Een 'huisjestank' met twee ontluchtingen , een voor rechtop en de ander voor op de kop?Nee, het is geen uniflow-tank, Bruno, maar een gewone, zelfgemaakte "huisjestank". Ook vandaag kwam de brandstof weer (één keer overigens) tijdens het primen uit de vulopening. Dat stoort me niet overigens. Wel storend blijft het onregelmatig en vooral onvoorspelbaar lopen van de motor. Laat je hem loeien is de kist goed te vliegen. Laat je hem meer viertakten lijkt het wel een carrierkist die meer op zijn kont staat dan rechtuit vliegt. Maar we blijven proberen en anders is er inderdaad "Almere" nog.
Want dat gaat een FOX inderdaad niet leuk vinden. Dan verloopt de brandstofdruk tijdens de vlucht zoveel dat je geen constante afstelling houdt.
Dit is een uniflow:
Tijdens de vlucht staat de brandstofspiegel vrijwel verticaal, voor een beter begrip van de werking kun je het plaatje dan 90° draaien, alsof de zwaartekracht de bepalende factor is:
Hier de tank, voorgesteld als het welbekende vogeldrinkbakje:
Links de tank, met een hoeveelheid brandstof en daarboven een beetje lucht onder aanzienlijk lagere druk (Plucht) dan de buitenluchtdruk (P2). De vloeistofkolom voegt daar zijn (onder invloed van de G-kracht) Pvl aan toe.
De som van de luchtbel- en brandstofdruk (=P1) balanceert met de buitenluchtdruk op het einde van de uniflowpijp. (P1 = P2). Omdat de toevoer naar de motor daar vlakbij zit, is de invloed (ΔP) van het laagje brandstof te verwaarlozen.
De druk naar de motor zal dus tot aan dat laatste beetje altijd P1 (=P2=buitenluchtdruk) + ΔP zijn.
Kortom, een vrijwel constante brandstofdruk (=motorafstelling).
Hier bovenstaand principe in actie:
Maar waarom hoor je een motor dan toch versnellen of vertragen na het opstijgen?
Dat komt ondermeer doordat de sproeieropening niet in hetzelfde vlak zit als de uitvoer van de tank.
Zodra het model op gang komt zal de brandstof daardoor makkelijker of moeilijker gaan stromen.
Ook maakt het uit of een motor volbelast (stilstaan op de grond) of minder belast (vliegen) wordt.
Waar ik nog niet naar gevraagd heb is het type gloeiplug? In een FOX altijd ENYA 3 gebruiken.
Zit de originele sproeier + naald er nog in? Want dat zijn, naar mijn mening, krengen om af te stellen.
Wij gebruikten meestal ENYA of OS sproeiers, met zo'n verende naald. Ik heb er een van een Taifun Bison in gezet.

Verder kan schuim in de tank de afstelling effectief om zeep helpen.
Ik heb de laatste 15 jaar van mijn brandstof F2B gedoe ALTIJD foamkiller in de vorm van een paar pufjes Armor All (cockpitspray) toegepast:
Volle kan schudden tot er een lekkere schuimlaag op staat, dop open, een paar pufjes tot het schuim volkomen verdwijnt, klaar....
Laatst bewerkt: