Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door beagle, 14 sep 2015.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Beagle ik heb vertrouwen dat het goedkomt , strakke afwerking blijf vooral plaatsen ik heb al het een en ander van je opgestoken.:thumbsup:
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    dat je op SS. hercules zoveel 404- not found fouten krijgt ( link naar picasa foto's.)


    Ik heb het doorgegeven
    Lijkt dat PICASA nu echt is uitgeschakeld.
    Het lijkt er op dat als de foto's op het forum geplaatst zijn , die nog wel te zien zijn.
    De link naar het album zelf doet het bij mij ook niet meer in mijn verslag.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2016
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Beagle, Zit er aan die tinnen blokken voldoende "vlees" om na het verwijderen van het oogje een 1 mm gaatje in de lengterichting te boren? Heb dit waar nodig bij mijn plastic blokken gedaan en daar toen van 0,5 mm draad gemaakte oogjes in gelijmd. Draadje om een 1,5 mm boortje gevouwen en toen het dubbele eind in elkaar gedraaid en op gewenste lengte afgeknipt. Door het gedraaide eind meer houvast met lijmen. Kijk maar of het een optie is. En anders geheel nieuwe blokken maken van dunne kunststof plaat. Kees de Mol heeft wel eens iets laten zien bij het bouwen van zijn kotters. Houten blokken met een touwstrop kan natuurlijk wel, maar denk dat ze die niet hebben gebruikt en dan valt het uit de toon. Gewoon even laten bezinken en dan komt er wel iets op in je brein. Gr. Klaas.
     
  4. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    het is echt te weinig materiaal in die blokken.
    het lichaam is maar 1,2 mm. dik in de hoogte is het ook maar 2mm.
    [​IMG]

    Ik heb wel geëtste ogen in messing, doch dat is vierkantig 0.8mm. moet ik met 1 mm. boren.
    [​IMG]

    maar ik heb niet voor niets in de vroege uurtjes liggen surfen…Het worden dan toch maar houten blokken..

    1) Op SS-furie zijn het ook houten tweeschijf blokken.
    2) Op SS-Chalenge-Londen zijn op de ene foto de blokken bruin en op een ander foto zijn ze wit maar duidelijk in de vorm zoals houten blokken zijn. ook tweeschijf.
    3) Op SS-Portway , wel niet goed zichtbaar , maar duidelijk een bruine kleur en ook blijkbaar twee schijven.
    4) De TS MCEwan of 1925 -1974† heeft houten blokken.
    5) De A.M. Cambell ( Durban maritime museum) heeft ook houten blokken.

    Genoeg bewijzen om mijn beslissing te staven. Dus ik mag gerust die rommel uit de kit in de kliko deponeren en teruggrijpen naar de mij zo vertrouwde houten blokken
    Waar nodig een gaatje boren, die geëtste ogen in de goede richting erin lijmen. In plaats van een strop wordt het een lijntje oost-indische inkt om de metaal band na te bootsen.
     
  5. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    nog even niet stil gezeten.
    de talies met de blokken zijn ook klaar.
    [​IMG]

    Dan vrolijk wordt ik ook niet van dat roeren en vooral die helmstok van de kit. Ik voel het al aan mijn eksterogen, dat wordt ook scratch…
    Maar waar ik helemaal niet vrolijk van wordt: Die haak die in de sloep moet bevestigd worden en waaraan dan de boot talie moet vastgemaakt worden. Ik ga eens op zoek hoe hier het een of het ander in werkelijkheid werd gedaan.? met een haak en een oog ? met een soort slip haak ??

    De binnenzijde van de sloepen is ook klaar. de nodige knieën zitten op de plechten en de doft.
    Hier op de foto heb ik er een stukje karton ingelegd, waarop met twee potloodstrepen aangeduid staat waar de haak of oog zou moeten komen van de boot talie. Dit is n.m.l. de afstand van de ogen tussen de twee davitsen.
    [​IMG]
     
