... daar elektro voor mij een geheel nieuwe dimensie is. Maar de tijd zal het leren
Is het dan niet handig om je e-schoentjes, kennis en routine met een kleiner model/motorisering (in) te slijten Peter? E-motoren hebben hun volle koppel al beschikbaar bij (vrijwel) nul toeren, ze hakken dan vrolijk door, in tegenstelling tot brandstof. En bij een fout (bedrading, belasting) kunnen een motor en een regelaar zonder waarschuwing frituren.
Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us

, a
lot of questions. Notably the
'what went wrong?' kind of questions

Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
E-flight primer and tools
And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ...
get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
... bij ons vliegen er veel met dezelfde setup maar dan met 7S, ook deze biglifts gaan recht omhoog, ik denk dat je met een cell minder dus 6S ook geen enkel probleem hebt ...
Dit is al een leuk voorzetje door Jan ...
Motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, en met derde macht van K
v. In beide gevallen dus een veel sterkere steiging dan je zou verwachten, een motor gedraagt zich niet als een simpele weerstand volgens de
wet van Ohm (
stroom = spanning / weerstand).
Wat uitgebreider, met mitsen en maren ...
extra current with one or two cells added, simple table - RCG
... Leerzaam en handig programma dat ecalch.
DriveCalc en ScorpionCalc worden ook veel gebruikt:
Sticky:
e-flight calculators (compilation) - RCG