Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Je zou je servo's nog een servo lengte naar achter kunnen plaatsen.
Het blijkt dat de accu nog wat verder richting de vleugel moet. Het servoplankje heb ik wederom wat uitgefreesd. Nu nog weer uitwegen. De servo's zijn lichtelijk diagonaal gezet om meer ruimte te krijgen voor de servohevel. Met de verkorte hevel heb ik nog te veel uitslag op de roeren, dus ten opzichte van de uitgangssituatie een verbetering in de mechanica. Aan een zijde van de servo weer rubberen blokjes geplaatst, zodat door de millimeter extra bodemvrijheid de servo verder diagonaal kan.
Uhh... rubberen servoblokjes???
Ja, gemak dient de mensch. Blokjes zijn een perfecte bevestigings methode. Niet te lang bij stilstaan. Zat er bij @funpeter7823 ook al in.;)

Uitwegen, inregelen en vliegen. Nog zeker een avond prutsen!

gr Johan
 
@jowa ,Hoi Johan ik zou nog de afstelling nog geven. Ik snap dat dit redelijke persoonlijk is. Voordeel kan zijn dat ik persoonlijk geen extremen opzoek, als vertrekpunt zal het prima moeten werken.

Zwaartepunt: 108 mm

Hoogte neutraal : 20,5 mm, de afstand gemeten tussen de romp en de achterkant van het stabilo.
UP : 7 mm,( 50 % Expo)
Down : 8 mm ( 50% Expo)
ROL : omhoog 12 mm (50% Expo), Rol omlaag 8 mm (30% Expo). Flaps alleen naar boven toe meemixen 3mm.
Richting : 30 mm, beide kanten op, 30 % Expo.
Kraaiestand : Rol 10 MM omhoog, flaps op 75 graden naar beneden. Hoogte, down 9,5 mm. Wanneer de kleppen 10 % uitstaan moet de mix van de flaps en rolroeren komen te vervallen.
Thermiek : flaps 3,5 mm omlaag, Rol 2 mm omlaag. belangrijk is om je rol niet bij je flaps te laten aansluiten.
Speed : Flaps 2 mm omhoog, rolroeren laten aansluiten.

In de verschillende vliegfases (Kraaiestand is wat mij betreft geen fase) laat ik hoogte altijd neutraal.

Succes met afstellen, ben benieuwd naar je terugkoppeling.

Zijn deze uitslagen ook voldoende met wind en vooral met turbulentie? Zelf gebruik ik duidelijk meer en vooral geen expo. Mijn hoofd krijgt een non linaire uislag niet geregeld :oops: Ik gebruik dan eerder dual rate voor minder uitslag.
 
Zelf gebruik ik duidelijk meer en vooral geen expo
Kun je aangeven wat bij jou de uitslagen zijn. Krijgen de Perfection-gebruikers een goed beeld. (van de toppers).

Persoonlijk gebruik ik ook geen expo maar dat maakt voor de uitslagen an sich niet uit.
 
Toch wel. Je moet secuur kunnen sturen. Zonder expo zou je de uitslagen kleiner moeten maken om hetzelfde effect te krijgen.
We hebben mijn uitslagen toevallig vorige week opgemeten. Als ik volgende week weer thuis ben post ik ze.
 
Ik heb de uitslagen van peter als basis gebruikt en ben vanuit daar iets ruimer gaan zitten. Ik heb alleen een klein beetje expo op hoogte. Verder nergens op.

Ik heb onder een schakelaar wel ruimere uitslagen staan voor bij meer wind maar heb ik dit jaar nog niet nodig gehad.

Peter gaf aan dat je bij Thermiek de rol niet moet aansluiten bij de flap, wat is de gedachte hier achter?
 
  • Like
Reactions: jve
@funpeter7823

Wat heb je als negatief effect gemerkt wanneer bij rol de flaps ook naar onderen mee gaan en wanneer in thermiekstand rol aansluit bij flaps?

