2015 - Xplorer

Beste Dirk, het kan natuurlijk zijn dat ik het hardstikke verkeerd lees of begrijp maar jij bent jezelf, vlgs mij, behoorlijk tegen aan het spreken met jouw theorie....... Wanneer ik mijn flap iets laat zakken neemt de Cl en de Cw van de vleugel toe dus zal de kist daardoor langzamer worden. Dan moet ik vlgs jouw theorie mijn uitslagen toch vergroten, of mis ik hier iets ??

Volgens mij wordt hier langs elkaar heen gedacht.
Arno waar we hiervan uitgaan is dat als je met een bepaalde vliegsnelheid vliegt en de daarbij behorende instel-, invals- en roerhoeken, dit alles bij een zwaartepunt waarbij je je model lekker vindt vliegen zal je wanneer je een bepaalde up manoeuvre wilt uitvoeren bv 5° hoogteroer moeten geven.
Als je snapflap (Flaps en rolroeren-down bij hoogteroer-up) combineert met hoogteroer Moet voor dezelfde reactie van het toestel de hoogteroer uitslag minder worden, anders overstuur je het model. Dit is wat Dirk zegt en helemaal juist is.

Ja, ik mis hier het feit dat het betreffende profiel vermoedelijke vele malen kritieser wordt bij een geringe verhoging van de invalshoek. En dat is weer bijzonder vreemd aan de andere kant omdat de zwp ligging van de Xplorer waar de invalshoek een direkte funktie van is, een grote variable is.

Dit is de wereld omkeren. Het zwaartepunt is niet de oorzaak van een invalshoek, heeft er direct zelfs niets mee te maken.

1. Het zwaartepunt bepaald het vlieggedrag, stabiliteit en besturing.
2. Je instel- en roerhoeken bepalen dan je vliegsnelheid
3. De invalshoek is een gevolg van de gekozen vliegsnelheid (bij een rechte vlucht en gegeven massa).

N.B. Bij een vóór of achterlijk zwp zal de invalshoek bij gelijke vliegsnelheid praktisch gelijk zijn.

Rick

Beste Dirk, het kan natuurlijk zijn dat ik het hardstikke verkeerd lees of begrijp maar jij bent jezelf, vlgs mij, behoorlijk tegen aan het spreken met jouw theorie....... Wanneer ik mijn flap iets laat zakken neemt de Cl en de Cw van de vleugel toe dus zal de kist daardoor langzamer worden. Dan moet ik vlgs jouw theorie mijn uitslagen toch vergroten, of mis ik hier iets ??

Ja, ik mis hier het feit dat het betreffende profiel vermoedelijke vele malen kritieser wordt bij een geringe verhoging van de invalshoek. En dat is weer bijzonder vreemd aan de andere kant omdat de zwp ligging van de Xplorer waar de invalshoek een direkte funktie van is, een grote variable is.
Het is niet zo dat als je de flaps laat zakken (vergroten ISH-verschil) zonder de stand van het stabilo te wijzigen het vliegtuig in de zelfde stand blijft vliegen. Het koplastige moment van de vleugel neemt iets toe. Daardoor zal de staart iets omhoog komen, en het stabilo iets meer van boven aangeblazen worden, waardoor die iets meer down-lift (of minder up-lift) zal leveren. De invalshoek wordt dus niet evenveel groter als de verandering van instelhoekverschil.

Waar jij overheen kijkt, is dat je met snap-flap niet alleen het instelhoekverschil varieert dmv. het stabilo, maar je varieert het instelhoekverschil ook dmv. de flaps. Als je dus de stabilo uitslagen onveranderd laat en snap-flap toevoegt stuur je dus feitelijk met grotere uitslagen.

Die elliptische tippen zijn er al langer. Schijnt beter te funktioneren bij hogere snelheden (F3J) Ik neem haast aan, dat met dat in gedachten, ook de staartgroep aangepast is. Heb alleen nog nergens wat gelezen over eventuele profiel mods.
Of e.e.a. ook beter funktioneert in F5 is dus afwachten ...

