T.I.D. tug en Thames Lighter

In het ruim bij de rest van de familie............................:D

P1121435.JPG
 
Is dat meteen je "lekbak"?
Denk dan ook na om spatschermen in de zij te zetten naast de machine.
En maak sowieso de romp aan de binnenkant erg goed waterbestendig.
Ook de gangboorden aan de onderkant.
Misschien een kap maken over het vliegwiel ook tegen het rondslingeren van water met lekolie.
 
Is dat meteen je "lekbak"?
Denk dan ook na om spatschermen in de zij te zetten naast de machine.
En maak sowieso de romp aan de binnenkant erg goed waterbestendig.
Ook de gangboorden aan de onderkant.
Misschien een kap maken over het vliegwiel ook tegen het rondslingeren van water met lekolie.

Ja is ook de lekbak Harm. De binnen - en buitenkant staan inmiddels 2 x in de G4. Tegen de binnenkant ter hoogte van de machine plak ik
hittebestendige alu folie. Het dek aan de onderzijde is voor de verlijming ook 2 x in de G4 gezet en daarna verlijmd met constructie lijm . De G4 is ook op deze basis. De binnenkant van de opbouw krijgt deze behandeling ook ;).

Ik weet wat er kan gebeuren als je deze voorzorgsmaatregelen niet neemt met stoomaandrijving...........:hammer: maar bedankt voor het meedenken :thumbsup:
 
De spanbanden gemaakt om de ketel straks vast te kunnen zetten. Eigenlijk afgekeken van een uitlaat klem....... maar nu ini-mini ;)

P1131437.JPG
 
Eentje van dichtbij .......................het schroefje is M2 en het tonnetje wat onafhankelijk kan draaien is 5 mm.

P1131438.JPG
 
Laatst bewerkt:
mooi wark !!!!! Dunsz ik heb zelf de ballen verstand van stoom o_O maar als ik het zou maken zou ik willen dat het er zo uitzag prachtig !!:worship:
ik ben benieuwd naar de rest van het model .
 
Hear, hear!

Gafe spanbandjes hoor!

Even een andere, algemene vraag... Ik zie jou en anderen zoals Harm zelf hun gastankjes, boilers etc maken, mag dat nog gewoon in NL of zitten er allerlei beperkende regels en bijbehorende keuringen aan vast? Reden dat ik het vraag is dat in het Britse Model Board Magazine regelmatig de "bar-litre-rule" langs komt, en die klinkt behoorlijk restrictief voor m.n. grotere modellen. Als je niet aan alle regeltjes voldoet daar mag je nergens varen, niet naar shows... Oh, en een periodieke keuring zit er ook nog aan vast, ook..
 
mooi wark !!!!! Dunsz ik heb zelf de ballen verstand van stoom o_O maar als ik het zou maken zou ik willen dat het er zo uitzag prachtig !!:worship:
ik ben benieuwd naar de rest van het model .

Dank je wel Erwin. Zo'n expert ben ik ook niet hoor. Op internet/modelbouwforum/youtube etc. is heel veel moois hierover te ontdekken.
Ik heb "de ballen verstand" van electronica en als ik dan bij "forummers" zie wat die allemaal voor moois maken met de diverse schakelingen en wat je daarmee kan :worship::kwijl:

Jouw Furie zou met wat aanpassingen in de bovenbouw een perfecte kandidaat kunnen zijn voor stoomaandrijving :D
 
Hear, hear!

Gafe spanbandjes hoor!

Even een andere, algemene vraag... Ik zie jou en anderen zoals Harm zelf hun gastankjes, boilers etc maken, mag dat nog gewoon in NL of zitten er allerlei beperkende regels en bijbehorende keuringen aan vast? Reden dat ik het vraag is dat in het Britse Model Board Magazine regelmatig de "bar-litre-rule" langs komt, en die klinkt behoorlijk restrictief voor m.n. grotere modellen. Als je niet aan alle regeltjes voldoet daar mag je nergens varen, niet naar shows... Oh, en een periodieke keuring zit er ook nog aan vast, ook..

