Alweer een 'welke kies ik' topic

Spanwijdte Xpl 4000

Heb toch maar eens de moeite genomen om de spanwijdte te meten. Meet je de panelen, dan kom je opgeteld over de 4m. Steek je de vleugel in elkaar, en meet je van tip naar tip, dan kom ik op 4000 precies! Joiners zijn de standaard joiners van NAN. Hebben dus voldoende v-stelling om aan 4000 te komen.
Meetband is wel niet geijkt, maar je mag aannemen dat deze nauwkeurig genoeg is!

Paul

Hoi Jaap,

Ik kan je een Cluster aanbevelen.
Als F3J of F5J kist een hele mooie en degelijke constructie.
Of een Dynamic van FVK
Of natuurlijk de MAXA van Vladimir, maar dat is dan echt een super deluxe model wat ook wel rond de €2000.- gaat kosten.
Je zou ook een PCM Erwin XL Medium kunnen nemen.
Dat is een echte allround kist.
De NAN Explorer heb ik zelf ook mogen vliegen (en ik heb het kleinere broertje, de Orion/Insider).
Dat is ook een hele goede keuze en vliegt fantastisch

Groetjes,

Jordy

Okee mannen! Allen zeer bedankt voor alle input. Wie bevestigt mij dat de span gewoon gemeten is van tip tot tip? (Dan is hij namelijk geen 4m) En ik geen gezeik krijg op een wedstrijd? Tis toch een boel geld wat uitgegeven wordt. Ik ben vooral een funvlieger, doe niet mee voor de winst, dus ik zal er niemand kwaad mee doen, maar wil niet weg gestuurd worden, dan is de lol er heel snel af voor mij.

Ik vind deze explorer zeer zeer mooi, en qua gewicht is het niet de lichtste, maar zal voor mij niet uitmaken. Tis natuurlijk een knal f3j layup en weegt kaal 1830gr.

Iemand hier nog iets over te zeggen?

Even wetenschappelijk:
https://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Wingspan.html

Volgens mij zit ik goed...

Laatst bewerkt:
De spanwijdte wordt gemeten, geprojecteerd. Dus wanneer jij meet van tip tot tip is dat ok.
Weet jij hoe oud die Xplorer is ? Is het een één of twee versie ?
De twee heeft een ander profiel en "loopt" een tik beter. Maar één of twee; het is een mooie kist :) Niet lang wachten en ophalen, die hap !

Heb t inmiddels begrepen. De explorer4000 is dus geen probleem voor f5j. Geprojecteerde span zit net onder 4m.

Ik ga er denk ik maar voor. Blijft nu mooi binnen budget, vleugelbelasting ongeveer gelijk aan aspire, kleur staat me erg aan. Kortom, ik denk dat ik m'n kist gevonden heb!

Het lijkt me een V1. Maar ook dat maakt mij niet zo veel uit. Lekker vliegen zal ie wel!

Nog niets is bevestigt natuurlijk, maar zodra Paul tijd heeft haal ik m op. Ik wacht met spanning op zijn mailtje :)

Laatst bewerkt:
Wingspan is inderdaad bij het compleet opgebouwde toestel gemeten van tip tot tip. Simpel.

Alleen wat niet beschreven is in de regels is hoe het gemeten wordt. Dit kan van belang zijn bij slanke F5J modellen met een redelijke V-stelling.
Immers zal de vleugel in rust wat neerhangen en bij vliegen omhoog komen.
In de vlucht is de spanwijdte daarmee kleiner dan gemeten op de grond.

Als simpelste compromis zou je naar mijn idee de spanwijdte het beste kunnen meten met het toestel omgekeerd vastgehouden aan de romp.

Heeft iemand wel eens een processing meegemaakt voor F5J?

Rick

Haha ja.. Als t om de millimeter gaat.... De xplorer4000 is in elk geval geen probleem qua span. Maar an sich natuurlijk een discussie waard?

Yesssss het is de xplorer van Paul geworden. Ben er nu alvast heel blij mee!

Allen bedankt voor de input! Veel geleerd!

Soms moet er iets op je pad komen. En budgettechnisch past dit perfect.

Heeft iemand wel eens een processing meegemaakt voor F5J?

Rick

Ik heb inmiddels aan zowat 20 Euro- en Intertours deelgenomen en heb 1 keer een processing meegemaakt (in Boretice/CZ), maar dat hield niet meer in dan dat een stickertje op elk los onderdeel moest worden geplakt. Gemeten is er niets.
In Oberpullendorf (A) zette een teamcollega dit jaar een Explorer 4000 in; niemand heeft daar een opmerking over gemaakt.

Wel wordt af en toe de werking van de limiter gecontroleerd (op het niet weer kunnen starten).

Juun

Zou toch leuk zijn dit draadje even door te laten lopen.

Ik zou graag jullie mening willen over de MIBO Electra en de Cluster. Ik ben de tweedehands markt aan het verkennen en krijg nu wat aanbod, vandaar....

Wat vinden jullie van deze toestellen??

Wat mij betreft lekker verder discussiëren in dit topic! mibo electra vind ik in ieder geval erg mooi :) Maar verder kan ik je niet helpen

Mooi toestel die Mibo Electra, ik zie op de site ook een "Disser" uitvoering, wat is dat?
En wat is het verschil tussen de Electra en de Electra 2 versie?

Zie ook bij Thommys een Sword 3.1 staan, prijstechnisch wel aardig maar is dan wel een allrounder en kan hier nog niets van vinden over de vliegeigenschappen.

Edit:
Ik ga ook eens een wensenlijst (F5J) maken:
op 1 de Graphite 2 van FVK maar lees hier dat ie nagemaakt wordt, is dat nog steeds zo?
Een goede runner-up is dan de Sword 3.1
En als derde de K3000 maar daar twijfel ik nog over of deze te licht is.
Als laatste de Shadow K maar zit als weer op een hogere prijsklasse.

Laatst bewerkt:
Mijn lijstje (overigens zoek ik tweedehands) heb ik onderverdeeld in een duur, en een midden segment.

In het dure segment, met tweedehands prijzen van 1200 tot 2000 euro zitten:

Maxa
Pike
Stork

Dat geld ga ik er niet aan uitgeven....

In het middensegment, tweedehands van 800 - 1200 euro, zitten (in volgorde van mijn huidige voorkeur):

Supra
Explorer 2
Mibo Electra 2
Aspire
Osprey
Cluster Tragi
Shock van pollack modellbau

Dan is er ook nog nieuw, en wil je dan onder 1500 euro uitkomen dan is de Shadow van Nan misschien een optie.

Genoemde prijzen zijn voor model, 6 servos en een goede motor/ regelaar.

Ben benieuwd naar wat meningen, zeker over mijn huidige nr 1 : de Supra van Vladimir.

EN de Shadow, die kost nieuw 900 euro (leeg)

Back