    Bert V vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Beagle, Als ik dat zo zie dan vraag ik me af hoe vroeger die afstand werd bepaald of omschreven. Of men hield bij het plaatsen van de davits rekening met de afstand tussen de hijsogen, of men bestelde de sloepen met de afstand tussen de davits. In jouw geval is het dilemma om tussen wal en schip in te liggen en je zelf iets mag bedenken om er nog iets acceptabels van te maken. Verzetten van de davits, waarschijnlijk niet helemaal onmogelijk, maar wel veel extra werk. Van mijn kant zou ik de stangen met de haken inlaten in de doften. Of de voorste roeiers dan blauwe plekken krijgen van een hijsstang met oog dat in de weg zit? Hopelijk komt de boot nog wel goed op zijn zadels te staan. Zo zie je maar dat er bij de fabrikanten van dat soort kits niet te veel kennis aanwezig is. Bij mij is het helaas niet veel beter. Gelukkig kan ik me beroepen op het feit dat ik niet als scheepsbouwkundige ben afgestudeerd. Wel heb ik de ervaring dat niet alles wat uit de "koker" van die mensen kwam ook op de goede plek zat en er bij de bouw nog wel eens iets moest worden aangepast. Gelukkig hebben we als modelbouwer een inventieve geest en bedenken ter plekke een oplossing. Probeer je er niet te veel aan te ergeren en maak er het beste van. Je blokken zien er prima uit. Heb nog een blokkenset van Opa's scheepje hangen. Werd gebruikt om het roer op te halen. Nadere inspectie leert dat het ijzerwerk aan de binnenkant zit en de houten "wangen" er aan de buitenkant op zitten geklonken. Heb ze in 1970 gekregen, schoon geschrapt en in de blanke lak gezet. Van origine zat er bruine teer op, maar dat was om in huis op te hangen een beetje plakkerig. Zat wel een heerlijke bruine teer lucht aan. Opa's bruine teerputs is ook nog altijd in de familie. Gemaakt van een houten haringvaatje met een eigen gemaakt deksel. Maar we drijven af. Ook dit "probleem" zul je denk ik op kundige wijze oplossen. Resultaat is wel dat je uiteindelijk een geheel eigen Imara zult hebben, waar geen standaard kit tegenop kan. En gezien je bouwverslag een schip met een verhaal. Gr. Klaas.
     
  7. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    hoi klaas. de davitsen ga ik niet meer verplaatsen, dat is echt teveel werk en dan zou ik ook teveel de bovenbouw beschadigen.

    Heb ondertussen een artikel gevonden over :
    "Boat davits in the Royal Navy from 1750 till 1950" © Modelshipwright-1996 nr 98

    Ze zijn bij de Imara wel heel kort door de bocht te gaan. en het moet bijna een heel andere opstelling worden dan in de kit. De boot hangt in de davits en is kruiselings bevestigd met banden. Op de Davits moeten nog twee steunen komen waartegen de sloepen worden vastgetrokken. E.e.a. ga ik wel samenvatten met een paar tekeningen erbij.
    En de sloep staat niet op het dek zoals bij de kit !!!
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2016
  8. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    na wat opzoekwerk : De davits
    de tekening :
    [​IMG]

    de betekenis.
    A : vroegere uitvoering van de kop van de davit ( gebruik voor 27’ whaler)
    B : uitvoering van de kop als davit gebruikt wordt voor een motor-cutter
    C: latere uitvoering voor een whaler.
    D: Davit opgehaald
    E: Davit neergelaten. ( bij de Imara moet de davit bijna horizontaal komen.)
    F: Oogbout voor bovenste stormlijn (als er twee gebruikt worden)
    G: Oogbout voor laagste stormlijn (als er twee gebruikt worden)
    H: schroefas met draad
    J: handvat
    K: Metalen blok met twee loopwielen wordt in dit geval een houten blok.
    L: Schenkel voor davits strop
    M: Schenkel voor spanband
    N: Oogbout voor lagere sjortouw (als er twee gebruikt worden)
    O:Oogbout voor bovenste sjortouw (als er twee gebruikt worden)
    P: schenkel voor spanband
    Q: Hangende lijflijn
    R: metaal blok met twee loopwielen
    S: Spanband
    T: Houten blok met twee loopwielen
    U:Steun voor boot bij spanbanden
    V:Klamp
    W: kielsteun en klamp

    ** item H & J is bij de Imara niet voorzien. Het ophalen/neerlaten geschied door twee ander talies.

    [​IMG]

    betekenis:
    C: Whaler 27”
    D: Spandraad
    E: Achterstag
    F: Hangende lijflijnen
    G: Spanband
    H: voorste stag
    T: spanschoef

