De Kappa 35 F5J

Ook een verbetering zou een kevlar deel in de carbonromp zijn waar de ontvanger zit. Dus onder of net voorbij de vleugel. Je kan dan de antennes binnenboord houden.

wat vinden jullie van deze oplossing om de antennes binnenboord te houden ?
attachment.php


Ook Bob zijn idee, de stuurstangen naar achteren, of op meer punten fixeren of vervangen door carbon stuurstangen heb ik doorgegeven.

De stuurstangen op meer plaatsen vastzetten lijkt mij geen slecht plan. (Een druppel cyano langs de huidige buisjes laten lopen doet ook wonderen overigens) Waarom zou je kool willen i.p.v. staal. Koolstof van 1.5 mm diam is net zo zwaar als staal maar is daarentegen stukken kwetsbaarder....
 
wat vinden jullie van deze oplossing om de antennes binnenboord te houden ?
attachment.php
Het kapje is van Kevlar/glas, en de rest van carbon?
Mijn verwachting is dat als de zender onder staat en het vliegtuig boven (toch niet zo'n heel uitzonderlijke gedachte :rolleyes: ), die twee antennes toch aardig in de schaduw van de romp liggen.

Hoe erg is dat? Ik heb ooit het omgekeerde meegemaakt. Absaufer op de helling, ik wilde de motor aanzetten, noppes niks nada. Ontvanger was in failsafe gegaan (alleen op de motor ingesteld). Achteraf bleek de ene antenne van boven af afgeschermd werd door de motoraccu, en de andere antenne van opzij door de regelaar.

Of dit 100% vergelijkbaar is .... :confused:
 
Interessante oplossing, maar hoe is in de praktijk de ontvangst ??

Alternatief zou kunnen zijn 1 antenne naar buiten en 1 in het kapje monteren.

attachment.php
 
wat vinden jullie van deze oplossing om de antennes binnenboord te houden ?

Dit levert inderdaad in heel wat gevallen een afscherming van het signaal op.
Als je wel een video gezien hebt via 2.4 GHz sta je versteld van wat alleen een paar boomblaadjes in het signaalpad doen.

De stuurstangen op meer plaatsen vastzetten lijkt mij geen slecht plan. (Een druppel cyano langs de huidige buisjes laten lopen doet ook wonderen overigens) Waarom zou je kool willen i.p.v. staal. Koolstof van 1.5 mm diam is net zo zwaar als staal maar is daarentegen stukken kwetsbaarder....

Voordeel van koolstof stangen in een koolstof romp is dat de uitzettig met warmte vrij goed gecompenseerd wordt.

Rick
 
0,005 mm verschil in uitzetting merk jij ? welke servo's gebruik jij dan :rolleyes:

De 0.005 mm is niet merkbaar, is dit per °C ?

Ik heb wat gezocht en kom tot wat meer verschil in de praktijk, maar bij staal carbon valt het wel mee. Nylon stuurstangen zijn wel duidelijk slechter.
Voor carbon zie je veel verschillen in uitzettingscoëfficiënten voor een deel afhankelijk van de verwerkingsmethode. van -0.2x10^-6 tot 0.2x10^-6
Staal 10^-5 en nylon 1.2x10^-4.

Bij 1 meter stuurstang en 10° verwarming kom je tot de volgende uitzettingen
Carbon -0.02 mm tot 0.02 mm
Staal 0.1 mm
Nylon 1.2 mm

Meer dan jij aangeeft, maar het verschil tussen staal en carbon zal inderdaad niet gauw merkbaar zijn.
Hoewel, V-staart aansturingen hebben vaak (te) kleine hevelarmpjes bij de staart.
Hierdoor heb ik in mijn Vampire maar ±4 mm slag op mijn stuurstangen. Daar merk je 0.1 mm wel met alu hevels dicht bij ingehangen zodat de MKS toch een redelijke hoekuitslag kan maken.

Rick
 
De ervaring van mijzelf is dat bij 2.4 de ontvangstantennes de zendantenne moeten kunnen "zien".
Door carbon of metaal kunnen ze niet heen kijken.
Antennes in het kapje helpen als je model in een bocht hangt of aan de helling vliegt, dus je zicht hebt op het kapje.
Bij de Kappa is het kapje ook carbon, dus dat gaat al niet.
En, in 9 van de 10 gevallen zie je het model vanaf de onderkant.
Dus moeten de antennes aan de onderkant en/of zijkant van de romp geplaatst worden.
Bij mijn carbon Kappa heb ik getest, ik had de antennes onder de vleugel naar buiten steken.
Dat ging prima, tot het model op de grond lag, dan moest het signaal door de vleugel heen om de antennes te zien en aangezien de vleugel ook carbon was.
Op de Jetibox kon ik ook duidelijk tijdens het vliegen zien wat het retoursignaal van de ontvanger was, als de vleugel het signaal afschermde begon er van alles te piepen en ik zag het signaal teruglopen tot gevaarlijke waardes.
De antennes iets anders plaatsen hielp heel goed maar het was niet een model waarmee ik honderden meters hoog en ver zou gaan vliegen.
Vandaar dat ik nu gevraagd heb om een aanpassing.
In F5B wordt dit al vaker gedaan, alles wat uitsteekt is weerstand, dus men wil zoveel mogelijk alles binnenboord houden.

