Nieuwe Tiger Moth

Een vriend van me heeft de wijzers van de instrumenten voor mijn Tiger Moth gelaserd uit RVS.

Foto-MXIZEJKR.jpg


Ton
 
.
Dat zijn mooie wijzertjes voor de Moth Ton!

Het model van de Lander en het Marswagentje zijn trouwens ook erg mooi geworden :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
Ben begonnen om de motorkap te maken.
Bij de Tiger Moth bestaat deze uit 5 verschillende delen.

Ik maak eerst het voorste gedeelte. Hier word een mal van gemaakt.
Kan ik later bekijken of ik dit gedeelte uit Alu plaat drijf of gewoon een epoxy onderdeel.


Eerst heb ik de verschillende doorsneden gemaakt.

Foto-6STDTRWE.jpg


Deze vervolgens in elkaar gezet.

Foto-KJTWSWL7.jpg


De tussenliggende ruimtes opgevuld met PU blokken.

Foto-JBNRNGEW.jpg


Deze blokken in de juiste vorm geschuurd.

Foto-UKCSMBEC.jpg


Ton
 
Bouw je een 1:3 kist denk je dat je genoeg plaats hebt voor de tank en uitlaat.
Omdat ik de cockpit ook op schaal bouw is er achter het motorspant geen plaats voor een uitlaat en tank.
De enige plaats voor de tank kan achter het voorste instrumentenpaneel zijn maar daar lopen de spankabels van de bovenste vleugelbevestiging doorheen , dus dat word krap.

Nu overweeg ik om de tank op de originele plaats te maken.
Heeft iemand hier ervaring mee i.v.m. het betrouwbaar lopen van de motor?
Blijft de brandstof niet doorlopen na afzetten van de motor?

De uitlaat zal ik op maat moeten maken voor de beschikbare plaats.
Motor en uitlaat moet onder de motorkap passen.

Graag jullie raad.

Ton
 
Nu overweeg ik om de tank op de originele plaats te maken.
Heeft iemand hier ervaring mee i.v.m. het betrouwbaar lopen van de motor?
Blijft de brandstof niet doorlopen na afzetten van de motor?

Er bestaat zoiets als een hopper tank, een kleine tank vlak achter de motor die weer gevoed wordt vanuit een grotere tank verderop. Je hebt dan toch een korte brandstofaanvoer. Dat voorkomt het afslaan van de motor bij manouvres en is dus het antwoord op je vraag van betrouwbaar lopen.

Ik weet alleen niet of het helpt tegen doorstromen, maar ... als je een volle tank hebt bij een gewone setup, dan zit de brandstof ook hoger dan de carburator en dat stroomt er dan toch ook niet uit?
 
Zo te zien zit er in zo'n kleine hopper tank geen clunk, maar eindigt het buisje in het midden van de tank. De hopper tank zit denk ik altijd vol of kan onregelmatigheden opvangen. Maar het is natuurlijk vooral dat je door lange leidingen/slangen storingen kan krijgen en die zijn zo voorkomen.
 
Zit/zat er op de echte TM niet een kraantje tussen de tank en motor...
Ik meen me te herinneren zoiets op een foto gezien te hebben.
Verder hangt er veel af welke motor, tweetakt geen probleem..denk aan kettingzaag.
4-takt.. ligt er maar aan welke carburateur is toegepast, zelfde (pomp) carburateur als 2-takt dan ook geen probleem.
In dit type carburateur zit een 'naaldje' dat de benzine laat door stromen als er
onderdruk in de motor ontstaat en dat gebeurd pas als de motor loopt of gestart wordt.
Wel natuurlijk een goede benzine filter voor de carburateur!
Maar dat wist je al..
 
Een vriend van me heeft de wijzers van de instrumenten voor mijn Tiger Moth gelaserd uit RVS.

Foto-MXIZEJKR.jpg


Ton

Met ook zo gelaserde wijzertjes en wijzerplaten heb ik het instrumentenpaneel voor mijn TC Pitts gemaakt. (en heel wat uurtjes...).

full


full


full


Roel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er komt een zenoah ZG62 met HMS van Toni Clark op. Had ik al samen met de bouwdoos zo'n 15 jaar geleden aangeschaft. Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel (en mooiere) alternatieven te koop, maar ja, zo gaat dat als je langzaam bouwt....
Groeten
Roel
 
Ik heb een tweecilinder inline motor in mijn tekening geplaatst van de Tiger Moth.
De motor zal een viertakt worden van ong. 100 ccm.
De enige plaats om de tank en uitlaat kwijt te raken is voor het motorspant.

De tank zal ik in de bovenvleugel maken zoals bij de echte Tiger Moth.

Nu nog de uitlaat.
Ik heb eens rondgekeken op het net maar om een viertaktmotor van deze afmetingen goed te dempen zijn toch behoorlijke potten nodig.
De uitlaten die te koop zijn voor deze motoren zijn te lang om onder de motorkap onder te brengen.

Foto-BYSW33FR.jpg


Dus zit er niets anders op om de uitlaat zelf te maken.

Heeft iemand ervaring met het maken van uitlaten voor deze viertakten?
Wat is het volume van de uitlaat?
Hoe lang of hoe kort moet de verbinding zijn tussen de motor en de uitlaat?

Alle tips zijn welkom.


Ton
 
Er is m.i. genoeg plek om iets te maken dat meer als voldoende dempt.
Maar hoeveel db maakt zo'n motor met 4 eenvoudige pijpjes zoals de echte TM heeft? (een overgang van 2 naar 4 pijpjes is heel snel gemaakt)
Waarschijnlijk al te weinig om realistisch 'over te komen'.
2 Asperges blikjes brachten een 2 cylinder 2-takt King van 80cc zover terug dat de prop meer geluid maakte dan de uitlaten..
Een TM mag je best een beetje horen hoor, zeker deze, anders doe maar 2kg akku's
en een elektro motor.
Kolm? ik gok op een Vallach
 
Ik zal er wel uitkomen wat de uitlaten betreft. Maar alle tips zijn welkom.

Intussen de hulpribben gefreesd die in het voorste gedeelte van de vleugel komen. Dit om het doorhangen van de bespanning tegen te gaan.
Bij latere types is het voorste gedeelte van de vleugel bekleed met dunne triplex.

Foto-3DXZPSIR.jpg


Ook de metalen onderdelen gefreesd voor de bevestiging van de struts.
Deze zijn gemaakt van 2 mm messing.

Foto-E6F7U8S7.jpg


Ton
 
Back
Top