    ** De items in het blauw ga ik wel maken

    Een beetje uitleg:
    Deze davitsen konden niet draaien enkel kantelen. Meestal gemaakt uit een I profiel, geen U profiel.
    Het draaipunt was de hiel van de davit en ze werden bedient door een soort wormwiel met een draaihandel.
    Wanneer ze binnenboord waren werd de kiel van de boot gesteund en geklemd door klampen.(W)
    Er was geen spanboom maar ieder davit was uitgerust met eigen steun (U)
    Het dubbel metalen blok was ofwel rechtstreeks vastgemaakt aan de Davit of los bevestigd vie een schenkel.
    Het onderste blok was een houten uitvoering met twee loopwielen. het touw liep over een wiel dat op de davit arm zat en belegd op een klamp die ook op de davit stond.
    De kop van de davit is in de loop der tijden veranderd. 100 jr geleden was het uitvoering A voor een roeiboot- Whaler - Dinghy ( Geval van Imara)
    Later , waarschijnlijk gedurend of juist na de WWI een stalen plaat werd als kop gebruikt ( Uitvoering-B). Deze plaat werd met klinknagels op het I profiel geklonken.
    Dit type van davit werd vooral gebruikt voor overnaadse sloepen ( Whaler type) bij 'sloopt', frigatten, destroyers en andere schepen van gelijke lengte.
    Deze sloepen werden vastgemaakt met een soort oog waarin een slip haak werd aangeslagen.
    deze davitsen hadden gewoonlijk maar eéén stel spanbanden en een stel stormlijnen en ujorlijnen.

    ©Modelshipwright 1996 Nr 98 Conway Maritime Press
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Baegle je sloepen zijn erg mooi geworden , petje af en de tekeningen davits zijn voor mij straks ook geschikt :koud:
     
  10. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Weer een kleine update… traag maar zeker geraak ik wel eens tot het einde..

    Nog een opmerking bij de vorige foto:
    Het karton is de afstand tussen de davitsen. ( hier moet ik wat improviseren— deze bijgekochte bootjes zijn iets langer dan wat in de bouwdoos zat ). Van Dinghy naar 27’ whaler. Dus de ogen voor de haken zitten niet echt op hun plaats. De voorste roeier met zelfs nu op het oog gaan zitten.

    Om in de achterdoft nog een oog te krijgen op het laaste deel, komt de voorste haak nogal ver naar achter. Daardoor komt ook de voorkant van de bijboot nogal dicht tegen de trap opening. Maar met opgerichte Davits is er nog loop ruimte genoeg rond de trap voor de bemanning.

    Alles klaar om de boot talie te maken. blok- ring- haak
    [​IMG]

    De boot hangt al in de talie. Even de verf laten drogen.
    Bij het inschepen van de talies moet je er wel op letten dat je de blokken met de haken in de goede richting houd.
    je moet ook zorgen dat de talies op het model niet gedraaid worden. Niets staat zo slordig als gedraaide talies die je op veel modellen ziet. dat wil ook zeggen dat je moet zien langs welke kant je halende part komt. Dit i.v.m. het loopwieltje en de belegklamp op de davits. de inscheping van de talie's moet dus het spiegelbeeld zijn van elkaar !!!
    [​IMG]

    en even met neergelaten davisten op het model.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo kan ik bepalen waar nu ergens dat bijkomend wieltje moet komen, de beleg kikker en de extra steun.
    [​IMG]

    [​IMG]

    nu de davitsen gaan afwerken met de bijkomende Items.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2016
    kockmans vindt dit leuk.
  11. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Hoe snel men toch misleid is. althans in dit geval = IK.

    Op de tekeningen staat niets van hoe de werkboten/sloepen moeten staan, hangen, liggen… Was ik dus helemaal opgegaan in het zoeken op internet…. tot …
    Ik plots terug bedacht dat ik twee foto’s bezit van de “ Perseverance” ofte de Imara in zijn “second-live”
    [​IMG]

    en dan was ineens het raadsel opgelost. Geen hangende toestanden, gewoon twee steunen en daarop de werkboot. Ik ga hem wel niet afdekken, dan kan men erin blijven kijken en gaat men de roeispanen, roer , helmstok, mast, zeil etc zien liggen…
     
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Beagle , erg mooi afgewerkt ik had ook niets anders verwacht van je !! , ik werk zelf ook veel met foto's die lossen een hoop vragen op als ze beschikbaar zijn natuurlijk. :thumbsup: Prachtig
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi werk!
    En inderdaad: gedraaide takels en blokken op een model... Altijd jammer!
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Valt ook niet mee google plaatjes.....

