dat je een riem een bepaalde afstand in moet kunnen drukken, hebben UITSLUITEND nut als de kracht waarmee je duwt nauwkeurig omschreven wordt. En met nauwkeurig bedoel ik een kracht in Newton o.i.d....
Anders zijn dergelijke methoden uitsluitend bruikbaar als JIJ weet, hoe hard jij ALTIJD duwt bij die test....

Dat wil niet zeggen dat die methode niet bruikbaar is, maar je zult éérst "jezelf moeten calibreren" door te voelen/kijken/aftasten hoe een door iemand anders correct afgestelde riem aanvoelt....

Als je heel natuurkundig onderlegd bent, dan moet je weten dat je hekrotor ongeveer 25~50 Watt aan vermogen te verwerken krijgt (ruwweg een kwart van wat de hoofdrotor doet).
Als je het toerental weet, gauw 8000~10000 toeren en je hebt een klein beetje verstand van natuurkunde, dan weet je hoeveel koppel die hekrotor voor zijn kiezen krijgt.
Dat blijkt 9.5 N/cm te zijn.
Op de afstand van de bladbout betekent dat 5.5 N (Boutafstand is 17,5 mm).
Dat is het koppel wat de riem moet kunnen overbrengen.
Dus als je een gewichtje van 550 gram aan het bladboutje van je hekrotor bindt, moet je dat via de riem kunnen "ophijsen" zonder dat de riem slipt.

De getallen kunnen voor jouw heli anders zijn, dat moet je zelf even bepalen....

Groet, Bert
 
Snaar is wat losser gezet.

EN ! , belangrijker nog:
Ik vermoed dat ik de reden van de trillingen gevonden heb. Na lang zoeken vond ik precies een klein barstje in een main rotor bladhouder. Bijna niet te zien.
Tot ik de blades demonteerde en de bladhouder wat dicht kneep... Barst kwam mooi zichtbaar open te staan. :( En hier ben ik waarschijnlijk al een hele tijd (6 à 8-tal vluchten) mee aan het vliegen! :schrik:

Ik vermoed dat na vervanging de problemen dan wel van de baan zullen zijn en hij weer vliegt als voorheen. Onderdelen zijn besteld. (meteen ook maar de bearings voor de bladhouders mee besteld en een reserve snaar)
 
leuk, dat je een 'probleem' gevonden hebt,
maar in dit geval tip ik toch op een
kromme feathering-shaft (spindel),
die de trilling veroorzaakt,

even na de bekende methode testen
(een blad aan de heli, andere kant van de spindel draaien)
en kijken wat de feathering -shaft doet.

suc6
Uwe
 
Feathering shaft is dit weekend ook nagekeken en misschien zit daar iets op. Heb voor alle zekerheid die ook mee besteld met de blade grips om dadelijk mee te vervangen. Net omdat ik niet 100% zeker ben dat hij nog recht is.
 
+1
(??ken je de methode om de feathering-shaft te testen of die krom is??)
>>> je verwijdert een hoofdrotor blad en draait met een imbus
de feathering-shaft clockwijs,
je bekijkt tegelijkertijd dat andere blad,
als dat op en neer (hen en weer) gaat, weet je dat.

Groet
Uwe
 
Back
Top