Alweer een 'welke kies ik' topic

als je niet aan competitie gaat meedoen is een ouder type F3J/F5J ook aanbevelingswaardig. Denk bv aan een SSL (al dan niet met Supra romp). Spaar je een hoop geld uit en heb je in mijn ogen dan net zo veel plezier aan.

Bedankt voor de tip!
Zat ik ook aan te denken, alleen worden die (bijna?) niet meer geadverteerd op de websites.
 
Hoi Jorrie,

Ik heb afgelopen jaar F5J gevlogen met de Supra. Het is een fantastisch thermiek vliegtuig. Ik heb voor nieuwe seizoen nog een (2e hands) Supra gekocht (jawel in de kleur geel/roze...:). Had ik een nieuw vliegtuig moeten kopen, was het de Xplorer 2 F5J geworden. Prijsverschil was me nu te groot en twee dezelfde vliegtuigen is ook wel prettig. Xplorer 2 gaat een van de meeste gevlogen vliegtuigen worden komend jaar in de NL competitie (er is ook net een verbeterde versie uit).

Mocht je mbt Supra nog instellingen/setup willen weten, stuur PB. Zelf zou ik niet snel kiezen voor budget setup. Michien is de explorer 1 dan wel heel interessant nu omdat de prijs gaat dalen.

Wat zijn de prijzen, kun je wat info posten?

groet Marc

Mag ik vragen waarom je voor een Explorer 2 zou gaan ten opzichte van de Supra? Ik zit met name te kijken naar de afwerking een aansluiting van de vleugels, vleugelconstructie opbouw.
Waarom staat het model niet op de website van nanmodels.com? Iemand info prijs/leverduur? Ziet er ook wel erg strak uit.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arno,

nee, ik heb de Surpa op laatste wedstrijd overgenomen van John Ruiter.
Mijn vrouw vindt de kleurstelling fantastisch, ik moet er nog beetje aan wennen, maar met vliegen merk je er niks van...:)

gr.Marc
 
Hoi Jorrie,

Xplorer 2 F5J, werd door oa wereldtop gebruikt op F3J afgelopen jaar. In mijn ogen onverslaanbare prijs/kwaliteitsverhouding. 3,7m wingspan, groot vleugeloppervlak, laag gewicht, te ballasten zonder al te veel poespas.

Als ik echt geld teveel had, zou ik een Maxa kopen, maar dat verschil ga ik nog niet merken, simpelweg omdat ikzelf nog een hoop te leren heb en het verschil in vliegtuig niet ga merken.

groet Marc
 
Marc, toch is de Supra van jou ook geen slechte keuze. Goedkoper, beter verkrijgbaar, robuuster, makkelijk reserve onderdelen te krijgen. Dat laatste vind ik zelf ook niet onbelangrijk.

Het enige nadeel wat ik zie is iets minder vleugel oppervlak. Maar dat merk je alleen op heel specifieke momenten op een wedstrijd.

Naar wat de wereldtop vliegt moet je niet teveel kijken. Hun keuzes zijn vaak gebaseerd op andere condities. Ik denk niet dat er iemand bij zit die met een willekeurig ander model minder zal presteren ;)

Ik heb een xplorer 2 en Supra Pro Competition gehad. Beide leuke modellen.

Als prijs geen rol speelt zou ik ook graag een Maxa proberen. Is volgens mij een heel ander soort model dan mijn Pike Perfection.
 
Marc, toch is de Supra van jou ook geen slechte keuze. Goedkoper, beter verkrijgbaar, robuuster, makkelijk reserve onderdelen te krijgen. Dat laatste vind ik zelf ook niet onbelangrijk.

Het enige nadeel wat ik zie is iets minder vleugel oppervlak. Maar dat merk je alleen op heel specifieke momenten op een wedstrijd.

Naar wat de wereldtop vliegt moet je niet teveel kijken. Hun keuzes zijn vaak gebaseerd op andere condities. Ik denk niet dat er iemand bij zit die met een willekeurig ander model minder zal presteren ;)

Ik heb een xplorer 2 en Supra Pro Competition gehad. Beide leuke modellen.

Als prijs geen rol speelt zou ik ook graag een Maxa proberen. Is volgens mij een heel ander soort model dan mijn Pike Perfection.


Pike Perfection is ook een prachtige kist. Nog geen prijzen kunnen vinden is ook in F5j variant.
 
PP 1300 weegt tussen de 1300 en 1400 gram en de PP F5J 1600 gram. Die kun je makkelijk ballasten tot c.a. 2200 gram.
 
PP 1300 weegt tussen de 1300 en 1400 gram en de PP F5J 1600 gram. Die kun je makkelijk ballasten tot c.a. 2200 gram.

Als ik zoek op Pike Perfect krijg ik modellen ervoor tot 2009 terug. Erg verwarrend dus. De website is ook totaal onduidelijk. Bijvoorbeeld deze:
Samba Model zou dan in 2013 nieuw zijn, F5J versie.

Verder ook nergens prijzen, behalve een 2000 dollar op soaringusa voor een pike perfect ( staat verder niks bij ).
Hoe is de pike perfect? Een iets ouder model van 2012 omtoveren tot een F5J een goed idee om te besparen? Ik zal de fabrikant mailen en hier terug posten wat de prijzen zijn. Of weet iemand dat al. Heeft iemand een recent Pike perfection en kan meer info geven?

Dan wordt het binnenkort vergelijken. Vindt de full glas staart wel mooier dan het rib-werk bij de Supra.
 
