Hong nor crt5 start slecht

Ik neem aan dat de manual ook iets over de basisinstelling van de sproeiers zegt
Heb helaas geen manual van de auto. Het was een rtr nitro auto. Enigste wat ik heb was een bouwtekening. Los van de motor en carb. (Qua instellingen)

Verder heb ik een basis handleiding van pk racing zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
die opneem sproeier zal de mengselschroef zijn.
en die zal te ver dicht staan. daardoor krijgt de motor te weinig brandstof.
doordat jij de uitlaat dicht houd, wordt de druk in de tank hoger, en krijgt de motor dus meer brandstof

kortweg, ergens krijgt die motor te weinig brandstof om te blijven draaien.
een beetje spelen met de gasopening kan helpen. dit is nooit echt een 100% vaste waarde hoever dat open moet staan.
soms werkt iets meer, soms iets minder. ergens rond die 1 mm zal je wel uitkomen.

alles moet in verhouding met elkaar staan.
gasopening, mengselschroef, grote naald en de middennaald (als je die hebt, vaak niet)
die gasopening zal zo wel goed zitten, nu de hoofd en mengsel nog.
Klopt volgens het boekje is die opneem sproeier de mengsproeier. Buiten de hoofdsproeier en stationair schroef (die de vlakschuif instelt)

Is hier ook.een bepaalde handeling is of in hoeverre deze in standaard waarde open moet staan? Geheel dicht lijkt mij niet? Kan hier helaas niks over vinden.

Of is het gewoon proberen met een halve slag open? Want als ik bv met de vlakschuif speel en de uitlaat ietsje knijp blijft hij wel even lopen vandaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het me goed herinner van mn eigen CRT.5 staat de LSN/opneemsproeier nagenoeg gelijk met de ring van de gasstang aansluiting.
1 en ander hangt een beetje af van de gebruikte brandstof en de viscositeit hiervan , maar in die buurt moet je ongeveer gaan zitten.
Oké en weetje toevallig of dit geheel dicht was zoals de mijne nu staat of ietsje geopend?

Brandstof die ik nu heb is tornado fluel nr 16. Moet goed zijn lijkt mij icm gloeiplug r3.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De naald zit dan wel iets in de spraybar ... Anders heeft de naald geen nut ;)

Zou beginnen met het schroefkopje gelijk te houden met de zwarte ring van de gasstang aansluiting , dan zal ie waarschijnlijk wat te rijk staan maar daar vandaan kan je dan weer gaan finetunen.
 
Manual kan je zo van de Ofna site trekken.
Heb je toevallig een linkje of iets?
Heb zelf op de hong nor website gekeken maar hier vind ik alleen bouwtekeningen en handleidingen. Helaas niks over het motortje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De naald zit dan wel iets in de spraybar ... Anders heeft de naald geen nut ;)

Zou beginnen met het schroefkopje gelijk te houden met de zwarte ring van de gasstang aansluiting , dan zal ie waarschijnlijk wat te rijk staan maar daar vandaan kan je dan weer gaan finetunen.
Dus als ik het goed begrijp zoals in onderstaande plaatje? Verder open zetten.
b5b846b29e8aa81cb11ec3332fafdf4a.jpg


Even een domme vraag wat is spraybar? Zegt mij namelijk niks [emoji14]
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1436210531169.jpeg
    uploadfromtaptalk1436210531169.jpeg
    69,8 KB · Weergaven: 172
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de gasschuif helemaal open zet, en je kijkt in het gat, zie je een pijpje zitten.
vaak met open en dicht doen van de schuif zie je dat het pijpje heen en weer beweegt.
dat is dus de spray bar.

lage toeren sproeier/mengschroef/opneemschroef...
je zou bijna de weg kwijt raken door alle verschillende benamingen.
staar je niet dood op een handleiding.
zeker met afstellen, geeft zo'n apparaat alleen maar een startpunt.
het echt afstellen (alle naalden en schroeven) moet je daarna nog steeds zelf doen.

je hebt hier al een paar keer de tip gehad om die mengselschroef/lage toerenschroef in je plaatje zo ver uit te draaien (rijker) dat de bovenkant vlak ligt met de ring.
begin daar eens mee ;-)
vaak zie je dat de hoofdnaald op 2 a 3 volle slagen uit een goed (rijk) startpunt is. dus naald volledig dicht, en dan 2 of 3 volle rotaties open draaien.

naar alle waarschijnlijkheid begint hij dan rijk.. maar dat is minder erg dan (veel) te arm.
 
Als je de gasschuif helemaal open zet, en je kijkt in het gat, zie je een pijpje zitten.
vaak met open en dicht doen van de schuif zie je dat het pijpje heen en weer beweegt.
dat is dus de spray bar.

lage toeren sproeier/mengschroef/opneemschroef...
je zou bijna de weg kwijt raken door alle verschillende benamingen.
staar je niet dood op een handleiding.
zeker met afstellen, geeft zo'n apparaat alleen maar een startpunt.
het echt afstellen (alle naalden en schroeven) moet je daarna nog steeds zelf doen.

je hebt hier al een paar keer de tip gehad om die mengselschroef/lage toerenschroef in je plaatje zo ver uit te draaien (rijker) dat de bovenkant vlak ligt met de ring.
begin daar eens mee ;-)
vaak zie je dat de hoofdnaald op 2 a 3 volle slagen uit een goed (rijk) startpunt is. dus naald volledig dicht, en dan 2 of 3 volle rotaties open draaien.

naar alle waarschijnlijkheid begint hij dan rijk.. maar dat is minder erg dan (veel) te arm.

