Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Zie nu pas hoe ver je al gevorderd bent (waarom krijg ik geen mail van nieuwe posts??? :weetnie:)

Schitterend bezig! :thumbsup:

(Vooral dat uitlijnen is mooi . . . )


jan.
 
En het gaat verder..(bijna) elke dag een paar plankjes...Net een soort ontspanningstherapie..:)
Om al vast de smaak te pakken te krijgen ben ik ook begonnen aan de vleugelwortel. Hier wordt enige zelfwerkzaamheid gevraagd...



 
Toch nog wat kunnen doen, ondanks het mooie weer wat natuurlijk niet genegeerd kon worden..
de romp is nu ingedekt (muz van de staartsectie) Nu kan ik de neus opvullen. Eerst worden er 2 kamers gemaakt voor het lood.



t'is net een blokkendoos!
 
Dit weekend weinig kunnen doen..ook omdat het alweer mooi weer was..het houdt niet op...
Maar het neusje is in de vorm geschuurd..echt een kunstzinnige activiteit want het komt hier wel aan op de vloeiende lijnen..:)

Verder de staart beplankt.

 
Chapeau voor de eindeloze, althans in mijn ogen, inzet en het mooie resultaat!
Bedankt voor het compliment...Eindeloos...hmm ja soms voelt dat inderdaad zo..hij moet namelijk volgend jaar wel vliegen. En er is nog heel veel te doen. Maar het is jammer om er een haastklus van te maken, want dit modelleren met balsahout is geweldig leuk om te doen. Dus een beetje tweeslachtig.
 
Bedankt voor het compliment...Eindeloos...hmm ja soms voelt dat inderdaad zo..hij moet namelijk volgend jaar wel vliegen. En er is nog heel veel te doen. Maar het is jammer om er een haastklus van te maken, want dit modelleren met balsahout is geweldig leuk om te doen. Dus een beetje tweeslachtig.
Een haastklus brengt geen meerwaarde.
Voor het overige.
Very well done.
Slowly bur surely.
 
Het was niet zozeer om haast te impliceren echter heb ik er zelf niet de tijd, ruimte en het geduld voor.
Soms krijg ik al de kriebels van een weerbarstige ARF. :oops: En dan praat je over weken en zeker geen maanden/jaren bouwtijd.
Ik kan er overigens wel van genieten dat anderen het kunnen en doen.
Daarnaast ben ik er nog steeds van overtuigd dat zo'n zulks noestige handenarbeid immer de mooist vliegende zwevers/vliegtuigen voortbrengt.
 
Ik heb dit weekend weer hard gewerkt aan de Goevier. Het was er natuurlijk perfect weer voor. Wat een genot om dan op een warme zolder te zitten! Dus verder met het richtingsroer. Weer een typische Schneider constructie. Net als de vleugel kun je deze constructie niet op de bouwplank in elkaar zetten. Er zijn weer de nodige aluminium profielen en veel lijmtangen noodzakelijk om het geheel recht te houden. Maar goed...je krijgt er vanzelf ervaring mee. De constructie wordt weer erg stijf door de triplex indekking. Erg mooi!


 
Na richting- en hoogteroeren wil ik eerst het cockpitframe maken. Maar om dit frame goed op maat te kunnen maken moeten eerst de randen van de romp ter plaatse van de cockpit afgemaakt worden. De cockpit wordt van binnen met triplex bekleed om een schaaleffect te krijgen. De balsa stroken zijn natuurlijk niet echt schaalgetrouw.



Je kijkt hier van binnen uit in de vleugelwortel. De piloten kregen zo ter hoogte van de schouders nog wat meer ruimte. Ik heb helaas geen foto's van het origineel waarop goed te zien is hoe de binnenkant van de vleugelwortel bekleed is. Ik neem aan dat een bekleding van leer of vilt wel aardig lijkt. Als iemand in het forum foto's heeft van dit detail, houd ik mij van harte aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn luchtdoop ooit in een G4 mogen beleven. Ik zal eens kijken of ik via via je in contact kan brengen met de eigenaar van destijds voor detail vragen die je nog hebt.

Groet, Jacob Bos
 
Ik heb mijn luchtdoop ooit in een G4 mogen beleven. Ik zal eens kijken of ik via via je in contact kan brengen met de eigenaar van destijds voor detail vragen die je nog hebt.

Groet, Jacob Bos
Hallo Jacob,
Dat zou geweldig zijn. Een paar foto's van de cockpit en vooral ook de zijkanten met de vleugelwortel zou ik zeer waarderen.
 
Het volgende klusje is de cockpitkap. Nu moet er een besluit worden gemaakt of ik een origineel wil nabouwen. De Goevier heeft namelijk diverse kappen gehad. Er zijn ook kisten waar de cockpitkap later vervangen is door een exemplaar met een geheel andere vorm. Een voorbeeld is de PH-207:


Ik heb echter wel besloten dat de cockpitkap er uit moet gaan zien zoals op onderstaande foto:

Dus met 2 spijlen voor. Heerlijk retro. Dit beperkt de keuze van het origineel echter aanzienlijk. De PH-207 zou een kandidaat kunnen zijn (met de Friese vlag op de staart!)
Een ietwat mysterieuze kandidaat is de PH-111 (volgens onderschrift foto), hier met Prins Bernhard in de Cockpit:

De PH-111 wordt echter verder nergens vermeld. Het moet volgens mij een van de "Fokker" Goeviers zijn. (PH-178 t/m 183)
De kap die bij de kit is meegeleverd heeft niet het juiste model. Het is meer een "bubbel canopy". Die gaat hem dus niet worden..

Ik ben nu begonnen met het opbouwen van het frame dat uit 4 mm messing buis bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top