Rick NL
PH-SAM
Beste Dirk, het kan natuurlijk zijn dat ik het hardstikke verkeerd lees of begrijp maar jij bent jezelf, vlgs mij, behoorlijk tegen aan het spreken met jouw theorie....... Wanneer ik mijn flap iets laat zakken neemt de Cl en de Cw van de vleugel toe dus zal de kist daardoor langzamer worden. Dan moet ik vlgs jouw theorie mijn uitslagen toch vergroten, of mis ik hier iets ??
Volgens mij wordt hier langs elkaar heen gedacht.
Arno waar we hiervan uitgaan is dat als je met een bepaalde vliegsnelheid vliegt en de daarbij behorende instel-, invals- en roerhoeken, dit alles bij een zwaartepunt waarbij je je model lekker vindt vliegen zal je wanneer je een bepaalde up manoeuvre wilt uitvoeren bv 5° hoogteroer moeten geven.
Als je snapflap (Flaps en rolroeren-down bij hoogteroer-up) combineert met hoogteroer Moet voor dezelfde reactie van het toestel de hoogteroer uitslag minder worden, anders overstuur je het model. Dit is wat Dirk zegt en helemaal juist is.
Ja, ik mis hier het feit dat het betreffende profiel vermoedelijke vele malen kritieser wordt bij een geringe verhoging van de invalshoek. En dat is weer bijzonder vreemd aan de andere kant omdat de zwp ligging van de Xplorer waar de invalshoek een direkte funktie van is, een grote variable is.
Dit is de wereld omkeren. Het zwaartepunt is niet de oorzaak van een invalshoek, heeft er direct zelfs niets mee te maken.
1. Het zwaartepunt bepaald het vlieggedrag, stabiliteit en besturing.
2. Je instel- en roerhoeken bepalen dan je vliegsnelheid
3. De invalshoek is een gevolg van de gekozen vliegsnelheid (bij een rechte vlucht en gegeven massa).
N.B. Bij een vóór of achterlijk zwp zal de invalshoek bij gelijke vliegsnelheid praktisch gelijk zijn.
Rick