Alweer vernieuwing... F5J/F3J ontwikkeling lijkt op dit ogenblik erg hard te gaan... Wellicht gunstig voor de sport maar mogelijk pijnlijker voor de beurs. En als deze nieuwere modellen nog "beter" vliegen en makkelijker van 50 m de 10 min halen wordt het natuurlijk minder aantrekkelijk voor beginners met schuimpjes mee te doen. Al verwacht ik niet dat het zo'n vaart neemt dat die niet mee kunnen komen.

ff sparen voor nieuwe Xplorer V3...:oops: Nu wel een met ballast kamer maken ... en hot aandrijving zodat ik ook met 2.5 kilo de 10 m/s kan klimmen :p:D:eek:

Heb alleen nog nergens wat gelezen over eventuele profiel mods.
Of e.e.a. ook beter funktioneert in F5 is dus afwachten ...

Het profiel is gelijk gebleven aan dat van de Xplorer 2. De Xplorer3 is dus een verder geoptimaliseerde F3J kist; je hoeft, je huidige Xplorer 2 voor F5J dus niet te dumpen....... (behalve dan in een sterke bel op 10 meter hoogte :rolleyes: )

Alweer vernieuwing... F5J/F3J ontwikkeling lijkt op dit ogenblik erg hard te gaan...

Dat is nu eenmaal een kenmerk van "wedstrijdsport".
Ditzelfde heb ik meegemaakt in alle klassen waarin, ik aktief geweest ben. Het spul wat je dit jaar hebt is vlgd. jaar weer achterhaald. In het balsa tijdperk was dit minder een issue, simpelweg veel bouwen om op peil te blijven, maar in het GFK tijdperk is dat moeilijker. Elk jaar een nieuw setje mallen maken/aanschaffen is onbetaalbaar.
Wanneer je dat meeneemt in je kostenplaatje dan is 1000 Euro voor een kist verklaarbaar...... (maar blijft veel geld natuurlijk)

GFK tijdperk was het wellicht nog iets te volgens maar CFK tijdperk is het gewoon voorbij ... :(;)

CFK of GFK is niet belangrijk.
Het zijn de mallen voor dit soort kisten wat de prijs zo hoog maakt. Wanneer het puur om de prijs van het materiaal gaat waar de kist van gemaakt is, ben je niet eens zo heel veel duurder uit als bij iets van hout .......

Mede naar aanleiding van F5J speed draadje hier een paar "trainingstips" van mij :)

1. Vlieg altijd met lipo's waarvan je de conditie kent; dit om onaangename verrassingen te voorkomen.
  2. Maak je altijd "startklaar" vlgs een vaste procedure. Klopt ergens iets niet dan merk je dat meteen.
  3. Op mijn zender is een "talking timer" gemonteerd en ik vlieg altijd op "tijd". Een vlucht maken van een half uur op 5 sekonden motorloop zegt mij niets ! 3 vluchten van elk 10 minuten is een stuk moeilijker. Normaliter start mijn talking timer op 10.30 min. 30 sekonden voorbereiden en dan weg.
  4. En die 10 minuten probeer ik dan ook atijd vol te maken en kies een starthoogte naar aanleiding van de omstandigheden. Dat kan de ene keer twintig meter zijn maar bij minder weer, schaam ik me niet, om naar 180 meter te gaan. Net als hoe je op een wedstrijd zou vliegen.
  5. Ondanks dat ik een voorstander ben van een"motor herstart mogelijkheid" vlieg ik altijd met mijn Altis in de F5J mode. Hierdoor heb ik al een paar keer een lange wandeling moeten maken maar aldoende leert men.... (gelukkig is mijn prive veldje groot genoeg)
  6. Controleer altijd de bereikte hoogte met de door jou gekozen motorsetting/looptijd. Je wilt op een wedstrijd immers niet eindigen met een 200 meter plus hoogte op het einde van je motorloop.
  7. Op mijn talking timer zit ook een 90 sekonden setting, perfect om met 10 sekonden motorloop je landingscircuit en landing te oefenen.
  8. Zit je al vliegend na een paar minuten al op 200 meter of hoger vlieg dan naar voren en ga een nieuwe bel zoeken. Blijven doordraaien in diezelfde bel op een paar honderd meter hoogte leert je weinig. Mijn maximale vlieghoogtes heb ik dan ook gevlogen tijdens wedstrijden. Tijdens het trainen kom ik maar heel zelden boven de tweehonderd meter om eerder genoemde reden.
  9. Je kist afstellen of andere settings uitproberen doe je bij rustige kondities. Mij is het nog niet/nooit gelukt een kist af te stellen die weggeblazen werd.
  10. Probeer op trainingen het effekt van ballast uit. Een eenvoudig windmetertje in je koffer is daarbij een belangrijk instrument.
  11. Na een vliegdag download ik altijd de Altis. Een snelle blik over de logs leert je snel waar het goed of fout ging. Vlgd. keer doe je dat dus anders.

