Weer een fantastische kist Ramses, en heel leuk om het via het forum zo te volgen.
Wat betreft je props, daar kan ik je wel mee helpen als dat nodig is.
Eerst maar eens de stroom meten die je trekt met de huidige drieblads.
Als je te weinig power hebt met deze props dan zou je eerst de diameter moeten maximaliseren. Heb geen schroom een te grote prop in te korten tot precies de maat die je nodig hebt. Dat is prima te doen. Ik zet altijd eerst een krasje op de achterkant van het blad m.b.v een schuifmaat. De scherpe punten gebruiken, de ene in het naaf gat en met de andere het krasje aftekenen. Dan kun je de drie bladen netjes gelijk markeren. Vervolgens met een schaar de puntjes afknippen en even een schuurpapiertje er langs. Het komt ook niet heel erg nauw, ik heb gisteren ook m,n F5D propjes uit de hand ingekort met de schaar, ook op 18.000 toeren prima! En dat zonder schuifmaat......
Als je te weinig power hebt zijn de mogelijkheden beperkt tot meer bladen en of meer spoed. Uit de basiswetten van Newton volgt echter het enige wat telt dat je de hoeveelheid lucht die door de propellor diameter gaat flink versnelt. Met meer bladen lukt dat maar beperkt omdat je op een gegeven moment simpelweg tegen de pitch speed aan loopt. Dan is meer spoed effectiever. Tot een spoed van ca 80% van de diameter zal ook de statische stuwkracht nog netjes toenemen. Dus bij 8 inch diameter kun je zeker 6 of 7 inch spoed gebruiken indien nodig.
Drie of meer blads props is geen probleem, dat turbulentie verhaal??? Een fokker 50 gaat ook prima met 8 bladen.
Twee 2-blads op elkaar zetten, dat lijkt me daarentegen wel wat gewaagd, maar ik zal zeker niet zeggen dat het niet werkt. Heb het nog nooit gedaan...
Ik wil je graag meehelpen, stroom meten etc, ik heb een mooie stroomtang.
Tjarko