Dank je wel voor het compliment. In mijn geval heb ik de ketel niet zelf gemaakt maar gekocht. Regner verkoopt gecertificeerde ketels.
Voor zelfbouw is h.e.e.a. vrij tot 3 atm als ik het goed heb, daarboven moet je idd laten keuren en dan komt er via de keuring een certificaat bij. Er zijn een aantal ketelbouwers waar je kant en klaar kunt kopen en deze zijn dan ook gecertificeerd. In mijn geval is zelf bouwen nog "een brug te ver" . De onderdelen maken zullen geen probleem opleveren maar ik beschik niet over de apparatuur om voldoende warmte
te kunnen opwekken om h.e.e.a. te kunnen hard solderen. Je hebt het al snel over 670 graden om het soldeer goed te laten vloeien en een ketel is een vrij grote oppervlakte :D

Het gas tankje is een stuk kleiner. Deze wil je wel dicht hebben want een klein lekje en je bootje gaat in de fik :oops::oops:
Ik heb hem afgeperst op 6 atm en net als bij een fietsband onder water gehouden. Als hij zijn druk behoud en je ziet geen belletjes kan je er van uit gaan dat hij dicht is.
 
Laatst bewerkt:
De timmerlieden aan het werk gezet met wat eenvoudig productie werk (meters maken :p) en het spul op dek laten leggen ..........

P1151439.JPG
 
De delen voor de buitenmantel van de ketel aan 1 kant een paar graden taps gezaagd zodat ze mooi de ronding kunnen volgen ;)

P1151440.JPG


Een heel goede kennis van mij heeft een kozijnen/ramen/deuren fabriekje en voor dat het werd kort gezaagd voor de open haard kon ik een paar mooie stukken afval van 3 mm bij 11 cm mahoni redden . Ideaal voor de modelbouw dus .........:beer:
 
Formeel is er keuringsplicht vanaf 3 Bar.
Dat is een goed uitgangspunt, houd dat maar aan.
(Wettelijk gezien mag je met "goed vakmanschap" elke druk bouwen die je maar wenst, ALS je onder de 2 liter inhoud blijft.
Daarboven zit je in categorie 1 waarbij druk maal volume kleiner moet zijn dan 50 met een maximum van 32 bar en val je onder een echte aangewezen keuringsinstantie en niet meer onder de modelbouwgroep die zelf mensen benoemd heeft om jouw ketel te gaan beoordelen. Groter volume en hogere druk geeft nog meer voorwaarden waaraan je dan zult moeten voldoen)

Er zijn echter verenigingen die eisen dat je een certificaat toont als je daar op het terrein de ketel onder druk wilt brengen.
Modeltreinen worden erg goed in de gaten gehouden.
 
Dat is een goed uitgangspunt, houd dat maar aan.
(Wettelijk gezien mag je met "goed vakmanschap" elke druk bouwen die je maar wenst, ALS je onder de 2 liter inhoud blijft.
Daarboven zit je in categorie 1 waarbij druk maal volume kleiner moet zijn dan 50 met een maximum van 32 bar en val je onder een echte aangewezen keuringsinstantie en niet meer onder de modelbouwgroep die zelf mensen benoemd heeft om jouw ketel te gaan beoordelen. Groter volume en hogere druk geeft nog meer voorwaarden waaraan je dan zult moeten voldoen)

Er zijn echter verenigingen die eisen dat je een certificaat toont als je daar op het terrein de ketel onder druk wilt brengen.
Modeltreinen worden erg goed in de gaten gehouden.

Mijn keteltje heeft idd een heel mooi Duits certificaat met alle gemeten waarden :kwijl:
 
Vandaag m'n bestelde 1 mm dikke kurk binnen gekregen. Eerst een sjabloontje gemaakt en hierna de maten overgenomen op de kurk.
Even wat van de mahoni latjes tussen elastieken gewurmd om te kijken waar ik moet beginnen. Ik wil er graag 2 halve - gelijke schalen
van maken .........eens kijken of dit wil lukken :rolleyes:


P1181443.JPG
 
De eerste helft is aardig gelukt denk ik. Moet nog wel wat worden afgewerkt.............op naar de 2-de helft :)

P1191444.JPG
 
Back
Top