Mijn heli ervaringen en vragen

+1 @Rhelie:

daarom, en waarvoor dat gezeur,
trouwens die kleinen micro servo's ga ik ook niet repareren,
grotere Futabas of die DS van de 700er wel,
als die niet ouder dan 3 jaar zijn, zeg maar,

Groet
Uwe

Repareren doe ik enkel omdat ik die tandwieltjes nog heb liggen (zaten mee in de aankoop van m'n 2de hands Blade 300x).
Daarnaast is het een leuke uitdaging.

voor kleine lagers, die weinig bewegen (bladhouders ...)
zou ik die vervangen,
bij het volgende ongewenste gedrag van de heli,
weet je, dat dat niet het probleem is,

Waarom zou je net die zeker vervangen? Ik zou denken dat lagers die weinig bewegen ook weinig slijten.

Of moet ik het eerder anders zien: door weinig beweging is de slijtage meer ongelijkmatig?

... op de lagers aan de bladhouder komen grote krachten terecht !
en dat beetje wat ze bewegen,
als ze dan niet goed lopen,
voel je dat in de vlieggedrag enorm.

Groet
Uwe

Interessant!

Gisteren alles van bladhouders, spindel en alle ringen en lagers van de bladhouders vervangen.
Nu nog de servo en dan een testvlucht.

ook bij grote heli's zijn de lagers in de kop zeer belangrijk..

ik had eens een grote trilling in de 600. alles gebalanceert, nog eens en nog eens, bleef aanwezig.
assen gecheckt, bleef aanwezig.

van ellende domweg de kop maar uit elkaar getrokken (want dat kon het toch niet zijn in mijn idee).
bleek: druklager bestaat uit 3 delen, 2 ringen met een groef en een retainer met balletjes. De balletje raakten elkaar, de retainer was bijna compleet weg. Zo kapot/versleten...
jaar oud..

nieuwe erin, alle problemen weg.
dus tegenwoordig check ik die druklager 2 keer per jaar, aangezien ze het bij mij toch redelijk te verduren hebben denk ik ;-)

De lagers zagen er bij mij nog goed uit. Maar heb ze toch maar vervangen voor alle zekerheid (had nu toch de onderdelen besteld).

Eigenlijk is het vrij logisch dat daar grote krachten op komen. Maar je moet er maar aan denken natuurlijk. :wink:

Wat ik nog een moeilijke vind: wat smeer je aan een heli en wat niet.
Die retainer met balletjes heeft vet nodig (Robbe 5532 :p ). Doe je de rest van de kop / spindel ook? (sowieso komt er wat vet op via die lagers)
De éne smeert alles wat beweegt en de andere nagenoeg niets. Ik heb de vraag nog al gesteld geloof ik... Geraak er niet wijs uit.
Heb zelfs een heli van iemand gekocht die bij al z'n heli's (van 450 tot 700-size Aligns) het main gear een teflonlaag gaf. Terwijl ik meestal lees om dat net niet te doen...

de featheringshaft in de buurt van de dampers
krijgt bij mij wat vaseline zoutvrij,
de rest (metal op metal) kogellagervet
van de fietsenmaker

Groet
Uwe

teflon is meestal vuilafstotend, zodoende zal het in ieder geval niet erg zijn.
feathering: soms doe ik de rubbers aan de binnenzijde een beetje invetten. meer ook niet. feathering zelf draait niet, gaat alleen een beetje op en neer.
alle bewegingen worden door de lagers in de bladhouder opgevangen.

vet komt dus ook niet via de bladhouders op de feathering.. centrifugaalkracht slingert het juist daarvandaan.

persoonlijk wil ik soms mn hoofdas wel eens een beetje invetten, voor de swash.
vuilafstotend spul, anders wordt het er alleen erger van.
tandwielen doe ik eigenlijk niets aan. en het tandwiel van mn 600 is nog steeds de eerste, zonder echt heftige sporen van slijtage.
450 heb ik ook vele jaren met 1 hoofdtandwiel gedaan. tot ik overging naar schuine vertanding. maar het eerste tandwiel was nog steeds ok.

lagers doe ik ook meestal niets aan met vet.
ze horen af fabriek voor een levensduur aan vet bij zich te hebben, vet spoelt dat er alleen maar uit. en ook dit gaat al erg lang goed..

eenmaal per jaar sloop ik de heli's uit elkaar, en dan worden de zwaarst belaste lagers vervangen. zeker in de staart.. hoofdas om het jaar, beetje kijken hoe ze zijn.
kop zijn de druklagers voornamelijk slijtagegevoelig. de normale lagers valt dan wel mee.

wel puntje van aandacht, mijn 600 smeert zichzelf..
sinds ik inverted een beetje rommel, hoef ik zowieso weinig te smeren aan dat ding :mrgreen:

De meeste kogellagervetten (Griffon bijvoorbeeld) zijn tegenwoordig gewoon zuurvrij hoor, dus daar hoef je je voor kunststoffen ook geen zorgen over te maken. Ze zijn alleen vaak te dik voor dit soort toepassingen.

