Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Hq 2.5 12.

De gelijkenis is groot!
En ik neem aan dat een HQ2.5 12 helemaal geen slecht profiel is!

Het is mijn keuze voor de Mucha die ik aan het bouwen ben.
Voor mij wordt het ook iets nieuws.
Het is naar ik vernomen heb een profiel die wat snelheid verdraagt.
Een keuze die bepaald werd door het hedendaags sleepgeweld.

Ik heb gemerkt bij mijn vorig project (MU13) dat het hierin aangewend profiel geen hoge snelheid aankon bij het slepen.
Vanaf het eens te snel gaat begint het toestel te slingeren van links naar rechts.
Dacht eerst dat het met mijn beperkte vliegerkunsten lag.
Ervaren piloot heeft dan eens de zaak ter hand genomen met zelfde resultaat.
Eens gelost vliegt de MU13 super ( outstanding realistisch).

Daarom heb ik nu mij toeverlaat genomen tot een Hq 2.5 12. profiel.
Binnenkort zie ik daarvan het resultaat.
Hopelijk,een leuk vliegbeeld.
Je hoort er nog wel van.

Verder, veel succes met je prachtig project.

Mvg,
Aurectar
 
En het gaat verder met de Goevier. Beide rolroeren zijn klaar.
Zoals al eerder gemeld, de opbouw is eenvoudig. Met behulp van de gefreesde boven en onderzijde ontstaat een mooi stijf geheel.
Ik zal in dit draadje vooral aandacht besteden aan wijzigingen en onduidelijkheden. Ik heb de rolroeren verstevigd met een strip multiplex ter plekke van de roerhevel. Dit leek mij wel nuttig. Geeft een betere kracht inleiding.

En dan het eindresultaat;
 
Daarom heb ik nu mij toeverlaat genomen tot een Hq 2.5 12. profiel.
Binnenkort zie ik daarvan het resultaat.
Hopelijk,een leuk vliegbeeld.
Je hoort er nog wel van.

Verder, veel succes met je prachtig project.

Mvg,
Aurectar
Aurectar; houd ons op de hoogte..en bedankt voor je goede wensen!
 
Ik ben nu bezig met de achterlijst. Ook hier heb ik een kleine wijziging aangebracht. De achterlijst bestaat uit 2 gefreesde lijsten van 0,6 mm multiplex. Het lijmvlak op de ribben is echter minuscuul, hooguit 2 mm lang. Om de achterlijst wat steviger te maken, om te voorkomen dat hij krom raakt en om een groter lijmvlak te creëren heb ik een 3x1 mm carbon staaf tegen de achterlijst gelijmd. Werkt perfect!



 
Of op de achterlijst?

Ga je de ruimte achter die carbon strip nog opvullen met balsa en dan afschuren?


jan.

Jan,
Ok..jij je zin...op de achterlijst...:confused:
En ik heb de ruimte achter de carbonstrip niet opgevuld. Het betreft hier een "spleetje" van hooguit 1 x 5 mm. Het resultaat ziet er goed uit..en de achterlijst krijgt natuurlijk een "do not touch" waarschuwing.:D
 
Nou ja, ik begreep/begrijp gewoon niet goed hoe het zit.

De laatste foto geeft al beter beeld, maar ik zou nog graag een foto van de bovenkant zien (snap nog steeds niet helemaal hoe je het nou gedacht had . . . ) :?

Bij nader inzien: het lijkt net of de strip uitsteekt, over de onderkant van de achterlijst.

Waarom heb je hem er niet helemaal op gelijmd? :confused:


jan.
 
Nou ja, ik begreep/begrijp gewoon niet goed hoe het zit.

De laatste foto geeft al beter beeld, maar ik zou nog graag een foto van de bovenkant zien (snap nog steeds niet helemaal hoe je het nou gedacht had . . . ) :?

Bij nader inzien: het lijkt net of de strip uitsteekt, over de onderkant van de achterlijst.

Waarom heb je hem er niet helemaal op gelijmd? :confused:


jan.

Jan, het is inderdaad niet goed te zien.
De carbon strip is tegen het uiteinde van de vleugelribben gelijmd. Vervolgens zijn nu de eindlijsten boven en onder aangebracht.
Ik hoop dat onderstaande foto een verduidelijking geeft;
 
Nog maar een paar foto's van de vleugel. Die is nu op de indekking na bijna af. Maar voordat de indekking kan worden aangebracht moeten eerst de remkleppen gemaakt worden. In diverse Goevier forums wordt bericht gedaan van problemen in het mechanisme van deze kleppen..:confused:


 
Soms heb ik mijn vragen bij combinatie van levend materiaal (hout) en dood materiaal (carbon) in bepaalde toepassingen.

