Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

De angst is dat als de multicopters de schuld van alles krijgen nu juist de gekkie's massaal naar de nu opdoemende vastvleugel alternatieven overstappen.

Niet eens zo'n geheel onterechte vrees. Voor de 'drones' waren het immers de FPV-(vleugel)vliegers welke op de korrel werden genomen.
Als de reguliere politie aan de hand van een definitie moeten gaan bekeuren hangt het ook erg af van de interesse van de individuele agent. Niet negatief bedoeld maar puur illustratief; Sommigen kunnen bijv. een helikopter nog niet onderscheiden van een vliegtuig.

Dank Peter voor je reactie.
Ter info/overweging: als een vast-vleugelalternatief genomen wordt, is het beoogde risico (het als een baksteen uit de lucht komen vallen) sterk gereduceerd. Het dingetje gaat immers in glijvlucht naar beneden. Tevens is het lastiger om een apparaat met grote spanwijdte mee te smokkelen naar een festivalterrein met een meute mensen (om enkele voorbeelden te noemen) of als baksteen op de snelweg te vallen.
Daarentegen zal het niet helpen als iemand doelbewust boven schiphol gaat vliegen. Maar daar helpt niets tegen.
En ik denk dat een grote groep FPV-ers zal afhaken omdat het mooie p laatje van "De Dom" er moeilijker mee gemaakt kan worden.

In ieder geval zullen er een hoop minder zijn omdat je dan ineens moet leren vliegen.
Daarnaast is helaas vaak genoeg bewezen dat een rc-vliegtuig dodelijk kan zijn.

In het geheel zou het mij niet eens verbazen als de politiek de volgende overweging ook over tafel heeft gehad;
Probleem is toenemende overlast en verhoogd risico voor de burgers.

* Separatie van de diverse vliegende rc-tuigen en bijbehorende regels creëren is een optie echter;
* regels moeten gehandhaafd worden:
* Handhaving kost geld en tijd (wat er niet is).

* 20 duizend personen (modelvliegers) opofferen van de 17 miljoen inwoners en gewoon de boel ontmoedigen c.q. verbieden:
* Wetsvoorstel is zo aangenomen en kost niets t.o.v. bovenstaand.

Natuurlijk heeft een geheelverbod ook tot gevolg dat er gehandhaafd dient te worden maar het is wel makkelijker (alles wat de lucht in gaat is verboden).
 
Natuurlijk heeft een geheelverbod ook tot gevolg dat er gehandhaafd dient te worden maar het is wel makkelijker (alles wat de lucht in gaat is verboden).

dus alle buiten bal sporten zijn dan ook niet toegestaan zoals voetbal, handbal, tennis, honkbal en noem maar op, die ballen gaan ook de lucht in.........................
 
Yep, en onze vliegtuigen zijn plotseling "drones" geworden. Modelvliegclubs worden drone-clubs en vervolgens gaan we de boel betuttelen (lees verbieden) want drones brengen ons allen gevaar.
 
Nogmaals een poging.

De nieuwe concepten wetgeving zijn toevoegingen op 'Regelgeving afstand bestuurde luchtvaartuigen'

En daar staat letterlijk in artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Minister: Minister van Infrastructuur en Milieu

  • modelluchtvaartuig: luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport

  • RPA: op afstand bestuurd luchtvaartuig (remotely piloted aircraft), onbemand, niet zijnde een modelluchtvaartuig

  • Wet: Wet luchtvaart
Alle nieuwe regelgeving, 50m hoog en 100m afstand heeft direct betrekking op RPA's zoals ik het lees.

Sta je dus op een club (of ergens anders) met een vaste-vleugel, heli, multicopter voor je plezier recreatief te vliegen dan valt dit onder de (ongewijzigde) regeling Modelvliegen, standaard 120m hoog, aangesloten club 300m hoog, zichtafstand etc.

Ga je met een Drone voorzien van camera's of wat nog meer commercieel/bedrijf-technisch/orde-handhavend aan het WERK en je Drone weegt maximaal 4 kg en onder 50m hoogte en 100m afstand kun je blijven lijkt het erop dat dit dan veel makkelijker kan dan met de huidige wetgeving.

Dit is hoe ik het nu lees/begrijp, maar uit de algemene gedachtegang hier lijk ik iets over het hoofd te zien, wat dan?

Rick
 
Gisteren inderdaad de RPAS vergadering gehad.

Voor de goede orde herhaal ik maar eens dat dit niet een soort onderhandelingsvergadering met de overheid is waar je direct resultaten kunt verwachten.

Het is meer een uitwisseling tussen de overheid en de verschillende spelers in dit traject, dus vooral een flink aandeel van de professionals en inbreng van politie , defensie etc.

De aandacht die ons belangenstukje krijgt is dan ook klein.