    [​IMG]

    Verder raad ik je aan om (als pietje precies) die "hijsogen" in de doften te laten doorlopen tot op de kielbalk.
    Sloepen worden NOOIT aan de doften getild en al helemaal niet als die ook nog maar net in de doft zitten en niet midden in.
    Maar aan stangen door de kielbalk.
     
  15. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    nou dat is weer een raad waar ik niet aan gedacht heb : de ogen tot in de kielbalk laten doorlopen. Dat ga ik nog veranderen.

    Eerst ga ik de touwen van de talies op lengte maken… Ik heb graag dat die de werkzame lengte hebben . Daarom laat ik de davits zakken en beleg de touwen op de kikkers waarna ik ze afknip en met een dotje C.A. lijm het uitrafelen tegenhoud
    [​IMG]

    Hetzelfde voor de boot talies. Laat ik alles even zakken tot de boot rond de waterlijn hangt.
    Ook weer even beleggen dan afknippen.
    [​IMG]

    De steunen voor de sloepen worden met epoxy lijm op de planken volders geplaats. en tegengehouden door twee plexi lijmhulpen.
    [​IMG]

    De volgende dag er even de bootjes ingelegd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hiermede sluit ik voorlopig het hoofdstuk werksloepen af.
    De roeiriemen, de masten etc zal moeten wachten tot aan d eindafwerking.
    ik kan nu niet verder omdat ik nog ruimte moet hebben om de reling te kunnen plaatsen.
    Wat ons dus leid naar het volgende hoofdstuk : het plaatsen van de kapiteinskajuit.
    Hier alvast de achterwand die op het dek wordt gelijmd. Om e.e.a. op zijn plaats te houden gebruik ik een stuk bladlood als gewicht en het reeds gemaakte geraamte voor ondersteuning van het bovenliggende open brug en waar ik dan nog een hutverlichting in kan aanbrengen…
    [​IMG]

    Nadeel aan dat lijmen met die traag werkende epoxy lijm, het kleeft geweldig maar je moet telkens weer zolang wachten…
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Overweeg om dat hijsoog meteen te veranderen in een haak.

    [​IMG]
    Bij een reddingssloep gaat men natuurlijk, als de boot te water ligt, geen sluiting losdraaien....
     
  17. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    sorry harm, maar bij zit nu na veel gepruts de haak aan het blok.

    [​IMG]
    en daar heb ik niet veel goesting voor om dat werk in de kliko te gooien en er een doodgewoon oogje aan het blok te maken.;)
     
  18. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    @harm.
    ik heb op internet een hoop voorbeelden gevonden van "16' dinghy's" en '17' Whalers met een oog in de boot. De haak hoeft niet altijd in de boot te zijn schijnbaar wat het ook aan het blok.


    Nou dat ging snel, op één feestdagje( 15-08) stond dit er s'avonds
    Alles was natuurlijk al lang samengesteld. ik hoefde enkel de panelen tegen elkaar en op het dek te lijmen.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Volgens de BB zit er ook een inboedel in de kit— Tafel- stoelen- bank- koelkast - kopjes - borden.
    Aanrecht en schap in aanpalende ruimte met doorgeef luik.
    Nou leek het mij niet dat borden en kopjes op de tafel thuishoren in een dag-kajuit van een kapitein.
    Hij zal wel een bediende gehad hebben ( De boot had als bemanning - laskaren. Enkel Officieren waren Brit.) die op tijd en stond alles wegruimden.

    Zou dus graag wel eens iets anders op die tafel zetten, het was maar een haven sleper, kaart? steek passer ? papieren? verrekijker? fles Whiskey ?

    Suggesties?? wat zouden jullie op een tafel plaatsen ?
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie boot Beagle, en wat dacht je van het traditionele Cup of Tea??.
    Oftewel een mok met een theekleurtje. Thee met melk om precies te zijn
     

Deel Deze Pagina