Het is lastig om bedragen te noemen wat een PP kost op het moment.De Pike Perfection is een schitterend model maar ze varieren veel te veel met bedragen vind ik. Dat ligt eraan bij wie je besteld. Of rechtstreeks bij de fabrikant of via een tussenpersoon. De prijs heeft ook invloed of je alleen NK's vliegt of veel internationale wedstrijden of b.v. WK's vliegt.

Ik zal zelf ook eens mailen wat een PP kost en ben benieuwd met welke bedragen ze bij jou aankomen.
 
Grootste nadeel van een Pike Perfection is de levertijd. Hij is te populair. Ik heb deze week nog geïnformeerd. Ze zitten nu op oktober 2015. Dus nu bestellen is pas in seizoen 2016 vliegen.

Het beste is om even zelf contact op te nemen met samba. Misschien ook even vragen hoe het met de Pike Perfect zit. Dat vind ik zelf nog steeds een van de beste allround modellen. Ze bouwen hem ook in Electro of F5J uitvoering. Ik weet niet of ze de Perfect ook parallel aan de Perfection kunnen bouwen of dat het allemaal achter mekaar gaat.

Voor nieuwelingen of de vrije tijd vlieger denk ik dat het ombouwen van een iets ouder model naar electro een heel goede instap kan zijn. Moet je alleen een beetje op het gewicht letten. Zo tot rond de 2 KG lijkt me ideaal.
Oudere modellen hadden voor de balans ook een stuk meer gewicht nodig in de neus. Daardoor denk ik dat je een model makkelijk gewicht neutraal moet kunnen ombouwen.
Scheelt behoorlijk in prijs. En ze zijn nog een keer robuuster. Alhoewel je dat bij F5J niet nodig hebt is het wel handig voor als het een keer mis gaat.

Dan wordt het binnenkort vergelijken. Vindt de full glas staart wel mooier dan het rib-werk bij de Supra.

Dan heb je geluk. Een glas staart is goedkoper dan een competition staart. :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw vindt de kleurstelling fantastisch, ik moet er nog beetje aan wennen, maar met vliegen merk je er niks van...:)

attachment.php

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/483607-supra-pro-hardsc-F5J-vladimir?highlight=f5j

ik vind het wel wat hebben zeker nu de zwarte pieten het land uit zijn.........
 
attachment.php

supra pro hardsc F5J vladimir

ik vind het wel wat hebben zeker nu de zwarte pieten het land uit zijn.........

JA mooie kist maar te roze.
Pike perfect valt dus wel af eigenlijk gezien de levertijd en de prijs die een paar honderd euro boven mijn budget list ( 1000 / 1200 max ). Ja het is een lastige zoektocht.

Misschien is de levertijd dan wel het meest belangrijke vergelijkingselement. Ik wil bijvoorbeeld niet langer wachten dan 3 weken. En liefst helemaal niet.


Laten we voor alle mensen die een nieuwe kist eens beginnen met levertijden dan. Wat is er ( momenteel) ongeveer direct of met een kleine wachttijd leverbaar?
 
Een nieuwe kist met 3 weken levertijd redt je niet. Supra heeft een levertijd van 6 tot 12 weken.

Vlieg zelf met de pro comp glas versie en is een super kist. Past denk ik ook mooi net binnen je budget.

De keuze is dus nieuw = levertijd van 6 tot 12 weken
of 2e hands en gelijk vliegen
 
Een nieuwe kist met 3 weken levertijd redt je niet. Supra heeft een levertijd van 6 tot 12 weken.

Vlieg zelf met de pro comp glas versie en is een super kist. Past denk ik ook mooi net binnen je budget.

De keuze is dus nieuw = levertijd van 6 tot 12 weken
of 2e hands en gelijk vliegen

Hmz okay, dat is jammer. 6 weken is nog wel te doen maar 12 ;p
Hoeveel heb je betaald voor je Supra? de versie die jij hebt.
 
Waarom heb je zoveel haast?? Nu laat je je keuze afhangen van het model die het snelst leverbaar is. Ben je van plan mee te doen met F5J? Als je 1200/1300 over hebt voor een zwever (leeg) dan zou ik een Xplorer 2 bestellen met het nieuwe stabilo. Dan heb je voor die 1300 Euro ook nog de complete aandrijving erbij. En met een ballasttube in de romp erg makkelijk te ballasten.
 
Waarom heb je zoveel haast?? Nu laat je je keuze afhangen van het model die het snelst leverbaar is. Ben je van plan mee te doen met F5J? Als je 1200/1300 over hebt voor een zwever (leeg) dan zou ik een Xplorer 2 bestellen met het nieuwe stabilo. Dan heb je voor die 1300 Euro ook nog de complete aandrijving erbij. En met een ballasttube in de romp erg makkelijk te ballasten.

Heb je een linkje? Ik wil niet meedoen met F5j maar in de winter vliegen met kerst had me wel leuk geleken ;)
Zit erg te twijfelen nu tussen een Pike, De supra of de Explorer.
Maandje of 2 wachten is wel de max, meer geduld heb ik niet. Dat jullie een halfjaar op zo'n model kunnen wachten zeg ;P respect.
Wat bedoel je precies met het nieuwe staniol en hoe krijg ik voor 1300 euro nog de volledige aandrijving erbij?
 
In belgie wordt er weer besteld in april of mei en xplorer is 4 tot 6mnd wachttijd.

Info: nanmodels
 
Laatst bewerkt:
Back
Top