Een paar algemene zaken: er is hier ook aangedrongen op meer voorlichting (opvoeding zo je wilt): daar is de overheid in ieder geval mee bezig; de flyers, maar er komen nu ook, voorlopig radio, spotjes en er wordt zeker door de overheid gewerkt aan dit aandachtsgebied.

Opvallend, in de discussie over militaire laagvlieg-gebieden liet defensie zich duidelijk positief uit over de reguliere modelvliegerij: we hebben niet alleen maar vijanden.

Het is zeker ,ook vanuit de overheid niet allemaal onwil en negativisme.

Wat wel een hele vervelend impact heeft is de druk uit de politiek: het traject Kamervragen en roep om maatregelen levert nu niet de meest afgewogen acties op.

Echter aan alles is te merken dat de staatssecretaris (en het apparaat daarachter) wel gedwongen is ‘’iets’’ te doen.

Voorlopig leidt dat tot de invoering van de Minidrone-regeling en ROC-light met een maximale vlieghoogte van 50mtr en 100mtr afstand per 1 juni aanstaande.

En let op: Rick NT heeft zowel gelijk als ongelijk: naar intentie zijn deze maatregelen bedoeld voor drones, maar omdat de afbakening tussen drone en modelvliegtuig niet (juridisch) beschreven is kunnen we wel vinden dat er een duidelijk verschil is maar we hebben geen poot om op te staan wat dat betreft.

Met andere woorden: voor handhaving is voorlopig alles wat vliegt zonder een mens er in een drone.

Voor de helderheid in de discussie: de minidrone-regeling en het ROC-ligth gaat dus vooral over vrij- of wildvliegen.

De discussie over clubs en het ontzien van hun mogelijkheden lijkt meer en meer de goede kant op te gaan, maar daar post ik een gericht berichtje over onder verenigingen, oproep ongebonden verenigingen.

Welaan: het wildvliegen wordt hierdoor, nu in tweede instantie behoorlijk getroffen, laat dat duidelijk zijn.

Toch pleit ik voor enige relativering:

Als we wildvliegers beschouwen als a) een groep waarvan het merendeel een beetje wil kunnen spelen, liefst dicht bij huis, wat uitproberen, pakflyen, dan worden die door deze 50/100 naar mijn mening nauwelijks getroffen. (spreek metegen met goede cases). Ook maidenvliegende Calmato’s vliegen objectief gezien niet echt buiten deze envelope.

Evolueert men naar meer dan moet je naar een club, indien mogelijk.

b) beoefenaren van hellingvliegen(Nederlandse hellingen), trainende dlg-ers: die worden wel enigszins belemmerd, maar ik vertrouw er op dat die daar wel met de marges om kunnen gaan.

Problematischer is het voor de F3F vliegers, maar ik hoop samen met de KNVvL toch te komen tot uitzonderingsgebieden met een vrijer regime.

c) ”volwassen‘‘ modelvliegers die je normaliter op een clubterrein zou verwachten, maar om redenen (geen club voorhanden, ruzie’s of andere goede redenen) aangewezen zijn op eigen, zelfgeregelde, gebiedjes.

Helaas zitten die in het verdomhoekje en ik blijf naar vermogen hiervoor lobbyen, maar voorlopig zullen die moeten leven met het feit dat ze in de illegaliteit zitten, met dank aan de politieke hijgerigheid en de gekkies.


Wat de gekkies betreft: volgends de politie hebben we het over een 60 tal incidenten/meldingen, waarvan 8 Schiphol gerelateerd, waarvan 3 tot aanhouding hebben geleid.

De politie is in ieder geval zeer geïnteresseerd in gedocumenteerde en onderbouwde meldingen (youtube , foto’s) (hint!).

Volgende vergadering September, maar in de tussen tijd dendert de overheid wel voort.


Wat kan er op het ogenblik nog?

Naast dit overleg is er een vorm van commissieoverleg waarin specifiek over de (klassieke, reguliere, oude) modelvliegerij wordt gesproken: deze meeting komt er eerder aan.

Dit is de plek om nuancering van de regelgeving te bepleiten, zowel voor het club-regime als voor het wildvliegen.

Een uitweg zou dus kunnen zijn: nuancering van de regelgeving aan de hand van een duidelijke definitie tussen ‘’drone’’(RPA) en (klassiek, regulier) modelvliegtuig.
Een andere uitweg is om meer differentiering naar gebied te krijgen: bebouwde kom versus open veld of zoiets.
Alle ideeën welkom.

Mijn voorstel dienaangaande is al wel door het RPAS doorgenomen, niet als onzin opgevat tot nu toe, maar geparkeerd tot nadere discussie in dit specifieke overleg.

Om de draadjes hier nog enigszins ordelijk te houden start ik hier, onder algemeen, een discussie over een,maar in eerste instantie mijn voorstel tot beschrijving.