Zit je al vliegend na een paar minuten al op 200 meter of hoger vlieg dan naar voren en ga een nieuwe bel zoeken. Blijven doordraaien in diezelfde bel op een paar honderd meter hoogte leert je weinig. Mijn maximale vlieghoogtes heb ik dan ook gevlogen tijdens wedstrijden. Tijdens het trainen kom ik maar heel zelden boven de tweehonderd meter om eerder genoemde reden.

Als je dan toch een wedstrijdsituatie wilt oefenen (trainen vind ik een vreselijk woord hiervoor) dan zou ik juist wel in die thermiekbel blijven. Natuurlijk vlieg je dan hoog en ver weg waarbij je juist het nodige vertrouwen hieruit kunt halen als je dat niet al vaak gedaan hebt, tevens is snel dalen en op tijd op je final zitten ook een element van een F3J /F5J wedstrijd. Ik zie maar al te vaak dat vliegers dat niet durven op een wedstrijd en zo hun vlucht verknallen.

Laatst bewerkt:
Als je dan toch een wedstrijdsituatie wilt oefenen (trainen vind ik een vreselijk word hiervoor) dan zou ik juist wel in die thermiekbel blijven. Natuurlijk vlieg je dan hoog en ver weg waarbij je juist het nodige vertrouwen hieruit kunt halen als je dat niet al vaak gedaan hebt, tevens is snel dalen en op tijd op je final zitten ook een element van een F3J /F5J wedstrijd. Ik zie maar al te vaak dat vliegers dat niet durven op een wedstrijd en zo hun vlucht verknallen.

Natuurlijk Karel, zo heb ik ook vaak genoeg gevlogen maar eenmaal in die bel zittend vind ik het toch al snel saai worden ......
Maar het is inderdaad ook tricky, vooral te snel, je naderingsprocedure in te zetten. Ik heb al te vaak , net wat te vroeg beneden gelegen.......

Laatst bewerkt:
Ik schat zo dat van mijn laatste 50 starts slechts een handjevol begonnen is boven de 100 meter :)
Een en ander heeft natuurlijk ook te maken met het mooie weer van de laatste weken.
Maar soms start je laag en pakt het toch een beetje anders uit als gepland ......

Foto1k0-SHWFBUBC.jpg

Zo had ik vandaag dit belletje te pakken, de motor ging uit op 41 meter maar daarna ging het een beetje "stürmisch", vertikaal dan :rolleyes:

Foto1k0-IZQTWTPE.jpg

En hier meende ik ook echt laag weg te gaan , motor uit op 17 meter! Maar toch 23.9 als echte F5J waarde, 10 seconden later ....