Mvg,
Aurectar

Heb jij dat ook ? Dan ben ik blij dat ik niet alleen ben want die carbon strip op die plek doet net niks !!
De weerstand van een dergelijke strip tegen buigen is verwaarloosbaar en tegen torderen doet die CF strip op die plek ook helemaal niets :confused:
 
Heb jij dat ook ? Dan ben ik blij dat ik niet alleen ben want die carbon strip op die plek doet net niks !!
De weerstand van een dergelijke strip tegen buigen is verwaarloosbaar en tegen torderen doet die CF strip op die plek ook helemaal niets :confused:
Hmm...Toch ben ik wel tevreden over het resultaat. Je moet die strip zien als een onderdeel van een verkasting in de achterlijst. De strip heeft er voor gezorgd dat de lijst mooi strak is geworden en dat hopelijk ook blijft bij het bespannen van de vleugel.
Natuurlijk is een 1 x 3 mm carbon staaf van zich zelf niet stijf maar verlijmd met een onder en een bovenplaat is hij dat wel!
De combinatie van carbon en hout is inderdaad niet altijd positief. Het versterken van hoofdliggers van vurenhout met carbon heeft zelfs een negatief effect in verband met de foute paring van de stijfheid van beide materialen.
 
bepaalde toepassingen

Natuurlijk is een 1 x 3 mm carbon staaf van zich zelf niet stijf maar verlijmd met een onder en een bovenplaat is hij dat wel!
De combinatie van carbon en hout is inderdaad niet altijd positief. Het versterken van hoofdliggers van vurenhout met carbon heeft zelfs een negatief effect in verband met de foute paring van de stijfheid van beide materialen.

Vanwaar mijn twijfel over bepaalde toepassingen.
Maar wat jij gedaan hebt zal zeker een meerwaarde betekenen voor wat betreft de stijfheid van je vluchtboorden.

Veel succes verder.

Aurectar
 
Al met al lees ik graag mee, want ik heb als volgend project ook een pakket van Schneider op de korrel.

Vooral lekker door posten, en laten zien wat je naar jouw inzicht verbetert!
 
Hmm...Toch ben ik wel tevreden over het resultaat. Je moet die strip zien als een onderdeel van een verkasting in de achterlijst. De strip heeft er voor gezorgd dat de lijst mooi strak is geworden en dat hopelijk ook blijft bij het bespannen van de vleugel.

Ondanks dat ik ook een cf en gfk fan ben denk ik zo dat de achterlijst "afsluiten" met bijvoorbeeld 2 mm balsa met de nerf haaks op de achterlijst voor een torsiestijver geheel had gezorgd als wat die carbon strip daar nu doet :confused:
 
Ondanks dat ik ook een cf en gfk fan ben denk ik zo dat de achterlijst "afsluiten" met bijvoorbeeld 2 mm balsa met de nerf haaks op de achterlijst voor een torsiestijver geheel had gezorgd als wat die carbon strip daar nu doet :confused:
De nerf haaks op de achterlijst...Dat is interessant wat je daar zegt. Ik heb uit een Deens forum het volgende over het zelfde onderwerp (achterlijst Goevier Schneider) gehaald: (vertaald in google)

"Bouwde achterrand van de vleugels.
Een van de plaatsen waar we duidelijk niet eens met de heer Schneider in de bouw.
De ribben eindigend met een kleine verzonken oppervlak van 4 mm lengte, en een rib dikte van 1,8 mm aan het einde. Dit zal een strook gelijmd multiplex 0,6 (aan beide zijden) zijn. De achterrand van 2 * 0,6 is vrij veel ok, maar de bevestiging van de ribben is minimaal, voor de hand liggende plek om het te krijgen gebroken in kleding of vervoer.
De oplossing werd een tweede stompe 0.6 fineer toevoegen met primaire ader langsrichting van de ribben.
Het resultaat is dat de achterrand over een veel groter oppervlak voor het lijmen van de ribben en de achterrand aanzienlijk stijver de toegevoegde 0,6 plaat nu onderdeel van worden.
"
Zie ook: Göppingen GÖ4 II skala 1:3.5, byggetråd - Side 4 - Forum - Modelflyvning Danmark

Ik dacht dat ik beter afwas met een koolstof staafje. Een stripje fineer, en dan ook nog met de nerf in dwarsrichting..dat zag ik niet zo zitten. Dus zou je eens kunnen uitleggen wat het idee is achter deze tip?
 
Een complete ligger bestaat uit hardhouten latten boven en onder en 'daartussen' sheer webbing. De hardhouten latten (ook liggers genoemd) dienen om de duw- en trekkrachten in de ligger te weerstaan. Zij hebben geen weerstand tegen dwarskrachten, dat is waar de sheer webbing toe dient. Zonder sheer webbing zullen de latten bij het buigen van de ligger, naar elkaar toe buigen en ten opzichte van elkaar verschuiven (sheering). En daarom dus moet sheer webbing de nerf verticaal hebben, zodat het de krachten tussen de latten van de ligger kan opvangen.