Het is meer theorie, het idee dat je bij een stuurbeweging met je roeren toch nog over een deel van je vleugel je profiel behoud.

Zijn deze uitslagen ook voldoende met wind en vooral met turbulentie?

Vanzelfsprekend, ik maak geen verschil tussen de afstelling van een SSL, LS of Extreme.Voor mij werkt het, daar gaat het om.


Ik

Peter gaf aan dat je bij Thermiek de rol niet moet aansluiten bij de flap, wat is de gedachte hier achter?

Het idee is dat je tippen in de bochten minder weerstand krijgen, dus sneller gaan vliegen en met als gevolg minder kans om te overtrekken. Je kunt dus ook langzamer vliegen. Dit bij elkaar zou moeten opwegen tegen de extra lift die je creëert wanneer je bij de thermiekstand de rolroer laat aansluiten op je flap.
 
Het is meer theorie, het idee dat je bij een stuurbeweging met je roeren toch nog over een deel van je vleugel je profiel behoud.
Theoretisch moet je voor de minste weerstand bij de wortel geen uitslag hebben en bij de tip maximaal ongeacht de flap/thermiek stand. Aangezien de ailerons niet kunnen torderen gaat dat niet lukken. als vuistregel is het zo dat bij gelijke tippen en middendeel de uitslag van de flaps 25% moet zijn van dat van de aileron. Bij wat langere ailerons en wat korter middendeel word dat in verhouding dus iets minder .
 
@Alex Hoekstra :
Heb ik het goed begrepen dat je in bovenstaande bedoelt wanneer flaps en ailerons per vleugelhelft ongeveer dezelfde lengte hebben?

Of totale flaps versus totale aileron lengte over de gehele vleugel (L+R)

Samba is niet helemaal consequent in de setup

In 1 dokument geeft Samba bijvoorbeeld volgende aan voor de Perfection:

Normal
Flaps 10mm up / 8mm down
Ailerons 30mm up / 12mm down

Thermiek:
Flaps 10mm up / 6mm down
Ailerons 30mm up / 8mm down

Speed:
Flaps 10mm up / 8mm down
Ailerons 30mm up / 12mm down

In tegenstelling tot Peter is uitslag aileron bij thermiek zelfs kleiner. Flaps blijft gelijk.

In de andere manual:
Adjust the aileron throw on flaps to - Speed and neutral 10/8mm - Thermal and launch 0/0mm

Ik begrijp dat het allemaal persoonlijke voorkeur is, maar vind het interessant om de theorie er achter te weten / begrijpen en wat er verandert in het vliegbeeld bij de verschillende instellingen.
 
Laatst bewerkt:
@Alex Hoekstra :
Heb ik het goed begrepen dat je in bovenstaande bedoelt wanneer flaps en ailerons per vleugelhelft ongeveer dezelfde lengte hebben?
Precies.
Samba is niet helemaal consequent in de setup

In 1 dokument geeft Samba bijvoorbeeld volgende aan voor de Perfection:
Samba is niet helemaal consequent in de setup

In 1 dokument geeft Samba bijvoorbeeld volgende aan voor de Perfection:

Normal
Flaps 10mm up / 8mm down
Ailerons 30mm up / 12mm down

Thermiek:
Flaps 10mm up / 6mm down
Ailerons 30mm up / 8mm down

Speed:
Flaps 10mm up / 8mm down
Ailerons 30mm up / 12mm down

In tegenstelling tot Peter is uitslag aileron bij thermiek zelfs kleiner. Flaps blijft gelijk.

In de andere manual:
Adjust the aileron throw on flaps to - Speed and neutral 10/8mm - Thermal and launch 0/0mm

Ik begrijp dat het allemaal persoonlijke voorkeur is, maar vind het interessant om de theorie er achter te weten / begrijpen en wat er verandert in het vliegbeeld bij de verschillende instellingen.

