Floriske.nl's heli avontuur

Naar voren ook ietwat, maar daar had Ik al verwacht omdat met de 3600mAh lipo het zwaartepunt wat te ver naar voren ligt
Dat heeft 'niets' met het gewicht van de lipo te maken. De elektronica moet dit corrigeren waardoor de heli recht blijft hangen. Dit heb je ook als je op de kop vliegt. Dan balanceert de body op de rotorkop. Door de elektronica blijft ie netjes recht.

Als de boel drift dan weet de elektronica niet wat precies '0' is of je hebt extreme trillingen waardoor de boel verloopt. Tijdens het instellen moet je zorgen dat al je sticks in het midden staan zonder trim. Trilt de staartvin tijdens het hoveren?
 
is dat wel zo joop?

Even als voorbeeld, mijn Warpje hangt ook heel iets achterover qua balans. Opzich kan ik er wel mee vliegen, maar als ik in stille hoover de cyclik stick loslaat komt hij altijd naar achter drijven. De hardware is gewoon strak en recht, dus ik neig toch sterk naar een balans dingetje.
 
Geen trim, alleen wat subtrim, maar dat mag bij de 3GX zolang deze bij het afstellen ook al ingesteld is.

Staart trilt niet. Heli vlegt/hangt op zich strak, maar drift dus naar links voor (met name links).

Zal het hele riedeltje instellingen nog eens een keer door lopen.
 
is dat wel zo joop?
Ik heb ooit eens een video gemaakt waarbij ik de Logo 400 op 1 skid heb gezet (shuin en op de grond) en vervolgens geen stuur inputs heb gegeven. Je kon zien da de heli exact zo bleef staan als hij stond. Misschien heb ik die video nog ergens beschikbaar.

Dus zover ik aan kan tonen: geen stuur inputs == geen beweging
 
Ik geef je geen ongelijk, maar .........

even heel simpel, je heli hangt in hoover, maar omdat de voorkant zwaar is door de lipo of wat dan ook, dan gaat de heli toch voorover trekken. Natuurlijk, de fbl unit houd 'm wel in bedwang.. maar voorkomt niet dat de heli afdrijft.
 
nee Sven, want dat zou betekenen dat als de wind van links komt je heli ook weg zou gaan en daar is nou net zon fbl unit voor, omdat te corrigeren als er geen stuurinput wordt gegeven. (je moet het zelf controleren, pak je heli en kantel hem licht naar voren, dan gaat je swash lekker de andere kant op om hem weer recht te krijgen.) heb het wel eens gehad met sterke wind dan hangt je heli gewoon scheef
 
eh ja je hebt gelijk ook ... ja tuurlijk corrigeert de swash daarin door de fbl unit.
Maargoed, dus de balans van de heli heeft dus niks te maken met het "afdwalen" van de heli.
Ik dacht altijd dat 't wel invloed had ... another lesson learned
 
Even vlug wat rondgeneusd en blijkbaar kan driften ook simpelweg te maken hebben met te lage cyclic gain. Ik dacht dat dit alleen met "schommelen" te maken had.

Zou het zo simpel zijn? Morgen eens proberen.
 
gain is zelfde als bij tail gaat de swash oscilleren dan paar tippies terug. Let wel op kan wel zo zijn dat op grond hij niks doet maar in de lucht bij een bocht of zo shaky stevens na gaat doen :-).
 
maar omdat de voorkant zwaar is door de lipo of wat dan ook, dan gaat de heli toch voorover trekken.
Ik twijfel er aan of de heli door een zware neus daadwerkelijk naar voren duikt. Volgens mij begint de heli door een zware neus te rollen door de gyroscopische precessie van de hoofdrotor. Dit zou betekenen dat de heli met een rechtsom draaiende hoofdrotor naar rechts rolt gaat bij een te zware neus.

Gevlogen, maar niet veel. Heli rollt constant wat naar links en moet behoorlijk corrigeren om hem alleen al vlak te houden :sad:
Heli op tafel zetten en de accu aansluiten. De boel laten initialiseren en kijken of de swash recht blijft staan. Blijft deze recht dan is alles in orde. Ook al heb je alles niet even recht afgesteld, de elektronica corrigeert dat wel. Dan kan je overwegen om de gain te verhogen.

Zakt de swash langzaam weg dan heeft de elektronica het idee dat er gestuurd wordt. Als dit gebeurd moet je de setup opnieuw doorlopen.

Eventueel kan je de heli ook zonder hoofdrotorbladen optoeren om te kijken of de swash recht blijft. Mooiste is om de staartbladen er op te laten zodat je kan voelen of de boel extreem trilt. Hier zit natuurlijk een bepaald risico aan en als je jezelf er niet prettig bij voelt moet je dit natuurlijk niet doen!

