Het spijt me, maar ik kan de argumentatie van de heer Reinecke niet volgen. Ik zie niet waarom het lopen naar de corridor op 2 minuten voor het einde van de vliegtijd niet mogelijk zou zijn als de vliegers/helpers/tijdwaarnemers op de landingsplek staan. Sterker nog, als volgens de geldende regels wordt gestart staan ze gegarandeerd niet in de corridor en loopt niemand elkaar daar in de weg.
Ik heb dit seizoen 8 Euro-/intertours gevlogen en bij 4 is vanaf de landingsplek gestart. Bij alle wedstrijden is de voorbereidingstijd twee minuten voor afloop van de vliegtijd van de vorige vlucht gestart en hebben de vliegers zich dan al richting corridor begeven. Door de grote toeloop in F5J is dit system al in het seizoen 2013 toegepast, ik meen voor het eerst in Kravi Hora.
In de praktijk heeft dat starten vanaf de landingsplek prima gefunctioneerd. Het dwingt af dat de corridor (conform de regels!) snel wordt geruimd (want je start eroverheen) en dat is alleen maar beter. Ik herinner me dat 1 keer nog iemand voor mij in de corridor liep en deze is er toen tijdig uit verwijderd.
Zoals ik eerder al opmerkte, zijn enige Duitse piloten het niet eens met de regelwijziging. Ik heb niet doorgevraagd waarom, doch denk dat de reden eerder ligt in het overvliegen van de corridor in de start. We schreven hier al over in dit forum t.t.v. het bekend worden van de regelwijziging in februari. Want er kunnen obstakels in de corridor staan, zoals stoelen en parasols. Maar zoals gezegd, in de praktijk is dit in 2014 geen problem geweest; de modellen vliegen in de start boven de corridor al op ruime hoogte.
Dan nog even over het effect van het eerder starten van de voorbereidingstijd. In het algemeen wordt bij Euro-/Intertours gepoogd om op zaterdag 6 ronden te vliegen. Omdat in de praktijk zelden voor 9.30 u. kan worden begonnen, haal je dat (met 6 vluchten per ronde) niet bij een totale duur van 15 minuten per vlucht. Bij 13 minuten gaat dat net, met een paar rustpauzes voor de helpers en enige reflights.
Juun
Ik heb dit seizoen 8 Euro-/intertours gevlogen en bij 4 is vanaf de landingsplek gestart. Bij alle wedstrijden is de voorbereidingstijd twee minuten voor afloop van de vliegtijd van de vorige vlucht gestart en hebben de vliegers zich dan al richting corridor begeven. Door de grote toeloop in F5J is dit system al in het seizoen 2013 toegepast, ik meen voor het eerst in Kravi Hora.
In de praktijk heeft dat starten vanaf de landingsplek prima gefunctioneerd. Het dwingt af dat de corridor (conform de regels!) snel wordt geruimd (want je start eroverheen) en dat is alleen maar beter. Ik herinner me dat 1 keer nog iemand voor mij in de corridor liep en deze is er toen tijdig uit verwijderd.
Zoals ik eerder al opmerkte, zijn enige Duitse piloten het niet eens met de regelwijziging. Ik heb niet doorgevraagd waarom, doch denk dat de reden eerder ligt in het overvliegen van de corridor in de start. We schreven hier al over in dit forum t.t.v. het bekend worden van de regelwijziging in februari. Want er kunnen obstakels in de corridor staan, zoals stoelen en parasols. Maar zoals gezegd, in de praktijk is dit in 2014 geen problem geweest; de modellen vliegen in de start boven de corridor al op ruime hoogte.
Dan nog even over het effect van het eerder starten van de voorbereidingstijd. In het algemeen wordt bij Euro-/Intertours gepoogd om op zaterdag 6 ronden te vliegen. Omdat in de praktijk zelden voor 9.30 u. kan worden begonnen, haal je dat (met 6 vluchten per ronde) niet bij een totale duur van 15 minuten per vlucht. Bij 13 minuten gaat dat net, met een paar rustpauzes voor de helpers en enige reflights.
Juun
Laatst bewerkt: