Alweer een 'welke kies ik' topic

Cluster, wel de nieuwste uitvoering ...
Ik mis de Stork in je rijtje.
Vlgs info die ik gisteren gekregen heb:
I write you price of Stork 6 X Electric 1045 + 37 (shiping cost)
= 1082 x 1,20(Slovakian VAT) = 1298,40 EUR.
Delivery time is 2 - 3 weeks.

OK, dit wordt misschien wel wat, een soort 'hitlijst' voor F5J toestellen. Op basis van (liefst zo objectieve) meningen ga ik mijn lijstje de komende tijd aanpassen om te zien welk (tweedehands) toestel een goede investering zijn.

Lijkt me handig voor mensen die deze winter iets willen kopen en zich ergens op willen baseren.

Ik weet zeker dat we er niet uit gaan komen. Een keiharde ‘ranking’ kan eenvoudig niet maar ik hoop wel dat het lijstje en de discussie er omheen wat meer richting kan geven zodat iedereen in ieder geval in staat is een geïnformeerde keus te maken.

Zoveel mensen zoveel meningen en een verkeerde keus is dus niet mogelijk – ieder moet het voor zich kunnen bepalen. Laten we dus afspreken dat we ons niet ingraven en met hand en tand onze mening doorduwen – soms zie je dat wel eens op dit forum!

Om niet controversieel te zijn stel ik voor alleen vliegtuigen op te nemen in de lijst waar we de mening delen dat het een goede keus is. Toestellen waar de meningen (te) verdeeld over zijn staan er niet op.

Laten we ons beperken tot competitie modellen en de lijst doop ik dan ook:
De F5J ‘Klasbakken van glasbakken’ lijst…..

De lijst bestaat uit drie verschillende categorieën, bij de middelste verdeel ik het nog onder om te proberen hier een bovenklasse te herkennen.

1. (Erg) Goed maar Duur (leeg prijs 1500 Euro en hoger)
2. Goed en Waar voor je Geld (leeg prijs 1000 – 1500 Euro)
- Goed
- Ook goed…
3. Goedkoop Alternatief ( leeg < 1000 Euro)

De lijst zoals hij nu is heb ik samengesteld op basis van mijn eigen onderzoek op de diverse fora en de commentaren tot nu toe – meer dan een opening zet is het niet.

@ Arno, Stork had ik bij het dure segment staan - op basis van je input en de nieuwprijs zet ik de Stork 6 aan de bovenkant van het middensegment.

DE F5J 'KLASBAKKEN VAN GLASBAKKEN' LIJST

(Erg) Goed maar Duur (leeg prijs 1500 Euro en hoger)

Maxa
Pike Perfect

Goed en Waar voor je Geld (leeg prijs 1000 – 1500 Euro)

Supra
Tragi 801 Cluster
Explorer 2
Stork 6 F5J
Mibo Electra 2

Ook goed…..

Aspire
Osprey
Shock van Pollack modellbau

Goedkoop Alternatief ( leeg < 1000 Euro)

Shadow van Nan (?)

Nou, ik hoor het wel…..

Shadow van Nan (?)
Nou, ik hoor het wel…..

Als het je lukt een relatief lichte Shadow te vinden/bestellen (leeggewicht maximaal 1500 gram dan staat die voor mij helemaal bovenin jouw lijstje "Goed en Waar voor je Geld"
Op één met STIP ;)

vergeet in dit lijstje nier in wat voor omstandigheden je vliegt,hier in Nederland vaak meer wind dan bv in onze buurlanden.

vergeet in dit lijstje nier in wat voor omstandigheden je vliegt,hier in Nederland vaak meer wind dan bv in onze buurlanden.

Sorry, maar dit argument wordt te vaak en te makkelijk gebruikt om zware bakken goed te praten. Zelfs wanneer het in Nederland gemiddeld een tikkie harder waait blijf je met het gegeven zitten dat een toestel van pak'm beet 2 kg stukken harder klimt in een bel(letje) als iets van 3 kg en je moet net zo goed, een minuutje of 10 boven blijven.....
Verder komt mijnheer Newton nog eens om de hoek kijken, die ondanks dat ie zo ontzettend knap was nooit het "ont-ballasten" heeft uitgevonden :rolleyes:

Voor mij persoonlijk is tenslotte het belangrijkste argument om voor licht te gaan het simpele feit, dat wanneer het echt hard waait, er leukere aktiviteiten zijn als het modelvliegen :rolleyes:

Waterballast

Je zou net zoals met full scale zwevers water ballast tanks/zakken in de vleugels kunnen inbouwen, als je dan bij veel wind toch een (te) zwak belletje vindt, ballast lossen. ;)

Je zou net zoals met full scale zwevers water ballast tanks/zakken in de vleugels kunnen inbouwen, als je dan bij veel wind toch een (te) zwak belletje vindt, ballast lossen. ;)

Vlgs het FAI reglement 5.5.11.1.3. sectie f) All ballast must be carried internally and fastened securely within the airframe.

wat dan ook betekent dat je ballast niet mag lozen :rolleyes:

De pike perfection kost niet meer dan 1500 Euro hoor. Die kun je makkelijk in het rijtje kwijt met de supra, stork e.d.

Verder heb ik met de pike perfection met een vlieggewicht van 1400 gram gevlogen met windkracht tussen 1 en 2 en dat ging prima. Zeker met die moderne profielen van tegenwoordig.

Ik zou persoonlijk voor een wat lichtere kist gaan. Ballast toevoegen kan altijd nog. Lichter maken niet.

Wat is je budget voor een "kale" kist?
Wat wil je uitgeven aan RC?
Zo'n lijstje is prachtig maar je financiele plaatje moet ook kloppen,
en dat bepaalt ook je keuze in kist.

