2015 - Xplorer

Wat betreft de ligging van het zwaartepunt geeft NAN (voor de F3J) verschillende liggingen. 135 mm ongeballast, 128 geballast. Bij dead air zal 135 wel goed gaan, maar als het wat levendiger wordt (en niet alleen met toenemende wind), dan kan het zijn dat 135 niet meer prettig vliegt en je dus je zp verder naar voren moet leggen.
.
Over welke romp / vleugel combo heb je het hier, Paul. De korte (335/82n) of de lange romp (400/935) ?
 
135 lijkt vooralsnog het gewenste punt voor deze (alweer achterhaalde) rompen. De F5J lijkt goed te vliegen op 135, althans op die ene windstille dag dat ik deze gevlogen heb. De X3 (afgeronde tippen) is nog niet mijn vriend op 135, deze ga ik volgende keer op 125 en 130 proberen om te zien of ik hier gelukkiger van word.

Volgens mij worden de kortere rompen niet meer gemaakt, dus 'ik zou liever' is geen optie. De nieuwste rompen hebben wel een kortere neus wat drastisch ingrijpen overbodig maakt, maar wel de langere staart.

Als ik bij Nan op de site kijk is alleen de F3J veranderd
F3J
XPloer 3 F3J.JPG


En onderstaande is de enigste Xplorer
F5J model
met een kortere romp
XPlorer2 F5J.JPG
 
Het is alleen een beetje raar wat leverancier/dealer betreft
zie onder.
http://cumulus-modellbau.de/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 Sebastian Feigl ,
met trammelant gestopt met verkoop en vliegen van de XPlorer?

http://www.nanmodels.com/index.html

en dat wordt het raar ,
http://www.cumulusmodellbau.de/ nu ook Rudi Nahm
en
http://www.cumulusmodellbau.de/impressum.html Rudi Nahm

van de site
........ führten dazu, dass NAN-Models Cumulus-Modellbau nicht mehr beliefert. Also zumindest so lange ich etwas damit zu tun habe. Da dieser Punkt indiskutabel ist und Rudi keinerlei Druck auf seinen Brötchengeber ausüben wollte, gibt es seit 31.12.15 die Sebastian Feigl und Rudi Nahm GbR (Cumulus-Modellbau) nicht mehr. Bekanntlich hört beim Geld die Freunschaft auf...

Wat is hieraan - afgezien van intriest (houding en gedrag) - raar?
Hoop dat ik met het uiten van deze mening nog wel reserve-onderdelen krijg :confused::confused:

Johnny
 
Soms duurt het allemaal wat langer (leeftijdsgebonden misschien ?)

Ergens in de voorbije maanden ontdekte ik dat mijn stabilo, in alle vliegstanden eigenlijk een tikkie "up" getrimd stond. (0,5 mm)
Daarom het stab aan de voorzijde wat opgehoogd met 4 strookjes Tesa voor de eerste kielvlak pen en 2 strookjes Tesa daarachter.
Vandaag daar mee gevlogen; nou moest ik een paar klikjes aan de trim douwen maar het leek veel lekkerder te vliegen.
Het kunnen natuurlijk ook ontwenningsverschijnselen zijn na al die maanden van kaa-uu-tee weer.................(Met een zwp op 130 mm vkv, overigens)
 
Soms duurt het allemaal wat langer (leeftijdsgebonden misschien ?)

Ergens in de voorbije maanden ontdekte ik dat mijn stabilo, in alle vliegstanden eigenlijk een tikkie "up" getrimd stond. (0,5 mm)
Daarom het stab aan de voorzijde wat opgehoogd met 4 strookjes Tesa voor de eerste kielvlak pen en 2 strookjes Tesa daarachter.
Vandaag daar mee gevlogen; nou moest ik een paar klikjes aan de trim douwen maar het leek veel lekkerder te vliegen.
Het kunnen natuurlijk ook ontwenningsverschijnselen zijn na al die maanden van kaa-uu-tee weer.................(Met een zwp op 130 mm vkv, overigens)

Als je stab up getrimd staat en je wil 'm neutraal hebben dan moet je de achterkant verhogen. Nu staat hij waarschijnlijk nog meer up getrimd.
 
P.S.

Je kunt beter met een down getrimd stabilo vliegen. Elk vleugel profiel heeft een bepaalde low drag bucket. Als je met een down getrimd stabilo aan de onderkant in de low drag bucket vliegt dan heb je minder weerstand op je stabilo als je up geeft tijdens thermiek bochten. De low drag bucket naar boven word groter. Dit kan een kist merkbaar harder doen stijgen.
 