Oké bedankt voor de uitleg. Ja idd. Al die benamingen. Ga het straks nog onthouden ook [emoji14] Vanmiddag na mijn werk even langs pk racing gelijk een nieuwe lucht filtertje halen. En daarna weer verder met rommelen.

Maar is te beginnen met de opneem sproeier veel verder open te draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag weer even bezig geweest. Idd de mengschroef verder open gezet. En hij blijft draaien. Nu alleen verder met fine tunen. Loopt nog niet echt lekker. En valt soms uit met gas geven...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje zegt meer dan woorden.

Iemand nog tips om hem te fine tunen?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
uitvallen met gas geven kan twee dingen zijn:
- mengsel staat nu te ver open, en hij verzuipt nu als je snel gas geeft.
hij bouwt dan langzaam op.. en bij gas geven krijgt ie dan opeens een bonk met brandstof binnen

- hoofdnaald staat te ver dicht, hij loopt meteen klem bij optoeren.

welke het is, zul je zelf uit moeten vissen.. stickys lezen over afstellen is een erg goed begin

dat filmpje zegt trouwens niets.
een motor moet draaien.
iet alleen stationair. op basis van een filmpje kun je alleen iets zeggen wanneer je stationair, en rijdend volgas in het filmpje hebt zitten.
alle naalden zijn belangrijk... alle toerentallen.
 
uitvallen met gas geven kan twee dingen zijn:
- mengsel staat nu te ver open, en hij verzuipt nu als je snel gas geeft.
hij bouwt dan langzaam op.. en bij gas geven krijgt ie dan opeens een bonk met brandstof binnen

- hoofdnaald staat te ver dicht, hij loopt meteen klem bij optoeren.

welke het is, zul je zelf uit moeten vissen.. stickys lezen over afstellen is een erg goed begin

dat filmpje zegt trouwens niets.
een motor moet draaien.
iet alleen stationair. op basis van een filmpje kun je alleen iets zeggen wanneer je stationair, en rijdend volgas in het filmpje hebt zitten.
alle naalden zijn belangrijk... alle toerentallen.
Het blijft dus uitvogelen heb ik al Door.

Ga er van de week weer mee aan de slag. Ben al blij dat hij weer start en blijft lopen.

Me zoontje vond het al heel wat toen die bleef draaien die kan niet wachten om samen te gaan rijden vandaar. En ik ook stiekem.

Blijft leuk speelgoed.

Ga ook gelijk alles Door lezen mbt juiste afstellingen.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brandstofmotoren is altijd vogelen...
tussen ochtend en middag kan al verschil zitten in de afstelling.
krijg je vanzelf gevoel voor. kwestie leren waar je op moet letten, eenmaal door heb je zoiets als je nu hebt vrij vlot geregeld.

en als je dezelfde brandstof houdt, hoef je de stationair en mengsel maar 1 keer in te stellen.
rest is hoofdnaald.
alleen je moet wel eerst de rest goed zien te krijgen ;-)

belangrijkste is dat er een goede rookpluim zichtbaar is.
dat er rommel uit de uitlaat komt, is normaal.
dit moet zelfs.. geen rook en geen rommel= veel te arm.

warmte is ook een indicator, het gemakkelijkst met de spuugtest te testen..
goeie klodder spuug op de wijsvinger, en op de kop aanraken.
sist het, is hij te warm, motor staat dan te arm.
kun je de kop eindeloos vasthouden = wat aan de rijk kant misschien.
maar waarschijnlijk loopt de motor dan ook niet mooi omhoog in de toeren.
 
Er komt idd prut en een lichte rookpluim met gas geven. Wellicht moet ik hem iets rijker zetten. Bij half gas loopt hij goed. zodra het gas iets verder open gaat valt hij ook uit. Kop voelt idd aan de warme kant aan maar niet dat ik me vingers Brand zegmaar.

Dus dit betekend dat de hoofdsproeier nog iets verder open moet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1 ding tegelijk...
Kijk wat hij doet, hoe hij klinkt.
ik ga er stiekem van uit dat je hoofdnaald nog steeds 2 a 2,5 slag open staat..

kijk wat er gebeurt (of het verbetert of verslechtert) als je hem open draait..
als het verslechtert, zet je hem een tik dicht. net zo lang tot hij volgas haalt, en een mooie rookpluim heeft.
nooit langer dan een paar tellen volgas.. vinden automotoren niet grappig.

Daarna ga je kijken of de mengsel goed staat.
stationair zou hij oneindig moeten kunnen blijven draaien.
als je bv 15 sec stationair draait, en je geeft in 1 klap gas, zou hij netjes op moeten pakken en in toeren omhoog moeten gaan.
- gaat hij heel snel omhoog in toeren, licht hoog geluid, (stopt)? - waarschijnlijk mengselschroef te arm.
door een gebrek aan brandstof in stationair loopt hij eigenlijk te arm in dat gebied, waardoor hij erg snel op wil toeren.
- gaat hij langzaam omhoog in de toeren, zwaar geluid(stopt) ? - waarschijnlijk mengselschroef te rijk.
te rijk, dan staat hij stationair brandstof te verzamelen, en die kan hij niet kwijt. dus verzuipt ie bij een vlotte gasactie.

heb je hem zo ver dat hij netjes volgas loopt, maar stationair slaat hij af?haartje gas en hij blijft wel draaien?
probeer even naar de gas schuif te kijken. misschien staat je stationair toerental gewoon een tikkie te laag.
 
Bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee.

Blijkt dat de bassishandleiding toch anders is dan in de praktijk qua afstelling.

Morgen begin ik gewoon opnieuw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er prut uit de uitlaat komt staat ie behoorlijk te rijk. Bij gas geven moet er een rookpluim uitkomen en op volle toeren moet ie iets blijven roken.
 
Back
Top