En natuurlijk de heli niet bewegen tijdens het initialiseren ;-)

Succes
 
Tsja, geen enkel meetinstrument heeft nul hysteresis, en geen enkel meetinstrument kan oneindig kleine draaisnelheden detecteren, dus het kan heel goed dat een FBL systeem héél langzaam toch een kleine drift krijgt van een balansprobleem.

Groet, Bert
 
Ik twijfel er aan of de heli door een zware neus daadwerkelijk naar voren duikt. Volgens mij begint de heli door een zware neus te rollen door de gyroscopische precessie van de hoofdrotor. Dit zou betekenen dat de heli met een rechtsom draaiende hoofdrotor naar rechts rolt gaat bij een te zware neus.

Een heli zonder FBL gaat dat inderdaad doen, en dat kun je vrij goed zien: bij veel oudere brandstofheli's met de tank voorin, staat de swash wat scheef tijdens hoover.

De gyroscopische precessie is meestal behoorlijk sterker dan het veroorzakende koppel. Ik denk dan ook dat een FBL systeem het rechtse of linkse rolmoment vlekkeloos opvangt, maar het zéér kleine voorwaarts gerichte veroorzakende koppel niet eens opmerkt, mogelijk domweg omdat de uithet koppel resulterende hoeksnelheid kleiner is dan de kleinste detecteerbare waarde. In dat geval zou de heli inderdaad héél langzaam weg kunnen driften.

Overigens: een heli die niet in balans ligt, wil sowieso "wegpaddelen" omdat de swash scheef moet staan om het kantelmoment op te vangen, en daarmee krijgen de bladen in de ene helft van de omloop een andere weerstand als in de andere helft. Het gevolg is dat de heli gaat kruipen.

Hierdoor is het mogelijk het scheefhangen t.g.v de hekrotorstuwing te compenseren door gewicht aan de hoge kant te hangen: de heli komt horizontaal, en het verschil in weerstand begint de zijstuwing van de hekrotor te compenseren i.p.v. de hellingshoek van de heli...

Groet, Bert
 
floris heb je al geprobeerd om het accu pack te verschuiven en wat er dan gebeurt?

Ik kan niet meer naar voren schuiven ... de tray is niet groter ;), dus of ik moet grotere lipo's op de warp gooien... of een gewichtje voorin gaan plaatsen om te kijken of het toch daarmee opgelost kan worden.
 
ik zou me echt niet druk maken om die lipos, ik vlieg met 2 verschillende op de 450 een 2200 van 168gr en een 2800 van 203gr. en heb nog nooit last gehad of elke keer iets moeten verschuiven , gewichtjes, instellingen wijzigen oid. Misschien als je echt hardcore gaat 3d'en dat je het dan gaat merken
 
Ik maak me niet druk om een lipo.. T vliegt wel, maar ik weet zeker dat er meer uit te halen is qua strakheid

Oké en weer terug naar Floris z'n heli ;-)
 
... bladen balanceren:

ook die nieuwsten hoofd rotorbladen en heck rotorbladen
van mijn Gaui waren zo in ballance,
dat geen actie nodig was,
vliegen dus zonder bladspinning en schutten of zo


... heli rolt weg of loopt (naar voren) weg

bij mijn Gaui X7 thuis de swashplate geleveld
en bij maiden bleef de heli gewoon in de lucht staan
( Eddie schreef, dat ik net niet de zender weg mocht leggen)

Natuurlijk moet ook de hele heli in ballanc zijn,
als ik te zware lipos heb, moet ik die naar achteren plaatsen,
en anders om,
voor opstarten even nog alles checken:
zwardepunt, swashplate level ?, reactie fbl-unit, enzv


Groet
Uwe
 
Tsja, geen enkel meetinstrument heeft nul hysteresis, en geen enkel meetinstrument kan oneindig kleine draaisnelheden detecteren, dus het kan heel goed dat een FBL systeem héél langzaam toch een kleine drift krijgt van een balansprobleem.

Groet, Bert

De drift is in mijn geval niet heel langzaam. Moet behoorlijk tegen sturen om de heli vlak te houden. (Best lastig landen als je nog niet zo lang vliegt ;-).

Zal de instellingen nog eens nalopen en joop z'n tip om de heli zonder bladen op te toeren eens proberen. Als daar niks uit komt ga ik de cyclic gains voorzichtig wat opschroeven.
 
Ik denk/hoop dat ik de oorzaak heb gevonden.

Mijn Futaba T6J Tx zet bij het aanmaken van een nieuw model EPA voor ch6 (pitch) standaard op 60%.

Ik weet eigenlijk 100% zeker dat ik deze op 100% gezet heb (anders had ik dat bij het afstellen ook wel gemerkt), maar deze stond toch op 60% toen ik net keek :confused:

Ga nu naar de club en hopelijk wordt het nog even weer voor een re-maiden met 1 van de instructeurs.
 
Back
Top