Je hebt gelijk Alex, hij stond een tikkie "down" getrimd. Vervelend met die symmetrische stabs.
Maar ik heb zojuist nog eens gemeten en nu staat hij inderdaad 100% neutraal :)
Wat nu echt beter is ?? Ik vond het in elk geval erg prettig vliegen maar dat kan ook aan die eerder aangehaalde ontwenningsverschijnselen liggen .....
 
Alex, kun je het verhaal over " low drag Bucket " wat meer toelichten? Voor anderen wellicht duidelijk, maar voor mij alleen met allerlei aannames. Ik ben erg benieuwd wat je bedoeld [emoji6]

Thanks,

Brian
 
Alex, kun je het verhaal over " low drag Bucket " wat meer toelichten? Voor anderen wellicht duidelijk, maar voor mij alleen met allerlei aannames. Ik ben erg benieuwd wat je bedoeld [emoji6]

Thanks,

Brian
 
De low drag bucket is het punt waarbij het profiel de minste weerstand heeft.
Op het onderstaande plaatje zie je een CL/Cd curve. CL staat voor de lift. CD voor de weerstand. CL is verticaal. CD is horizontaal.
Dit plaatje heb ik voor deze gelegenheid even van het internet geplukt dus geen idee welk profiel dit is maar wat wel goed zichtbaar is dat de minste weerstand hier tussen CL 0 en CL 0.5 ligt voor bepaalde niet nader genoemde reynolds getallen ( de gekleurde lijntjes). Voor een symmetrisch profiel is dit altijd op CL 0. Boven en onder de CL 0 lijn gelijk. Op het moment dat je met een licht uitgeslagen hoogte roer vliegt (down) verschuift deze lijn naar boven vergelijkbaar aan de foto. Zo lang je nog als je recht door vliegt binnen deze low dragbucket blijft dan vliegt je stabilo met de minimale weerstand maar als je dan iets up geeft en er ook nog steeds in blijft neemt de weerstand niet toe. Hoe minder weerstand, hoe hoger de vliegsnelheid, des te hoger de lift en des te lager de daalsnelheid.
371-lift-drag.PNG
 
Bedankt voor he uitgebreide toelichting Alex. Ik denk dat ik het begrijp. Nu nog toepasbaar zien te maken. Gebruik je dit ook bij jouw dlg instellingen?

Brian
 
Ja, Ik zorg er in ieder geval altijd voor dat het hoogte roer niet up staat tijdens recht door vliegen.
Mijn laatste model de Tweagle td staat erg neutraal getrimd met een heel achterlijk zwaartepunt. Ik heb zo verschillende wedstrijden gewonnen afgelopen seizoen. Toch heb ik de laatste weken het zwaartepunt naar voren gebracht en de instelhoek bij het stabilo vergroot. Het model draait net even lekkerder zo en lijkt wat harder te klimmen. Bij rechtuit vliegen staat hij nu misschien 0.5mm down getrimd maar verschil merk ik daar niet.
 
Toch wil 0 getrimd niet (altijd) zeggen dat je met een stabilo ook op Cl=0 vliegt. Sterker nog, bij een thermiek georiënteerde kist is dat eigenlijk nooit het geval. Daar vliegt ook het stabilo dragend.
Mbv. XFLR5 wordt dat ook duidelijk: Zie de 1e afbeelding hieronder.

Bovendien is die low drag bucket bij een symmetrisch profiel vaak veel smaller dan in het voorbeeld van Alex. Zie de 2e afbeelding.
Dat is vaak een van de redenen op op een DLG een net-niet-symmetrisch profiel te nemen.

Dragend%20symmetrisch%20stabilo.PNG


LowDragBucket%20NACA0010.PNG
 
e8ddf7745035e56ef8f96af10b90c76b.jpg


9eb53f6d275bd585e34de9d55ea5515b.jpg


3a88b5f47b97c21f18cef63e2578dc18.jpg


59107138dc17e334a5b903acbb7b5416.jpg


59ba0607262a7f5391f39cce63f94be1.jpg


234a70d542e124d18650e668d476507b.jpg


Het duurt even maar heb hem bijna vliegend.

Na veel manieren/ posities van servo's is dit het eindelijk geworden en zit naar mijn zin.
Stuurstangen mooi recht.

Moet alleen nog plaats van ontvanger bepalen. Regelaar plaatsen. Uitwegen. En in de zender programmeren. Woensdag maiden hoop ik.
 
en de romp niet genoeg ingekort en daarom de servo's onder de vleugel moeten plaatsen ???
ik had die eigenlijk verder naar voren verwacht ......
 
Maar ik neem aan dat je in eerste instantie voor licht gaat. Met de servo's onder de vleugel bouw je daar nu dus circa 25 gram ballast in. Gebruik dat gewicht dus voorin om je zwp op de juiste plek te krijgen maar daarvoor was de neus nog altijd te lang (gelaten) begrijp ik.
 
Back
Top