Een ligger kan je zien als een 'twee-dimensionale' sandwich-constructie.

(Het 'daartussen' in de eerste zin plaatste ik tussen aanhalingstekens omdat het bij wijze van spreken is, niet letterlijk. De sheer webbing kan je beter van opzij tegen de latten aan lijmen, anders heb je een kopse verlijming en dat houdt minder goed, waardoor de kans groot is dat de sheer webbing los kan komen van de liggers.)

Met een D-box (beplanking onder en boven, voor de ligger) zorg je voor extra torsie-stijfheid. Maar ter plaatse van die ligger zal die beplanking ook duw- en trekkrachten opvangen en dus als liggers fungeren.

... en daar komen we bij wat Arno bedoeld.

Jouw achterlijst is gemaakt van boven- en onderbeplanking met oorspronkelijk niets er tussen. Je kan die achterlijst als D-box zien, maar het mist de sheer webbing. Voeg je die toe (met de nerf verticaal), dan krijg je een stijve doos. Torsiestijfheid helpt ook tegen het doorbuigen van de achterlijst, want gaat de achterlijst doorbuigen, dan gaat hij ook torderen.

Dat is constructie!

Jouw carbon strip is geen constructieve toevoeging, maar een plastische, d.w.z. je voegt sterk materiaal toe en vertrouwt op de stijfheid van het materiaal zelf. Dus je voegt relatief meer gewicht toe en relatief minder constructieve sterkte. Bovendien is óók carbon vooral sterk in de trek- en duw-richting en niet overdwars.

Máár carbon is wel hard en moeilijk samen te knijpen, dus dat randje van de carbon strip dat tussen de beplanking gelijmd zit (ja toch?), werkt ook als sheer webbing ... maar dan had je dus een smallere strip kunnen nemen en nog wat gewicht besparen.

Laat die carbon strip nu maar lekker zitten! Ik bedoel dit geenszins als commentaar achteraf. Ik bedoel alleen de gedachte achter constructie en de daaruit volgende gewichtsbesparing uit te leggen. Je moet je constructie altijd proberen te zien als een verzameling kracht-richtingen en hoe je dat het beste opvangt met welk materiaal en in welke richting dat materiaal het sterkst is.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verwoord, Henri! :thumbsup:

En inderdaad, niet bedoeld als kritiek; zo hebben we allemaal weer wat geleerd (als we goed opgelet hebben! :teacher: ).

;)


jan.
 
Ik was vanochtend een verhaaltje aan het componeren als toelichting op mijn eerdere advies. Nu het bezoek mij weer verlaten heeft, lees ik pas het verhaaltje van "Henri Kaper", wat mijn uitleg overbodig maakt want hier staat precies dat omschreven waar ik op doelde ;)

Jouw achterlijst is gemaakt van boven- en onderbeplanking met oorspronkelijk niets er tussen. Je kan die achterlijst als D-box zien, maar het mist de sheer webbing. Voeg je die toe (met de nerf verticaal), dan krijg je een stijve doos. Torsiestijfheid helpt ook tegen het doorbuigen van de achterlijst, want gaat de achterlijst doorbuigen, dan gaat hij ook torderen.

en hier heb ik niets aan toe te voegen :rolleyes:
 
Een paar grammetjes

Er zijn twee zaken (problemen) waarmee de bouwer hier geconfronteerd wordt.
Naar wat ik gezien heb op afbeelding.

1) smalle vluchtboord van 2 maal berkentriplex 0.6.

2) uiteinde triplexrib ziet er nogal broos uit.

Dit gegeven indachtig ben ik even gaan grasduinen in het boek Scale Model Gliders van Cliff Charlesworth.

VB van vluchtboord voor analoog model.

Citaten blz 77

-0.40mm plywood on top and bottom of rib with med hard balsa infill between ribs. this gives very sharp and strong trailing edges.

-0.80mm Plywood membrane slotted into ribs.
Med to hard balsa on top and bottom of membrane,
Curve inline wih contour ribs.

Vlug heb ik gemerkt dat er nog verschillende oplossingen bestaan om correcte vluchtboorden te maken.
Dus, geen zin van hier in dit geval te zeggen wat juist de beste oplossing is.

Het probleem werd hier gecreëerd bij de ontwerpers van dit schaalmodel.

Ik meen toch dat de bouwer hier op zijn persoonlijke wijze goed geanticipeerd heeft om dit specifiek probleem op te lossen.
Een paar grammetjes meer zullen hier in dit geval het verschil niet maken.

Waarmee ik ook niet wil gezegd hebben dat het principe van sheer webbing in bepaalde gevallen geen meerwaarde kan betekenen.
Heb ik trouwens zelf al toegepast met goed resultaat.

Mvg,
Aurectar
 
Back
Top