En oh ja, bijna in alle bescheidenheid vergeten. Die twee vluchten hierboven waren beide VOL

Laatst bewerkt:
Na de eerste crash vliegen ze altijd beter is zo'n oude spreuk :rolleyes:

Nou doe ik altijd heel goed mijn best om juist niet te crashen maar na vlucht 993 tot en met 999, gisteren in Losser toch nog maar eens ff mij Xplorer onder de loep genomen. De kist is nog altijd perfect in vorm en de Xplorer èn ik zelf vliegen nu stukken beter als toen de kist nog spiksplinter nieuw was :)

Na die laatste wedstrijd in 2015 is het dus tijd om eens de balans op te maken

De delen van de Xplorer die het meeste te lijden hebben gehad zijn die leuke tipjes. Stoten tegen deurstijlen en plafonds is daar één boosdoener maar ook mijn enige echte crash met de Xplorer heeft aan hun huidige uiterlijk bijgedragen. Die enige echte chrash werd overigens veroorzaakt door een losgeraakte ballastbuis met 250 gram ballast die in de staart van de kist bleek te zitten toen ik hem startte:eek::eek:
Een graanveld voor mij absorbeerde een groot deel van de energie maar één tipje was enigzins gedeformeerd:oops:

Foto1k0-3ZJICE7C.jpg

Minder goed zichtbaar is dat ook het middenstukje een tik heeft gehad toen de kist doorschoot bij de landing en mijn scheenbeen raakte :eek: (is maar één keer gebeurd !) Wat chroom tape over de voorlijst zorgt voor camouflage en heeft als voordeel dat het zo nu en dan flink bijdraagt aan de zichtbaarheid als de zonnestralen gereflecteerd worden. Daarom heb ik overigens ook die tippanelen van die chroomtape voorzien. Camouflage en zichtbaarheid dus :)

Foto1k0-C67ZCCQC.jpg

Een echte weak point van de Xplorer is de staartgroep en dan vooral het kielvlak. Vanaf het begin, leek vooral het kielvlak uit mekaar te vallen, wanneer je er maar zelfs naar keek:confused:
Links en rechts wat drupjes epoxie en wat schuurwerk maken het beslist niet mooier maar het doet nog altijd wat het moet doen ;)

Foto1k0-BRN6E48G.jpg

Tenslotte de romp; die heeft alles overleeft, behalve mijn bouwtafel en dat was al in week 1 dat ik de kist had.
Er zaten 2 deukjes in de romppijp plotsklaps:oops: Een matje en wat hars heeft dat verholpen maar vanaf week 1 was de romp dus al zeker niet meer nieuw:rolleyes:

Foto1k0-CNCLBGYB.jpg

Kwa uiterlijk is mijn Xplorer niet nieuw meer dus, maar vliegtechnisch gezien doet het toestel het prima.
Nou ben ik niet zo'n zwaar weer vlieger, maar de keren dat ik in dergelijke omstandigheden gevlogen heb, ging ook dat niet verkeerd, dus ik durf hier rustig te stellen dat de Xplorer een goede allround kist is.
Zelf heb ik de laatste maanden bijzonder veel aandacht besteed aan laag starten (en vaak ook laag vliegen;)) en dat doet de Xplorer erg goed. Hier draagt ook zonder meer zijn relatief lage gewicht aan bij van 1550 gram. 1550 gram noem ik met opzet "relatief laag" omdat er meerdere kisten beschikbaar zijn die alweer een halve kilogram lichter zijn als de Xplorer......

Al met al was de keuze voor de Xplorer niet verkeerd en denk ik nog heel wat startjes te maken met dit toestel.
De volgende vliegsessie gaat zelfs een flesje champagne mee naar het veld want vlucht 1000 ga ik zeker vieren :)

Laatst bewerkt:
Hoi Arno

Goh een aantal schades komen mij bekend voor. Staart, voorlijst en oren. :(

Naast glittertape werk ik met witte en groene orastick over diepe krassen in de huid die ik vul met ingekleurde epoxy en veel talkpoeder. Verkoop dat dan natuurlijk als stad Groninger trots.

Ik lees dat je de delaminatie met epoxy hebt opgelost. Op internet slingert een filmpje om het met (schuimproof) secondenlijm te doen. Hier: http://www.radiocarbonart.com/GRL3DVD/
vanaf 1:20 min

Goede ervaringen mee! Vooral op een zwart oppervlak zie je feitelijk niets na lichte nabehandeling met een permanent marker (uitvegen en indien nodig herhalen)

Groet en hopelijk tot volgend jaar.

Johnny

Back