Als het je lukt een relatief lichte Shadow te vinden/bestellen (leeggewicht maximaal 1500 gram dan staat die voor mij helemaal bovenin jouw lijstje "Goed en Waar voor je Geld"
Op één met STIP ;)

Helemaal mee eens. De Shadow of the Xperience (als je wat dynamischer wil vliegen) van NAN zijn onverslaanbaar voor het geld dat ze vragen.
1500 gram leeg zou geen probleem moeten zijn voor een F5J uitvoering. Dat gewicht halen ze zelfs bij een standaard F3J uitvoering. Deze moet toch een flink stuk sterker zijn. Al is het bij NAN altijd afwachten wat je krijgt. Er kan nogal eens wat 'verschil' tussen zitten.

Wat doet een Pike Perfect nog tegenwoordig? Ook het overwegen waard. Nog steeds een van de betere allrounders.

OK,

- Je kist kunnen balasten is dus wel een aanrader – ik ga niet uitzoeken welke van deze kisten je standaard kunt balasten maar goed om dit even te checken.
- Twee maal positieve berichten over de Shadow van Nan trekt mij over de streep, hij staat bovenaan in het midden segment met als toevoeging (voordelig en goed)
- De Pike Perfect gaat een categorie naar beneden omdat hij niet zo duur is. Ik voeg de Pike Perfection toe in het bovenste segment (die had ik dus door elkaar gehaald)

- Het rijtje goede kisten waar je geen buil aan valt groeit – maar zijn er voorkeuren binnen deze categorie??

DE F5J 'KLASBAKKEN VAN GLASBAKKEN' LIJST - Update

(Erg) Goed maar Duur (leeg prijs 1500 Euro en hoger)

Maxa
Pike Perfection

Shadow van NAN (voordelig en goed, leeg 900 Euro)
Supra
Tragi 801 Cluster
Explorer 2
Stork 6 F5J
Mibo Electra 2
Pike Perfect

Ook goed…..

Aspire
Osprey
Shock van Pollack modellbau

Goedkoop Alternatief ( leeg < 1000 Euro)
Xxxxxxx

mijn rating

Het rijtje goede kisten waar je geen buil aan valt groeit – maar zijn er voorkeuren binnen deze categorie??
edit: nu inclusief de door Alpha 21 genoemde modellen

1. Maxa
2. Pike Perfection
3. Royal (mij onbekend maar lijkt mij een amerikaanse Maxa clone)

1. Explorer 2
2. Shadow van NAN (voordelig en goed, leeg 900 Euro)
3. Tragi 801 Cluster ( wel nieuwste F5J versie met 3800 mm span)
3. Pike Perfect
3. Supra
3. Satori
3. Tortuga (Nova vliegt nog niet, is nog in de pre-productie fase zelfs)
3. Stork 6 F5J
9. Mibo Electra 2
10. High-end
11. Ava

Ook goed…..

1. Aspire
2. Osprey
3. Shock van Pollack modellbau
4. Pulsar

Laatst bewerkt:
Nog te plaatsen: Satori (Aer-O-Tec), Tortuga & Nova (Flyspace), High-End (HKM), Pulsar (Girrmodell), Ava (vladimir), ...? En als geld echt geen probleem is: Royale (Maple Leaf Design)

Door toeval heb ik uiteindelijk voor de (2dehandse) Pike gekozen met een aangepaste romp. Vandaag een eerste proefvlucht gemaakt.
Wordt nog eea afstellen en veel oefenen maar hij bleef lekker boven en de landingen waren super. Tot op de wedstrijd ;-).

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Alle opties bekeken. pfew wat een opties.

Gezamenlijke Inventarisatie
Misschien een idee om een inventarisatie te maken in een Excel file en deze als sticky in het Forum te hangen. Zo kunnen we gezamenlijk een lijst maken van alle modellen, prijzen en informatie. Misschien niet leuk voor de fabrikanten maar wel voor onze portemonnee.
Als dat geen goed idee is dan negeer mijn enthousiasme ;p

Anders nodig ik een ieder om mee te helpen deze lijst aan te vullen.
Ik heb een groot deel van de modellen al toegevoegd, echter de prijzen en overige informatie nog niet.

Klik op onderstaande link ( Google Docs Excel ) :
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V9QiLaz8NHUMeISi93fqEPI8DOTvzb7XfQpwtUBky-I/edit?usp=sharing

Ik neig toch naar een Supra.
Een SUPRA EL Competition Light zou met 1200 euro advies prijs nog net kunnen.
Heeft er iemand ervaring met deze specifieke kist? ( Of de Supra ) of is dat meer iets om een eigen topic over te openen?

Laatst bewerkt:
Hoi Jorrie,

Ik heb afgelopen jaar F5J gevlogen met de Supra. Het is een fantastisch thermiek vliegtuig. Ik heb voor nieuwe seizoen nog een (2e hands) Supra gekocht (jawel in de kleur geel/roze...:). Had ik een nieuw vliegtuig moeten kopen, was het de Xplorer 2 F5J geworden. Prijsverschil was me nu te groot en twee dezelfde vliegtuigen is ook wel prettig. Xplorer 2 gaat een van de meeste gevlogen vliegtuigen worden komend jaar in de NL competitie (er is ook net een verbeterde versie uit).

Mocht je mbt Supra nog instellingen/setup willen weten, stuur PB. Zelf zou ik niet snel kiezen voor budget setup.

groet Marc

als je niet aan competitie gaat meedoen is een ouder type F3J/F5J ook aanbevelingswaardig. Denk bv aan een SSL (al dan niet met Supra romp). Spaar je een hoop geld uit en heb je in mijn ogen dan net zo veel plezier aan.

Back