Zuurvrij heeft niks met kunststof-vriendelijkheid te maken....

Vet bestaat uit een moleculaire zeepstructuur van een metaalzeep, waarbij er olie in die zeepstructuur opgesloten zit. Zie dat zeepskelet, zoals het ook wel genoemd word, als een spons die in olie gedrenkt is, maar dan op molekulaire grootte.

Het is het zeepskelet wat de smeereigenschappen van het vet grotendeels bepaalt (dikte en hardheid, olieafgifte, aanklevend vermogen, wegspoelbaar of niet, etc etc) maar het is de oliesoort in de structuur die de kunststoffen eventueel aantast.

Giet maar eens gewone motorolie in een oud servohuis en laat het een tijdje op de plank staan, en binnen een paar maanden valt dat servohuis uit elkaar van ellende (is het hard en bros geworden) omdat de olie reageert met het plastic.

Heeft niks met zuur of zuurvrij te maken....

Niet iedere olie laat zich in ieder skelet vangen, en daarom zijn speciale vetten nogal duur....

Groet, Bert

Ik neem aan dat ik met die Robbe 5532 geen angst moet hebben voor m'n dempers?

Is teflon vet, dus nee, hoef je je geen zorgen over te maken.... dat is niet zozeer een zeepstructuur plus olie, maar meer een pasta met teflon als smerend middel er in...

De smerende werking is anders als die van olie (lijkt meer op de smerende werking van grafiet), en chemisch is teflon min of meer neutraal tot boven de 240 graden....

Groet, Bert

Na de vervangingen van de spindel, blade grips en de bearings van de main rotor, alsook de tandwielen van de elevator servo vliegt de heli weer "rock solid". Geen trillingen meer gemerkt gedurende de testvlucht van 8 minuten en de gedragingen zijn weer normaal.

Soms wil de heli nog achteruit maar dat zal meer met de piloot te maken hebben. ;)

Wel heb ik sinds kort last van tail wag. Het is geen probleem om de neus bruusk links of rechts te sturen even bruusk te stoppen. Maar bij hoover of langzame vlucht rechtdoor dan schud de staart van links naar rechts.

Vaak komt dat door dsn bepaalde trilling, iets niet in balans of een lager die versleten/stuk is of iets in het mechaniek dat teveel speling heeft of te stroef gaat.

posted with a tablet

Het vreemde is dat bij een volgende vlucht (zonet) van 8 minuten het probleem met de tailwag bijna niet stelt. En toch veel hoovers gedaan.
Heb wel de indruk dat de heli vooral tailwag vertoond nadat ik in hoover snel rudder gaf en terug snel de beweging stopte.

Nu, heb gemerkt dat ik de tailblades wat kan bewegen ("uit elkaar trekken en in elkaar duwen") in lijn met de blades. Moet eens nakijken of de schroef die de bladeholders met elkaar verbindt niet gelost is. Werkje voor straks of morgen (alleszins voor de volgende vlucht).

Het naar achteren willen vliegen is gelukkig wel verdwenen!

de speling op de tail grips van de staart mag ... dat bespraken chris en ik net ook in het compass topic ;) ... door de draaiende kracht gaan ze in positie staan.
Uiteraard altijd even verstandig om te checken of de schroeven nog vast zitten zoals het hoort.

een staart hoort gewoon superstrak te zijn ( met een goede tailservo ) Dus als jij de heli omgooit met je rudder en je stick weer in het midden zet moet hij gewoon in 1 keer stil staan die staart.

Heb je onlangs nog dingen met je gyro gedaan of heeft dit probleem zich al vanaf 't begin voor gedaan.

Kijken, of je veel / teveel speling aan de hecksturing hebt,
en is het tail wag of is het oscilleren?
bij tail wag gain omhoog, bij oscilleren omlaag,
maar niet 5 of 10 punten veranderen,
Blade reageert al op een of twee punten omhoog of omlaag !

Groet
Uwe

Back