Wat betreft de 50/100 regel nu niet het beste nieuws, maar dit is nu even de stand van zaken.
 
.
Ai... dat betekent dat watervliegen (met grotere schaalmodellen dan kleine lichte schuimpjes) in Nederland dus ook voorbij is? Er zijn immers geen watervliegclubs.

Een groot schaalmodel van een watervliegtuig kan ik niet in de 50/100 regeling vliegen...
Ik lees allerlei groepen vliegers in Peters betoog hierboven, maar mis de watervliegers in de discussie, vandaar mijn opmerking/vraag.
Vaak zijn de watervliegers ook lid van een club (ik ook, en ook van de KNVvL), maar watervliegen kan in Nederland niet anders dan wildvliegend...

Groeten, Ramses
.
 
@Ramses Wat jij bedoeld is wat ik hier in mijn laatste posting categorie c) noemde: bij de redene had moeten staan: omdat ze van water starten en landen. (terreinmatig gezien een beetje als de hellingvliegsituatie)
Ja, helaas is, op het moment dat je buiten de box50/100 vliegt ben je niet meer legaal: zoals ik al suggereerde is het aan jouw om te beslissen hoe daar mee om te gaan.
Als KNVvL lid kan je natuurlijk (maar dat is wellicht ten overvloede) de KNVvL aanmoedigen om zich ook voor deze case sterk te maken.
Ik doe dat zelf in algemene zin ook, hopelijk bereiken we hier nog wat en hopelijk in gezamenlijkheid.
 
Niet om weer de strijd wel of geen KNVvL er tegenaan te gooien maar puur voor de duidelijkheid; Dus over een paar dagen zijn alle niet KNVvL of federatie aangesloten clubs tamelijk de pisang? o_O
Krijgen ze dit voor of op 1 Juni te horen?!
 
Heren dit kan alleen zo snel als het een AMvB gaat. Wetten gaan eerst door de 2de en eerste kamer. En dat duurt altijd een paar maanden. Zomerreces er tussen. Kan ff duren. AMvB dat gaat nog net. Niet?
 
Dmfv en Duitsland houden volgende beschrijving aan.
Drone is een ,buiten het zicht bereik van de bestuurder, bestuurbaar of bestuurd model.
 
Dus over een paar dagen zijn alle niet KNVvL of federatie aangesloten clubs tamelijk de pisang? o_O
Krijgen ze dit voor of op 1 Juni te horen?!
Dit is vaag: de suggestie in de vergadering was dat er voor de clubs niets veranderde: kort door de bocht dus KNVvL/Federatie 300mtr, ongebonden clubs 120mtr.
Met wat er op schrift staat kom je hier echter niet uit; ik krijg de indruk dat men door het tempo van invoering ook een beetje overvallen was.
Heel strikt genomen: aangezien de ongebonden clubs voor deze regelgeving eigenlijk niet bestaan is er ook een interpretatie mogelijk dat ook zij onder de 50/100 4kg regel gaan vallen.
Echter: praktisch gezien geloof ik er niets van dat dit door welke partij dan ook op de spits gedreven gaat worden.
Ik denk zeker dat het besef doorgedrongen is dat de hele regelgeving voor clubs momenteel juridisch heel zwak staat en dat er tevens clubs zijn die vastberaden genoeg zijn om dit te bevechten.
Als men ergens een hekel aan heeft is het een proces.
Maar aangezien de ongebonden clubs nu voor de wetgever niet bestaan zullen ze zeker niet ingeseind worden.
 
Dmfv en Duitsland houden volgende beschrijving aan.
Drone is een ,buiten het zicht bereik van de bestuurder, bestuurbaar of bestuurd model.
Bijzonder dat dit nu ineens doorbreekt: zie mijn andere draadje: [URL]http://www.modelbouwforum.nl/threads/definiering-of-beschrijving-van-drone-versus-modelvliegtuig.242186/[/URL]
Waar heb je dit gevonden?
Het zou heel mooi zijn als we met meerderen op een lijn kunnen komen wat betreft definitie of omschrijving.
 
Denk het wel. De politie. Zelfstandige vereniging, veldje op, iedereen die vliegt proces verbaal. Kranten kop: eerste weekend nieuwe wetgeving 300 Drone vliegers verbaliseert! Werkt wel he die nieuwe wetgeving.
 
Denk het wel. De politie. Zelfstandige vereniging, veldje op, iedereen die vliegt proces verbaal. Kranten kop: eerste weekend nieuwe wetgeving 300 Drone vliegers verbaliseert! Werkt wel he die nieuwe wetgeving.

Wat werkt is dat alle clubs, juist de ongebonden, het eerste weekend van de nieuwe regeling massaal op hun eigen veld gaan vliegen. Als statement, zo kunnen we laten zien met hoevelen we eigenlijk zijn en dat er wel degelijk rekening met ons gehouden moet worden.
 
Back
Top