Mijn heli ervaringen en vragen

Ja hoor, methode ken ik (meermaals al toegepast bij m'n mcpx).
Da's een makkelijke en duidelijke methode.

Bij m'n 300x zat er precies een lichte "wobbel" op, maar echt maar een heel klein beetje dus ben niet helemaal zeker of er echt iets mis is. Bij m'n mcpx was het telkens véél beter duidelijk. Haha...
Nu ja, de spindel vervangen is nu niet de kost, dus dat gaat sowieso gebeuren.

Als bearings visueel goed zijn (alle kogellagers aanwezig), mag je er dan van uit gaan dat ze nog in orde zijn? Of ook dadelijk mee vervangen?

..stop maar de as door de lager en ga draaien,
als je de as dan een klein stukje kantelt, nog eens draaien,

en dan vergelijk je met een nieuwe kogellager,
da zou je (bijna ) altijd een verschil voelen,

voor kleine lagers, die weinig bewegen (bladhouders ...)
zou ik die vervangen,
bij het volgende ongewenste gedrag van de heli,
weet je, dat dat niet het probleem is,

of ... de heli vliegt gewoon goed !!!

suc6
Uwe

meestal bij lagers pak ik de buitenring vast, en probeer de binnenring een beetje duwend richting de buitenring te draaien.

een goed lager draait gewoon, voel je geen gekke dingen.
een slecht lager voel je "oneffenheden", ook wel zandjes tijdens het draaien.
visueel zegt niets over een lager.

nu gaat dat tot maatje 450 zonder flybar an sich goed.
bij een mcpx zou ik er niet aan beginnen ;-)
als je er aan twijfelt, vervangen. kost ook de wereld niet.

Bedankt voor de tips!

Volgende ontdekking: ik vermoed dat de servo(tandwielen) van m'n elevator servo stuk / versleten zijn.
Wanneer ik de andere servo's rustig beweeg dan hoor je dat typische geluid. Maar de elevator servo durft al eens enkele tandjes overslaan "kraaaak". Niet altijd maar wel regelmatig.

Heb nog een set tandwieltjes liggen dus moet ik de servo eens openen (nog nooit gedaan).
Dat moet ik dan eens uitzoeken wat en hoe te doen.

Maar moet je nadien de AR7200bx opnieuw instellen? Ik vermoed van wel.

in principe niet. Alleen als eventueel de 0 stand een tik anders is, maar in principe blijft alles hetzelfde.

Anders, bij twijfel gewoon doen.. zolang duurt het niet.

..goed schoonmaken,
als da nog restjes van tandwielen over blijven,
begin je van vooren...

plastik vet gebruiken

suc6,
Uwe

idd, sommige servo's heb ik dan ook niet meer gerepareerd,
omdat vet en onderdelen al de halve prijs
van een nieuwe servo zijn,
en als de servo dan al 2 jaar oud is ...

Groet
Uwe

Nu ja, als ik zo lees bij de beschrijving van dat vet (robbe) dan kan je er wel meer mee dan alleen de servo's.

Maar een nieuwe servo was €15, had ik geen tandwielset meer liggen (€5) dan had ik waarschijnlijk direct een nieuwe servo gekocht.

Vet IS erg duur....

Reken maar eens uit wat een potje kogellagervet bij de fietsenhandelaar kost....

De meeste smeervetten zoals we die in helikopters gebruiken, zitten met een realistische handelsprijs tussen de 600 en 1000 euro per kilo.... (en daar bedoel ik mee, dat dat de prijs is die de fabrikant er als winkelprijs voor in gedachten heeft.

Het Vario Titanfett bijvoorbeeld vond ik belachelijk duur met 14 euro voor een spuitje van 10 ml, dus ik ben op zoek gegaan naar de herkomst.... Ben ik mee opgehouden toen ik er achter kwam dat de fabrikant alleen verpakkingen van 1 kilo levert, tegen rond de 1000 euro per kilo.
Je moet dus ook nog iemand betalen om die ene kilo in 100 spuitjes te stoppen, zonder te morsen....

Groet, Bert

nou, vet voor in een servo is nog een bijzonder type spul..
verkeerd vet, en hij kan vastlopen bij koud weer. of het is er in no time tussenuit, waardoor het weer overmatig slijt.

op punten waar je normaal bij kunt (tandwielen ed) zou ik liefst geen, of anders "normaal" vet gebruiken.
Schaalheli's zijn dan weer wat apart, met af en toe een gesloten overbrenging, daar moet ook gewoon goed spul in.
druklager in de kop moet het spul ook blijven zitten.

maar in totaal gebruik je dus bijna niets per keer..

maar in totaal gebruik je dus bijna niets per keer..

Yup.... ik gebruik, verdeeld over 9 heli's (met allemaal hun eigen smeer behoeften) minder dan 3 ml vet per jaar.... Mijn huidige vetspuitje zit nog 2 ml in en is meer dan drie jaar oud...