Het is inderdaad allemaal persoonlijke voorkeur en hoe jij je model het lekkerst vind vliegen. Zelf hou ik me daar heel erg weinig mee bezig. Ik zet meestal een bepaalde afstelling in een kist en verander daar algemeen heel weinig aan zolang er maar bepaalde instelling goed staan zoals zwaartepunt,down mix bij remmen en de juiste hoogteroer trim bij verschillende vliegstanden. Verder is het gewoon een kwestie van wennen aan het model maar daar heb ik meestal geen 2 vluchtjes voor nodig. Wel heb ik gemerkt bij DLG vliegen dat het weinig zin heeft je aileron minder om laag en meer omhoog te laten uitslaan. Je verliest daar alleen maar lift mee. Dit doe ik dus nu ook niet op de El Niño en dat bevalt me goed.
 
Ik stel de uitslagen op mijn model op het oog in. Ik meet voor de rest niets na. Natuurlijk wel downcompensatie bij butterfly instellen maar dat is het wel. Ik zit dan nooit meer aan mijn instellingen.
Expo en dualrate stel ik ook nooit in. Uitslagen zijn bij mijn modellen altijd wat groter. Moet ik snel reageren op een bepaalde situatie dan heb ik gelijk de beschikking over de wat grotere uitslagen.
 
Precies.
Wel heb ik gemerkt bij DLG vliegen dat het weinig zin heeft je aileron minder om laag en meer omhoog te laten uitslaan. Je verliest daar alleen maar lift mee. Dit doe ik dus nu ook niet op de El Niño en dat bevalt me goed.

Denk dat het bij FXJ ook zo werkt, grote uitslagen verknoeien je profiel te veel. En Expo helpt om oversturen te voorkomen. Wat ik er nog bij wil vertellen dat ik rol en richting niet mix. Een zender heeft niet voor niets twee knuppels ;).
 
566f6698227ab17708ee7c91f0819c27.jpg


1f50b1a58514aac239ecc43aee8c7d60.jpg


Sluit me binnenkort ook bij jullie cluppie aan. Een gebruikte f3j Pike Perfection LS. Moet mijn allrounder worden..

Nu zoeken naar juiste motor, de tenshock 1515 heeft een levertijd van 5+ weken...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn Xplorer 4000 v1 (2,5 kg) een
- "Tenshock EDF TS-EZ1515 - 13T - 4pol 4200KV mit Micro Edition 5:1N" met een
- "RF 14x8 CFK - S" prop
op 3S lipo. Loopt prima.

En die zijn bij Reisenauer gewoon op voorraad.
 
bdf3b9fd0ee1843ae234c6891fa3f81e.jpg


Denk dat je Andy even moet bellen, er staan nog maar 2 soorten 1515 op de site. De 1520 is alweer 27 gram zwaarder.

Ook is belangrijk dat je weet wat je er aan gewicht uithaalt om zo te bepalen wat je er weer in "kan" stoppen.

@Japie.G gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst
 
Laatst bewerkt:
Andere optie is om de motor los in China te bestellen en de overige onderdelen bij Andy. Ben je iets goedkoper uit.
 
Alles zit er weer in en ik kom op de volgende waarden uit:
Met een 115 gram 3s 1300mah accu kan ik het zwaartepunt variëren tussen de 105 en 115 mm
Met een 195 gram 3s 2200mah accu komt het zwaartepunt op 105mm

Totaal vliegklaar gewicht (incl FrSky liposensor en FrSky vario):
1969 gram met 3s 1300mAh
2048 gram met 3s 2200mAh
 
Zal inderdaad eerst kijken wat er aan gewicht nu uit komt. Dan Andy eens (laten) bellen. (Ben zelf niet zo best in Duits, verstaan of lezen geen groot probleem, maar praten... Of weet iemand of Andy goed Engels spreekt?)

@GVT , jij hebt ook een LS toch? Dan zouden de gewichten ongeveer overeen moeten komen. Mooi dat een gewicht onder 2kg mogelijk lijkt.
 
Back
Top