Bouwverslag R-E-S vleugels

Is dat niet een beetje overkill. Twee servo houders die niet zouden misstaan in een "5 meter full carbon super DS kist" in een 2 meter houten RES-kist met een tiny HS-40 erin ...? :eek::rolleyes:;)

Juist niet! Past toch helemaal in de lijn van Johannes zijn stijl. Alles tot in de puntjes verzorgd en uitgedacht. :worship:
 
Is dat niet een beetje overkill. Twee servo houders die niet zouden misstaan in een "5 meter full carbon super DS kist" in een 2 meter houten RES-kist met een tiny HS-40 erin ...? :eek::rolleyes:;)

Ja, mooi werk van Johannes, daar niet van.
Maar er hoeft niet altijd een freesmachine en coördinatenboormachine aan te pas komen om een servo op een deftige wijze te bevestigen.
Methodes zoals een paar houtblokjes op triplexplatine (binnen het het bereik van de doorsnee modelbouwer) volstaan ruimschoots om deze doelstelling te bewerkstelligen.


upload_2016-11-3_9-13-50.jpeg
 
Is dat niet een beetje overkill. Twee servo houders die niet zouden misstaan in een "5 meter full carbon super DS kist" in een 2 meter houten RES-kist met een tiny HS-40 erin ...? :eek::rolleyes:;)
De servo houders zijn nog niet hellemal klaar.
Op de foto lijkt het overkill. Het mooie van deze houder is dat het servo eenvoudig geplaats kan worden en weer eruit gehaald indien nodig.
Uiteraard had ik een houten servo houder kunnen maken, maar in aluminium heb ik het sneller gemaakt.
Het servo zit opgesloten in de houder en wordt met twee pennetjes op zijn plaats gehouden.
89yG3L.jpg


Johannes
 
De servo houders zijn nog niet hellemal klaar.
Op de foto lijkt het overkill. Het mooie van deze houder is dat het servo eenvoudig geplaats kan worden en weer eruit gehaald indien nodig.
Uiteraard had ik een houten servo houder kunnen maken, maar in aluminium heb ik het sneller gemaakt.
Het servo zit opgesloten in de houder en wordt met twee pennetjes op zijn plaats gehouden.
Ik heb niet gesuggereerd dat ik het niet mooi vind. Het is top werk! Maar ook een beetje overkill ;).

Wat ik me wel afvraag: hoe ga je dat alu bevestigen, want alu is moeilijk te lijmen.
Dan zou eenzelfde constructie in hout wellicht een betere keuze zijn geweest.
 
Ik heb niet gesuggereerd dat ik het niet mooi vind. Het is top werk! Maar ook een beetje overkill ;).

Wat ik me wel afvraag: hoe ga je dat alu bevestigen, want alu is moeilijk te lijmen.
Dan zou eenzelfde constructie in hout wellicht een betere keuze zijn geweest.
Nu vraag ik me af: stel deze servo houder is volledig van hout gemaakt in plaats van aluminium. Zou je het dan ook een beetje overkill vinden?

Deze servo houder in hout zo 1,8 gr lichter zijn heeft mijn tekenprogramma berekend.

Alu is moeilijk te lijmen, dat klopt!
Hout en aluminium zijn twee totaal verschillende werkstoffen met eveneens verschillende eigenschappen.
Probleem bij alu is dat het oppervlak schoon lijkt te zijn, maar heeft een dunne oxidehuid die door contact met zuurstof uit de lucht spontaan ontstaat.
Ik weet, de oxidehuid van alu wordt onmiddellijk gevormd, zelfs na het schoonmaken en voorbehandelen van het oppervlak.

Toch ga ik deze aluminium servo houder in de houten vleugel lijmen.
Maar daarvoor gebruik ik een truc om dit probleem te omzeilen.

Eerst aluminium oppervlak met cleaner schoonmaken, epoxy op het alu aanbrengen en ook op een stuk geschikt schuurpapier.
Nu het werkstuk schuren en het epoxy zorgt ervoor dat geen zuurstof bij het aluminium lijmoppervlak kan komen.

Johannes
 
Nu vraag ik me af: stel deze servo houder is volledig van hout gemaakt in plaats van aluminium. Zou je het dan ook een beetje overkill vinden?
Nee, absoluut niet. Een servo moet goed vast zitten en geen speling hebben. Ook geen 0,1 mm.
Ik heb vroeger ook servo-frames gemaakt door zeer nauwkeurig houtblokjes te maken en te verlijmen, waar de servo 'zuigend' in verdwijnt. Maar met de beschikking over een frees zou ik het ook zo doen, alleen niet met alu.
N.B.
Ik heb sinds de zomer een CNC-frees. Nu het bouwproject nog ... ;)
Eerst aluminium oppervlak met cleaner schoonmaken, epoxy op het alu aanbrengen en ook op een stuk geschikt schuurpapier.
Nu het werkstuk schuren en het epoxy zorgt ervoor dat geen zuurstof bij het aluminium lijmoppervlak kan komen.
Je beschrijft hier exact hoe ik het zou doen (en al enkele malen heb gedaan). Het is alleen wat meer werk.
Alleen niet voor een servo-frame.
En ja, zo kan het, en krijg je een kwalitatief goede verbinding.
Ik zou in dit niet voor alu hebben gekozen, en dus ...

Maar laten we stoppen met deze redelijk nutteloze discussie, dan hou ik je niet af van dit bouwproject, dat ik met zeer veel plezier en bewondering volg. :thumbsup:
 
Ik weet die oxyde-huid niet goed is voor solderen. Maar is hij dan ook niet goed (genoeg) voor lijmen?
Inderdaad. Gewoon epoxy er op smeren en verlijmen: het zit vast, maar met een aardige tik ligt het zomaar los. Het zit (iets beter) even vast als een model in een mal.
Maar als je alu 'nat' schuurt (met epoxy ipv. water) en dan lijmt, krijg je wel een goede hechting.
 
Deze discussie is niet nutteloos.
Juist door vragen en antwoorden kommen vaak verrassende inzichten naar voren.
Een forum gebruiker die meeleest krijgt zo een breder beeld en kan misschien zijn voordeel mee doen.

Johannes

Precies Johannes, ik wist dit niet en snap nu waarom bij mij wel eens wat losgesprongen is. Voortaan schuur ik eerst met epoxy! TopTip.

Jacob
 
Die minder goede hechting tussen aluminium en hout met lijmen kun ej dat niet als breukplek gebruiken om zodoende de tandjes van de tandwielen van de servo's te sparen bij hardere landingen en klappen.......
 
Ja, dat kan. Maar ik zou dat toch niet doen. De kans dat het half breekt, voor de start nog functioneert, en ergens in de lucht echt de geest geeft is reëel. Maar dan met vrijwel zeker een total-loss tot gevolg. Doe mij dan maar een stel niet gespaarde servo-tandjes ...
 
Die minder goede hechting tussen aluminium en hout met lijmen kun ej dat niet als breukplek gebruiken om zodoende de tandjes van de tandwielen van de servo's te sparen bij hardere landingen en klappen.......
Of dat in de praktijk werkt?
Het zijn wel zeer kleine tandwielen.
Wat ik moet doen is, de spoilers op tijd inklappen dan kan niets gebeuren met de servo tandjes.
En als het een keer fout gaat kan ik het servo snel wisselen, heb uit voorzorg al twee extra servos gekocht.

Johannes
 
Afhankelijk van de geometrie van de aansturing zal de lijmverbinding ook niet zwaar belast worden op trek of afschuifkrachten.
Openen kost de meeste kracht en dan wordt er alleen maar geduwd.
 
Back
Top