Dus die kosten, die moet je negeren. Op jaarbasis betaal je héél wat meer voor je eigen schijtpapier :D :D :D

Groet, Bert

Tja, als je het zo bekijkt. :D

Nu, ik zag dat vet aan €10 te koop staan (voor 10ml geloof ik). "Wat is nu €10? En je doet er 3 jaar mee (of langer)."

Akkoord, maar mij gaat het niet om het geld op zich (de hobby kost gewoon een hoop geld maar dat is niet erg) maar het feit dat een paar ml "vet" aan €10 staat vind ik hallucinant. Ik zou eerder richting 2,5 à 3 euro denken.

Nu ja, alles heeft ook te maken met de kleine hoeveelheid.
Koop je in de winkel 4 spaanplaatschroeven dan vraagt men daar ook in verhouding gigantisch veel voor tov. een doos van een kilo spaanplaatschroeven. Zo gaat het met alles...

Tja, als je het zo bekijkt. :D

Nu, ik zag dat vet aan €10 te koop staan (voor 10ml geloof ik). "Wat is nu €10? En je doet er 3 jaar mee (of langer)."

Akkoord, maar mij gaat het niet om het geld op zich (de hobby kost gewoon een hoop geld maar dat is niet erg) maar het feit dat een paar ml "vet" aan €10 staat vind ik hallucinant. Ik zou eerder richting 2,5 à 3 euro denken.

Nu ja, alles heeft ook te maken met de kleine hoeveelheid.
Koop je in de winkel 4 spaanplaatschroeven dan vraagt men daar ook in verhouding gigantisch veel voor tov. een doos van een kilo spaanplaatschroeven. Zo gaat het met alles...

Sorry, maar hier moet ik even een fabel de nek om draaien, dezelfde fabel die onze LHS ook de nek omgedraaid heeft, namelijk dat er hier woekerwinsten gemaakt worden....

Welk gedeelte heb je gemist?

Speciale vetten die geschikt zijn voor kunststoffen en metalen etc KOSTEN nu eenmaal af fabrikant rond de 1000 euro per kilo....

DAT IS 1 EURO PER GRAM, OFWEL GAUW 10 EURO PER 10 ML....

En jij wilt dat voor 2 a 3 euro hebben???? Dat is de prijs voor "fietsenmakers-kogellagervet" en als je dat in je servo stopt, valt na een half jaar de servobehuizing uit elkaar omdat het vet het kunststof aantast....

En het heeft echt niet met de kleine hoeveelheid te maken. Ik weet niet waarom speciale vetten zo duur zijn, ik weet alleen dat ze het zijn.
Ik heb een paar jaar terug een doosje met 6 standaard vetspuit-vulpatronen aan boord gekregen, met daarin een zeewaterbestendig teflon-vet. Die dingen bleken 600 euro per stuk te kosten, voor 400 ml vet....
Ik kreeg van kantoor het verzoek die dingen alsjeblieft achter slot en grendel op te bergen, zodat ze niet per ongeluk bij het wekelijkes smeerrondje leeggeknepen werden in de deurscharnieren etc...

Zoals ik al eerder zei, ik ben op zoek gegaan naar het Vario Titanfett, en ik heb het ook gevonden (bij Klüber), maar buiten de onhandig grote verpakkingen (400 en 1000 ml) bespaarde ik er per ml ook nauwelijks op... En dat was rechtsstreeks vanaf de fabrikant....

Groet, Bert

Een spuitje van van €3 verkopen aan €10, daar gaat die verkoper z'n auto niet mee afbetalen. ;)

Maar ik wil je gerust geloven dat het speciale vet gewoon zo duur is, ongeacht de hoeveelheid. Dus misschien was mijn idee over de prijs gewoon fout.
Blijft wel dat je in de regel voor kleine hoeveelheden een pak meer betaald (is ook logisch. Trouwens, wat ben je met een kilo schroeven die per stuk bijna niets kosten als je er maar 4 nodig hebt. Waar men dan per stuk wel €0,5 voor vraagt)

Ben wel even geschrokken van de prijzen van die speciale vetten (per kg).

De meeste kogellagervetten (Griffon bijvoorbeeld) zijn tegenwoordig gewoon zuurvrij hoor, dus daar hoef je je voor kunststoffen ook geen zorgen over te maken. Ze zijn alleen vaak te dik voor dit soort toepassingen.

Ik moet bekennen dat ik gewoon total lager vet van mijn werk heb meegenomen voor in het feathering shaft lager waar niets in zat.[emoji54]
Werkt ook prima hoor en goedkoop.[emoji106] of het ook goed is....
Verder gebruik in een beetje teflonspray in de tt/staartbuis maar meer vet heb ik niet gebruikt.
Ik zou ook zo'n goedkoop servotje niet meer repareren.. al met al is hij inclusief uurloon van mezelf na reparatie duurder dan nieuw[emoji57]

Ik heb ongeveer 20 jaar geleden een wit harmonikapomje met daarin teflon vet van Robbe gekocht.
Was duur, maar ik gebruik het nog steeds en is nu bijna leeg.

Back