nog een paar vorderingen...
De achtermast.
Het is ,zoals ik al gemeld had een compromis tussen functionaliteit, en de navigatieverlichting.Hier ligt mijn mast op de tekening van de Imara.
Zoals je ziet is hij langer gemaakt om ook als steun te fungeren voor het heklicht en het sleeplicht
Normaal moet de afstand tussen heklicht en sleeplicht minimum 2 meter bedragen en ook hierin heb ik even een compromis gemaakt. de lampen zouden dan 6 cm uit elkaar moeten staan. Mocht ik die 2 meter respecteren, dan zou de mast even hoog komen als de schouw en dat wou ik ook niet. De steunen voor de Davitsen heb ik wel op gelijke hoogte gelaten. anders kan ik de blokken voor de davitsen niet gebruiken.
Voor de licht armaturen. zie tekening , zie je dat er onderaan de lamp steun nog een verbinding is naar de mast zelf.( item 283)
Voor die verbinding ga ik o.a. één been van de led gebruiken. die komt dan aan het lichaam van de mast gesoldeerd .( gemeenschappelijke +12V)
en dan toch even de spanning op de led’s gezet van 12V. en dit is dan het resultaat
Ook zijn de houten roosters onderaan de trappen gemaakt. Ik vond dat mooier dan zo gewoon een plat wit vlak voor trap en deur.
Voor de werksloepen aan boord, die zijn uit resin gemaakt zijn, waren de doften en voorplecht ook uit resin en, daarvan waren enkele knieën afgebroken. Uit een stuk echt Teakhout ben ik dan een stukje gaan maken van 1.5 mm. dik. De Proxxon schaaf wil maar gaan tot een dikte van 2mm. Dus heb ik de teak lat op een stuk hardboard gekleefd met rubbercement en dan naar de juiste dikte geschaafd.
de grote lat werd dan in smalle stroken gezaagd en daarna tegen elkaar gelijmd om zo een inlegpatroon te verkrijgen voor de voorplecht
zie het verschil, de sloep, de resin dekken & doften en de nieuwe teak dekken en doften.