Dan de carbon stuurstangen.
Aangezien de romp van carbon is zouden stuurstangen ongeveer dezelfde uitzetting moeten hebben.
Ik denk alleen wel dat 1.5mm carbon zwaarder is dan 0,8mm staal.
Mede omdat er op carbon ook kwiklinks of andere aansturingen gelijmd moeten worden.
Vandaar dat ik de neus iets langer wil hebben.

GJ
 
Antennes in het kapje helpen als je model in een bocht hangt of aan de helling vliegt, dus je zicht hebt op het kapje.
GJ

Deze truuk heb ik van een F3J vieger uit D. Zelf vind ik dat ook nogal griezelig; vandaar mijn vraag hier .

Ik denk alleen wel dat 1.5mm carbon zwaarder is dan 0,8mm staal.
Mede omdat er op carbon ook kwiklinks of andere aansturingen gelijmd moeten worden.
Vandaar dat ik de neus iets langer wil hebben.

GJ

1,5 carbon is even zwaar als 0,8 staal. Heb ik gewogen ;)
Maar nogmaals; mijn voorkeur gaat vanwege het gelijke gewicht naar staal. Dat is minder kwetsbaar wanneer je een ergens met het stab of kielvlak tegen aan stoot; en dat heb ik ook getest :confused::rolleyes::confused:
 
Ik heb de volgende veranderingen gevraagd aan de Kappa 35.
Een ballasttube in het middendeel van de vleugel.
50cm lang, 10mm binnendiameter, opening in het midden en ingelijmd op 94mm van de neuslijst.
Er kan dan zo'n 450 gram extra ballast mee.
Windje 5 moet dan geen probleem meer zijn.

Dat is nog steeds niet echt veel als je wil rondvliegen. Maar dan hoef je gelukkig niet gelijk in te pakken als het een beetje waait.
 
Pascal, ik heb mijn Kappa met windje 4-5 gevlogen.
Dat is best te doen, hij steekt nog redelijk goed.
De maximale windsnelheid bij wedstrijden is (dacht ik) 9 m/s, dat is een kleine windkracht 5.
Dan moet 450 gram extra ruim voldoende zijn om wat rust in het model te krijgen.

Waait het harder dan ga je gewoon lekker naar de helling of pakt een slanke sterke hotliner.

GJ
 
Maar wat is je glijgetal? Je moet ook nog een beetje thermiek kunnen vliegen. Een hogere vleugel belasting lijkt me dan echt beter. Nu zit je met ballast op dik 1700 gram bij 3,5m. Bij wind kun je beter naar een echte allrounder kijken. De kappa zie ik bij dit soort gewichten meer als een specifiek licht weer model.
Een hotliner is eerder suboptimaal.
 
Om nog eens terug te komen op het dymond torretje met de 3,12 mm as... deze is nog steeds recht :-)

Ik zie geen enkele reden om wat aan te passen, de ideale kist om laag te starten als het weer er naar is.. met meer wind pak ik de Supra maar als het moet tik ik toch de 200 meter aan. voor deze kist meer dan voldoende!

Wederom met de Kappa mijn beste resultaat weer verbeterd, alleen jammer dat ik dat steeds buiten het NK doe :D
 
Ik overweeg ondertussen de Kappa naar een nieuwe eigenaar te laten vliegen.
Het blijft een heerlijke zwever maar is te beperkt inzetbaar gebleken.

Nagenoeg alle wedstrijden zijn met de zware supra (net onder de 2 kilo) gevlogen en deze zou wel een vervanger kunnen gebruiken... keuzes keuzes :confused:
 
Ik zou haast zeggen Bob dat je beste wedstrijden met de kappa gevlogen waren .... (Geen strafpunten mee gerekend)...
Wel jammer tis een mooie kist. Alleen inderdaad zo ver ik het gezien heb tot windkracht 3 inzetbaar.
Zie uit naar wat voor wapens je komend jaar mee gaat komen o_O;):D
 
Klopt helemaal Blacquièrdinges... dat was om precies te zijn 3 keer de afgelopen 2 seizoenen. Waarvan 2 keer de benelux cup
 
Ja ik neem graag het stokje over van je.Ik denk dat ik veel plezier van de Kappa ga krijgen! Wat voor de een saai is, is voor de andere het ultieme genieten. Ook dat het een licht weer zwever is,is voor mij geen nadeel.Heb de ontvanger inmiddels al ingebouwd en ben bezig met programmeren en dan maar wachten op rustig weer ...stoeltje erbij....en HEUL lang bovenblijven.Ennuhh,bij ons waait het zelden harder dan windkracht 3 a 4 dus....
Nogmaals...Hartelijk dank Bob!
 
Back
Top